Gå til innhold

Muhammed som både for- og etternavn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje noen muslimer kan forklare meg dette. For jeg lurer. 

Det er enormt mange som heter Muhammed. Det er jo greit nok, det er mange i Norge som heter f.eks. Maria, og i latinske land har vi mange Jesus. Så religion påvirker navn, det ser jeg. 

Men, det er en god del som har Muhammed både som for- og etternavn! Ofte med litt variasjoner i stavingen, som f.eks. Muhammed Mohammed eller Mohamad Muhammed osv osv. (søk på 1881 om du ikke tror meg!)

Hva er greia med det? Hedrer man profeten ekstra mye ved å bruke Muhammed både som for- og etternavn? Er det noe med skrivemåten som blir borte når navnene skal oversettes til norsk? Er det bare ekstremt ræva fantasi? 

Nysgjerrig! 

Anonymkode: 4f429...5f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så og si alle muslimer i verden gir sin førstefødte sønn navnet Mohammed. Derfor er dette verdens mest brukte fornavn. 

En familie som heter Mohammed til etternavn er ikke avskåret fra tradisjonen med å gi førstefødte navnet Mohammed. Derfor blir det Mohammed Mohammed. Men etternavnet var der først, og deretter kommer tradisjonen med fornavn inn og resultatet blir som det blir. 

Anonymkode: 27925...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle heter Muhammed, Ali eller Achmed.  Skjønner ikke hvordan de greier å skille hverandre.  Skiller de hverandre verd å gi tilnavn f.eks Ali den tynne, Ali den sterke osv??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så og si alle muslimer i verden gir sin førstefødte sønn navnet Mohammed. Derfor er dette verdens mest brukte fornavn. 

En familie som heter Mohammed til etternavn er ikke avskåret fra tradisjonen med å gi førstefødte navnet Mohammed. Derfor blir det Mohammed Mohammed. Men etternavnet var der først, og deretter kommer tradisjonen med fornavn inn og resultatet blir som det blir. 

Anonymkode: 27925...71f

Det gir mening. 

Må Mohammed nødvendigvis være eneste fornavn? Er det ikke et alternativ at førstefødte heter f.eks. Mohammed Asim Mohammed? 

Jeg bare syns det ser så snodig ut med identisk for- og etternavn, men problemet ligger kanskje hos meg.

Anonymkode: 4f429...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

I mange kulturer skiller man ikke mellom for- og etternavn. Så om faren din heter Muhammed heter barna Muhammed til etternavn. Slik er det mulig å hete Muhammed Muhammed. Litt som skikken med patronym, der barna til Hans heter Hanssønn/Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 16.02, Apocalypte skrev:

Alle heter Muhammed, Ali eller Achmed.  Skjønner ikke hvordan de greier å skille hverandre.  Skiller de hverandre verd å gi tilnavn f.eks Ali den tynne, Ali den sterke osv??

Og de kriminelle heter Mustafa. Mustafa er muslimenes svar på Ronny. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

I mange kulturer skiller man ikke mellom for- og etternavn. Så om faren din heter Muhammed heter barna Muhammed til etternavn. Slik er det mulig å hete Muhammed Muhammed. Litt som skikken med patronym, der barna til Hans heter Hanssønn/Hansdatter.

Men hvordan skiller de på hverandre hvis annenhver gutt i en skole heter Mohammed??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er tradisjon er jeg nok litt usikker på. 

Men veit om et par som kalte sin yngste for Mohammed og de het Mohammed til etternavn. Var litt humor bak valget, men man bruker jo kun fornavnet i dagligtale og om en synes navnet er fint why not liksom. 

Mohammed er jo et av de beste navnene du kan gi en gutt om du er muslim :)

Anonymkode: 45241...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
55 minutter siden, Apocalypte skrev:

Men hvordan skiller de på hverandre hvis annenhver gutt i en skole heter Mohammed??

De finner vel på noen kallenavn da? Det er jo vanlig i veldig mange tradisjonsbundne kulturer at "alle" heter det samme. Det var sånn i Norge også før, man "måtte" kalle opp barna etter besteforeldre, og siden de også var oppkalt, ble det gjerne sånn at det bare var noen svært få navn som sirkulerte i familien, spesielt for mennene. Ref. boka til Egner om "Ola-Ola", hvis begge bestefedre het Ola, og han måtte kalles opp etter begge :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...