Gå til innhold

hjelp fra kommunen

Fremhevede innlegg

Skrevet

hvor dårlig må man være for å få hjelp fra kommunen?

jeg bor alene, men pga sykdom og skader sliter jeg med å handle, gjøre husarbeid, søke om alt mulig jeg har rettigheter til. går på krykker, og er uten heis her😏er så sliten og lei, men antar jeg ikke er»dårlig» nok til å få hjemmehjelp. er bare 41 år😌

Anonymkode: 0e00c...caf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk hjemmehjelp når jeg var i 30-årene, alder har ikke noe å si. Bare søk du. Det er jo åpenbart at det er svært vanskelig å gjøre husarbeid hvis man må bruke krykker.

Anonymkode: 254e4...4e0

• Liker 3
Skrevet

Ta kontakt med kommunen og legg fram problemet ditt, hjemmehjelp og lignende er ikke avhengig av alderen din, men behovet. Lykke til

Skrevet

takk☺️jeg skal forsøke.

• Liker 2
Skrevet

uff jeg fant satsene for egenandel; det vil koste meg 1000 kr per mnd å få en time hjelp per uke😭skal til å kutte to smertestillende medisiner (fås ikke på blå resept) som koster meg rundt 500 kr i mnd. fordi jeg sliter med å ha nok penger til tannlege, mat og annet🤭🙈😌uff noen geniale råd? kan ikke plage mer på familie og venner nå; særlig når jeg aldri er i form til gjentjenester. synes en time i uken behøves; særlig til handling som er ett stort problem. har ikke frys(eller råd til å kjøpe), og bare et lite kjøkesksp😬

Skrevet

*kjøleskap

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

uff jeg fant satsene for egenandel; det vil koste meg 1000 kr per mnd å få en time hjelp per uke😭skal til å kutte to smertestillende medisiner (fås ikke på blå resept) som koster meg rundt 500 kr i mnd. fordi jeg sliter med å ha nok penger til tannlege, mat og annet🤭🙈😌uff noen geniale råd? kan ikke plage mer på familie og venner nå; særlig når jeg aldri er i form til gjentjenester. synes en time i uken behøves; særlig til handling som er ett stort problem. har ikke frys(eller råd til å kjøpe), og bare et lite kjøkesksp😬

Søk om støttekontakt som kan hjelpe deg å handle? Det er også mulig å få gratis tannlege. Har sett flere frysere som gis vekk gratis på finn.

• Liker 1
Skrevet

ok så støttekontakt er gratis?☺️

da kan vedkommende bære inn en evt gratis fryser👍☺️

har allerede refusjon hos tannlege pga sykdom, men blir likevel 20-30 000 i året😭

• Liker 1
Skrevet

Ny ab her og litt sidespor. Hvordan går man frem for å bli støttekontakt for trengende? Noen som vet? 

Anonymkode: b5a83...b53

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ok så støttekontakt er gratis?☺️

da kan vedkommende bære inn en evt gratis fryser👍☺️

har allerede refusjon hos tannlege pga sykdom, men blir likevel 20-30 000 i året😭

Ja, kommunen som betaler en støttekontakt. Det var vanvittig mye til tannlege. Du kan også søke om boveileder, det er også gratis.

Skrevet

Gå inn på kommunens hjemmeside,vanligvis ligger det link til skjemaer der,så er det bare å søke. Vær detaljert i din beskrivelse av problemene.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ny ab her og litt sidespor. Hvordan går man frem for å bli støttekontakt for trengende? Noen som vet? 

Kontakt kommunen, det er lang ventetid på støttekontakt mange steder

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk kommunen din sin hjemmeside! Her for Bergen https://www.bergen.kommune.no/innbyggerhjelpen/helse-og-omsorg/avlastning-og-stotte/stottekontakt/bli-stottekontakt her for Oslo https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/nedsatt-funksjonsevne/stottekontakt/bli-stottekontakt/ 

Anonymkode: c5461...18d

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støttekontakt og frivillighetssentral,kan være en løsning. Lykke til 🙂 

Skrevet

takk for alle tips💜

jeg så bare på hjemmehjelp først; tenkte ikke på støttekontakt.

og bpa blir for heftig; har ikke behov for mer enn en time(maks to) i uken☺️

Skrevet
10 minutter siden, trøndermann38 skrev:

Ja, kommunen som betaler en støttekontakt. Det var vanvittig mye til tannlege. Du kan også søke om boveileder, det er også gratis.

beklager, men hva er en boveileder?🙈ja det er absurd mye jeg betaler i tannlege🤷‍♀️men har ekstremt mye trøbbel med tennene. av og til er tannlegen så snill at han overser regningen(ved småting). har kjent han i 18 år, og han synes min situasjon er forferdelig. jeg pleier heller ikke brette ut for hvermansen, men nå er jeg så desperat at jeg tør her. er tøft å måtte kutte medisiner😌

Skrevet

Støttekontakt har ikke lov å gjøre praktisk arbeid for deg. Varierer litt hvor strengt det praktiseres - men støttekontakt skal ikke erstatte hjemmehjelp. Støttekontakt er frivillige, som får en mindre godtgjørelse for timene kun. De skal hjelpe en med det sosiale. 

Anonymkode: 19e30...663

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

beklager, men hva er en boveileder?🙈ja det er absurd mye jeg betaler i tannlege🤷‍♀️men har ekstremt mye trøbbel med tennene. av og til er tannlegen så snill at han overser regningen(ved småting). har kjent han i 18 år, og han synes min situasjon er forferdelig. jeg pleier heller ikke brette ut for hvermansen, men nå er jeg så desperat at jeg tør her. er tøft å måtte kutte medisiner😌

Noen som kan hjelpe til med ting hjemme, kortere ventetid enn på støttekontakt, her i alle fall

Skrevet

Du trenger ikke gå ut for å handle, det finnes flere leverandører som leverer hjem. Frysebokser gis bort gratis eller til små summer på finn (jeg kjøpte en som fungerer glimrende for 300 kr), hør om noen i omgangskretsen kan hjelpe deg å hente hvis du finner en som er aktuell. 

Støttekontakt er IKKE ment for husarbeid og praktisk hjelp, det er en ordning som skal hjelpe folk å ha en meningsfylt fritid. 

Anonymkode: 59918...cfa

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, trøndermann38 skrev:

Noen som kan hjelpe til med ting hjemme, kortere ventetid enn på støttekontakt, her i alle fall

ok, takk☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...