AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #1 Skrevet 19. september 2020 Hvert år så er det klaging og sutring fra hundeeiere fordi dyra blir redde. Men hvorfor tar ikke dere hundeeiere ansvar og tilvenner hunden? Det fins flere lydfiler å trene opp hunden til å høre på og venne seg til. Man øker lyden etterhvert, men det kreves tålmodighet! Men det nytter og det er effektivt. Så tar dere ansvar selv istedenfor å klage og bære dere over andre som liker fyrverkeri. Anonymkode: 6fb30...62a 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #2 Skrevet 19. september 2020 Jeg har hatt 4 hunder, og ingen har reagert på fyrverkeri. Det tror jeg er fordi at dei blir oppvokst med barn som skriker, hyler, brøler, herjer med hunden. Hunden blir herja med fra dag 1 av barn og bråk. Anonymkode: e919a...b37 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #3 Skrevet 19. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt 4 hunder, og ingen har reagert på fyrverkeri. Det tror jeg er fordi at dei blir oppvokst med barn som skriker, hyler, brøler, herjer med hunden. Hunden blir herja med fra dag 1 av barn og bråk. Anonymkode: e919a...b37 Familien har hatt ti- femten omplasseringshunder som har vært nervøse, stressa og noen aggressive mot barn fordi de har blitt herja med og bråkt rundt av barn, og til slutt bitt eller blitt truende så familien har måttet omplassere. Noen av de hadde også opplevd andre ting, derav usikkert antall. Anonymkode: f48a7...597 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #4 Skrevet 19. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvert år så er det klaging og sutring fra hundeeiere fordi dyra blir redde. Men hvorfor tar ikke dere hundeeiere ansvar og tilvenner hunden? Det fins flere lydfiler å trene opp hunden til å høre på og venne seg til. Man øker lyden etterhvert, men det kreves tålmodighet! Men det nytter og det er effektivt. Så tar dere ansvar selv istedenfor å klage og bære dere over andre som liker fyrverkeri. Anonymkode: 6fb30...62a Så godt at det kommer noen her og forteller oss hvordan det skal gjøres... Mine to omplasseringshunder er begge skuddredde. Og de hører forskjell på lydopptak og virkelig lyd. Jeg kan ha på krigsfilmer med bomber og granater som flyr veggimellom, og de leer ikke et øre. Så kan jeg trene utendørs, 2 kilometer fra skytebanen, så smellene knapt høres gjennom trærne, og hundene er fra seg av panikk. Jeg har spilt rakettlyd på pc, TV, radio, telefon, ute og inne. Det går helt fint. En ordentlig rakett? Ikke snakk om. Men siden du mener jeg ikke tar ansvar, har du sikkert en løsning for meg? Anonymkode: 98210...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #5 Skrevet 20. september 2020 Ei jeg kjenner lar alltid hunden sin være inne på vaskerommet i kjelleren (i transportburet sitt) med litt hyggelig musikk på høytaler. Bikkja leer ikke på et øre. Anonymkode: c2102...b62 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #6 Skrevet 20. september 2020 Hunden min gir blanke i forskjellige lydfiler av fyrverkeri, bryr seg ikke om lynet, bor ved vannet så når de kongelige har bursdag skytes det i kanoene og det er bare gøy, men på nyttårsaften sitter jeg nede i vaskerommet i kjelleren med en hund som skjelver. Den eneste dagen i året hvor hunden min faktisk er redd for noe er nyttårsaften. Nå har jeg aldri klaget på nyttårsaften ei heller ønsker å forby fyrverkeri, jeg har stilt meg nøytral i den diskusjonen. Men å si at "det er jo bare å lære hunden å ikke være redd" viser hvor lite forståelse og kunnskap du har om dyr. Den ignorante holdningen din er forkastelig. Anonymkode: 6ec06...de2 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #7 Skrevet 20. september 2020 Handler om at fyrverkeri er tullete og unødvendig. Såklart kan man ikke tilvenne alle dyr, barn eller folk med traumer/ptsd etter utøya f.eks fyrverkeri, ikke burde man måtte det heller. Er vel heller de som på død og liv har behov for å sprenge ting eller sette opp fyrverkeri, som skulle fått hjelp til noe... Anonymkode: a975a...2af 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #8 Skrevet 20. september 2020 Jeg har en hund som blir nervøs og ikke vet hvor hun skal gjøre av seg på nyttårsaften. I fjor var vi to par som hadde nyttårsfeiring sammen, vi spilte brettspill og hadde det kjempegøy. Hunden lå under bordet å hørte mye latter og prating mellom oss som ikke enset rakettene hele kvelden. Det gjorde at hun følte dette ikke var så farlig og kunne prøve å fokusere på stemmene våre istedenfor. Det værste folk kan gjøre på nyttårsaften er å snakke og dulle med hunden sin når den er redd. Anonymkode: 92b3d...0cd 2
Heihola Skrevet 20. september 2020 #9 Skrevet 20. september 2020 Noen hunder er jo redde fyrverkeri, enten de hører det 1 gang per år eller 10 ganger i uka. Hunder har redsler som aldri går over, typisk vil det f.eks. være bilkjøring. Man kan kjøre tur med hunden 1 gang i uka eller mer, og hunden er fortsatt redd... Samme gjelder fyrverkeri. Da er det jo ikke så hyggelig for hunden å skremmes mer enn nødvendig.
Myrmica Skrevet 20. september 2020 #10 Skrevet 20. september 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Så tar dere ansvar selv istedenfor å klage og bære dere over andre som liker fyrverkeri. Anonymkode: 6fb30...62a Hvis bare de som skyter opp fyrverkeri kunne tatt ansvar også! Jeg er skikkelig imot fyrverkeri, og klager nok litt over det hver nyttårsaften. Det har litt med at kjæledyr blir redde. Det har også med at ville dyr blir redde, hester og andre bruksdyr blir redde, og enkelte folk også. Men det har mest å gjøre med søppel og uvettig bruk. Hvert år er det noen som ikke klarer å forholde seg til tidene det er LOV til å skyte opp fyrverkeri, og sender opp dagevis i forkant og etterkant, så det er vanskelig å ta forholdsregler. Og så og si ingen plukker opp søpla etter seg. Har du sett de små papp-skivene som blir igjen etter en rakett? Det flyter av dem på fotballbaner og parkeringsplasser og overalt hvor folk har sendt opp fyrverkeri. Hele batterier blir av og til stående igjen, og tomhylser og utbrente stjerneskudd ligger strødd. Jeg skal slutte å klage over fyrverkeri jeg. Når de som bruker det kan oppføre seg som folk, forholde seg til lovlige tider og rydde opp etter seg. 1
Diamant20 Skrevet 21. september 2020 #11 Skrevet 21. september 2020 Jeg synes i utgangspunktet at fyrverkeri er helt greit. Heldigvis er ikke hunden min redd for det, men jeg tenker på alle som har dyr som er redde for det. I tillegg til ville dyr, som ingen passer på. Problemet er jo at folk skyter opp fyrverkeri når de ikke skal, og hvis en hund som er redd klarer å stikke av, har man ikke sjans til å få tak i den igjen
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #12 Skrevet 21. september 2020 Ved å publisere det innlegget her viser du en ekstremt mangel på forståelse. Vi har hatt hunder som tåler så og si alt, filmer med høy lyd, fyrverkeri på tv, barn som skriker, bestått skuddtest i forbindelse med avlskåring - men som like vel må ligge på badet de verste timene på nyttårsaften fordi de ble livredde. Og det er faktisk ikke bare lyden hudner reagerer på, mange blir også redde pga. de sterke, plutselige lysglimtene. Anonymkode: 85aa0...c03
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #13 Skrevet 21. september 2020 Så godt at noen har fasiten som gjelder for alle, da. I den virkelige verden er det som med barneoppdragelse: de individuelle forskjellene er SÅ store. Av de fire omplasseringshundene jeg har hatt gjennom årene har tre stykker vært helt upåvirket av fyrverkeri mens den fjerde (og nåværende) er svært engstelig. Nåværende hund kjenner jeg godt forhistorien til, og den hunden hadde et trygt og godt hjem i en familie. Folk må gjerne skyte opp fyrverkeri, men at de på død og liv skal gjøre som de vil, og gjerne gjennom hele romjula og langt ut på nyåret, vitner bare om egoisme og korttenkthet. Anonymkode: 48a3b...8cc 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå