Gå til innhold

Kontakte bedrifter direkte- jobbsøker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vil dele erfaringer med å kontakte bedrift man har lyst å jobbe i direkte?

Mistet jobben i vår, og har ikke lykkes med den tradisjonelle måten å søke jobb på enda...Har søkt stillinger på nav/Finn, registrert meg hos alle bemanningsbyrå... Men det er enorm konkurranse i de få stillingene som lyses ut.

Det er er vel ikke helt innenfor å møte opp i disse tider. Men er også redd det kan virke masete å ringe? Er mange bedrifter som ikke har noen mailadresse på nettsiden.
 

Jeg har bachelor i logistikk, og har jobbet innen det faget i ti år. 
 

tips?

Anonymkode: db2ea...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer sikkert helt an på bedriften. Jobber selv i resepsjonen i en stor bedrift, og vi får innimellom slike henvendelser. Min erfaring er at de forskjellige avdelingslederne ikke liker å bli kontaktet slik. Hvis det ligger ute ledige stillinger er det selvfølgelig noe annet.. Spesielt upopulært er det at noen dukker opp, og vil presentere seg selv uten noen avtale. Blir som et påtvunget intervju, og man får IKKE jobb.. Men det er kanskje annerledes andre steder..

I administrasjonen blir egentlig de fleste ansatt fordi de kjenner noen, eller gjennom Manpower ol. Tror lederne syntes det er pes å gjennomgå en hel ansettelsesprosess, så de gjør det på enklest mulig måte. De gidder ikke lage annonser en gang. Med innleide gjennom Manpower er det enkelt å kvitte seg med folk som ikke passer inn i bedriften. Det er kynisk, men det skjer overalt.

Jeg vil anbefale deg å bruke nettverket ditt, og snakke med folk om at du ønsker en jobb. Be dem holde ørene åpne for deg. Bruk tidligere kolleger osv. Gå på alle arrangementer ol du blir invitert på, og snakk med folk. Covid gjør det vanskelig, men prøv. Tror markedet er ganske hardt nå, så man trenger kanskje litt flaks? Ønsker deg masse lykke til!

Anonymkode: 14c11...7c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å sende en åpen søknad? 

Anonymkode: c2197...513

Ja, men da føler jeg gjerne at jeg må få tak i en mailadresse? Og da må jeg ringe først... for mange har ikke oppgitt Mail på hjemmesiden?

Anonymkode: db2ea...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer sikkert helt an på bedriften. Jobber selv i resepsjonen i en stor bedrift, og vi får innimellom slike henvendelser. Min erfaring er at de forskjellige avdelingslederne ikke liker å bli kontaktet slik. Hvis det ligger ute ledige stillinger er det selvfølgelig noe annet.. Spesielt upopulært er det at noen dukker opp, og vil presentere seg selv uten noen avtale. Blir som et påtvunget intervju, og man får IKKE jobb.. Men det er kanskje annerledes andre steder..

I administrasjonen blir egentlig de fleste ansatt fordi de kjenner noen, eller gjennom Manpower ol. Tror lederne syntes det er pes å gjennomgå en hel ansettelsesprosess, så de gjør det på enklest mulig måte. De gidder ikke lage annonser en gang. Med innleide gjennom Manpower er det enkelt å kvitte seg med folk som ikke passer inn i bedriften. Det er kynisk, men det skjer overalt.

Jeg vil anbefale deg å bruke nettverket ditt, og snakke med folk om at du ønsker en jobb. Be dem holde ørene åpne for deg. Bruk tidligere kolleger osv. Gå på alle arrangementer ol du blir invitert på, og snakk med folk. Covid gjør det vanskelig, men prøv. Tror markedet er ganske hardt nå, så man trenger kanskje litt flaks? Ønsker deg masse lykke til!

Anonymkode: 14c11...7c7

Takk for godt svar 👏🏻 Ja, jeg er redd for å virke masete... Nettverket mitt er desverre innen oljebransjen, og der nedbemannes det overalt. Store deler av vennekretsen har andre akademiske yrker, som advokater, forskere, politifolk. Langt unna mitt fagområde. Så føler meg veldig fastlåst og prisgitt at bemanningsbyråene husker på meg når de får inn stillinger. Men godt tips om arrangementer, det må jeg sjekke ut!

Anonymkode: db2ea...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du regisstrert på Linkedln? Kan være du finner kontaktperson der og kan knytte kontakt. 

Anonymkode: 5d2b6...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du regisstrert på Linkedln? Kan være du finner kontaktperson der og kan knytte kontakt. 

Anonymkode: 5d2b6...887

Nei, jeg slettet den for halvt års tid siden når jeg skjønte jeg kom til å bli nedbemannet. Har slitt litt psykisk med å bli arbeidsledig, så det føltes vanskelig at hele kontaktnettet der skulle se meg «feile».... Men burde kanskje vurdere å åpne konto igjen 

Anonymkode: db2ea...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg slettet den for halvt års tid siden når jeg skjønte jeg kom til å bli nedbemannet. Har slitt litt psykisk med å bli arbeidsledig, så det føltes vanskelig at hele kontaktnettet der skulle se meg «feile».... Men burde kanskje vurdere å åpne konto igjen 

Anonymkode: db2ea...d53

Ingen vil tro at du har feilet i det hele tatt. Vi vet alle, og kjenner på kroppen konsekvensene av coronaen. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Cordelia skrev:

Ingen vil tro at du har feilet i det hele tatt. Vi vet alle, og kjenner på kroppen konsekvensene av coronaen. ❤️

Takk ❤️ 

Anonymkode: db2ea...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men da føler jeg gjerne at jeg må få tak i en mailadresse? Og da må jeg ringe først... for mange har ikke oppgitt Mail på hjemmesiden?

Anonymkode: db2ea...d53

Du kan spandere en utskrift og 17 kr i frimerker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...