AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #21 Skrevet 19. september 2020 Mitt inntrykk(basert på erfaringer fra egen barndom, og etterhvert fire barn i barneskolen), er at selve læreverket som blir brukt rett og slett er for dårlig. Barna blir feks kanskje fortalt hvilke teknikker som skal brukes mens de er på skolen men det står ikke i lærebøkene, så når de kommer hjem og står fast med leksene så har de ingen redskaper for hvordan de skal gå frem. De metodene/formlene jeg lærte i min tid brukes ofte ikke lenger, og barna får beskjed fra lærer at det er feil å gjøre som jeg har vist dem, selv om de kommer frem til rett svar, og ungene selv sier at det virker mer forståelig og logisk for dem. Det virker som om barna skal måtte finne opp kruttet selv, i stedet for å lære seg teknikker som allerede finnes. Jeg ser poenget med at man skal skape seg en grunnleggende forståelse for matematikk, men mestring og motivasjon forsvinner totalt for mine barn når ting gjøres mer komplisert enn nødvendig. Anonymkode: b1052...cce 3
anonym 4545 Skrevet 19. september 2020 #22 Skrevet 19. september 2020 (endret) 1 time siden, tussi84 skrev: Mye av det man lærer i matte får man aldri bruk for, med mindre man skal inn i en spesiell bransje. Kunne heller hatt avansert algebra på studier for dem som trenger. Å gange/dele med brøk innenfor algebra feks får nesten ingen bruk for å kunne. Det fokuseres utelukkende mye på algebra, geometri og sannsynlighetsregning i norsk skole. Spes fra slutten av barneskolen og opp til vgs. Siden nesten all fokuset er der så finnes det mange elever som ikke kan så mye om det mest elementære innenfor matte. Som feks pluss, minus, gange, dele, prosent regning og noe valuta regning. De tingene jeg ramser opp er det man trenger i hverdagen stort sett. Kanskje elevene hadde blitt bedre i matte, om de tok vekk mesteparten av de elementene som man ikke får bruk for i hverdagen Ja, men hvis man fjerner vesentlige deler av faget får man ihvertfall kalle det regning, samt ha tilbud om ordinær matte for de som ønsker det. Endret 19. september 2020 av anonym 4545
Gjest In absentia Skrevet 19. september 2020 #23 Skrevet 19. september 2020 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er de fleste barn i Norge dårlige i matte? Hvorfor er det veldig få barn som er flinke i matte? Anonymkode: cdd9b...611 Matten i Norge er alt for lett og det stilles alt for lite krav. Norsk skole er generelt en vits. Vi neglesjerer den viktigste rollen det offentlige har, nemlig å oppfostre en klok og opplyst befolkning. Endret 19. september 2020 av In absentia
Gjest In absentia Skrevet 19. september 2020 #24 Skrevet 19. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt inntrykk(basert på erfaringer fra egen barndom, og etterhvert fire barn i barneskolen), er at selve læreverket som blir brukt rett og slett er for dårlig. Barna blir feks kanskje fortalt hvilke teknikker som skal brukes mens de er på skolen men det står ikke i lærebøkene, så når de kommer hjem og står fast med leksene så har de ingen redskaper for hvordan de skal gå frem. De metodene/formlene jeg lærte i min tid brukes ofte ikke lenger, og barna får beskjed fra lærer at det er feil å gjøre som jeg har vist dem, selv om de kommer frem til rett svar, og ungene selv sier at det virker mer forståelig og logisk for dem. Det virker som om barna skal måtte finne opp kruttet selv, i stedet for å lære seg teknikker som allerede finnes. Jeg ser poenget med at man skal skape seg en grunnleggende forståelse for matematikk, men mestring og motivasjon forsvinner totalt for mine barn når ting gjøres mer komplisert enn nødvendig. Anonymkode: b1052...cce Står ikke fremgangsmåten i bøkene lenger? Det er jo rett og slett helt idiotisk! Skulle tro at de prøver å holde befolkningen dum med vilje.
Gjest In absentia Skrevet 19. september 2020 #25 Skrevet 19. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er det så lavt nivå da? Da jeg dro på utveksling andre året på universitetet (2 år siden) så var det meste av matten ting jeg hadde vært innom på videregående, mens resten av studentene fra f.eks. UK og USA slet Anonymkode: f9a19...933 At det er verre i USA og UK betyr ikke at det er bra i Norge
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #26 Skrevet 19. september 2020 Nå kan jeg bare svare for meg selv, og det er vel rundt ti år sida jeg gikk ut av ungdomsskolen, men: Jeg var egentlig veldig glad i matte, og veldig flink i det til slutten av barneskolen. Problemet er at det var så veldig enkelt å falle fra. Var jeg syk en dag det var matte, så manglet jeg noe viktig vi fikk på prøve. Var ganske mye syk på ungdomsskolen, så jeg bare gav opp etter hvert. Synes også mattebøkene vi hadde på ungdomsskolen var direkte dårlig skrevet, med vanskelige og lite forklarende forklaringer. Jeg følte meg bare direkte dum som ikke klarte å lære meg formlikhet på egenhånd. Sånn det var lagt opp i min skolegang, også på videregående men der hadde jeg allerede gitt opp matte, så jobbet vi kapittel for kapittel. Det var jo greit det, men det var sjeldent noe ble repetert mellom kapittelet og tentamen, så hvis jeg ikke forsto noe i for eksempel sannsynlighetsregning fullstendig og læreren ikke hadde tid til å forklare ekstra - noe som er forståelig med over tretti elever i klassen, så ble det aldri forklart/jeg fikk aldri en god forståelse av det. Og imellom kapitlene glemte jeg av og til ting jeg hadde lært før. Ettersom jeg hadde fullt opp med alle andre fag i tillegg, så var det liksom ikke noe alternativ å gjøre ekstra lekser om jeg hadde tenkt til å sove og holde på med fritidsaktiviteter i tillegg. Så jeg bare gav opp til slutt. Fikk forøvrig også støtt og stadig høre fra tidlig barneskolealder av at jenter ofte er bedre i kreativ skriving og gutter er bedre i matte og realfag. Dette synes jeg var ganske sprøtt som barn, men det gav meg en god unnskylding til å ikke lese på matteprøver. Anonymkode: 1a5c3...37c 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #27 Skrevet 19. september 2020 2 timer siden, tussi84 skrev: Mye av det man lærer i matte får man aldri bruk for, med mindre man skal inn i en spesiell bransje. Kunne heller hatt avansert algebra på studier for dem som trenger. Å gange/dele med brøk innenfor algebra feks får nesten ingen bruk for å kunne. Det fokuseres utelukkende mye på algebra, geometri og sannsynlighetsregning i norsk skole. Spes fra slutten av barneskolen og opp til vgs. Siden nesten all fokuset er der så finnes det mange elever som ikke kan så mye om det mest elementære innenfor matte. Som feks pluss, minus, gange, dele, prosent regning og noe valuta regning. De tingene jeg ramser opp er det man trenger i hverdagen stort sett. Kanskje elevene hadde blitt bedre i matte, om de tok vekk mesteparten av de elementene som man ikke får bruk for i hverdagen Vel, sånn er det i alle fagene. Tror det har mer med å gjøre at det er mer akseptert å være dårlig i matte enn i Engelsk. Anonymkode: f97bf...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #28 Skrevet 19. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mitt inntrykk(basert på erfaringer fra egen barndom, og etterhvert fire barn i barneskolen), er at selve læreverket som blir brukt rett og slett er for dårlig. Barna blir feks kanskje fortalt hvilke teknikker som skal brukes mens de er på skolen men det står ikke i lærebøkene, så når de kommer hjem og står fast med leksene så har de ingen redskaper for hvordan de skal gå frem. De metodene/formlene jeg lærte i min tid brukes ofte ikke lenger, og barna får beskjed fra lærer at det er feil å gjøre som jeg har vist dem, selv om de kommer frem til rett svar, og ungene selv sier at det virker mer forståelig og logisk for dem. Det virker som om barna skal måtte finne opp kruttet selv, i stedet for å lære seg teknikker som allerede finnes. Jeg ser poenget med at man skal skape seg en grunnleggende forståelse for matematikk, men mestring og motivasjon forsvinner totalt for mine barn når ting gjøres mer komplisert enn nødvendig. Anonymkode: b1052...cce Ja for det vi lærte før lærer de ikke no.No er det andre måter å gjøre det på.som er helt tullete.Så da må vi foreldre google oss til svaret(noe som ikke alltid er like lett) å forklare for barna. I tilegg til jobb, sent hjem,middag,flere barn og masse lekser.. Og fritidsaktiviter.Er det ikke på tide å kutte lekser??La de få leke og være barn..Eller lengre skoledager uten lek og masse fysisk..kan heller ha fysisk hjemme...og lære det de skal på skolen!! Anonymkode: 86b88...082
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #29 Skrevet 19. september 2020 2 timer siden, In absentia skrev: Matten i Norge er alt for lett og det stilles alt for lite krav. Norsk skole er generelt en vits. Vi neglesjerer den viktigste rollen det offentlige har, nemlig å oppfostre en klok og opplyst befolkning. Hvorfor gjør barn det dårlig hvis du mener den er for lett? Jeg jobber i ungdomskolen, men er ikke mattelærer. Det som går igjen som problematikk er at elevene får lite mengdetrening. Enkelte ting som f.eks gangetabellen, og ganging med flersifra tall sitter ikke, da blir igjen deling vanskelig. Og kan man ikke de 4 regneartene og har skikkelig tallforståelse, så sliter man... Synes læreverkene blir bedre og bedre! Der man før bare pugget en formel eller et mønster for utregning, fokuseres det nå mer på forståelse. Anonymkode: 47bfd...c2d
Gjest In absentia Skrevet 19. september 2020 #30 Skrevet 19. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjør barn det dårlig hvis du mener den er for lett? Jeg jobber i ungdomskolen, men er ikke mattelærer. Det som går igjen som problematikk er at elevene får lite mengdetrening. Enkelte ting som f.eks gangetabellen, og ganging med flersifra tall sitter ikke, da blir igjen deling vanskelig. Og kan man ikke de 4 regneartene og har skikkelig tallforståelse, så sliter man... Synes læreverkene blir bedre og bedre! Der man før bare pugget en formel eller et mønster for utregning, fokuseres det nå mer på forståelse. Anonymkode: 47bfd...c2d Det burde vært mer disiplin i skolen, og kanskje belønningssystem med privilegier for de som gjør det bra. Selv gikk jeg i norsk skole på tidlig 2000-tall. Selv om jeg hadde begynt å lese som 4-åring, og var nesten et år yngere enn de andre i klassen, så skulle vi ikke begynne med alfabetet før i 2. Klasse! Og hele andre ble brukt på å lære noe som jeg brukte 1-2 uker på å lære meg som 4-åring. Matten var gjennomgående tilpasset de minst evnerike i klassen. Både medelever og lærerne(!) drev med uthegning av de elevene som var «for» flinke. Innen jeg kom på ungdomsskolen hadde jeg lært meg å aldri anstrenge meg for skole. Hvis jeg kom til prøvene uten å gjøre noe særlig forberedelse så holdt det til 4 eller 5, og jeg fikk være i fred. Jeg dummet meg ned for å være på samme nivå som de andre, og lærte nesten ingen ting utover det jeg kunne fra før. Det har gått bra med meg, og jeg kom inn på et prestisjestudium og har en god jobb i dag etter å ha søkt meg inn på en «god VGS» med et bedre læringsmiljø etter US. Men jeg tror at både jeg og de «beste» 10-20% fra mitt kull kunne fått til ekstremt mye mer hvis vi hadde fått noe å strekke oss etter og hatt et bedre læringsmiljø. Jeg tenker med gru på hvordan det må være i dagens skole med mange elever som ikke skjønner norsk godt nok til å følge undervisningen, og økende grad av vold mot både elever og lærere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå