AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #1 Skrevet 19. september 2020 Er dette en myte? Jeg er på kaloriunderskudd hele uka. Vurderer nå å legge meg på 600 kalorier over hva jeg pleier 1 dag i uka. Stemmer det at jeg, neste uke, vil få en boost i forbenningen? Eller bør jeg ligge på underskudd hele uka for å miste fett? Til info skal jeg ned to, tre kilo. Anonymkode: f2585...996
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #2 Skrevet 19. september 2020 Nei det er ikke en myte. Det er det fitnessutøvere/kroppsbyggere gjør. Anonymkode: 83e1d...291 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #3 Skrevet 19. september 2020 Jeg skal ned 12 kg og har en dag i uken hvor jeg ikke teller kalorier, men spiser det jeg har lyst på (ingen overspising, men unner meg godteri og pizza typ). Av egen erfaring så tror jeg nok at jeg hadde gått nok mer dersom jeg ikke hadde denne "cheat day", men for motivasjonen så trenger jeg denne dagen hvor jeg ikke trenger å telle. Anonymkode: c9268...f27 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #4 Skrevet 19. september 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke en myte. Det er det fitnessutøvere/kroppsbyggere gjør. Anonymkode: 83e1d...291 Ok, I like it. Har du noen gode kilder på det, sånn at jeg er helt sikker på at det er lurt? Anonymkode: f2585...996
Lisa Rowe Skrevet 19. september 2020 #5 Skrevet 19. september 2020 Lurer på det samme. Jeg har vurdert å ligge i et kaloriunderskudd seks dager i uken og ha én dag i uken hvor jeg spiser "vanlig", men om det ikke har noe effekt vil jeg mye heller bare ligge i et underskudd hver dag.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #6 Skrevet 19. september 2020 14 minutter siden, Lisa Rowe skrev: Lurer på det samme. Jeg har vurdert å ligge i et kaloriunderskudd seks dager i uken og ha én dag i uken hvor jeg spiser "vanlig", men om det ikke har noe effekt vil jeg mye heller bare ligge i et underskudd hver dag. Sånn at du ikke blir "vant til" usunn mat igjen? Anonymkode: f2585...996
Lisa Rowe Skrevet 19. september 2020 #7 Skrevet 19. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn at du ikke blir "vant til" usunn mat igjen? Anonymkode: f2585...996 Hva mener du?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #8 Skrevet 19. september 2020 42 minutter siden, Lisa Rowe skrev: Hva mener du? Nei, jeg lurte på hvorfor du ønsker å ligge i underskudd hele uka? Skjønner det hvis juksedagen ødelegger fremgangen, men jeg fikk inntrykk av at du ikke ville ha en juksedag hvis den "bare ikke hadde effekt", og da ble jeg bare nysgjerrig Hvem vil ikke ha en juksedag, liksom Anonymkode: f2585...996
Lisa Rowe Skrevet 19. september 2020 #9 Skrevet 19. september 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg lurte på hvorfor du ønsker å ligge i underskudd hele uka? Skjønner det hvis juksedagen ødelegger fremgangen, men jeg fikk inntrykk av at du ikke ville ha en juksedag hvis den "bare ikke hadde effekt", og da ble jeg bare nysgjerrig Hvem vil ikke ha en juksedag, liksom Anonymkode: f2585...996 Åja, sånn ja! Vel, om det er slik at en juksedag i uka ikke øker eller bidrar til å opprettholde forbrenningen, så vil jeg jo gå fortere ned i vekt av å ligge i et underskudd hver dag, i stedet for kun 6/7 av dagene. Det er nok ikke store forskjellen, men "juksedag" er bare ikke verdt det for min del, om det bare sakker ned progresjonen min. Jeg fokuserer kun på kalorier, så jeg spiser jo det jeg vil hver eneste dag uansett, bare mindre mengder av det. Den eneste grunnen til at jeg har vurdert "juksedag" er fordi jeg har hørt at det kan bidra til å øke, eller i det minste opprettholde forbrenningen, så det vil jo i såfall lønne seg i lengden. 2
Gjest Albbas Skrevet 20. september 2020 #10 Skrevet 20. september 2020 Jeg har ikke sett (god) forskningsmessig dokumentasjon på det. Ingen seriøse ernæringseksperter som anbefaler det av annet enn psykologiske årsaker.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #11 Skrevet 20. september 2020 Jeg skulle ønske jeg klarer å tro på at dette er mulig. Selv slanker jeg meg for tiden og må ha, la oss si underskudd på 500kcal om dagen for å gå ned litt hver uke. Så om jeg gjør det hele uken, bortsett fra en dag hvor jeg spiser 1000 mer enn jeg burde, da er jeg redd vinninga går opp i spinninga? Sånn matematisk, er det realistisk? Anonymkode: 8436d...a03
