Gå til innhold

Publisere dødsfall på Facebook


ToveM

Anbefalte innlegg

På 26.9.2020 den 21.19, AnonymBruker skrev:

Personlig ville jeg ikke gjort det. Hva er hensikten? - høste kondolanser? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 28f27...fc8

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 5762b...7ce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 26.9.2020 den 21.19, AnonymBruker skrev:

Personlig ville jeg ikke gjort det. Hva er hensikten? - høste kondolanser? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 28f27...fc8

Det er litt greit å informere alle, vi har opplevd å miste en nær i vår familie, og folk blir litt beklemte eller flaue når de spør hvordan det går med vedkommende og får svaret at personen er død.

Man informerer jo alle de nærmeste på andre måter, men man kan ikke ringe alle som kjente personen eller familien.

Og å "høste kondolanser" som du trekker på skuldrene av var faktisk noe som var veldig fint for meg i sorgen. Jeg ut noe en stund etter som en liten hyllest av avdøde og litt for å informere de som ikke visste, og ante ikke hvor fint det ville være å lese alle de fine ordene som kom. 

Fint for deg at du gir faen, bare så lenge du ikke setter deg til doms over hvordan andre sørger :)

Anonymkode: 49ac1...c55

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når pappa døde la jeg det ut etter nærmeste familie var informert. Tagget han og mamma i innlegget fordi han hadde mange venner og bekjente vi ikke ante hvem var, og folk ønsket nok å få vite at det var skjedd (han var veldig syk en tid før, med en sjelden og alvorlig sykdom)

Det gjorde utrolig godt med alle kondolansene og små anekdoter om han fra nære og fjerne. Angrer ikke på at vi gjorde det sånn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellig behov for sånt. Jeg synes ikke noe om det, men jeg ser det er vanlig. Jeg vil ikke ha den oppmerksomheten når jeg sørger. Jeg vil bare være i fred med familie og nære venner. For meg er sorg en veldig personlig sak.

Da Mormor døde for noen måneder siden så la ingen i familien ut noe om det på noen sosiale medier. Liten, sammenknyttet familie på den siden, så jeg har absolutt alle der på sosiale medier. De vi følte burde ha infoen kontaktet vi direkte. Familie, venner og naboer.

Anonymkode: 32b26...c0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tror det er blitt mer vanlig ,Vi gjorde det både da min mor døde ,ingen begravelse annonse med en liten tekst ala  min kjære mor døde i dag stille med sine nære rundt seg ,savnet blir stort.

Greit la venner og familie som bor kanskje i annen landsdel få vite om dødsbudskapet. Har aldri opplevd noen negative kommentarer på slike poster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2020 den 16.06, ToveM skrev:

Svigermor døde denne uken.  Er det innafor å legge det ut på Facebook? Føler det er mange som ikke  får det med seg av venner/naboer.  Tror ikke mange under 60 leser dødsannonse i avisen verken papir eller digital.

Det er mange som gjør det, og ser ikke noe galt i det. Det som ikke er innafor, er at du som svigerdatter gjør dette. Dette må jo avgjøres av din svigerfar, evt. barna.

Anonymkode: 7d7cb...489

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.9.2020 den 16.06, ToveM skrev:

Svigermor døde denne uken.  Er det innafor å legge det ut på Facebook? Føler det er mange som ikke  får det med seg av venner/naboer.  Tror ikke mange under 60 leser dødsannonse i avisen verken papir eller digital.

Ville hørt med de nærmeste først, om det var ok. Kanskje de ønsker å gjøre dette selv. Kanskje de ikke ønsker at det havner ut på Facebook. Så ville jeg latt de nærmeste få informert de hun kjente, som stod henne nær, på en personlig måte før det eventuelt kom på Facebook. Men det skal de nærmeste få bestemme selv tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som gjør det, og ser ikke noe galt i det. Det som ikke er innafor, er at du som svigerdatter gjør dette. Dette må jo avgjøres av din svigerfar, evt. barna.

Anonymkode: 7d7cb...489

Herlighet, hun som svigerdatter er sammen med sønnen, nå må du gi deg. Det er helt i orden å informere de perifere om at en av sine nærmeste går bort, om sønnen eller kona eller begge legger ut går ut på ett. De snakker da sammen. 

11 minutter siden, Minlillesky skrev:

Ville hørt med de nærmeste først, om det var ok. Kanskje de ønsker å gjøre dette selv. Kanskje de ikke ønsker at det havner ut på Facebook. Så ville jeg latt de nærmeste få informert de hun kjente, som stod henne nær, på en personlig måte før det eventuelt kom på Facebook. Men det skal de nærmeste få bestemme selv tenker jeg. 

TS er jo en av de nærmeste. 

Kondolerer, TS.

Anonymkode: 8e84f...cb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å legge ut på Facebook, dersom alle de nærmeste pårørende er enig i det.

