Gå til innhold

Hvilken hunderase anbefaler du oss?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er et par i 20-30 årene som skal skaffe en firbeint venn, men i en jungel av hunderaser er det vanskelig å vite hvilken rase som vil passe oss og vår livsstil best. Utifra stikkordene under, hvilken rase vil du anbefale oss?

- Størrelse: Verken for liten eller for stor, mellom 6-15 kg ville vært fint.

- Ikke en typisk «gneldrehund» som bjeffer og varsler for alt.

- Vi har ingen barn enda, men rasen må være barnevennlig, stødig og ha godt gemytt.

- Helst en rase som ikke røyter så fryktelig mye.

- Den må tåle å være med på skogsturer, joggeturer ol.

Håper på god respons fra hundekyndige mennesker! 😊

Anonymkode: 44d2b...bb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HI her, vil legge til et stikkord:

- Rasen må ikke kreve ekstremt mye mental og fysisk stimuli, slik jeg har lest at en Toller f.eks krever. Dette skal være en selskapshund og vi skal ikke drive med jakt/agility/sporsøk eller andre former for aktivisering utover daglige turer 😊

Anonymkode: 44d2b...bb8

Skrevet

Griffon bruxellois😄

Anonymkode: 2459a...b10

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to shih tzuer, og er veldig fornøyd med rasen. 

Hun ene som er omplassering gneldrer en del, men hun vi har hatt siden hun var valp gjør ikke det. 

De røyter ikke, men krever en del pelsstell. Jeg holder de korte(klippes én gang hver 3 mnd) og grer de hver dag(bruker 10 min maks om dagen). 

Vi venter vår første nå, men begge hundene er vandt til små barn/baby og går godt i lag med dem. 

De er også med på lange fjellturer, telturer osv, uten noe problem. 

Anonymkode: 3f3fb...4c1

• Liker 1
Skrevet

Lhasa apso. 

Ikke se på utstillings-pels. Det er for spesielt interesserte. De fleste som har rasen er ikke interessert i utstillingen, om de så enn har flotte hunder, fordi det for denne rasen er vanvittig pels for de som skal stille ut. 

Kortklippet til liten Labbetuss er vanligere. 

Herlig gemytt. Finnes ikke aggressiv. Lettlært. Glad i mennesker. Kan løpe langt og elsker lengre turer, bestiger uten problemer et stort fjell, men har det også fint med en kjapp småtur når det kun var anledning til det. Veldig rolig inne. 

Anonymkode: a3656...f1c

Skrevet (endret)

Anbefaler deg å se på raser som er i kategorien FCI gruppe 9, selskapshunder 😊

Kan legge til at de aller fleste hunder/hunderaser er barnevennlige så lenge barna er hundevennlige.. Det er ikke noe du kan kreve av en hund. Viktig å sette seg inn i hundends språk og dempende signaler. 

Endret av LadyGrey
  • Liker 6
Skrevet

Mellompuddel passer de fleste kriteriene.

Men INGEN raser/hunder er garantert barnevennlige. Det kommer helt an på hunden, barnet, og treningen som er gjort i forkant. Og man kan gjøre alt riktig, og fremdeles få en hund som ikke går overens med barn...

Anonymkode: 4f1c2...5f2

• Liker 1
Skrevet

Mange ypperlige hunder på for eksempel  FOD!!  Som er husrene,  rolige, kosete etc.

JA jeg vet 

Anonymkode: 52e1d...a79

Skrevet

Har hatt cocker spaniel, har nå mittelspitz og elsker begge rasene. Passe store, litt pelsstell men ikke mye røyting utenom den faste røyteperioden de fleste hunder går gjennom, aktive hunder med helt nydelige personligheter. Skikkelige koseklumper som gjerne jogger en tur, er med på å bade, elsker å være med menneskene sine og liker å lære:)

Cockeren varslet så og si aldri, spitzen er litt mer lyd i men bare av typen "nabohunden bjeffer utenfor, jeg bjeffer en gang tilbake" - den gneldrer ikke på alt og alle på noe vis. Veldig selvstendig og tøff liten pels, og dette er hunder som faktisk smiler. Du ser det på hele ansiktet deres når de er glade og har det fint, f.eks når du er ute på skogstur eller leker med dem. Givende hunder å ha rundt seg på alle måter:)
Vi venter nr 1 nå og jeg er helt sikker på at hunden blir stolt "storebror", men det gjelder alltid å være påpasselig uansett så det skal nok gå fint med litt tilvenning og tålmodighet.
Lykke til med valget!

Anonymkode: 2fe5a...9e2

Skrevet

Er dere ute etter barnevennlig hund, så er staffordshire bull terrier et bra valg. Dette er vel omtrent eneste rase som er beskrevet som anbefalt hund for barnefamilier i standarden. Men dette er hunder med MYE energi og som ikke alltid klarer å skjule sin begeistring for menneskene sine(eller mennesker i det hele tatt). De løper gjerne rett inn i skinneleggen din av glede når du kommer hjem. Jeg elsker rasen og skal aldri ha noe annet, men man må tåle en hund som ofte har for mye makk i baken til å ta ting med ro😅 

Anonymkode: 3ee64...192

Skrevet

Whippet passer fint til kriteriene deres.

Anonymkode: ec967...d65

• Liker 1
Skrevet

Copperdog!

Anonymkode: c2077...523

Skrevet

Retriever, golden eller labrador feks. Sjeldent folk er redde for dem, og de er ikke kjent for å være aggressive.

Anonymkode: 548f7...632

Skrevet

Jack Russell terrier eller Dansk-svensk gårdshund?

Har et vennepar med begge rasene, og det er artige hunder. Mye liv i dem, men de krever ikke enormt ifølge eierne. De har også to små barn, og det går veldig fint. Terrieren varsler litt, men ikke den andre.

Ellers tenker jeg en Cocker spaniel eller noe.

Anonymkode: b74ac...4df

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Retriever, golden eller labrador feks. Sjeldent folk er redde for dem, og de er ikke kjent for å være aggressive.

Anonymkode: 548f7...632

Tenker de utgår siden de ikke ønsker rase som røyter veldig mye, og vekt mellom 6-15 kg. Våre jaktlabber er over 30 kg, og langt fra det jeg vil betegne som hunder som ikke røyter veldig mye 😅 Hadde det ikke vært for det tenker jeg at f.eks labrador fra utstillingslinjer møter kriteriene godt. 

Anonymkode: 881bf...b4c

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dere ute etter barnevennlig hund, så er staffordshire bull terrier et bra valg. Dette er vel omtrent eneste rase som er beskrevet som anbefalt hund for barnefamilier i standarden. Men dette er hunder med MYE energi og som ikke alltid klarer å skjule sin begeistring for menneskene sine(eller mennesker i det hele tatt). De løper gjerne rett inn i skinneleggen din av glede når du kommer hjem. Jeg elsker rasen og skal aldri ha noe annet, men man må tåle en hund som ofte har for mye makk i baken til å ta ting med ro😅 

Anonymkode: 3ee64...192

Utenom at ungene ikke kan gå tur med en slik hund ettersom den vil barke sammen med nesten hva som helst ute så lenge det har samme kjønn som dem. I tillegg er dem ekstremt sterke. Jeg ville heller vært hundeløs enn å hatt den rasen, sorry.

Anonymkode: d94e1...49a

• Liker 6
Skrevet

Lagotto, den røyter ikke og har passe størrelse 😄

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Copperdog!

Hun spurte om hvilken hunderase som kunne passe... "Copperdog" er en blandingshund. Ofte produsert på fabrikken i Drøbak, ut fra et ønske om høyest mulig inntjening.

• Liker 7
Skrevet

Cairn terrier vil jeg tenke er et fint valg. Ettersom det er terrier så kan de være litt sta, men de er kjempefine familiehunder. De liker både lange turer i fjellet eller skogen, og å kose seg sammen på sofaen. Trenger ikke store mengder mental trening for å trives, men er minimum er jo påkrevet som med alle raser. 

Den eneste haken med dem er pelsen, som er helt røytefri men forutsetter at man kjenner noen som kan trimme pelsen deres hver 8. Uke ettersom de ikke skal klippes. Man kan klippe dem hvis man ønsker, men da vil pelsen forandre seg fra å være stri og litt stiv (derfor enklere å rengjøre, blir hunden møkkete så er det bare å la den tørke før man børster den og hunden er så godt som ren igjen) til å bli mykere og miste de vann- og skittavstøtende egenskapene sine. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Copperdog!

Det er ingen ting som heter Copperdog 

Anonymkode: 4f1c2...5f2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...