Gå til innhold

Husokkupanter i Spania


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er kanskje for å holde utlendinger borte...  med utlendinger menes her ferieleilighet-eiere som okkuperer Spania.

Anonymkode: 65ab2...f0b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er billigere for spanske myndigheter, de slipper å ta tak i sosiale problemer som å sørge for at folk har tak over hodet.

Hvis du vurderer feriebolig i Spania så lønner det seg å finne et område med lite turisme, kriminalitet og innvandrere. Sørg for at boligen er utleid i de periodene du er i Norge eller kost på et bra alarmsystem som er direkte koblet opp mot vakter eller politi. 

Anonymkode: 254c5...0cc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så utbredt egentlig. De norske der har jo vært i avisene før. Har ikke hørt om andre som har opplevd det. Er nok et storby fenomen.

Anonymkode: d56df...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er så utbredt egentlig. De norske der har jo vært i avisene før. Har ikke hørt om andre som har opplevd det. Er nok et storby fenomen.

Anonymkode: d56df...aba

En spansk venn av meg sier at det skjer en del. Folk tør ikke reise på ferie uten at noen passer boligen mens de er borte. 

Anonymkode: 5bc18...987

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lett leid noen lokale thugs for å hive de enten frivillig eller med makt om nødvendig.

Anonymkode: 76460...4f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er så utbredt egentlig. De norske der har jo vært i avisene før. Har ikke hørt om andre som har opplevd det. Er nok et storby fenomen.

Anonymkode: d56df...aba

Ikke utbredt?? I artikkelen som ts har linket til står det at det for tiden er 100000 hus som er tatt over av husokkupanter i Spania. Jeg synes det er et veldig høyt tall. Kan du se for deg 100000 boliger som blir invadert av okkupanter i Norge? Det er jo tilsvarende det totale antall eneboliger og leiligheter i Bergen kommune. 
Det er bra media setter fokuset på denne ville praksisen i Spania. På 48 t kan du faktisk med loven i hånd okkupere et hus til ditt eget i Spania. Med dette i mente må du være fullstendig idiot om du kjøper feriehus i Spania i dag. 

Anonymkode: e88d2...bfe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er så utbredt egentlig. De norske der har jo vært i avisene før. Har ikke hørt om andre som har opplevd det. Er nok et storby fenomen.

Anonymkode: d56df...aba

Det har stått om andre norske par som har opplevd det samme. Blant annet et par som ble varslet via FB. De rakk å komme seg ned før det hadde gått 48 timer, slik at de fikk hjelp av politiet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ganske smart. Dumt med boliger som står tomme store deler av året. Bedre at noen som ikke har tak over hodet kan flytte inn. Se på det som bistand :)

Anonymkode: 2a069...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig ganske smart. Dumt med boliger som står tomme store deler av året. Bedre at noen som ikke har tak over hodet kan flytte inn. Se på det som bistand :)

Anonymkode: 2a069...7fa

Det er jo innbrudd og stjeling/hærverk. At du er bitter og sjalu gjør det ikke greit. Skal vi sende alle fra moria hjem til deg da?

Anonymkode: 69597...c3c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du vurderer feriebolig i Spania så lønner det seg å finne et område med lite turisme, kriminalitet og innvandrere. 

Anonymkode: 254c5...0cc

Innvandrere som nordmenn? Hehe 😂

Anonymkode: e68f6...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo innbrudd og stjeling/hærverk. At du er bitter og sjalu gjør det ikke greit. Skal vi sende alle fra moria hjem til deg da?

Anonymkode: 69597...c3c

Mere skråblikk, litt mørk humor og ironi :) men oppfatter deg som bitter og sjalu på husokkupantene? Om jeg kan bruke dine ord. Men kan godt ta imot noen jeg, har hjulpet mange med bosted/overnatting tidligere. Regner med du gjør det samme? Synes fremdeles det er dumt med boliger som står tomme deler av året og ikke gjør nytte for seg. 

Anonymkode: 2a069...7fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har også sett norsk doku på tv om denne situasjonen. Jeg trodde det nesten ikke selv om jeg fikk se det.
Jeg kan godt leve meg inn i den situasjonen hvis jeg hadde hatt en familiebolig der og vi hadde hatt den i flere
titalls år, hele familien vekslet på å dra dit og plutselig hadde fremmede TATT alt vårt, ramponert og gjort som de
ville...med øvrighetas velsignelse?!? Ingen å henvende seg til. Ingenting man kan gjøre. Det er tapt for all tid. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva gjør spanske familier når de reiser på ferie? De fleste har jo ferie lengre enn 48 timer?

Som husløs i Spania kan man altså bare sitte utenfor en dyr villa og vente til eieren reiser på ferie, og så flytte inn.

Og jeg skjønner heller ikke hvordan folk flest skal klare å bevise at det ikke har gått 48 timer når de ber om hjelp fra politiet. Må man leve en hverdag der man må passe på å ha bevis for at man har vært i huset til envher tid?

Anonymkode: 4ae77...b96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer med spanske familier som reiser på ferie også. Når de kommer hjem har noen andre flyttet inn. De må så finne seg andre steder å bo og ender opp med å betale for to steder. Inkludert strøm og andre utgifter som okkupantene bruker. Noen okkupanter leier også ut boligene de okkuperer uten av eieren kan gjøre noe med det.

Leste en gang om en familie som måtte leie sitt eget hus av okkupantene for å få leiligheten sin tilbake etter at de kom hjem fra ferie. Hva spanjolene gjør for å unngå dette når de resier på ferie aner jeg ikke. Jeg tror de bare tar sjansen på at det ikke skjer dem, eller så må de leie inn vakter eller får familie til å jevnlig være i huset mens de er borte.

Anonymkode: 35109...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mere skråblikk, litt mørk humor og ironi :) men oppfatter deg som bitter og sjalu på husokkupantene? Om jeg kan bruke dine ord. Men kan godt ta imot noen jeg, har hjulpet mange med bosted/overnatting tidligere. Regner med du gjør det samme? Synes fremdeles det er dumt med boliger som står tomme deler av året og ikke gjør nytte for seg. 

Anonymkode: 2a069...7fa

Så hvis jeg kommer hjem til deg og pisser i sofaen din, bedriver herværk og ødelegger dine gjenstander så bare står du der med ett smil om munnen og klapper meg på hodet?

Anonymkode: 6c3a3...b39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt naboskap som er hverandres vaktselskap og vedlikeholdere (mot betaling) hadde gjort ting lettere.
                                                                                                                                            Tror jeg. Kanskje? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette opplevde besteforeldrene mine på 70 - 80 tallet før jeg var født. De skulle reise til ferieboligen sin de hadde kjøpt i Spania, kom ned dit og fant at noen andre hadde tatt seg til rette der.. De solgte kort tid etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjer med spanske familier som reiser på ferie også. Når de kommer hjem har noen andre flyttet inn. De må så finne seg andre steder å bo og ender opp med å betale for to steder. Inkludert strøm og andre utgifter som okkupantene bruker. Noen okkupanter leier også ut boligene de okkuperer uten av eieren kan gjøre noe med det.

Leste en gang om en familie som måtte leie sitt eget hus av okkupantene for å få leiligheten sin tilbake etter at de kom hjem fra ferie. Hva spanjolene gjør for å unngå dette når de resier på ferie aner jeg ikke. Jeg tror de bare tar sjansen på at det ikke skjer dem, eller så må de leie inn vakter eller får familie til å jevnlig være i huset mens de er borte.

Anonymkode: 35109...939

Noen må passe huset, venner, familie, naboer eller firma. 

Anonymkode: 5bc18...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...