Den Sagnomsuste Skrevet 18. september 2020 #21 Skrevet 18. september 2020 1 time siden, Example skrev: Fine med toukersargumentet er at det er vanskelig å si imot. En kan ikke spå fremtiden. Trekker man det frem igjen om to uker, går det nye to uker. Folk blir smittet, men nesten ingen dør. Vi har snart nådd en kvart influensasesong i Norge nå i år sålangt. Dødsfall utgjør ikke noe problem. De døde gravlegger vi og går videre med våre liv. Problemet er kronikere og andre grupper som opptar helsevesenet. Jeg kan virkelig ikke forstå at folk sliter med å forstå samfunnskonsekvensen av dette etter så mye forskning og over 9 måneder med viruset. Hva er det du sliter med å forstå? Tror du velferdssamfunnet vil kunne ta hånd om 100 000 personer med senvirkninger? Vet du hvilken kostnad dette vil medføre for velferdsstaten?
rosemarin Skrevet 18. september 2020 #22 Skrevet 18. september 2020 8 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Dødsfall utgjør ikke noe problem. De døde gravlegger vi og går videre med våre liv. Problemet er kronikere og andre grupper som opptar helsevesenet. Jeg kan virkelig ikke forstå at folk sliter med å forstå samfunnskonsekvensen av dette etter så mye forskning og over 9 måneder med viruset. Hva er det du sliter med å forstå? Tror du velferdssamfunnet vil kunne ta hånd om 100 000 personer med senvirkninger? Vet du hvilken kostnad dette vil medføre for velferdsstaten? Det er jo ingen som kan si at hundretusenvis kommer til å bli uføre av dette i mange år. Å ha langvarige plager etter en infeksjon er vanlig og de fleste blir friske. Og det er ikke noe som tyder på at det er noe annerledes med dette viruset, hvis du leser litt fra diverse leger og folk med peiling så får du dette perspektivet. Hvis du leser overskrifter i VG så får du det inntrykket du sitter med. 3
Den Sagnomsuste Skrevet 18. september 2020 #23 Skrevet 18. september 2020 3 minutter siden, rosemarin skrev: Det er jo ingen som kan si at hundretusenvis kommer til å bli uføre av dette i mange år. Å ha langvarige plager etter en infeksjon er vanlig og de fleste blir friske. Og det er ikke noe som tyder på at det er noe annerledes med dette viruset, hvis du leser litt fra diverse leger og folk med peiling så får du dette perspektivet. Hvis du leser overskrifter i VG så får du det inntrykket du sitter med. Jeg skrev ikke hundretusenvis, men hundretusen i entall. Videre skrev jeg ikke noe om at de ville bli uføre, men at de ville kunne bevirke en større utfordring for helsetjenesten så premisset for innlegget ditt er dessverre feil.
Example Skrevet 18. september 2020 #24 Skrevet 18. september 2020 28 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Dødsfall utgjør ikke noe problem. De døde gravlegger vi og går videre med våre liv. Problemet er kronikere og andre grupper som opptar helsevesenet. Jeg kan virkelig ikke forstå at folk sliter med å forstå samfunnskonsekvensen av dette etter så mye forskning og over 9 måneder med viruset. Hva er det du sliter med å forstå? Tror du velferdssamfunnet vil kunne ta hånd om 100 000 personer med senvirkninger? Vet du hvilken kostnad dette vil medføre for velferdsstaten? Hvilket belegg har du for å hevde at så mange vil slite med dette? 3
rosemarin Skrevet 18. september 2020 #25 Skrevet 18. september 2020 21 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Jeg skrev ikke hundretusenvis, men hundretusen i entall. Videre skrev jeg ikke noe om at de ville bli uføre, men at de ville kunne bevirke en større utfordring for helsetjenesten så premisset for innlegget ditt er dessverre feil. Nei greit, men poenget var jo at det du påstår ikke har noen dokumentert sannhet. Du Henter argumenter fra sensasjonelle Overskrifter uten å oppdatere deg på faglig info om det eller stille noe som helst kritiske spm 1
Enda en tulling Skrevet 18. september 2020 #26 Skrevet 18. september 2020 3 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Har jeg noen gang motargumentert mot denne sammenligningen ? Covid-19 er en influensapandemi - ingen tvil! Det bør ikke lede til at vi senker skuldrene! Dette er tross alt et fellestrekk med spanskesyken. Vel, strengt tatt er sars-cov-2 et koronavirus i samme familie som sars-cov-1 og diverse forkjølelsesvirus, mens influensavirus er en egen familie virus. Nå er sykdommen de forårsaker ganske lik så det kan sies å være en bagatell, bortsett fra en muligens vesentlig forskjell. Influensavirus muterer svært lett og kommer tilbake i ny form hvert år. Sars-cov-2 regnes imidlertid fom svært stabilt. Under spanskesyken var det stor forskjell på hvem som ble rammet i første og andre bølge. Det er da ikke usannsynlig at det var et betydelig endret virus, eller kanskje en helt annen variant, som kom i bølge to. Uansett kan man likegodt sammenligne med et utall andre influensavirus som ikke har noen katastrofal 2. bølge. Så hva er det med sars-cov-2 som tilsier at det følger mønsteret tll spanskesyken men ikke hovedandelen av influensavirus? 2
Den Sagnomsuste Skrevet 18. september 2020 #27 Skrevet 18. september 2020 (endret) 1 time siden, rosemarin skrev: Nei greit, men poenget var jo at det du påstår ikke har noen dokumentert sannhet. Du Henter argumenter fra sensasjonelle Overskrifter uten å oppdatere deg på faglig info om det eller stille noe som helst kritiske spm @Example https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30701-5/fulltext Endret 18. september 2020 av Den Sagnsomsuste
Example Skrevet 19. september 2020 #28 Skrevet 19. september 2020 6 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: @Example https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30701-5/fulltext Igjen lurer jeg på hvor du tar tallet 100 000 fra.
Fremhevede innlegg