AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #1 Skrevet 18. september 2020 Hvorfor er de fleste barn i Norge dårlige i matte? Hvorfor er det veldig få barn som er flinke i matte? Anonymkode: cdd9b...611 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #2 Skrevet 18. september 2020 lurer jeg å på. fikk alltid 1 og 2 på prøver i matte Anonymkode: 033f6...ab6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #3 Skrevet 18. september 2020 Jeg aner ikke, men mistenker dårlig oppfølging eller lærer i starten. Det er så viktig å få det til med engang. Gjør du det så har du gode forutsetninger for å klare det videre. Får du ikke til Basic matte er du ute av det. Anonymkode: e281f...028 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #4 Skrevet 18. september 2020 nivået er ekstremt lavt. i stedet for et fornuftig tempo som passer de fleste slik at de må strekke seg, kombinert med ekstra hjelp til de som trenger det, kjøres det så sakte framover at det er helt absurd. for at alle skal få mestring og ingen skal bli redd for matte? hva vet jeg. Men det de jobber med i fjerde-femte-klasse i Norge er andreklassestoff andre plasser i Europa Anonymkode: b03c7...9ba 9
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #5 Skrevet 18. september 2020 Antakelsen om at det er såå mange som er dårlig i matte, er vel noe overdrevet. Folk flest er gjennomsnittlig. Jeg ser matten som ungen min har på skolen nå, det læres på en annen måte enn da jeg selv gikk på skolen. Men de går forferdelig sakte fram! De har nå vært en måned på skolen, og så langt har det kun vært repetisjon. Hvorfor? Vel, fordi dem hadde de nasjonale prøvene denne uka! 5 trinn. Ungen min har ingen problemer med matten, vi har gått videre. De har så vidt begynt med brøk på skolen. Vi kom i gang med prosentregning i sommer her hjemme. Anonymkode: f83e1...f11
The Kitten Skrevet 18. september 2020 #6 Skrevet 18. september 2020 Fordi matteundervisningen i Norge er elendig. 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #7 Skrevet 19. september 2020 Progresjonen går så saaaaakte i matten. Mitt inntrykk er at i lesing er Skolen god på nivådeling, i matte er de virkelig ikke det. Anonymkode: 06dec...7c2 1
Mhairi Skrevet 19. september 2020 #8 Skrevet 19. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: nivået er ekstremt lavt. i stedet for et fornuftig tempo som passer de fleste slik at de må strekke seg, kombinert med ekstra hjelp til de som trenger det, kjøres det så sakte framover at det er helt absurd. for at alle skal få mestring og ingen skal bli redd for matte? hva vet jeg. Men det de jobber med i fjerde-femte-klasse i Norge er andreklassestoff andre plasser i Europa Anonymkode: b03c7...9ba Hvor i Europa jobber de med 4/5 trinn pensum i 2 trinn? Skulle gjerne sett noe dokumentasjon på dette, for det stemmer overhodet ikke med mine erfaringer.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #9 Skrevet 19. september 2020 1 time siden, Mhairi skrev: Hvor i Europa jobber de med 4/5 trinn pensum i 2 trinn? Skulle gjerne sett noe dokumentasjon på dette, for det stemmer overhodet ikke med mine erfaringer. Jeg hadde ett år med utveksling i første året på vgs. Matte, kjemi og fysikk lå langt foran det vi hadde lært. Først var det litt skummelt, så ble det veldig gøy å endelig få lov til å lære i ett fornuftig tempo. Har ingen dokumentasjon og det var lenge siden, men det er i alle fall min erfaring. Jeg kan også si at min fjerdeklassing kunne mesteparten det han skal jobbe med i år i matte før han startet på skolen. Anonymkode: 06dec...7c2 1
stan Skrevet 19. september 2020 #10 Skrevet 19. september 2020 Kanskje fordi mange har holdningen at matematikk er vanskelig å lære. Jeg møter folk som nærmest skryter av hvor dårlige de er i matematikk. Da kan man vel ikke forvente det helt store av ungene? 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #11 Skrevet 19. september 2020 Lite utholdenhet, ikke vant til å jobbe skikkelig. Alt skal bare være gøy og lett. Anonymkode: 45df8...5e0 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #12 Skrevet 19. september 2020 Mye kos i norsk skole, man kan ikke kose seg frem til å bli god i matte. Man må øve, regne oppgaver. Jeg skjønner ikke hvorfor lærerne plukker ut noen mattestykker hist og her som skal gjøres. Da jeg gikk på barneskolen, startet vi på side 1 og regnet alle oppgavene til boka var gjort. Mine barn har lite utholdenhet, og det bekymrer meg. Det er minst mulig hele tiden. De er ikke vant til å sette seg ned og gjøre mattestykker 45 min i strekk. Tror det er mye tavleundervisning, prat og kanskje forstyrrelser i timene? Jeg tror volumtrening er viktig for matte. Anonymkode: 4772b...b35 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #13 Skrevet 19. september 2020 Mange mattelærere kan ikke lære bort. De er for fokusert på svar og ikke metode. Jeg studerte i utlandet og måtte ha matte et år. Fikk 2 i matte i Norge, mens der fikk jeg toppkarakterer. Var sjokket. Læreren var ekstremt god på å lære bort! Veldig logisk og det var gøy. Her hopper lærere over trinn og de antar at elevene kan «se» løsningen. Totalt mislykket opplegg. Anonymkode: 47955...5de
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #14 Skrevet 19. september 2020 Undersøk russisk matematikk. De skolene som går for derfor veldig gode resultater. Der er heller problemet at det blir for «vanskelig» og uvant for foreldrene. Anonymkode: 910a5...e46
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #15 Skrevet 19. september 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: nivået er ekstremt lavt. i stedet for et fornuftig tempo som passer de fleste slik at de må strekke seg, kombinert med ekstra hjelp til de som trenger det, kjøres det så sakte framover at det er helt absurd. for at alle skal få mestring og ingen skal bli redd for matte? hva vet jeg. Men det de jobber med i fjerde-femte-klasse i Norge er andreklassestoff andre plasser i Europa Anonymkode: b03c7...9ba Da er det vel bare snakk om barneskolen. Jeg synes matte var veldig lett da. Videregående var noe annet. For min del ble det for mange temaer, så jeg var god på halvparten og dårlig på resten. Det var jo noe helt nytt hver eneste mattetime, jeg rakk ikke å lære alt godt nok til å huske det særlig godt med bare 2-3 dager til å jobbe med hvert tema for så å aldri løse en lignende oppgave igjen utover tentamen. Det var jo ørten fag til også, så ikke mye tid til å få matta til å sitte. Har man svært god hukommelse og får ting til å sitte med en gang er det selvsagt null stress, men det er nok min dårligste egenskap. Den logiske forståelsen har jeg på plass, men det hjalp bare litt. Anonymkode: 6ab7e...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #16 Skrevet 19. september 2020 Har muligens noe med at det nå er såpass strenge krav til lærere om å ikke fornærme elever, ikke ta, eller komme borti de, de skal helst ikke sendes på gangen, og man må ha en høflig og grei respons til så og si alt. Tror ikke det gir det beste miljøet for læring av fag som matematikk om barna får henge i gardinene fra første klasse uten noen annen mulighet for læreren enn å lokke barna tilbake på plass med et smil... Det gjør nok også at man må ty til underholdene læring, som en god del mattespill, stafetter osv. For å engasjere urolige elever. Det kan jo være fint for all del, men hvis målet er å konkurrere i verdenstoppen i matematikkunnskaper tror jeg ikke det er veien å gå. Men er det et mål at "alle skal med" uten lov til å dele inn grupper etter nivåer, og at man skal dulle ned elevene og underholde fordi man ikke har andre insentiver, tror jeg ikke man kan forvente strålende resultater heller. Jobber ikke som mattelærer, så de som gjør det må gjerne rette på meg, men har vært innom skoleverket. Anonymkode: 304ba...e48
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #17 Skrevet 19. september 2020 Men er det så lavt nivå da? Da jeg dro på utveksling andre året på universitetet (2 år siden) så var det meste av matten ting jeg hadde vært innom på videregående, mens resten av studentene fra f.eks. UK og USA slet Anonymkode: f9a19...933
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #18 Skrevet 19. september 2020 Dårlige lærere. Anonymkode: 6d0c8...326
tussi84 Skrevet 19. september 2020 #19 Skrevet 19. september 2020 Mye av det man lærer i matte får man aldri bruk for, med mindre man skal inn i en spesiell bransje. Kunne heller hatt avansert algebra på studier for dem som trenger. Å gange/dele med brøk innenfor algebra feks får nesten ingen bruk for å kunne. Det fokuseres utelukkende mye på algebra, geometri og sannsynlighetsregning i norsk skole. Spes fra slutten av barneskolen og opp til vgs. Siden nesten all fokuset er der så finnes det mange elever som ikke kan så mye om det mest elementære innenfor matte. Som feks pluss, minus, gange, dele, prosent regning og noe valuta regning. De tingene jeg ramser opp er det man trenger i hverdagen stort sett. Kanskje elevene hadde blitt bedre i matte, om de tok vekk mesteparten av de elementene som man ikke får bruk for i hverdagen
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #20 Skrevet 19. september 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er de fleste barn i Norge dårlige i matte? Hvorfor er det veldig få barn som er flinke i matte? Anonymkode: cdd9b...611 Sikkert for det st skolene gjør så mye annet enn å lære barna ting.Så de får MASSE LEKSER hjemme.og mange barn sitter å gjør det selv.. eller foreldre må google ting å lære seg det for å lære barna det.Skal være repitisjon det som er i lekse.Men det har aldri skjedd her... Anonymkode: 86b88...082
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå