Gå til innhold

Ta lappen som voksen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å høre erfaringer fra voksne som har kjørt opp. 
hvor lang tid brukte du? 
Hvor gammel var du? 
Hadde du kjørt noe før?

Tror du at det var lettere å kjøre opp på der tidspunktet pga alder, i forhold til at du skulle gjort det tidligere?

 

jeg er 33 år og skal snart ha min første kjøretime. Det vil si jeg hadde 2 dobbeltimer for 11 år siden, men pga sykdom måtte jeg avslutte. Og når jeg ble frisk igjen, ble det tiltak å fortsette. Men nå går jeg all in.

har veldig begrenset mulighet for øvelseskjøring hjemme, og er spent på hvor lang tid jeg kommer til å bruke...

Anonymkode: f5f8b...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Startet midten av oktober, var ferdig i slutten av februar. Hadde masse trening utenfor kjøreskole. Hang opp lapp på butikken og søkte etter noen å øvelseskjøre med, så kjørte med den personen en/to timer ca annenhver dag. Var 32,hadde aldri kjørt før. Hadde ca to timer med kjøreskoletimer i uka. 

Tror jeg hadde hatt mere selvtillit i trafikken om jeg hadde tatt den da jeg var yngre enn jeg har nå. 

Anonymkode: e7550...418

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Startet midten av oktober, var ferdig i slutten av februar. Hadde masse trening utenfor kjøreskole. Hang opp lapp på butikken og søkte etter noen å øvelseskjøre med, så kjørte med den personen en/to timer ca annenhver dag. Var 32,hadde aldri kjørt før. Hadde ca to timer med kjøreskoletimer i uka. 

Tror jeg hadde hatt mere selvtillit i trafikken om jeg hadde tatt den da jeg var yngre enn jeg har nå. 

Anonymkode: e7550...418

Var det vanskelig å lære seg å gire, og å lære seg bakkestart? 
Og hvor vanskelig var prøven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt lappen, men å ta lappen er en del av utdannelsen man skal gjennom, og jeg har gjennomført mye utdanning i voksen alder, fra VGS-nivå og oppover. Opplever dette som mye lettere enn da jeg var ung.

Jeg mener at det i dag også er ganske uproblematisk å kjøre opp for automatgir, og da vil ikke giring og bakkestart være noe du behøver å tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 30. Øvelseskjører en del med min samboer og antar jeg vil ha lappen innen 2 måneder, akkurat hatt første kjøretime. 

Anonymkode: ba463...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet i slutten av november, kjørelærer sa jeg var klar til oppkjøring i starten av februar, men vi fikk ikke ledig oppkjøringstime før 4. april

Jeg var 35, hadde fullstendig noia for å kjøre bil, fikk panikkangsanfall da jeg satte meg bak rattet på første kjøretime, men jeg hadde super flaks med kjørelæreren, vi hadde god kjemi og han var fantastisk flink til å roe meg ned bare ved å prate.
Ifølge ham, hadde jeg helt sinnsykt bratt lærekurve, og i tillegg satt også lærdommen godt når jeg først hadde lært det.

Hadde jeg fått oppkjøring uka etter at han søkte oppkjøring for meg, hadde jeg sannsynligvis hatt en mye bedre oppkjøring enn jeg hadde, fordi han byttet kjøreskole og dermed også bil, og den bilen ble jeg aldri fortrolig med.
Stod likevel på oppkjøring, selv om sensor måtte bremse for meg i en rundkjøring jeg mistet litt oversikt, mye fordi det skjedde i løpet av de siste tre minuttene, på vei tilbake til trafikkstasjonen, og jeg hadde visst kjørt feilfritt hele veien ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Fastnøkkel skrev:

Var det vanskelig å lære seg å gire, og å lære seg bakkestart? 
Og hvor vanskelig var prøven?

Tok med automat fordi jeg ikke gadd å gjøre det vanskeligere enn det måtte. Ville bare bli ferdig så fort og billig som mulig, og så heller ta manuell senere om jeg skulle få bruk for det. 

Anonymkode: e7550...418

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tok med automat fordi jeg ikke gadd å gjøre det vanskeligere enn det måtte. Ville bare bli ferdig så fort og billig som mulig, og så heller ta manuell senere om jeg skulle få bruk for det. 

Anonymkode: e7550...418

Ok. Jeg vurderer det selv, men så sier folk ta på manuell du trenger clutch på vinteren. Det som er dumt er at han jeg øvelseskjører med har automat. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fastnøkkel skrev:

Ok. Jeg vurderer det selv, men så sier folk ta på manuell du trenger clutch på vinteren. Det som er dumt er at han jeg øvelseskjører med har automat. 😊

Man trenger ikke clutch på vinteren. 

Du får fortsatt øvd på alt selv om han har automat. Det eneste du Ikke får gjort er øvd på giring, men det er bare en minimal del av kjøringen. 

Anonymkode: e7550...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke clutch på vinteren. 

Du får fortsatt øvd på alt selv om han har automat. Det eneste du Ikke får gjort er øvd på giring, men det er bare en minimal del av kjøringen. 

Anonymkode: e7550...418

Det er en fordel med clutch på vinteren hvis man begynner å skli. Så jeg vil absolutt påstå at clutch er et must. 

Anonymkode: 42e9c...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fordel med clutch på vinteren hvis man begynner å skli. Så jeg vil absolutt påstå at clutch er et must. 

Anonymkode: 42e9c...b71

Det er absolutt ikke et must. 

Anonymkode: e7550...418

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 31. Startet med kjøretimer for to år siden, og har enda ikke tatt lappen. Strøk på en oppkjøring før sommeren. Så var det ferie, vi flytta, ny jobb osv, så har tatt en pause. Men tenker å bestille en kjøretime snart og høre med kjørelærer hvordan han syns kjøringa mi er. Hadde ikke full jobb de to forrige årene, så det var enkelt mtp å få tid til kjøretimer og oppkjøring. Nå har jeg 100% jobb, (Lærer) og tviler på at jeg får fri..... Så vi får se. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Håper det er mulig å ta oppkjøring i påsken/ vinterferien. Hadde vært lettere å ta lappen som yngre sånn sett. 
 

Det positive er jo at jeg vet mer om trafikken nå enn jeg gjorde da jeg var 18. Og jeg har mer penger. Jeg tror nok også jeg hadde slitt mer med teorien da enn nå. Jeg besto teorien på første forsøk. Etter fem år studier så har studieteknikken blitt forbedret, og det hjalp til teoriprøven! 
 

Jeg skal ta lappen på automat. Får ikke øvelseskjørt med manuell. Samboer har automatbil.

Anonymkode: 66c2a...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2020 den 15.03, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å høre erfaringer fra voksne som har kjørt opp. 
hvor lang tid brukte du? 
Hvor gammel var du? 
Hadde du kjørt noe før?

Tror du at det var lettere å kjøre opp på der tidspunktet pga alder, i forhold til at du skulle gjort det tidligere?

 

jeg er 33 år og skal snart ha min første kjøretime. Det vil si jeg hadde 2 dobbeltimer for 11 år siden, men pga sykdom måtte jeg avslutte. Og når jeg ble frisk igjen, ble det tiltak å fortsette. Men nå går jeg all in.

har veldig begrenset mulighet for øvelseskjøring hjemme, og er spent på hvor lang tid jeg kommer til å bruke...

Anonymkode: f5f8b...016

Hadde mørkekjøringskurset i desember, startet med kjøretimer i januar, var nesten i mål i mars men pga koronaen måtte jeg holde på i juni også. I juni var jeg igjennom kurset på trinn 4 og hadde teorien, i august hadde jeg to doble kjøretimer og oppkjøring. Har kun brukt kjøreskolen, ingen privat øvelseskjøring, utenom kursbitene har jeg hatt ca 30 kjøretimer à 45min. Var 31 når jeg startet og 32 ved oppkjøringen.
Jeg tok trafikalt grunnkurs som attenåring, men det har ikke vært aktuelt med sertifikat før nå, så jeg aner ikke om det hadde gått like bra for ti år siden som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.9.2020 den 20.18, AnonymBruker skrev:

Det er en fordel med clutch på vinteren hvis man begynner å skli. Så jeg vil absolutt påstå at clutch er et must. 

Anonymkode: 42e9c...b71

Hæ? Aldri hørt om. Jeg har ca. alle førerkortklasser du kan ha inkl. vogntog og buss. 95% av disse kjøretøyene  har automat idag. Med mindre du mener eldgamle biler uten ABS ol så er det bare tull.

Anonymkode: 39898...a0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2020 den 15.03, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å høre erfaringer fra voksne som har kjørt opp. 
hvor lang tid brukte du? 
Hvor gammel var du? 
Hadde du kjørt noe før?

Tror du at det var lettere å kjøre opp på der tidspunktet pga alder, i forhold til at du skulle gjort det tidligere?

 

jeg er 33 år og skal snart ha min første kjøretime. Det vil si jeg hadde 2 dobbeltimer for 11 år siden, men pga sykdom måtte jeg avslutte. Og når jeg ble frisk igjen, ble det tiltak å fortsette. Men nå går jeg all in.

har veldig begrenset mulighet for øvelseskjøring hjemme, og er spent på hvor lang tid jeg kommer til å bruke...

Anonymkode: f5f8b...016

Husker ikke helt hvor lang tid jeg brukte, ca normal tid. 
Hadde ikke kjørt noe særlig, kun litt med samboer mens jeg holdt på. Aldri noe før det.

var 34. Tror jeg var mer engstelig og overtenkende enn jeg hadde vært om jeg tok den da jeg var ung og dum 😬 grudde meg før alle timene. Rart jeg stod egentlig.

Anonymkode: f6cf3...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2020 den 15.03, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å høre erfaringer fra voksne som har kjørt opp. 
hvor lang tid brukte du? 
Hvor gammel var du? 
Hadde du kjørt noe før?

Tror du at det var lettere å kjøre opp på der tidspunktet pga alder, i forhold til at du skulle gjort det tidligere?

 

jeg er 33 år og skal snart ha min første kjøretime. Det vil si jeg hadde 2 dobbeltimer for 11 år siden, men pga sykdom måtte jeg avslutte. Og når jeg ble frisk igjen, ble det tiltak å fortsette. Men nå går jeg all in.

har veldig begrenset mulighet for øvelseskjøring hjemme, og er spent på hvor lang tid jeg kommer til å bruke...

Anonymkode: f5f8b...016

Øvelseskjørt i rykk og napp fra jeg var 16, og hadde noen kjøretimer hos kjøreskole da jeg var 18, men hadde lange perioder uten noe øvelseskjøring. Foreldrene mine stilte ikke noe særlig opp på det punktet, så ble lite mengdetrening. Var 28 år når jeg kjørte opp, hadde oppkjøring 3 ganger før jeg endelig besto på gang nr 4. Stryk var i all hovedsak pga nerver, og noe urettferdig sensurering (strøk bl.a på andre trafikanters lovbrudd der jeg ikke hadde mulighet til å gjøre noe annerledes). 

Tror ikke det var lettere å kjøre opp da pga alder, for jeg var mer fryktløs da jeg var yngre. Men jeg er mer moden nå, så jeg forstår kanskje mer av konsekvensene i trafikken. 

Du bør nok legge en del penger i kjøretimer, skal jeg være helt ærlig. Når du ikke har så gode muligheter til å få mengdetrening hjemme, slik jeg heller ikke hadde. Men det er verdt det til slutt. Et viktig punkt er å bli komfortabel med bilen du skal kjøre opp med, så du bør føle at bilen til kjørelærer er komfortabel å kjøre. Er stor forskjell på det kan jeg love deg. Av geografiske årsaker (flere fyttinger) har jeg hatt 6 ulike kjørelærere, og det er kun én av de bilene jeg ble skikkelig komfortabel med, enda jeg kjørte like mye med alle bilene. Vil ikke anbefale store stasjonsvogner eller hybrid SUV, f.eks. Vil også anbefale på det sterkeste at bilen ikke viser km/t i tallform på speedometeret, da både du og sensor kan henge dere opp i at du ikke kjører nøyaktig i 80 i 80-sonen for eksempel. Velg heller tradisjonelt speedometer (om du skjønner hva jeg mener).

Anonymkode: 4c8cc...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta automat, det er mye lettere og tar kortere tid enn manuell, da blir førerkortet naturligvis billigere også. Man trenger IKKE clutch om vinteren. Rundt 95% av alle nye biler solgt i Norge i dag blir solgt med automat. De store bilmerkene som VW, Volvo, Audi osv kommer nesten bare med automat. Vil du ha manuell må de spesialbestilles eller man må kjøpe spesielle modeller. Over halvparten av bruktbilene på finn er automat. Automat er fremtiden, det er bare tidsspørsmål om når manuell trafikkopplæring opphører og opplæring på automat blir standard.

Anonymkode: 8f9ea...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i fjor, da var jeg 41 år. 

Hadde ikke kjørt noe særlig siden jeg var i starten av 20årene. 
Startet i juni, strøk 2 ganger på oppkjøring og fikk sertifikatet 27.november. Hadde første oppkjøring 24.september, men er jo 4 uker karantene når man stryker

Anonymkode: cfb0e...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fint å ta det i voksen alder. Øvelseskjørte masse med venner og familie. Lærte meg giring og bakkestart osv før jeg tok kontakt med kjøreskolen så det ikke skulle bli så dyrt. Trengte ikke all verdens med kjøretimer. Begynte med timer i april og hadde kjørt opp i august. Besto teorien med 7 feil. Fordelen med å ta det som voksen var at jeg hadde masse venner som hadde lov til å øvelseskjøre med meg sånn at det ble til at jeg kjørte når vi skulle noe sammen. Sparte masse tid og penger på det. 

Anonymkode: fd84e...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...