Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2005 #1 Skrevet 23. juli 2005 Hva er de første tegnene man burde se på HD? Uten om å røntge, men hvordan kan man se det på hunden liksom.
Gjest Revenka Skrevet 23. juli 2005 #2 Skrevet 23. juli 2005 Hvis hunden halter eller er veldig stiv bak. Ved en svak grad så ser man det som regel ikke selv og hunden kan leve et langt og sunt liv. Men den kan bli "stivere" som gammel. Har den sterk grad kan man se det (som regel) ganske tidlig. Da ser man at hunden har problemer og har det vondt. Nå ble jeg nyskjerrig. Mistenker du at hunden din har HD?
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2005 #3 Skrevet 24. juli 2005 Jeg vet ikke, skal røntge henne da hun er 2 år (kontrakt fra oppdretter), hun er en golden retriever, og de er jo veldig utsatt, men hun virker ikke noe stiv eller noe, sitter på "skinka" si på siden og lener seg og alt, men er veldig pesete av seg etter hun har gått en 2 timers tur, hun er ikke overvektig i det hele tatt, veier rundt 27-28 kilo. Men hvem blir ikke sliten av å løpe og stresse rundt så lenge.
Gjest Revenka Skrevet 24. juli 2005 #4 Skrevet 24. juli 2005 Pesing etter tur er ikke tegn på HD så vidt jeg vet. Heller kondisen;) Nå har jeg en stor hund som peser selv om han ikke er på tur og han er fri både foran og bak. Smart å vente til hunden er iallefall 18 mnd hvis du har en stor hund. Men pesingen trenger du ikke beskymre deg for. Hunder svetter ikke, de avkjøles ved hjelp av pusten og ved potene. Litt pesing trenger du ikke beskymre deg for Lykke til med røntgingen. Det er alltid veldig spennende å vente på resultater.
Gjest Lea Skrevet 27. juli 2005 #5 Skrevet 27. juli 2005 Hunder med HD sitter ofte med beina ut på siden. Ellers blir de stive etter å ha ligget lenge stille. Svak grad er ikke noe å bry seg om, utenom å gå turer jevnlig (moderat tempo).
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2005 #6 Skrevet 27. juli 2005 Hva mener du med "sitter ofte med beina ut på siden"? Sitter på låret sitt liksom?
Gjest Revenka Skrevet 27. juli 2005 #7 Skrevet 27. juli 2005 Jeg tror ikke det er å sitte på skinka, for det gjør hundene ofte, HD eller ei. Jeg har en stor hund som alltid setter seg på skinka utenom når vi går lydighet. Han er fri foran og bak.
Gjest Lea Skrevet 1. august 2005 #8 Skrevet 1. august 2005 Hva mener du med "sitter ofte med beina ut på siden"? Sitter på låret sitt liksom? ← Vanskelig å forklare, men hunden sitter ikke på rumpa med beina fremover. I stedet sitter de på siden med beina rett ut til siden. Strake bein. Jeg vet at flere hunder sitter slik uansett, men det kan jo være et tegn om den nesten aldri setter seg på rumpa.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2005 #9 Skrevet 1. august 2005 Stivhet kan også være tegn på leddgikt, og feks utrente/overvektige hunder vil kunne få slike symptomer og plager uten å ha hd. Sikker påvisning av hd får man vel bare ved røntgen?
Cherie Skrevet 1. august 2005 #10 Skrevet 1. august 2005 Hvorfor tar man ikke bare røngten av dyret og får vite det sikkert? Alle burde røntge hundene sine.. om ikke annet så for å kunne forebygge forverring av en evt grad av hd
smidja Skrevet 2. august 2005 #11 Skrevet 2. august 2005 Du får kun et sikkert svar ved å røntge. Men tegn kan være stivhet i korsrygg. Om de er sterkt angrepet kan de også vrikke veldig på rompen når de går. De kan også få problemer med å reise seg og hoppe.
Hu i Svingen Skrevet 2. august 2005 #12 Skrevet 2. august 2005 Stivhet, motvillighet mot å hoppe opp på noe, gå i trapper, halting og "kaninhopping" (i stedet for galopp) kan være tegn på HD. Som det blir sagt her så vet du egentlig ingenting før hunden er røntget. Men: En HD-hund bør ikke få for lite eller lett mosjon heller. Jevn trening er viktig for å styrke muskulaturen rundt leddene, slik at de kompenserer for den åpne hoftekula. Men treningen må være jevn - ikke skippertak i helgene f.eks. Den skal heller ikke ha ekstra belastning, som sykling, trekking etc., og den bør holdes slank. Min hund er røntget med sterk grad (rutinerøntgen), men jeg merker fortsatt ingenting på henne, selv om hun nå er over fire år gammel. Følger nøye med på henne og ser etter tegn, men foreløpig går det heldigvis bra
smidja Skrevet 3. august 2005 #13 Skrevet 3. august 2005 Stivhet, motvillighet mot å hoppe opp på noe, gå i trapper, halting og "kaninhopping" (i stedet for galopp) kan være tegn på HD. Som det blir sagt her så vet du egentlig ingenting før hunden er røntget. Men: En HD-hund bør ikke få for lite eller lett mosjon heller. Jevn trening er viktig for å styrke muskulaturen rundt leddene, slik at de kompenserer for den åpne hoftekula. Men treningen må være jevn - ikke skippertak i helgene f.eks. Den skal heller ikke ha ekstra belastning, som sykling, trekking etc., og den bør holdes slank. Min hund er røntget med sterk grad (rutinerøntgen), men jeg merker fortsatt ingenting på henne, selv om hun nå er over fire år gammel. Følger nøye med på henne og ser etter tegn, men foreløpig går det heldigvis bra ← Hvilken rase har du? Jeg overtok en schæfer en gang, hun hadde sterk grad. Gikk veldig bra helt til hun var seks år, da måtte jeg ta henne. Da skrek hun når hun skulle hoppe og reise seg, stakkers voffen
Hu i Svingen Skrevet 3. august 2005 #14 Skrevet 3. august 2005 Hvilken rase har du? Jeg overtok en schæfer en gang, hun hadde sterk grad. Gikk veldig bra helt til hun var seks år, da måtte jeg ta henne. Da skrek hun når hun skulle hoppe og reise seg, stakkers voffen ← Jeg har en Rottweiler. Planlegger å røntge henne igjen om ikke alt for lenge, for å se om leddene har forandret seg. Hvis hun begynner å få smerter mens hun enda er ganske ung vurderer jeg å operere henne. Hun kommer fra ellers sykdomsfri linjer, og har sånn sett utsikter til å kunne leve lenge. Vet det er drastisk med operasjon, men synes det kan forsvares hvis hun ellers er frisk og kan leve lenge etterpå. Får bare vente og se foreløpig. Huff, man blir jo så glad i disse dyra... :icon_neutral:
Photoful Skrevet 16. mai 2010 #15 Skrevet 16. mai 2010 Hunden min sitter også rett ut med bena. Hun går opp og ned trapper som bare det, hopper over hinder og er ikke stiv ellers i bakbena. Så jeg er ikke redd leddgikt etc. - Men jeg lurer på om dette trekker i utstillingen? Vil gjerne ha valper på hun, men kan nesten ikke avle videre da om dette trekker i f.eks uts.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #16 Skrevet 16. mai 2010 Vi har en Golden retriver på rundt 12-13 år. Han går forferdelig rart, ser ut som han er veldig stiv i bakbeina. Men vi hadde han på røngten i november og dyrlegen sto og klødde seg i huet, skjønte ikke helt hvorfor bildene var så fine Han hadde heller ikke tegn til forkalkninger, noe dyrlegen var redd for at han hadde for masse av.. Noe av problemet hans ligger nok i det at han har en prolaps bak i ryggen. Men han går fast på leddgikt medisin som også fungerer som smertestillende. Så er det bare og håpe at han ikke blir værre
Maxi Skrevet 17. mai 2010 #17 Skrevet 17. mai 2010 Jeg har en hund med HD grad e, altså sterkeste grad med store forkalkninger på begge ben, og jeg kan ikke se det på han. Dvs, om jeg virkelig studerer han så ser jeg at han er bittelitt stiv, sånn i utstillingssammenheng, men han har hatt det i 4 år og aldri hatt problemer med det. Men så har jeg også en liten rase da. Hunden min sitter også rett ut med bena. Hun går opp og ned trapper som bare det, hopper over hinder og er ikke stiv ellers i bakbena. Så jeg er ikke redd leddgikt etc. - Men jeg lurer på om dette trekker i utstillingen? Vil gjerne ha valper på hun, men kan nesten ikke avle videre da om dette trekker i f.eks uts. Vet ikke om jeg skjønte dette helt.. har du hund med hd og lurer på om det trekker i utstilling?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå