Gå til innhold

MR bilder rygg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Venter på svar på bildene. Noen som har noen formening? 

8573C41F-499F-4D75-B919-B6E413954B42.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men dette må du snakke med henvisende lege om. Å uttale seg om dette her, anser jeg uforsvarlig og uetisk.

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, Robert Koch skrev:

Ja, men dette må du snakke med henvisende lege om. Å uttale seg om dette her, anser jeg uforsvarlig og uetisk.

Som jeg skrev så venter jeg på svar, ville mer høre om noen hadde vært borti det samme? Og kunne kjenne igjen

Skrevet

Det er helt umulig å si, all den tid du presenterer ett T2-vektet bilde i sagittalplanet. Radiologiske undersøkelser er i høy grad dynamiske, MR-bilder tas med fine snitt gjennom alle de anatomiske strukturene med mange forskjellige serier (en trenger f.eks fettsupprimerte serier for å si noe vettugt om forandringene er kroniske av degenerativ karakter eller akutt oppstått). I tillegg må en også se seriene i aksial- og koronalplanet, for ikke å glemme - hva er sykehistorien din? Det er jo helt sentralt, og ikke all verdens MR-bilder kan gi en klar diagnose uten en god sykehistorie. 
(Dertil kommer at det sjeldent er korrelasjon mellom funn på MR og ryggsmerter, hvor de som har ingen plager har svære radiologiske forandringer og motsatt).

Med andre ord: ett MR-bilde i ett plan i én serie uten relevant sykehistorie er helt ubrukelig for selv den dyktigste MR-radiolog, og du vil ikke få noen vettuge svar her inne. 

Anonymkode: aa124...de9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...