Gå til innhold

Katter som spiser av hverandres mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har to katter, en kastrert hannkatt som får mat spesielt beregna for kastrerte katter og en kattunge som får mat beregna for kattunger. Ofte spiser de av den andres mat, istedet for sin egen, så da lurte jeg på om hvor lurt det er mtp proteiner, vitaminer osv? Vil de ta skade av det? Selvfølgelig korrigerer jeg det når jeg ser det, men kan ikke ha de under oppsyn 24/7.

Anonymkode: 1b0fc...253

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nytter jo ikke å drive å korrigere det. Du får skaffe deg matskål med chipleser slik at de kun får spist ut av «sin» skål. Det er ikke krise om de spiser hverandres mat, men maten til kattungen smaker nok mye bedre fordi det er laget for å stimulere pus til å spise smaksmessig, i tillegg er det ekstra næring i det, så voksne katter kan fort legge på seg av det. 

Anonymkode: 0d7df...69b

• Liker 1
Skrevet

Microchip-skål.

Anonymkode: 8a912...10e

Skrevet

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Microchip-skål.

Anonymkode: 8a912...10e

Har du link til en sånn skål?

Anonymkode: 1b0fc...253

Skrevet

Du må ikke finne på å irettesette. Kattene forstår ikke hva de gjør feil. 

Såfremt hannkatten ikke er kraftig overvektig, og kattungen stort sett velger kattungeforet, går dette fint. Sistnevnte er noe mer næringsrikt, og hjelper på veksten til lille, men er noe som kan gi vektproblemer hos voksne katter. Utover det er det få forskjeller, og ingenting som skader verken minste eller eldste. 

Selv fjerner jeg voksenforet helt i perioder med kattunger, men har aldri hatt overvektige katter. Da ville jeg nok valgt løsningen for chip-mater. 

Anonymkode: 1a342...cbc

• Liker 1
Gjest hellokitty
Skrevet

Voksne katter og spesielt da kastrerte katter legger veldig lett på seg og bør ikke spise mat beregnet for kattunger. I den maten en det mye mer fett og proteiner og annet som katten skal ha det første året. Dette er fordi det er det første året katten trenger dette det er da den vokser mye. Så veldig lurt å passe på. Men prøv slike chip matskåler som flere nevner. Eller forsøk å gi de mat på forskjellige rom. F.eks badet. Eller et annet sted der døren kan lukkes. Mår de er ferdige. Ta vekk resten av maten.

Skrevet

Kattene skjønner ikke at maten er den ene eller andre sin, de vil også spise din mat hvis den står lett tilgjengelig uten tilsyn.

Kjøp deg to sånne;
https://www.zooplus.no/shop/katt/katteskaler/forautomat/481238

De er helt geniale og vi har ikke hatt et eneste problem med at kattene prøver å snike mat fra de andres skåler. Vi har tre katter nå.
Ofte har de tilbud med prosentrabatt når du kjøper mer enn én stasjon, vi kjøpte to originalt og fikk 20% rabatt den gangen.
Da jeg måtte bytte ut én stasjon som begynte å bli utslitt i motoren, og i tillegg trengte en til, fikk jeg 15% rabatt på to.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...