Gå til innhold

Folk som aldri inviterer andre barn med seg hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Deretter klager de på at barnet ikke blir invitert med hjem/på noe. Man må gi litt for å få litt tilbake, og hvis foreldre ikke organiserer litt treff mellom barna når de er små/ og i småskolealder er min erfaring at mange barn havner utenfor? Noen som er enige? Her har vi ofte 4-5 venner av barnet på besøk samtidig. Det er kjempekoselig. Men det virker som en del foreldre avskyr at barna har besøk. 

Noen som er enige? 

Anonymkode: 7a7ad...6a4

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deretter klager de på at barnet ikke blir invitert med hjem/på noe. Man må gi litt for å få litt tilbake, og hvis foreldre ikke organiserer litt treff mellom barna når de er små/ og i småskolealder er min erfaring at mange barn havner utenfor? Noen som er enige? Her har vi ofte 4-5 venner av barnet på besøk samtidig. Det er kjempekoselig. Men det virker som en del foreldre avskyr at barna har besøk. 

Noen som er enige? 

Sier til barna stadig vekk at de må bare ta med seg hjem andre. Men vi har mange barn i hus fra før og regler for å forstyrre de som har besøk blir ikke alltid fulgt. Og så er det noe spennende med det å være hos andre, andre har gøyere leker eller kaniner (jeg kan ikke ha siden jeg er allergisk) osv. Men alle vet at det er åpent hus, så vi har noen barn på besøk innimellom. Men mine drar som regel på besøk. Kanskje litt mer uforstyrret lek hos andre som bare har ett eller to barn. 

Anonymkode: 2a4bd...e07

• Liker 3
Skrevet

Jeg sitter ikke med noe regnskap for hvem som har vært hvor oftest. Jeg vil tro at det kan være mange grunner til at noen ikke inviterer, det er ikke min sak.

Anonymkode: a0f79...97f

• Liker 16
Skrevet

Jeg sitter ikke med noe regnskap for hvem som har vært hvor oftest. Jeg vil tro at det kan være mange grunner til at noen ikke inviterer, det er ikke min sak.

Anonymkode: a0f79...97f

Nei, det var heller ikke helt det jeg mente. Jeg snakket om dem som aldri inviterer hjem, men likevel ikke forstår at man må invitere for at barnet skal inviteres igjen

• Liker 4
Skrevet

Vi har også alltid lagt til rette for at barna skal ha med venner hjem.

Vi lærte de å invitere, planlegge og legge til rette for å venner hjem. Vi hadde fokus på sosial kompetanse, lære seg å dele, leke over tid, opprettholde vennskap osv. 

Nå er de ungdommer/studenter og vi har sett opp igjennom at de har profitert på den sosiale læringen. De er gode på relasjoner, de er gode venner som er til å stole på og de er god på sosiale settinger.

Anonymkode: b4b7a...0f2

• Liker 5
Skrevet

Enig! Som forelder er det veldig viktig å legge til rette for at ungene i 1. klasse blir kjent med hverandre og invitere de barnet leker mest med hjem. Etter 1-2 år er toget gått og vennegruppene satt!

Anonymkode: bca16...ea5

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var heller ikke helt det jeg mente. Jeg snakket om dem som aldri inviterer hjem, men likevel ikke forstår at man må invitere for at barnet skal inviteres igjen

Dette må være et lite mindretall? Og som foreldre håper jeg vi tenker på barna og ikke foreldrene.. Det barnet som har foreldre som ikke inviterer andre med hjem har også behov for å bli inkludert ♥️

Selv inviterte jeg andre barn med mitt barn hjem i barnehage/småskole fordi jeg ville at hun skulle inviteres med andre. Likevel var det Med en bismak fordi mitt barn hadde noen utfordringer som gjorde at besøk helst burde begrenses til 1, kanskje 2 timer på en god dag. En til en samvær tålte hun mindre godt over lang tid og ble da så sliten at hun kunne slutte å være hyggelig, til tross for at det var en god venn. Det kunne etterhvert også fått større sosiale konsekvenser..

Mye enklere å begrense tidsmessig når hun var hos andre, da hentet jeg henne etter en time og alle ble fornøyd. Å forklare dette til andre foreldre ble for komplisert og utleverende  følte jeg..

Kan være mange grunner til slikt. Både hos barnet og eventuelle søsken, familier er forskjellige og det er ikke alt som er A4.. 

Anonymkode: 15f27...8d3

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De barna som aldri inviterer hjem, kan være dem som har mest behov for å bli invitert vekk. 

Anonymkode: 66ff4...542

Hvorfor det? Foreldrene er ressurssterke til mange av disse barna. 

• Liker 4
Skrevet

Dette må være et lite mindretall? Og som foreldre håper jeg vi tenker på barna og ikke foreldrene.. Det barnet som har foreldre som ikke inviterer andre med hjem har også behov for å bli inkludert ♥️

Selv inviterte jeg andre barn med mitt barn hjem i barnehage/småskole fordi jeg ville at hun skulle inviteres med andre. Likevel var det Med en bismak fordi mitt barn hadde noen utfordringer som gjorde at besøk helst burde begrenses til 1, kanskje 2 timer på en god dag. En til en samvær tålte hun mindre godt over lang tid og ble da så sliten at hun kunne slutte å være hyggelig, til tross for at det var en god venn. Det kunne etterhvert også fått større sosiale konsekvenser..

Mye enklere å begrense tidsmessig når hun var hos andre, da hentet jeg henne etter en time og alle ble fornøyd. Å forklare dette til andre foreldre ble for komplisert og utleverende  følte jeg..

Kan være mange grunner til slikt. Både hos barnet og eventuelle søsken, familier er forskjellige og det er ikke alt som er A4.. 

Anonymkode: 15f27...8d3

Du virker som en god mor som følger opp barnet ditt godt. Jeg mener de barna som helt tydelig er litt utenfor sosialt, der foreldrene liksom ikke viser noe interesse for å tilrettelegge. Da er det barnet deres det til syvende og sist går ut over

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også alltid lagt til rette for at barna skal ha med venner hjem.

Vi lærte de å invitere, planlegge og legge til rette for å venner hjem. Vi hadde fokus på sosial kompetanse, lære seg å dele, leke over tid, opprettholde vennskap osv. 

Nå er de ungdommer/studenter og vi har sett opp igjennom at de har profitert på den sosiale læringen. De er gode på relasjoner, de er gode venner som er til å stole på og de er god på sosiale settinger.

Anonymkode: b4b7a...0f2

Det høres ut som en smart strategi. Mine foreldre har vært slik, og huset har alltid vært fylt av barnas venner. Selv når vi er voksne samles venner hos foreldrene mine:)  Ts

• Liker 1
Skrevet

Det kan føles merkelig at noen maser om at barna må bli invitert til andre men de selv ikke inviterer . Men det ligger da en årsak bak feks: de har ikke plass , de ønsker ro, de har sykdom , de vil at barnet skal ha venner men kan ikke selv invitere pga årsakene over . Så kan man diskutere om det er rett å ikke invitere bare fordi man vil ha ro..... men da er det viktig at man tar vare på disse barna . Du kan jo si « mitt barn vil gjerne være dammen med ditt barn , kan de være hos dere en dag iløpet av uka? Så får du høre på evt unnskyldning som kommer. 

Anonymkode: f1aeb...426

• Liker 5
Skrevet

Hvis de klager, og selv ikke inviterer, det er da merkelig. Men tror det er flere som hr noen vanskeligheter hjemme som gjør at det er problematisk å invitere hjem.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Foreldrene er ressurssterke til mange av disse barna. 

Mulig de er det utad, men du vet vel ikke hvordan situasjonen er bak fasaden? Å ha høy lønn eller god jobb (eller hva du nå betrakter som ressurssterk) betyr ikke at de ikke har andre utfordringer.

Skrevet

Vi har liten plass og jeg er dritflau over hvordan vi har det. Det er grunnen.

Anonymkode: a8671...68c

• Liker 8
Skrevet

Hvem klager og hvordan vet du det? Jeg har begynt å invitere hjem nå, 4 år. Men ser at det allerede er dannet grupper. Foreldre som henger sammen mer eller mindre konstant fordi de bor i samme gate. De tar følge hver dag, er med hjem fra bhg. Jeg var ikke klar over at de var så close før det var for sent. Ja, det er sårt at barnet mitt blir holdt utenfor.  Er ikke så lett å komme inn i den gjengen da? 

Anonymkode: 0f280...438

• Liker 6
Gjest Geirfuglen
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De barna som aldri inviterer hjem, kan være dem som har mest behov for å bli invitert vekk. 

Anonymkode: 66ff4...542

Dette er det nok mye sant i. Barna skal ikke lide for at foreldrene kanskje har sosiale, økonomiske eller psykiske problemer som gjør at de i liten grad tar initiativ til å invitere med hjem.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kjenner jeg meg veldig igjen i. Vonde følelser å kjenne på som mor.

Anonymkode: f793b...695

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Dette er det nok mye sant i. Barna skal ikke lide for at foreldrene kanskje har sosiale, økonomiske eller psykiske problemer som gjør at de i liten grad tar initiativ til å invitere med hjem.

Nei, det er sant, men likevel tenker nok de fleste på seg selv, og de inviterer hjem barn som barna selv har blitt invitert hjem til. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kjempesynd. Jeg tviler på at barn ser hvordan folk har det hjemme. Det viktigste er jo at de får kost seg og lekt med andre barn. Her er huset ofte bomba, men jeg bryr meg lite om det. Sånn er det i småbarnsperioden

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...