AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #41 Del Skrevet 21. september 2020 Jeg "hatet" turer da jeg var yngre, og det verste jeg visste var å bli sliten, og i hvert fall å bli svett. Men med årene har det skjedd noe, og nå elsker jeg det. For meg har det mest å gjøre med utsikten, og den wow-følelsen man får når man plutselig kommer opp og ser den voldsomt mektige naturen vi har. Man kjenner på hvor liten man faktisk er i det store og hele. Toppturer gir også en mestringsfølelse - i hvert fall for meg som alltid har vært lat og giddasløs. Man kjenner at trening har noe for seg, og at det var verdt det når man kommer opp. Men jeg trener ikke på treningssenter, det ser jeg ingen mening med. Anonymkode: e9900...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullik Skrevet 21. september 2020 #42 Del Skrevet 21. september 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker ikke fjellturer! Jeg liker ikke skogen heller. Mygg, knott og andre innsekter har ødelagt den gleden for meg. Ikke så lang periode på sommeren man plages med insekter. Vår og høst er fine perioder for fjell- og skogturer hvor man slipper dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #43 Del Skrevet 21. september 2020 Det er jo kjempe deilig. I en hverdag fylt med jobb, fire vegger, skjermer, konstant støy, så er å komme seg ut på topptur super digg. Lyden av naturen, den friske lufta osv.. Det er god trening også, litt styrke og cardio. Også elsker jeg å ta en kopp kaffe og en snacks på toppen og får jeg grilla litt mat så er det enda bedre 😂 men jeg kan ikke gå alene, er redd for plutselige lyder og å gå meg vill (noe som har skjedd).. Anonymkode: 0165c...22b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #44 Del Skrevet 21. september 2020 Det finns selvsagt folk som går toppturer for å få instatkred. Men ofte får de smaken på det og ender meg å virkelig nyter fjellturene. Anonymkode: b4ba5...f56 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #45 Del Skrevet 21. september 2020 Jeg er glad i å gå i naturen generelt, ikke bare fjell. Det er befriende å være ute, har nok en beroligende virkning. Mener å ha lest at naturen har en positiv innvirkning om en sliter psykisk. Anonymkode: 9b683...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joni123 Skrevet 21. september 2020 #46 Del Skrevet 21. september 2020 Det er en annen måte å trene på. Naturen er mektig. Særlig toppturene føler jeg er mestringsfølelse. Folk som ikke trener ellers og liker å holde kroppen i form, ser kanskje ikke vitsen med disse turene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #47 Del Skrevet 21. september 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri skjønt det. Samtidig ser det jo tøft ut, og jeg har lyst å lære meg å like det? Tips?! Anonymkode: 70b6c...f79 Terapi! Fysisk og psykisk helse! Anonymkode: a845e...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Candiru Skrevet 21. september 2020 #48 Del Skrevet 21. september 2020 Så du har et ønske om å lære deg å like noe du i utgangspunktet ikke liker fordi "alle andre" liker det? Synes ikke det er så farlig å ikke like det alle andre "liker" jeg. Klart du kan teste det, jeg, som er en sofagris av dimensjoner og liker å gjøre unna treningen min på en kjapp time på treningssenter, koser meg når jeg en gang eller tre i løpet av året er på fjellet, men det er en lang liste ting jeg heller vil bruke fritiden min på. Kjør på og gjør det DU liker å gjøre, det som får deg til å føle glede og velvære. Ikke noe galt i å ikke være som "alle" andre 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #49 Del Skrevet 21. september 2020 Det å gå tur generelt er utrolig deilig. Jeg oppriktig elsker å gå tur. Tar ofte med barna ut for å gå, om det er i nabolaget, skogstur eller fjellet er ikke så nøye. Anonymkode: 69ab1...ed9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #50 Del Skrevet 21. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis her i tråden, men generelt. Litt av dette kan man f.eks se igjen i alskens Tinderprofiler (som faktisk ble debattert her inne). Der var det mange som skrøt på seg mye fjellyst, som viste seg å være rent oppspinn. Så det er nok hypet en god del. Anonymkode: 6dca3...424 Selvsagt er dette også en trend, men det betyr jo ikke at ikke folk liker det. Og i motsetning til å sprøyte plast i lepper og rumpe er dette en sunn trend som gjør godt for kropp og sjel. Jeg tenker at når folk lyger om å være et friluftsmenneske så handler det vel så ofte om selvbedrag. De liker tanken på seg selv som turmennesker, men så skorter det på gjennomføringen. Akkurat det samme gjelder trening, reising, kokkelering og andre ting som folk tenker på som positive egenskaper. Men det betyr jo likevel ikke at ikke folk liker å gjøre disse tingene. Et annet selvbedrag er å tenke at folk som gjør bra ting egentlig ikke liker det eller har det bra. Slik at man føler seg bedre i sofaen selv. Anonymkode: cc241...15b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #51 Del Skrevet 21. september 2020 Jeg har prøvd i hele mitt voksne liv, og mye av mitt ungdomsliv også, å like fjellturer. Det er liksom en ur-norsk og høyverdig aktivitet, og man blir nærmest sett på som rar dersom man ikke er overbegeistret. Derfor har jeg prøvd. Mye og lenge. Det er vakkert i fjellet og alt det der, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke er særlig glad i fjellturer. Jeg er rimelig sikker på at det er flere enn meg som har det på denne måten. Når jeg ser alle #liveterbestute-hashtagger på Insta får jeg en slags barnslig trassreaksjon der jeg har mest lyst til å legge ut #liveterbestinne-tags. Anonymkode: e5049...691 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #52 Del Skrevet 21. september 2020 Har ingen tips da jeg hater det selv. Mannen elsker det og det samme gjør alle tre barna. Så jeg har gått åresvis i fjellet under frivillig tvang 🤣 har bare slått meg til ro med at alle kan ikke ha like interesser. Anonymkode: 954c0...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #53 Del Skrevet 22. september 2020 Jeg er ikke glad i fjelltopper, men liker vidde eller skog, så som andre sier, prøv hva du liker. Anonymkode: 08987...9b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linny111 Skrevet 26. september 2020 #54 Del Skrevet 26. september 2020 Selv pleide jeg å hate fjellturer. Jeg gikk alltid med folk som ga meg utrolig lite motivasjon. Jeg var i dårlig form, men de gikk langt foran, og jeg følte bare at fjellturer ikke var noe for meg. Nå under pandemien, har jeg begynt å finne interessen igjen. Jeg tror det har litt med det at jeg bor i utlandet, og jeg har begynt å få skikkelig hjemlengsel nå som jeg ikke kan dra til Norge. Det er mange her som elsker naturen, men det er ikke en del av folkesjela som i Norge. Kanskje det hjelper litt at jeg ikke føler at jeg MÅ like det. Her i Skottland er det noe som heter "munros", som er skotske fjell på over 3000 feet (914,4 meter). Mange av dem er ganske enkle, andre krever lengre turer, og det er en perfekt måte å nyte landet på når man ikke kan reise. Det viktigste jeg oppdaget er at jeg trenger å gjøre det på mine premisser. Jeg hviler hvis jeg blir sliten, jeg tar pauser, tar bilder og koser meg. Det er deilig å kjenne kroppen jobbe, og man får så mye mer igjen for å spise en håndfull nøtter for å fylle på med energi til å komme opp bakken, i motsetning til å spise potetgull fordi man kjeder seg på lørdag kveld. Det er deilig å stå på en fjelltopp og se på utsikten og vite at man kom seg opp. Jeg liker å lese om ulike topper og planlegge turer. Jeg liker å ha godt utstyr som jeg føler fungerer for meg. Men det er selvsagt helt greit å ikke like det. Selv foretrekker jeg egentlig skog, men det finnes det lite av her. Blir nok en del skogturer når jeg kan dra til Norge igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #55 Del Skrevet 26. september 2020 Fordi man får en slags frihetfølelse og lufta er ekstra god, forurensingen minimal og korona på milevis avstand. Anonymkode: 52646...cfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GjestSiden2006 Skrevet 14. oktober 2020 #56 Del Skrevet 14. oktober 2020 Jeg elsker det når det er lite folk. Hele poenget for meg er å stresse ned, men med mye folk blir det ikke noe av. Jeg liker å tenke på familien som stammer fra Femundsmarka. Lengst bak vi kom i forbindelse med slektsgransking er 1700-tallet. Og det er omtrent uforandret område. Noen folk i familien min bor der ennå. Og jeg hadde alle mine ferier der. Tar med mann og barn dit nå, tar med vennepar og dems venner. 200 meter til en gapahuk, eller noen over tregrensa. Toppturer,,,ikke så mye. Liker kraften fra naturen, at det kan snø i juli, at man får naturopplevelser som å se rovdyr. Utsikten. Luktene, sommerregn i skogen er en av de beste luktene jeg vet. Jeg legger vekk krav fra omverdenen, møter, overtidstimer, overbookinger, sosialt krevende omstillinger, plikter. Jeg blir stående med svært lite ballast som ellers for den meste av tiden tynger. Jeg er ikke redd, bekymrer meg lite, er ikke i fare. Så sammenlignet med resten av verden, der den vakker fine naturen blir brukt av menn i krig, er friheten og gleden her i Norge ypperlig. Har takket mang en villmarksgud for fine opplevelser. At Lars Monsen har kjøpt Lodge i Femundsmarka forstår jeg godt. Velkommen etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #57 Del Skrevet 16. oktober 2020 På 14.10.2020 den 11.59, GjestSiden2006 skrev: Jeg elsker det når det er lite folk. Hele poenget for meg er å stresse ned, men med mye folk blir det ikke noe av. Jeg liker å tenke på familien som stammer fra Femundsmarka. Lengst bak vi kom i forbindelse med slektsgransking er 1700-tallet. Og det er omtrent uforandret område. Noen folk i familien min bor der ennå. Og jeg hadde alle mine ferier der. Tar med mann og barn dit nå, tar med vennepar og dems venner. 200 meter til en gapahuk, eller noen over tregrensa. Toppturer,,,ikke så mye. Liker kraften fra naturen, at det kan snø i juli, at man får naturopplevelser som å se rovdyr. Utsikten. Luktene, sommerregn i skogen er en av de beste luktene jeg vet. Jeg legger vekk krav fra omverdenen, møter, overtidstimer, overbookinger, sosialt krevende omstillinger, plikter. Jeg blir stående med svært lite ballast som ellers for den meste av tiden tynger. Jeg er ikke redd, bekymrer meg lite, er ikke i fare. Så sammenlignet med resten av verden, der den vakker fine naturen blir brukt av menn i krig, er friheten og gleden her i Norge ypperlig. Har takket mang en villmarksgud for fine opplevelser. At Lars Monsen har kjøpt Lodge i Femundsmarka forstår jeg godt. Velkommen etter. Virkelig? Så flaks at jeg aldri har truffet på dem mens jeg har vært på fjellturer i resten av verden. Anonymkode: 08987...9b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #58 Del Skrevet 16. oktober 2020 Hatet det før. Var alltid fjellturer med skolen eller min far, og det var ett press om å gå så og så fort, ikke nyte turen. Nå går jeg alene og det er mye bedre! Liker å starte sakte og å se på naturen, ikke stresse. Mye bedre slik. Går også ganske fort nå når jeg er vand med det. Anonymkode: 1ab5e...c0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #59 Del Skrevet 16. oktober 2020 Hvis du ikke liker det så lavvær. Vi som liker det, kommer inn i en sinnstilstand der vi ser at vi er små i det store og hele, og dermed forsvinner mange av de små problemene vi har slitt med. Du må gå i noen timer og bli sliten før du kommer dit, da. Anonymkode: 28ad2...3c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #60 Del Skrevet 16. oktober 2020 Det blir så fine instagrambilder! Anonymkode: 048c5...3d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå