Gå til innhold

Trekk av ferielønn/feriedager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Håper noen kan hjelpe meg med følgende: Jeg har i år vært permittert fra mars til august (covid). Jeg er nå tilbake i 100 % jobb med min gamle lønn. Byttet jobb i fjor, så jeg har fra i fjor tjent opp 17 feriedager som jeg ikke har tatt ut. Jeg fikk feriepenger i juni, og det er ifølge mine beregninger riktig sum jeg fikk mtp fjoråret.

Regnskapsfører mener jeg skal trekkes for hver feriedag jeg tar ut framover. Kan dette stemme? La oss si at jeg tar ut de fleste dagene i fbm. juleferie, da vil jeg kun omtrent motta halv lønn for desember? Regnskapsfører mener at siden jeg ikke har mottatt lønn fra bedriften fra mars til august så var det ingen lønn å trekke feriepengene fra og jeg må dermed trekkes fortløpende når jeg tar ut ferie. Trodde man tjente opp ferie basert på fjoråret? Skjønner at jeg blir trukket i lønn for 8 feriedager som jeg ikke tjente opp i fjor (17 + 8 = rett på 25 feriedager). 

Dette vil jo bli veldig dyrt for meg, ikke bare har jeg hatt betydelig redusert lønn halve 2020, men jeg skal også trekkes for 17 feriedager ut 2020?? I tillegg vil neste års feriepenger være veldig redusert. Har en meget fornuftig pengebruk og få utgifter, så klarer meg økonomisk, men føler meg "lurt" og frustrert når jeg ikke helt forstår hvordan dette kan være riktig. Håper noen som har kompetanse på ferieloven kan hjelpe meg med en enkel forklaring.. Tipper noen også er i samme situasjon som meg. På forhånd takk for hjelpen :) 

Anonymkode: 934cf...420

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk du både penger fra nav og feriepenger i juni? I så fall har regnskapsfører rett. Hvis ikke har vel nav regnet at du tok ferien i juni.

Anonymkode: 88ae3...0c3

Skrevet

Vist du ikke fikk feriepenger nok til å dekke for kostnadene for alle feriedagene dine er du ikke pålagt å bruke alle. Men de feriedagene du tar vil du bli trukket for. 

Anonymkode: f7d76...959

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk ikke penger fra NAV for juni, "kun" feriepengene. 

La oss si at jeg fikk 50 000 kr i ferielønn, og blir framover trukket for 17 feriedager = omtrent 25 000 kr. Da får jeg i realiteten 25 000 kr i årets feriepenger, noe som er under min månedslønn. Forstår virkelig ikke at dette kan stemme. Hadde skjønt det hvis jeg ble trukket for 8 dager hvis jeg tok ut alle dagene jeg har rett på, men jeg jobbet jo inn de 17 dagene i fjor. 

Hvordan vil det bli neste år for meg, får jeg kun tjent opp feriedager for halve 2020 (siden jeg har vært permittert så lenge), altså rett til å ta ut 12-13 dager "kostnadsfritt" mens resten blir jeg trukket for?

Jeg tror jeg vanligvis er ganske oppegående, men ferieloven går ikke inn.. :P

Skrevet

Men da hadde du ferie i juni, og har brukt feriedagene dine. Arbeidsgiver vil uansett ikke betale deg lønn i ferien, den er det feriepengene som skal dekke, og du har fått dem.

• Liker 2
Skrevet

Får man ikke lønn i 11 mnd + 1 mnd ferielønn? Med denne logikken vil det lønne seg å ta ut ferien i juni slik at man ikke blir trukket ellers i året? Og hva er da forskjellen på de feriedagene jeg har tjent opp fra i fjor og de 8 dagene jeg skjønner at de trekker meg penger for? Hadde for øvrig ikke ferie i juni, var "beredt" til å jobbe når som helst, siden det var litt lysere tider for bedriften. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men da hadde du ferie i juni, og har brukt feriedagene dine. Arbeidsgiver vil uansett ikke betale deg lønn i ferien, den er det feriepengene som skal dekke, og du har fått dem.

Skrevet

Du blir trukket for alle feriedager du tar, enten du har tjent opp feriepenger eller ikke. Feriepengene skal dekke inntektstapet. Det vanlige er at man trekkes for ferien når feriepengene utbetales. Men da du tok ferie hadde du ikke lønn, og det var ikke noe å trekke. Derfor vil du bli trukket når du tar ferien. Siden du ikke hadde ferie i juni skulle du vel da hatt penger fra nav, jeg kjenner ikke reglene til nav godt nok, men det er mulig at de regnet at du hadde ferie da, siden du fikk feriepengene.

• Liker 1
Skrevet

Renskapsfører har rett. 
Du har fått utbetalt feriepenger allerede. Disse skal brukes til å lønne feriedager.

Hvis du ikke hadde ferie (fikk «lønn» av NAV) skulle du ha spart disse pengene til du skulle ha ferie.

Dersom du hadde ferie (ingen «lønn» fra NAV) har du brukt opp feriedagene dine, og ytterligere fridager vil være fri uten lønn.

Anonymkode: 987ed...914

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)  Stoler nå på at regnskapsfører har rett.. 

For å oppsummere litt:

-Fikk ingen lønn i juni, hverken fra jobb eller NAV. 

-Fikk feriepenger i juni, men har foreløpig ikke tatt ut en eneste feriedag i 2020. 

-Vanligvis, ved full jobb, vil man ikke få lønn i juni men "kun" feriepenger - da vil man ikke trekkes i lønn for feriepenger resterende måneder. Jeg har ikke fått lønn i juni, men skal likevel trekkes for feriedager av feriepengene framover. Forstår fremdeles ikke hva som er forskjellen i mitt tilfelle. Men ok. :P

Jeg har spart opp penger og har ikke brukt feriepengene, så det vil ikke svi økonomisk. Derimot svir det veldig at jeg har bidratt langt mer til dugnaden enn det mange er klar over (inkludert meg selv.. ). 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke hadde ferie i juni, skulle du hatt dagpenger fra NAV. Men det kommer an på hva du førte opp på meldekortet for den perioden. Førte du opp at du hadde ferie, har du tatt ferien din, og har heller ikke ferie til gode hos arbeidsgiver.

Ferie er ikke lønnet. Feriepenger er en avsetning fra lønnen din forrige år, en "tvungen sparing" kan du si, for å sikre deg at du har penger å rutte med i ferien. 

Men du har rett i at i år er vi mange som taper feriepenger for neste år, siden man ikke får feriepenger av dagpenger.

Anonymkode: 0e573...0b0

• Liker 1
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å oppsummere litt:

-Fikk feriepenger i juni, men har foreløpig ikke tatt ut en eneste feriedag i 2020. 

-Vanligvis, ved full jobb, vil man ikke få lønn i juni men "kun" feriepenger - da vil man ikke trekkes i lønn for feriepenger resterende måneder. Jeg har ikke fått lønn i juni, men skal likevel trekkes for feriedager av feriepengene framover. Forstår fremdeles ikke hva som er forskjellen i mitt tilfelle. Men ok. :P

Jeg har spart opp penger og har ikke brukt feriepengene, så det vil ikke svi økonomisk. Derimot svir det veldig at jeg har bidratt langt mer til dugnaden enn det mange er klar over (inkludert meg selv.. ). 

Det er her du misforstår,  du får vanligvis lønn i juni, men så trekkes du i lønn for ferie, derfor tror du at du ikke får lønn. Vi som har rett på 5 uker ferie trekkes også litt fra feriepengene siden en mnd lønn ikke dekker alle 5 ukene med ferie. Derfor får vi 12.5% feriepenger og ikke 10.2% som de som bare har 4 uker og en dag ferie. 

Regneskapsføreren har rett, hvis du skal ta ferie, så må du trekkes i lønn siden arb.giver ikke kunne trekke deg i lønn i juni når du var permitert. 

Endret av Ariam
  • Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å oppsummere litt:

Forskjellen er jo at du ikke jobbet i juni. Da fikk du ikke betalt heller, og det var ikke noe å trekke i. Både nav og arbeidsgiver kan si at det var ferien din, du har nemlig ikke rett til å bestemme den selv, arbeidsgiver har styringsrett.

Skrevet

I juni får jeg lønn + feriepenger, så trekkes 5 uker ferie av denne summen. Utbetalingen blir derfor litt mindre enn feriepengene siden en månedslønn ikke dekker opp 5 uker. 

Anonymkode: 560a2...b9e

Skrevet

Forskjellen er ar du har faktisk har avviklet «ferie» den måneden NAV ikke betalte deg. Hvis det ikke var regnet «ferie» ville jo NAV ha betalt deg som vanlig. Så feriedagene dine er brukt opp. Ønsker du mer fri enn den fastsatte ferien som nå er brukt opp, må du ta ulønnet fri.

Veldig forenklet, så kan vi dele det opp i to modeller:

1) Du trekkes dag for dag hver gang du har fri, og feriepengene utbetales i Juni/juli. (Jobber du hele sommeren og tar fri om vinteren vil du ha dobbelt utbetaling i juni, og ingen utbetaling i desember)

2) Du trekkes for alle feriedagene i juni/juli, uavhengig av når ferien avvikles og feriepengene utbetales samtidig. (Her vil du ha nogenlunde jevn utbetaling hele året, uavhengig av ferieavvikling, vil du ha mer fri enn de avtalte 5 uker, må dette trekkes)

Men dette med ferieavvikling og feriepenger er vanskelig, og du er slett ikke den første som har gått på en smell her! Hvorfor jeg mener at privatøkonomi, og særlig ting som dette burde på pensum i skolen. 

Anonymkode: 987ed...914

• Liker 3
Skrevet (endret)

Du fikk penger/lønn fra Nav i mars, april, mai, juli og august? Og feriepengene kom i juni? 

Først: Jeg er ingen ekspert på temaet!

Du har ikke tatt ut noen feriedager? Jeg vil tro du kan ta ut ferien din i feks oktober uten å miste lønn, for den "mistet" du jo i juni.

Hentet fra Arbeidstilsynet sine sider:

"Avvikling av ferie

Ferie avvikles som normalt og teller ikke med som permitteringstid. Det vil si at ferieloven gjelder også når arbeidstaker er permittert. Innenfor ferielovens bestemmelser kan arbeidstaker pålegges å avvikle ferie i permitteringstiden.

Ved avvikling av ferie vil arbeidstaker ha rett på feriepenger opptjent i kalenderår før"

Spør lønningsansvarlig om å få det godt forklart,  (skriftlig, så du kan få lest gjennom det) og gjerne ved å vise til lovtekster, for du skjønner det rett og slett ikke. Og det er du ikke alene om, altså!

Edit: Ja, det spørs jo hva du førte opp på meldekortet til Nav. Førte du ferie hadde du jo ferie da. 

Endret av Viernes
Skrevet

Hvorfor fikk du ikke dagpenger for juni? Har du ført opp ferie på meldekortene? 
hvis du ikke har ført opp ferie på meldekortene så

skal du ha dagpenger i juni. Kontakt NAV. Det er der feilen ligger, ikke hos arbeidsgiver. 

Anonymkode: df333...939

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Viernes skrev:

Du fikk penger/lønn fra Nav i mars, april, mai, juli og august? Og feriepengene kom i juni? 

Først: Jeg er ingen ekspert på temaet!

Du har ikke tatt ut noen feriedager? Jeg vil tro du kan ta ut ferien din i feks oktober uten å miste lønn, for den "mistet" du jo i juni.

Hentet fra Arbeidstilsynet sine sider:

"Avvikling av ferie

Ferie avvikles som normalt og teller ikke med som permitteringstid. Det vil si at ferieloven gjelder også når arbeidstaker er permittert. Innenfor ferielovens bestemmelser kan arbeidstaker pålegges å avvikle ferie i permitteringstiden.

Ved avvikling av ferie vil arbeidstaker ha rett på feriepenger opptjent i kalenderår før"

Spør lønningsansvarlig om å få det godt forklart,  (skriftlig, så du kan få lest gjennom det) og gjerne ved å vise til lovtekster, for du skjønner det rett og slett ikke. Og det er du ikke alene om, altså!

Edit: Ja, det spørs jo hva du førte opp på meldekortet til Nav. Førte du ferie hadde du jo ferie da. 

Når du selv sier du ikke er ekspert bør du ikke svare. Svaret ditt er feil, og det er nok av eksperter som har svart noe annet tidligere. Hun har ikke rett til ferie med lønn fra arbeidsgiver.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for veldig mange gode svar! 🙏 Utrolig at lønnsansvarlig ikke klarte å forklare dette på en like enkel måte som dere. Veldig oppklarende, her tror jeg faktisk feilen ligger hos NAV ja! Meldte ikke inn i ferie i juni dit. Jeg ser nå at jeg har krav på dagpenger for juni, og da går plutselig regnestykket/logikken opp for meg.. Da får jeg justere budsjettet for desember gitt, når jeg tar ut store deler av ferien. 

HELT enig i at privatøkonomi må inn i skolepensum. Angående feriepenger så har jo dette gått av seg selv tidligere år uten at jeg har stilt spørsmålstegn. I år (og neste år dessverre) så blir jo alt annerledes for meg, så da ble det fryktelig forvirrende tydeligvis. Jeg er en av de heldige som har hatt foreldre som lærte meg om økonomi, men tenk så mange penger samfunnet hadde spart hvis alle lærte hvordan man forvalter lønnen sin best mulig.

Apropos: Sender en klapp på skuldra og en stor takk til alle som nå betaler av private midler til dugnaden 🙌

• Liker 1
Skrevet

Så bra at svarene våre hjalp. Jeg jobber som regnskapsfører og kan bekrefte at dette er et tema mange sliter med. Og jeg vet at jeg er heldig som har beholdt jobben min, og prøver å bruke alle pengene jeg bruker nå i Norge, og helst lokalt.

Skrevet

På en måte litt godt å høre at mange sliter med dette, syns det har vært overraskende forvirrende - og ikke minst er det ubehagelig å tenke at "man kanskje blir lurt". 

Pengene fra NAV har blitt utbetalt først relativt nylig (bortsett fra forskudd), derfor har det tatt litt tid å gå gjennom tallene 😮

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...