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #12 Skrevet 20. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv slanker jeg meg for tiden og må ha, la oss si underskudd på 500kcal om dagen for å gå ned litt hver uke. Så om jeg gjør det hele uken, bortsett fra en dag hvor jeg spiser 1000 mer enn jeg burde, da er jeg redd vinninga går opp i spinninga? Sånn matematisk, er det realistisk? Anonymkode: 8436d...a03 Å lykkes med slanking er ikke et spørsmål om hva du burde gjøre, men om hva du faktisk gjør. Vektnedgang er kalorier. Kalorier kan telles. Matematikk er tall. Hvis du har et underskudd på 500 per dag, går du ned en halv kilo i uka. Sitat Jeg skulle ønske jeg klarer å tro på at dette er mulig. Der har du svaret ditt. Anonymkode: c76e4...11d 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #13 Skrevet 20. september 2020 Jeg er svært overvektig og har et ganske kraftig kaloriunderskudd. Når jeg opplever at vektnedgangen stopper litt opp, spiser jeg mer et par dager (kanskje 300-600 kalorier mer). Opplever da at jeg mister mer igjen. Jeg tror ikke det er forbrenningen som øker, men kanskje det gjør at kroppen slipper vann? Det kan jo godt tenkes at jeg hadde gått ned uavhengig av om jeg åt ekstra eller ei. Så vet ikke om det egentlig henger sammen eller bare er tilfeldig. Jeg kaller det ikke juksedag. Tenker mer at det er naturlig at kaloriinntaket ikke er helt likt alle dager. Anonymkode: 12c41...1aa 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #14 Skrevet 24. september 2020 Jeg blir veldig forvirret, og synes forskningen er sprikende. Snakker ikke full skeie ut-dag med 5000 kcal, men å legge på, la oss si, 400 mer enn ellers i uka. Anonymkode: 36b1d...9e3
Gjest vanSteike Skrevet 28. september 2020 #15 Skrevet 28. september 2020 Forskningen er litt tynn på dette området. Men jeg har personlige erfaringer med at det ihvertfall ser ut til å fungere. Nå må det sies at min erfaring primært stammer fra 40:8-fasting, altså faste i 40 timer og spise i 8. Har kjørt noen harde 2-4 ukers perioder med dette, for cutting. Da har det vist seg å være helt nødvendig å spise skikkelig i løpet av de 8 timene, ellers bremser vektnedgangen opp ganske mye og du blir nærmest letargisk. Og ja, dette er brutalt. Det er også vanvittig effektivt, har gått ned nesten halvannet kilo i uken uten merkbart tap av hverken styrke eller muskelmasse.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #16 Skrevet 28. september 2020 Sett bort fra kalorier og forbrenning. Jeg tror det mest skadelige med dette er at man viderefører at kroppen krever sukker, fett og salt. Og forbinder det med kos. Først da jeg kuttet alt slikt over en lang periode klikket alt på plass. Kroppen sluttet rett og slett å crave den typen mat mat, eller mat foran TVen. Jeg tror jeg lenge lurte meg selv med at "litt snop og pizza" på lørdag var det som gjorde at jeg "holdt ut" resten av uka. Mens det som egentlig skjedde var at det jeg spiste dette var det som gjorde nettopp det at kroppen kravet slik mat resten av uka. Jeg kan nå fint ta litt slikt nå og da om det blir servert. Men det betyr nesten ingenting for meg. Og viktigst av alt, kroppen lengter aldri etter slik mat. Anonymkode: 39ffc...992 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #17 Skrevet 28. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sett bort fra kalorier og forbrenning. Jeg tror det mest skadelige med dette er at man viderefører at kroppen krever sukker, fett og salt. Og forbinder det med kos. Først da jeg kuttet alt slikt over en lang periode klikket alt på plass. Kroppen sluttet rett og slett å crave den typen mat mat, eller mat foran TVen. Jeg tror jeg lenge lurte meg selv med at "litt snop og pizza" på lørdag var det som gjorde at jeg "holdt ut" resten av uka. Mens det som egentlig skjedde var at det jeg spiste dette var det som gjorde nettopp det at kroppen kravet slik mat resten av uka. Jeg kan nå fint ta litt slikt nå og da om det blir servert. Men det betyr nesten ingenting for meg. Og viktigst av alt, kroppen lengter aldri etter slik mat. Anonymkode: 39ffc...992 Hvor lang tid tar det før man mister lysten på junk da? Anonymkode: 36b1d...9e3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #18 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid tar det før man mister lysten på junk da? Anonymkode: 36b1d...9e3 Et viktigere spørsmål er: Hvor lang tid tar det før lysten kommer tilbake, og det sterkere enn noen gang? Anonymkode: c76e4...11d 1
Bacon2015 Skrevet 28. september 2020 #19 Skrevet 28. september 2020 Les om carb cycling - fordrer dog at du teller makroer og ligger høyt på antall gram proteiner.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #20 Skrevet 28. september 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid tar det før man mister lysten på junk da? Anonymkode: 36b1d...9e3 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et viktigere spørsmål er: Hvor lang tid tar det før lysten kommer tilbake, og det sterkere enn noen gang? Anonymkode: c76e4...11d Junk gikk raskt. Sjokolade og sukker... Det var en kamp som tok uker, om ikke måneder. Men nå er dette ca 10 år siden. Jeg kan fint ta et-par stykker peppes. En bit sjokolade. Et kakestykke en fredag. Det er greit nok, gir meg lite, og jeg får raskt nok. Det er vanvittig befriende å aldri tenke på mat, glede seg til mat, se på TV uten å føle at du må ha noe i munnen, måtte begrense seg selv. Å være slank og sunn, uten at det krever noe som helst i forhold til selvdisiplin. Anonymkode: 39ffc...992 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå