Gå til innhold

Kvinner som ansetter kun kvinner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi alle har hørt om gutteklubben grei og som jeg personlig har erfart er meget reell greie. Jeg har også få  ganger vært borti kvinnelige ledere som  føler seg truet av enhver annen flink kvinne spesielt hvis den ansatte er i tillegg attraktiv.

Men jeg harde siste årene også begynt å møtte på kvinnelige ledere som kun ansetter kvinner. Altså ikke at jeg mener at de damene er ikke flinke i jobben sin, men at sjefen deres, selv en kvinne, kanskje føler seg truet av menn og selekterer dem bort i utvelgelsesprosessen.

Så da er mitt spørsmål følgende - har folk begynt å legge merke til det samme?

 

PS:

Personlig tilhører jeg den nå kanskje klassiske skolen i å tro at i de fleste situasjoner er mixed teams de mest effektive. Du vil gjerne ha energien til en fremadstormende 20-åring kombinert med erfaringen til en 50 år gammel bransjeveteran (litt stereotypt eksempel).

Anonymkode: 065cb...aea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke lagt merke til noe sånt. Har du konkrete eksempler?

Anonymkode: e7554...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke lagt merke til noe sånt. Har du konkrete eksempler?

Anonymkode: e7554...e5f

 

TS her, her er noen  - den beste har jeg opplevd nå nylig i et jobbintervju men den kan jeg ikke del for å beholde anonymiteten.

1)

Vi ansatte ny kvinnelig salgsjef. Hun skulle bygge nytt team opp av 5-6 selgere. Personlig vet jeg at det var minst 5 søkere i bunken, alle menn, som var veteraner i vår bransje og innenfor budsjettet hun hadde, noe som hun ble tipset om fra recruiters side. Istedenfor fikk vi 5 kvinnelige selgere som var forsåvidt flinke men nærmest nybegynnere i bransjen. Vi slet med å nå salgsmålene for det teamet i flere år. Der og da skjønte jeg ikke hvorfor at hun i det minste ikke fant en (1) selger blant de fem veteranene som matchet det hun så etter i en selger og dermed gjorde teamet sterkere og lettere for seg selv å oppnå KPI'ene.

1b)

Samme dame som over ble senere supportsjef i mindre programvarefirma. I løpet av to år var samtlige på support jenter. Vi snakker om at på en avdeling med over 20 stykker så er samtlige jenter. Statistisk sett er det nærmest imponerende å ha bare kvinner på support i den bransjen midt i Oslo.

2)

Teknisk implementasjon team (det finnes ikke noe mer mannsdominert yrke i IT bransjen) i et firma X. Fordi jeg kjenner recruiteren fra eksempelet nummer 1 så ringte han meg for å få noen tips (dette var før koronatider) om noen som var ute etter jobb. Jeg nevnte noen navn men så sa han om at det var en ny sjef der som var dame og at hun spesifikt "spurte etter jenter".

 

 

Anonymkode: 065cb...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ansetter helst kvinner, men hvis en mann er bedre kvalifisert velger jeg selvsagt ham. Det er en del menn i vår bransje som ikke takler å ha en kvinnelig leder, og er det noe som ødelegger arbeidsmiljøet så er det slike maktkamper. 

Anonymkode: 65a3b...600

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ansetter helst kvinner, men hvis en mann er bedre kvalifisert velger jeg selvsagt ham. Det er en del menn i vår bransje som ikke takler å ha en kvinnelig leder, og er det noe som ødelegger arbeidsmiljøet så er det slike maktkamper. 

Anonymkode: 65a3b...600

Allright, jeg forstår den om å ikke ansette en du vet ville skape problemer. Jeg er også av oppfatning av at alle maktkamper har lei tendens til skape giftig arbeidsmiljø men la gå. Men det jeg lurer på er følgende:

- Ville en som har problemer med å ha en kvinnelig leder egentlig søke en jobb hvor de vet at de får en kvinnelig leder? Og hvis de søker allikevel (fordi integriteten deres er kanskje veldig "fleksibel") hvordan finne det ut i det hele tatt under intervjuet?

- En annen aspekt her er preferansen for å ansette aller helst et  bestemt kjønn : er det fordi du forstår dem bedre eller er det noe annet bak?

Anonymkode: 065cb...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

TS her, her er noen  - den beste har jeg opplevd nå nylig i et jobbintervju men den kan jeg ikke del for å beholde anonymiteten.

1)

Vi ansatte ny kvinnelig salgsjef. Hun skulle bygge nytt team opp av 5-6 selgere. Personlig vet jeg at det var minst 5 søkere i bunken, alle menn, som var veteraner i vår bransje og innenfor budsjettet hun hadde, noe som hun ble tipset om fra recruiters side. Istedenfor fikk vi 5 kvinnelige selgere som var forsåvidt flinke men nærmest nybegynnere i bransjen. Vi slet med å nå salgsmålene for det teamet i flere år. Der og da skjønte jeg ikke hvorfor at hun i det minste ikke fant en (1) selger blant de fem veteranene som matchet det hun så etter i en selger og dermed gjorde teamet sterkere og lettere for seg selv å oppnå KPI'ene.

1b)

Samme dame som over ble senere supportsjef i mindre programvarefirma. I løpet av to år var samtlige på support jenter. Vi snakker om at på en avdeling med over 20 stykker så er samtlige jenter. Statistisk sett er det nærmest imponerende å ha bare kvinner på support i den bransjen midt i Oslo.

2)

Teknisk implementasjon team (det finnes ikke noe mer mannsdominert yrke i IT bransjen) i et firma X. Fordi jeg kjenner recruiteren fra eksempelet nummer 1 så ringte han meg for å få noen tips (dette var før koronatider) om noen som var ute etter jobb. Jeg nevnte noen navn men så sa han om at det var en ny sjef der som var dame og at hun spesifikt "spurte etter jenter".

 

 

Anonymkode: 065cb...aea

Mulig dama som var leder var redd for å bli utfordret av de gamle, dyktige gutta? Eller ønsker et "venninnemiljø" på jobb? Eller ønsker å gå foran som et godt eksempel på at kvinner kan IT? Umulig å vite. Hvor mye erfaring har de kvinnelige lederne du nevner her? De fleste ledere vet at man får et bedre team av å ha litt ulike typer med. 

Anonymkode: e32cb...ce5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja takk til kvinnelige ledere som bare ansetter kvinner. Det skaper et godt og trygt arbeidsmiljø. 😊

Anonymkode: 9c40a...318

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja takk til kvinnelige ledere som bare ansetter kvinner. Det skaper et godt og trygt arbeidsmiljø. 😊

Anonymkode: 9c40a...318

AHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!! 🤣😆 🤣😆 🤣😆 🤣😆 🤣😆

Bare VENT til arbeidsplassen når kritisk masse  🤣😆 🤣😆

 

https://www.dailymail.co.uk/femail/article-1168182/Catfights-handbags-tears-toilets-When-producer-launched-women-TV-company-thought-shed-kissed-goodbye-conflict-.html

Anonymkode: 483c3...e1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye erfaring har de kvinnelige lederne du nevner her? De fleste ledere vet at man får et bedre team av å ha litt ulike typer med. 

Anonymkode: e32cb...ce5

TS her

Hun som var i eksemplet fra nummer 1 var absolutt ikke nybegynner men heller ikke det jeg vil kalle veteran. Hun fra nummer 2 vet jeg ikke så mye om.

Hun som intervjuet meg er ganske kjent for sin lederskap men personlig har jeg kun intervjuet å lene meg mot.

 

Anonymkode: 065cb...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinnelig leder, og ender faktisk med litt flere kvinner enn menn på intervjulisten min. Men på selve arbeidsplassen så har vi hakket flere menn (mannsdominert bransje).

Eksempelvis nå så har jeg en liste med 2 menn og 5 kvinner. På listen min er det nok en mann som stikker av med seieren denne gangen, siden han er den mest kvalifiserte. 

Hvorfor jeg ofte ender opp med hakket flere kvinner på kandidatlisten min? Fordi menn ofte (men ikke alltid!) slurver mer i arbeidet sitt: de er ikke nøyaktig nok, de ser ikke viktige detaljer, de rydder ikke skikkelig opp etter seg osv. Dette kommer ofte tydelig frem på CVen, menn har i flere tilfeller brukt mindre arbeid på å presentere CV på en strukturert og ryddige måte. Men det er viktig å presisere at dette på ingen måte gjelder alle menn, bare er en dårlig egenskap jeg finner oftere på menn enn kvinner. 

Når det gjelder konkurranse og "føle seg truet" gjelder jo det fra begge kjønn, jeg sliter ikke med dette siden jeg kjenner min verdi. Men det er et problem for mange, har to kolleger som ikke har så god selvtillit og velger derfor bort svært kvalifiserte kandidater (både menn og kvinner). Her velger de nok bort en spesifikk personlighetstype fremfor kjønn. 

Anonymkode: afc7c...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...