Gå til innhold

Er dette et indirekte eller direkte sitat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lev Vygotskys sin teori om begrepsutvikling sier litt om dette. Teorien innebærer at begreper dannes når både begrepsinnhold og begrepsutrykk styrkes, og at dette gjøres gjennom barnets konkrete fysiske erfaringer. (Olsen, 2017,s 82).

 

 

Anonymkode: 56f6f...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et indirekte sitat, et direkte sitat må nettopp være det - direkte. Altså, ordrett. Det er i grunn ikke et sitat, men en konklusjon trukket fra en kilde.

Det er like herlig behov for kilde, som du bruker. Pass på å bruke påkrevd og korrekt kildestil, som APA6, IEEE eller annen gjeldende stil for hva du driver med.

Anonymkode: 8131b...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et indirekte sitat, et direkte sitat må nettopp være det - direkte. Altså, ordrett. Det er i grunn ikke et sitat, men en konklusjon trukket fra en kilde.

Det er like herlig behov for kilde, som du bruker. Pass på å bruke påkrevd og korrekt kildestil, som APA6, IEEE eller annen gjeldende stil for hva du driver med.

Anonymkode: 8131b...d1c

Takk så mye for svar, har lurt slik på dette.

Jeg trodde kanskje det var direkte sitat ( siden det var direkte fra teorien til V ) og det var ordrett, men som du forteller meg er det jo en konklusjon trukket fra en annen kilde.

Apa 6, og da skal kilden være korrekt.

 

Takk igjen, nå lærte jeg noe nytt.🙂:smilyblomst:

Anonymkode: 56f6f...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk så mye for svar, har lurt slik på dette.

Jeg trodde kanskje det var direkte sitat ( siden det var direkte fra teorien til V ) og det var ordrett, men som du forteller meg er det jo en konklusjon trukket fra en annen kilde.

Apa 6, og da skal kilden være korrekt.

 

Takk igjen, nå lærte jeg noe nytt.🙂:smilyblomst:

Anonymkode: 56f6f...b9c

Så bra, og bare hyggelig!

For å presisere (ev. repetere), et ordrett sitat er kun om du kan kopiere sitatet fra kilden - altså uten modifikasjoner. Slik jeg ser det trekker du en konklusjon fra kilden, og dermed ender med et indrekte sitat - eller bedre sagt, et konklusjon basert på informasjon fra en kilde.

Bare hopper innom med et par tips som hjalp meg mye de jeg studerte for et par år tilbake:
* Universitet/høyskolen har ofte kurs i referanse-stil (ofte APA), som bare går over et par timer - verdt å få med seg.

* Videre har kildekompasset.no også veldig mye informasjon som kan komme godt med, særlig når du blir usikker på akkurat hvordan du skal følge en gitt stil. Det er tross alt relativt mange regler å forholde seg til, om man må følge APA eller en annen stil.

Anonymkode: 8131b...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra, og bare hyggelig!

For å presisere (ev. repetere), et ordrett sitat er kun om du kan kopiere sitatet fra kilden - altså uten modifikasjoner. Slik jeg ser det trekker du en konklusjon fra kilden, og dermed ender med et indrekte sitat - eller bedre sagt, et konklusjon basert på informasjon fra en kilde.

Bare hopper innom med et par tips som hjalp meg mye de jeg studerte for et par år tilbake:
* Universitet/høyskolen har ofte kurs i referanse-stil (ofte APA), som bare går over et par timer - verdt å få med seg.

* Videre har kildekompasset.no også veldig mye informasjon som kan komme godt med, særlig når du blir usikker på akkurat hvordan du skal følge en gitt stil. Det er tross alt relativt mange regler å forholde seg til, om man må følge APA eller en annen stil.

Anonymkode: 8131b...d1c

Høyskolen i regi av biblioteket hadde et lite kurs, men det forgikk på Zoom pga av Covid-19, og jeg synes det var "rotete," så leser selv.

Jeg skal fortsette lesingen på kildekompasset.no

:smilyblomst:Takk for tips og god hjelp

Anonymkode: 56f6f...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...