Gå til innhold

Hva er det etisk rette ovenfor arbeidsgiver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært syk noen dager fra jobb med forkjølelse. Jeg har samtidig noen ansvar som jeg i utgangspunktet gjør selv med mindre jeg blir syk over lengre tid. Så nå har jeg vært syk onsdag-fredag, men har noen ting som må plass før mandag og jobber derfor helg. For ukedagene har jeg jobbet litt når jeg har orket, men ellers har det vært sykedager. 

Ville dere da skrevet overtid på helgejobbingen? 

For ordens skyld, jeg har en fantastisk arbeidsgiver som uansett ikke vil protestere på det, men hva er "greit" etisk? 

Anonymkode: fbfed...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom arbeidsgiver er bra og du har fleksibilitet/goder som går begge veier, så ville jeg latt være. Dersom arbeidsgiver er kjip, så ville jeg skrevet overtid. 

Anonymkode: 98b7d...93f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, globalagogo said:

Nei, ville ikke gjort det.

 

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville heller ikke skrevet overtid, men vanlige timer. 

Anonymkode: 36929...135

 

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom arbeidsgiver er bra og du har fleksibilitet/goder som går begge veier, så ville jeg latt være. Dersom arbeidsgiver er kjip, så ville jeg skrevet overtid. 

Anonymkode: 98b7d...93f

Takk for svar alle sammen! Arbeidsgiver er helt sinnsykt bra, men snakket med en kollega om dette og vi var ikke helt enige. Jeg pleier se gjennom fingrene på sånt, men går jo da glipp av noen timer. Mens kollega mener at jobb er jobb og man har rett på å føre de. Det er en generell tradisjon på jobb om at siden arbeidsgiver er så ålreite så gir vi alle tilbake der vi kan (ikke gratisarbeid da, men i sånne tvilssaker), så det er litt interessant at denne ene kollegaen mener noe annet.

Anonymkode: fbfed...86b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeid er arbeid. Ellers jobber du gratis. Samme hvor ålreit arbeidsgiver man har. Tenk hvor mange tusen det blir løpet av et år. 

Anonymkode: 48804...216

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeid er arbeid, og du skal selvfølgelig ha betalt. Det er selvfølgelig fint å ha en ålreit arbeidsgiver, men det at de er ålreite gjør jo også at det ser ut til at dine kollegaer føler de "skylder" jobben å jobbe gratis. Og hvem tjener på det? Og hvor langt skal man strekke seg? Og hvor ålreit er det egentlig å føle at man skylder jobben noe? 

 

Anonymkode: e0be7...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeid er arbeid, og du skal selvfølgelig ha betalt. Det er selvfølgelig fint å ha en ålreit arbeidsgiver, men det at de er ålreite gjør jo også at det ser ut til at dine kollegaer føler de "skylder" jobben å jobbe gratis. Og hvem tjener på det? Og hvor langt skal man strekke seg? Og hvor ålreit er det egentlig å føle at man skylder jobben noe? 

 

Anonymkode: e0be7...ce7

Det trenger absolutt ikke være slik at man ikke får noe tilbake om man strekker seg. En genuint ålreit arbeidsgiver både tar og gir, og går det begge veier kan man stå på litt ekstra (gratis) mot at man får litt fri når man trenger det for eksempel, slik at det går opp i opp. Det kan være gull verdt for mange. Personlig har jeg ikke noe imot å gi litt ekstra for en arbeidsgiver som gjør det samme ovenfor meg. Men merker jeg at arbeidsgiver bare tar, så blir jeg streng selv. Da gir jeg beskjed om at jeg forventer overtidsbetalt fra første minutt. 

Anonymkode: 98b7d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger absolutt ikke være slik at man ikke får noe tilbake om man strekker seg. En genuint ålreit arbeidsgiver både tar og gir, og går det begge veier kan man stå på litt ekstra (gratis) mot at man får litt fri når man trenger det for eksempel, slik at det går opp i opp. Det kan være gull verdt for mange. Personlig har jeg ikke noe imot å gi litt ekstra for en arbeidsgiver som gjør det samme ovenfor meg. Men merker jeg at arbeidsgiver bare tar, så blir jeg streng selv. Da gir jeg beskjed om at jeg forventer overtidsbetalt fra første minutt. 

Anonymkode: 98b7d...93f

Det er sjelden svart hvitt. Jeg tenker bare å nevne det med forventninger.  En arbeidsgiver er en arbeidsgiver, samme hvor ålreit den er. Når det kommer til stykket er de de som sitter med makta til å si deg opp. Jeg ser at et av de mest brukte ordene i jobbannonser er at man ønsker en arbeidstager som er "fleksibel". Og hva legges i det? Jo, at man strekker seg og strekker seg. Og det er fallgruven. For når ting av en eller annen grunn ikke går etter arbeidsgivers ønske, er de svært lite fleksibel når de kan si deg opp. Da kan man si at man har vært fleksibel og gitt litt og fått litt, men det hjelper ikke likevel. Jeg er veldig for å "gi litt og ta litt". Men jobben jeg gjør skal jeg ha betalt for. 

Anonymkode: e0be7...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Det er sjelden svart hvitt. Jeg tenker bare å nevne det med forventninger.  En arbeidsgiver er en arbeidsgiver, samme hvor ålreit den er. Når det kommer til stykket er de de som sitter med makta til å si deg opp. Jeg ser at et av de mest brukte ordene i jobbannonser er at man ønsker en arbeidstager som er "fleksibel". Og hva legges i det? Jo, at man strekker seg og strekker seg. Og det er fallgruven. For når ting av en eller annen grunn ikke går etter arbeidsgivers ønske, er de svært lite fleksibel når de kan si deg opp. Da kan man si at man har vært fleksibel og gitt litt og fått litt, men det hjelper ikke likevel. Jeg er veldig for å "gi litt og ta litt". Men jobben jeg gjør skal jeg ha betalt for. 

Anonymkode: e0be7...ce7

TS her. Min jobb gir lønnet fri dersom en privatsituasjon tilsier det. For to år siden kunne jeg «jobbe det jeg klarte» med full lønn uten at noen fulgte med på noe som helst som jeg holdt på med (hadde et barn som plutselig hadde store utfordringer på skolen), det varte i ukevis. Så noen gir jo faktisk veldig mye tilbake. Vi får også påspandert utrolig mye hver gang det er en sosial happening, det spares ikke på mat eller drikke. Når sjefene går hjem er det bare å sende inn kvitteringer på mat og drikke resten av kvelden. Det er mange andre eksempler også, og på grunn av dette får de generelt mye igjen fra de ansatte. Derfor er det kanskje vanskeligere som ansatt å sette grensen for når man «av prinsipp skal ha betalt» :)

Anonymkode: fbfed...86b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Min jobb gir lønnet fri dersom en privatsituasjon tilsier det. For to år siden kunne jeg «jobbe det jeg klarte» med full lønn uten at noen fulgte med på noe som helst som jeg holdt på med (hadde et barn som plutselig hadde store utfordringer på skolen), det varte i ukevis. Så noen gir jo faktisk veldig mye tilbake. Vi får også påspandert utrolig mye hver gang det er en sosial happening, det spares ikke på mat eller drikke. Når sjefene går hjem er det bare å sende inn kvitteringer på mat og drikke resten av kvelden. Det er mange andre eksempler også, og på grunn av dette får de generelt mye igjen fra de ansatte. Derfor er det kanskje vanskeligere som ansatt å sette grensen for når man «av prinsipp skal ha betalt» :)

Anonymkode: fbfed...86b

Problemet i en slik situasjon, oppstår jo når noen arbeidstakere vet å sette pris på en raus arbeidsgiver, mens andre arbeidstakere er på kravssiden. Jeg har hatt det som deg, og jeg ville i din situasjon aldri ført timer. Men vi har dessverre fått en kollega som utnytter situasjonen. 

Anonymkode: e0ca2...268

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Min jobb gir lønnet fri dersom en privatsituasjon tilsier det. For to år siden kunne jeg «jobbe det jeg klarte» med full lønn uten at noen fulgte med på noe som helst som jeg holdt på med (hadde et barn som plutselig hadde store utfordringer på skolen), det varte i ukevis. Så noen gir jo faktisk veldig mye tilbake. Vi får også påspandert utrolig mye hver gang det er en sosial happening, det spares ikke på mat eller drikke. Når sjefene går hjem er det bare å sende inn kvitteringer på mat og drikke resten av kvelden. Det er mange andre eksempler også, og på grunn av dette får de generelt mye igjen fra de ansatte. Derfor er det kanskje vanskeligere som ansatt å sette grensen for når man «av prinsipp skal ha betalt» :)

Anonymkode: fbfed...86b

Da antar jeg at så lenge du leverte det som var forventet av deg, så justerte du timer og fri selv? Det tenker jeg er fornuftig av arbeidsgiver. Det du nevner om mat og drikke og sosiale happenings mot å jobbe "ulønnet" ville for meg ikke utgjort nok mtp motivasjon for å jobbe "ekstra/gratis", fordi da er min overtidsbetaling, om man kan kalle det det, mat og drikke. Ikke penger jeg kunne betale ned huslånet med. Og for en introvert som meg ville endel av lønnen (mat og drikke) være knyttet til at jeg måtte delta på sosiale happenings som gjør meg sliten. Altså ville jeg heller ført timer og mottatt lønn enn "goder" som er bestemt av jobben og ikke gjør noe for meg. 

Og det du nevner om å sette grensen er nettopp det jeg ser et problem i. For jeg er samvittighetsfull og gjør alltid mitt beste på jobb. Men gjennom 25 år i arbeidslivet har jeg erfart at det ikke lønner seg å bruke seg opp på jobb. Og når i tillegg grensen for hvor langt man kan/må/bør strekke seg er diffus, da reagerer jeg. For man føler man må. For å bli regnet som grei på jobben. Jeg regner med de som ikke deltar på sosiale happenings og som ikke strekker seg (langt) nok blir like høyt verdsatt som de som gjør det? Eller blir de nå det...? 

Anonymkode: e0be7...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha skrevet overtid, men nå jobber jeg innenfor en bransje der overtid generelt ikke skrives. 

Anonymkode: c20c4...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde skrevet vanlige timer.

Jeg har vært i samme situasjonen selv nå i høst. Syk, men med enkelte ting som må gjøres innen en gitt frist. Gjorde så mye jeg klarte hjemmefra når jeg var syk, men ble også sittende i helgen for å rekke alt.

Tenkte at hvis jeg ikke hadde hatt fristen måtte arbeidsgiver uansett betalt for de ekstra timene det tok når jeg var tilbake på jobb, og hadde en annen ansatt måtte ta over mine oppgaver ved sykdom måtte arbeidsgiver betalt for de timene de tok.

Skrev ikke overtid da det var tilfeldig jeg ble sittende i en helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...