Gå til innhold

Lønn i ulike yrker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i restaurantbransjen, ikke fagbrev og ikke fullført videregående (mangler en eksamen i søm... 🙄). 80% med ni års ansiennitet - 220 000  kroner ca i året. Har timelønn. 

Anonymkode: a6b9b...f78

Groteskt. Du hadde fått mer penger inn ved å gå på nav liksom..

Hva med å ta fagbrev som praksiskandidat? Hjelper på litt. 

Anonymkode: 4adb4...8e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Groteskt. Du hadde fått mer penger inn ved å gå på nav liksom..

Hva med å ta fagbrev som praksiskandidat? Hjelper på litt. 

Anonymkode: 4adb4...8e5

Hadde nok nesten tjent mer ved å gå på nav ja, men jeg vil ikke gå på nav. Jeg liker veldig godt å jobbe, og er faktisk glad i jobben min. Skulle bare ønske jeg tjente litt mer på den. Planen er å ta et fagbrev, men jeg skal ut i mammapermisjon i februar, så jeg skal gjøre meg ferdig med permisjon først :) 

Anonymkode: a6b9b...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg kan se her så tjener de dårligere enn de fleste andre i tråden med bachelor. 

Samtidig ser vi en mekaniker med vgs-utdanning tjener 640 000, og lokfører med 1,5 år utdanning tjener 1.2 mill. 

Der er jo ganske åpnenbart at de er et underbetalt yrke!

Anonymkode: 040af...be4

Nja... Det er da veldig likt med svært mange bachelor utdanninger som blir listet opp her...!? Det er ikke åpenbart underbetalt spør du meg.

Og mekanikeren hadde jo mye lavere lønn, men tjente godt på grunn av overtid..

Noen stillinger/yrker tjener svært godt fordi det er veldig stor etterspørsel etter kompetansen, og arbeidstakeren klarer å tjene inn såpass mye penger for bedriften at det er verdt det. Helt normal tilbud/etterspørsel. Det betyr jo ikke at alle som tjener mindre enn dette er underbetalt?

Sykepleiere og førskolelærere ligger rett over medianlønn. Når de tjener det samme som svært mange andre bachelor yrker, så forstår jeg ikke hvorfor det er allmenn vedtatt at dette er «lavtlønnede yrker»?

Anonymkode: 9f34c...78c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som HR Business Partner, tjener 700 000, ingen overtid/bonus. 4 års ansiennitet.

Anonymkode: 65c64...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

650 000,- Seniorrådgiver i staten, 6 års ansiennitet og mastergrad. Tjener også ca 70 000,- på hobbyinntekt :)

Anonymkode: d083b...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.9.2020 den 15.45, AnonymBruker skrev:

Du er kokk og blir provosert av at sykepleiere og lærere «gnåler» om dårlig lønn tross kort utdanning? Altså, du er klar over at det er 3 og 4 års utdanning på høyere nivå for å bli sykepleier og lærer, mens du har et fagbrev på videregående nivå? Selvsagt er det forskjell på det. Skal jeg liksom klage over lønna som legene får, fordi de har 2 år lengre utdanning enn meg som spesialsykepleier?

Anonymkode: 4e9ab...749

En kokk sin læretid må du og legge inn i antall år utdanningen tar.

Anonymkode: 3b250...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...