Gå til innhold

Nyansatt innkalt til jobb intervju


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp startet i ny jobb, dette er et års vikariat. Jeg stortrives på nåværende arbeidsplass. Men jeg har blitt innkalt til jobb intervju, denne jobben er 100% fast, bedre lønn og sparer 45 minutter på kjøring hver dag. 
 

Intervjuet er midt i arbeidstiden min, jeg har virkelig lyst på den jobben, men syntes det er vanskelig å be om fri. Noen som har hvert i lik situasjon som har erfaringer og råd å komme med? Vil helst unngå å si det til sjefen min siden jeg er så ny på arbeidsplassen, og jeg ikke har noe garanti for å få jobben. Burde jeg droppe intervjuet, og fullført vikariatet før jeg går til ny jobb? 

Anonymkode: 7771c...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke mulighet til å få til et intervju før/etter arbeidstid? 

Ellers synes jeg absolutt at du skal gå for 100%stilling, hvis det er dette du ønsker! Men igjen, hvis du trives godt på nåværende arbeidsplass, så er dette og noe å tenke over - det er ikke gitt at du vil trives på den andre jobben. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 9dbfd...1b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du «har en avtale» og ber om fri uten lønn eller bruker feriedag. Har du mulighet til hjemmekontor bruker du det den dagen og jobber inn timene på ettermiddagen.

Anonymkode: 88a00...37f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om å få ubetalt perm for du må på noe. Evt om du kan jobbe inn timene på forhånd. Du trenger ikke si hva du skal. Herregud, fast jobb OG sparer nesten en time i reisevei!? Selvfølgelig skal du på det intervjuet!

Anonymkode: 899dd...0f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke mulighet til å få til et intervju før/etter arbeidstid? 

Ellers synes jeg absolutt at du skal gå for 100%stilling, hvis det er dette du ønsker! Men igjen, hvis du trives godt på nåværende arbeidsplass, så er dette og noe å tenke over - det er ikke gitt at du vil trives på den andre jobben. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 9dbfd...1b1

Er ikke sikkert jeg kommer til å trives like godt der, er nyutdannet også som sikkert gjør det enda vanskeligere å komme inn i miljøet, og er en leder stilling så får personal ansvar over andre med lang erfaring. Så syntes det er litt «skummelt», men samtidig er det bedre betalt, tryggere siden det er fast og kortere vei. Reiseveien veier veldig opp, siden jeg har et barn som jeg mister mye tid med i den nåværende jobben!
Kan prøve å flytte tid for i intervju men redd for at dette er negativt for intervjuer 

Anonymkode: 7771c...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble innkalt til jobbintervju et par dager etter at jeg aksepterte fast stilling et sted jeg hadde vikariert ca 9 mnd. Jeg valgte å gå til leder for å informere ham om at jeg hadde et jobbintervju og spurte om jeg kunne bruke ham som referanse. Han ble litt (ganske) sur, men han var en god referanse og sa at han satte pris på ærligheten min. Jobbsøking er en prosess hvor man ikke kan styre alt. Jeg ville definitivt gått på intervjuet! Du kan alltids prøve deg med en hvit løgn. 

Anonymkode: cf220...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble innkalt til jobbintervju et par dager etter at jeg aksepterte fast stilling et sted jeg hadde vikariert ca 9 mnd. Jeg valgte å gå til leder for å informere ham om at jeg hadde et jobbintervju og spurte om jeg kunne bruke ham som referanse. Han ble litt (ganske) sur, men han var en god referanse og sa at han satte pris på ærligheten min. Jobbsøking er en prosess hvor man ikke kan styre alt. Jeg ville definitivt gått på intervjuet! Du kan alltids prøve deg med en hvit løgn. 

Anonymkode: cf220...1f9

Enig med deg, ønsker ikke lyve til arbeidsgiveren min. Hvordan gikk intervjuet?

Anonymkode: 7771c...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk bra. Jeg fikk jobbtilbud 😄. Tror ikke de vil ta det ille opp dersom du bare forklarer at du har vært aktiv jobbsøker en stund, og ønsker å dra på dette intervjuet.

Anonymkode: cf220...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du på dette intervjuet. Si du har en avtale og be om fri uten lønn/avspasering/feriedag. Dersom arbeidsgiver ikke kan/vil tilby deg fast stilling så er dette faktisk å forvente. 

 

Anonymkode: 62db4...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det gikk bra. Jeg fikk jobbtilbud 😄. Tror ikke de vil ta det ille opp dersom du bare forklarer at du har vært aktiv jobbsøker en stund, og ønsker å dra på dette intervjuet.

Anonymkode: cf220...1f9

Så bra! Jeg er helt nyutdannet, når jeg så stillingen utlyst kunne jeg ikke la sjansen gå fra meg. Så jeg søkte like etter jeg hadde startet opp i min nåværende jobb.. Er så redd for at arbeidsgiveren min kommer til å miste tilliten til meg siden jeg søkte på annen stilling så fort. 

Anonymkode: 7771c...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så bra! Jeg er helt nyutdannet, når jeg så stillingen utlyst kunne jeg ikke la sjansen gå fra meg. Så jeg søkte like etter jeg hadde startet opp i min nåværende jobb.. Er så redd for at arbeidsgiveren min kommer til å miste tilliten til meg siden jeg søkte på annen stilling så fort. 

Anonymkode: 7771c...481

Er man i vikariater er det veldig normalt å søke jobber, vil jeg tro.  De fleste ønsker jo fast stilling.

Anonymkode: cf220...1f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke si til nåværende arbeidsgiver at du skal på intervju - for selvsagt at du skal det :) grattis! På intervjuet får du mer info om jobben, deretter kan du vurderer stillingene opp mot hverandre. 
Ikke vær redd for å be om at intervjuet legges til et tidspunkt som passer deg. Det forstår de. Tidlig morgen/sen ettermiddag, så kan du komme litt senere/gå litt tidligere fra jobb pga tannlegen/rutinekontroll hos fastlegen. 

Anonymkode: ea81e...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din har nok forståelse for at du søker på faste stillinger, selv om du er i vikariat. Alle ønsker jo fast jobb :)

 

 

Anonymkode: 7d998...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet om folk som har vært på intervju midt i arbeidstiden og fått spørsmål fra intervjuer om sjefen deres vet hvor de er. Bare sånn at du er forberedt ;) 

Anonymkode: df9aa...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om folk som har vært på intervju midt i arbeidstiden og fått spørsmål fra intervjuer om sjefen deres vet hvor de er. Bare sånn at du er forberedt ;) 

Anonymkode: df9aa...c75

Takk for informasjon, tenker å si det til min nåværende arbeidsgiver

Anonymkode: 7771c...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med intervjuer, og fikk flyttet datoen. Virket veldig positiv så krysser alt jeg har for at det går bra!

Anonymkode: 7771c...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...