Jeg ser flere skriver at ts er svigerdatter og derfor blandt de nærmeste. Selv ville jeg synes det hadde vært ganske sært om ektefellene til søsknene mine annonserte på Facebook om mine foreldres bortgang. Hvert fall hvis det er uten å ha avklart det med oss først. Vi har god relasjon alle sammen, altså.

Noen kan kanskje argumentere med at de andre ikke er aktive på Facebook osv, og da er det enda større grunn til å være sikker på at det er noe alle ønsker. Det er ikke alle som ønsker å brette ut livet sitt på sosiale medier. 

 

Anonymkode: 628f8...c19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er innafor, så langt all familie er informert først. 

Jeg har selv opplevd å få vite om dødsfall i nær familie på Facebook, og det er ikke noe særlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2020 den 16.09, ToveM skrev:

Svigermor var aldri på Facebook.  Tror hun knapt nok visste hva det var. 

Overlat dette til familien hennes. Du skal ikke gjøre noe med dette før du evt. har snakket med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer🌺 vi har faktisk snakket om dette ganske nylig i min familie og alle her var enige om at det var innafor iallefall (inkludert de på 70+). Man når flere relevante med Facebook enn i avisa.

Det nå selvfølgelig gjøres med respekt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Overlat dette til familien hennes. Du skal ikke gjøre noe med dette før du evt. har snakket med dem.

TS er familien hennes.

Anonymkode: 8e84f...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit å legge ut på Facebook, dersom alle de nærmeste pårørende er enig i det.

Jeg ser flere skriver at ts er svigerdatter og derfor blandt de nærmeste. Selv ville jeg synes det hadde vært ganske sært om ektefellene til søsknene mine annonserte på Facebook om mine foreldres bortgang. Hvert fall hvis det er uten å ha avklart det med oss først. Vi har god relasjon alle sammen, altså.

Noen kan kanskje argumentere med at de andre ikke er aktive på Facebook osv, og da er det enda større grunn til å være sikker på at det er noe alle ønsker. Det er ikke alle som ønsker å brette ut livet sitt på sosiale medier. 

 

Anonymkode: 628f8...c19

Jeg er uenig. Skulle sønnen også spurt alle dere andre søsken om lov før han la ut? Det er ikke noe dere andre kan nekte med det, til hverken sønn eller svigerdatter. 

Anonymkode: 8e84f...cb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2020 den 21.19, AnonymBruker skrev:

Personlig ville jeg ikke gjort det. Hva er hensikten? - høste kondolanser? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 28f27...fc8

Hva er forskjellen på å sette inn dødsannonse i lokalavisa og å skrive det på Facebook? 
 

Anonymkode: e1557...ad8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da mannen min døde, fikk jeg kommentarer pga at jeg IKKE skrev noe om det på Facebook 😕 En del hadde ikke fått med seg at han var død, fordi de ikke leser lokalavisen. Og noen trodde jeg ikke sørget. Jeg synes det er helt i orden at andre legger det ut på Facebook, så lenge alle nærmeste er orientert selvfølgelig. Grunnen til at jeg ikke gjorde det, er at jeg ikke orket å forholde meg til oppmerksomheten og alle kondolansene. 

Anonymkode: 202f3...71c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig ville jeg aldri latt Facebook fått kloa i de opplysningene. FB er en plattform som tjener penger på informasjon om andre og synes egentlig de ikke fortjener annet enn å gå konkurs.

Ergo synes jeg det å publisere private ting på et slikt sted ikke bør gjøres. Man klarte seg godt før FB og det finnes telefon og jeg hadde ikke reagert spesielt positivt på å få beskjed om dødsfall i nær familie via FB. Skal man "like" liksom?

Anonymkode: ef678...796

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt innafor å legge ut dødsbudskap på facebook, det er ikke mange som leser dødsannonser lenger...  Det er selvfølgelig nærmeste pårørende som styrer dette. Gjør ikke de det så er det fordi de ikke ønsker det, og da er det direkte ufint om en fjern slektning eller en venn legger ut noe! 

Jeg har også sett tilfeller der det ikke er lagt ut noe, men hvor det plutselig dukker opp masse hjerter og gråte-emojis. Da skjønner jo alle at det har skjedd noe, og mottageren av "all denne hjertevarmen" er kanskje ikke klar for å dele det med gud og hvermann enda!!  Ring eller send en privat melding, det går an å vise omtanke uten at alle ser hvor god du er.... 😏

Anonymkode: 26968...22f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 15.11.2020 den 7.09):

....jeg hadde ikke reagert spesielt positivt på å få beskjed om dødsfall i nær familie via FB. Skal man "like" liksom?

Anonymkode: ef678...796

Hjerte, klem eller trist er bedre. 

Anonymkode: 1b784...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...