Gå til innhold

Har jeg kompleks PTSD ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan finne ut om jeg har dette? Sliter med en del ting generelt. Føler jeg har to personligheter. 

1.  Normal hverdags personlighet

2. Emosjonell personlighet, mister meg selv og kjenner på dype følelser jeg har kjent på tidligere. 

Føler jeg er delt i to i personlighet og den Emosjonelle delen kan kvikne til når jeg opplever situasjoner som minner om det vonde.

Årsak som kan ha gitt meg lidelsen: Psykisk omsorgsvikt i oppveksten.

Vil finne ut om jeg kan ha kompleks PTSD... Sliter også med: tilknytning(klarer ikke få nye venner, fordi jeg ikke stoler på folk,venter på avvisning eller svik fra andre. Sliter med å føle meg verdifull og ønsket noe sted, vil ikke være til bry, føler jeg må være snill og god hele tiden, blir sliten av dette og er derfor en del alene utenom jobb.

Samboer min kan oppleve den andre personligheten, nr 2. Den emosjonelle. Jeg kan få kraftige reaksjoner i følelsene, som at sjelen min forlater kroppen der og da. Dette tenker jeg er "flashback" av gammle følelser som sitter dypt fra barndommen. Samboer blir da den omsorgspersonen som såret meg.

Når jeg blir personlighet nr 1 etterpå, så kan jeg ikke føle noe ansvar på reaksjonene jeg hadde, siden det ikke var "meg". Men jeg er sliten og trist, og ønsker å finne en løsning på å bli kvitt hele greien. Har lest litt om PTSD og lurer på om det kan være det. Tidligere har jeg kaldt denne personligjet 2 for "trollet", "djevelen", "demonen"... Som kommer for å knekke meg. Men nå vil jeg finne den ekte årsaken til dette.

Er det PTSD?..

Anonymkode: 106db...9de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke sette en diagnose på deg selv, du må gå til legen og ev bli henvist til psykriatrien for å finne det ut. 

Anonymkode: 05b5e...1c2

• Liker 10
Skrevet

Du nevner psykisk omsorgssvikt, hva legger du i det? 

Skrevet

Mye av dette kan absolutt tyde på traumeskader, men kun fagfolk kan stille diagnoser. 

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, hablador skrev:

Du nevner psykisk omsorgssvikt, hva legger du i det? 

Vondt å forklare det nå. Får ikke sove hvis jeg gjør det. 

Skrevet

HVORDAN kan så mange slite med traumer etter en oppvekst i oljealderen ? Lenge siden krigen...

Anonymkode: 25fe6...827

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

HVORDAN kan så mange slite med traumer etter en oppvekst i oljealderen ? Lenge siden krigen...

Hva i all verden har oljealderen med traumer å gjøre? 

Anonymkode: fa432...52e

• Liker 12
Skrevet (endret)

Ingen her inne har kompetanse til å sette en diagnose. Du skal ikke sette en selv heller. Ta kontakt med fastlegen og be om henvisning til psykolog /dps. Det er kun de som kan utrede og hjelpe deg med videre behandling. 

Endret av altflyter
  • Liker 2
Skrevet

Det er ingen her på kvinneguiden som kan diagnostisere deg, men jeg synes det høres mer ut som en mulig emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline). Kom deg til legen å se om du kan komme til buns i det.

Anonymkode: 6bf89...0d7

• Liker 2
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan finne ut om jeg har dette? Sliter med en del ting generelt. Føler jeg har to personligheter. 

1.  Normal hverdags personlighet

2. Emosjonell personlighet, mister meg selv og kjenner på dype følelser jeg har kjent på tidligere. 

Føler jeg er delt i to i personlighet og den Emosjonelle delen kan kvikne til når jeg opplever situasjoner som minner om det vonde.

Årsak som kan ha gitt meg lidelsen: Psykisk omsorgsvikt i oppveksten.

Vil finne ut om jeg kan ha kompleks PTSD... Sliter også med: tilknytning(klarer ikke få nye venner, fordi jeg ikke stoler på folk,venter på avvisning eller svik fra andre. Sliter med å føle meg verdifull og ønsket noe sted, vil ikke være til bry, føler jeg må være snill og god hele tiden, blir sliten av dette og er derfor en del alene utenom jobb.

Samboer min kan oppleve den andre personligheten, nr 2. Den emosjonelle. Jeg kan få kraftige reaksjoner i følelsene, som at sjelen min forlater kroppen der og da. Dette tenker jeg er "flashback" av gammle følelser som sitter dypt fra barndommen. Samboer blir da den omsorgspersonen som såret meg.

Når jeg blir personlighet nr 1 etterpå, så kan jeg ikke føle noe ansvar på reaksjonene jeg hadde, siden det ikke var "meg". Men jeg er sliten og trist, og ønsker å finne en løsning på å bli kvitt hele greien. Har lest litt om PTSD og lurer på om det kan være det. Tidligere har jeg kaldt denne personligjet 2 for "trollet", "djevelen", "demonen"... Som kommer for å knekke meg. Men nå vil jeg finne den ekte årsaken til dette.

Er det PTSD?..

Ingen her på KG kan stille diagnoser. Men det viktigste kriteriet for diagnosen PTSD er at man har opplevd ekstremt traume. Vet ikke hva slags psykisk omsorgssvikt du har opplevd, det har jo mye å si.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vondt å forklare det nå. Får ikke sove hvis jeg gjør det. 

Uffda, såpass. Nei da lar du det ligge 🌸 Forstår at oppveksten har preget deg og muligens gått hardt inn på deg. Og du nevner flashbacks, noe som kan bety at du har en PTSD. Få en utredning på det. Lykke til 🍀

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket uintelligent utsagn var dette.?

• Liker 2
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å bli seksuelt misbrukt i barndommen er et forferdelig traume i seg selv, og kan gi PTSD blant annet. Det samme for flere som vokser opp med/ eller har blitt utsatt for psykopati. Og vold/trusler og psykisk mishandling generelt i stor grad.

Det må ikke være krig for at noe skal skape traumer.

Endret av Tutte
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike ting går i generasjoner skjønner du... 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble utredet for det i sommer, og tro meg; det er ikke gøy å ha. Så det er ingen diagnose man ønsker seg for å si det slik. Jeg måtte snakke med en spesialist som sa etter vi hadde snakket i 2 timer at det var ingen tvil engang om at jeg hadde kompleks PTSD. 

Men som andre over her sier; Folk her på kvinneguiden kan ikke gi deg en diagnose, så snakk med evt legen eller psykologen din om å bli henvist videre. 

Det er viktig å få riktig diagnose om du har en. Jeg merket jeg slet med utmattelse i tillegg til mye annet, fordi jeg selv har opplevd ting i oppveksten som har påvirket og traumatisert meg såpass mye at jeg har slitt mye oppigjennom oppveksten og som voksen - og hvis du skulle ha noen form for PTSD, så kan du plutselig få kraftige reaksjoner ja, men det har mye å si hvordan du reagerer og på hva. Og det er individuelt for alle, for det kommer an på hvilke traumer man har og mulige triggere. For meg kan mye forskjellig «utløse» noe, men noe verre enn annet. Og da unngår man jo ofte disse «tingene», stedene - ja, kanskje til og med mennesker fra fortiden man bare forbinder med noe dritt fra fortiden som trigget frem noe i deg.

Nå sporet jeg litt av, men lykke til! Og ikke diagnoser deg selv. Som sagt, jeg trodde jeg «bare» var utmattet og ikke «tålte så mye». 

Anonymkode: 3db3f...56c

• Liker 3
Skrevet
Just now, Tutte said:

Det å bli seksuelt misbrukt i barndommen er et forferdelig traume i seg selv, og kan gi PTSD blant annet. Det samme for flere som vokser opp med/ eller har blitt utsatt for psykopati. Og vold/trusler og psykisk mishandling generelt i stor grad.

Det må ikke være krig for at noe skal skape traumer.

Å ha blitt utsatt for vold er heller ingen garantist for at man får en ptsd diagnose. Man kan like gjerne en \de opp med en personlighetsforstyrrelse. Symptomene på bpd likner på kompleks ptsd, men måten man blir møtt på i etterkant er uhyre stor.

Anonymkode: beb7e...052

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble utredet for det i sommer, og tro meg; det er ikke gøy å ha. Så det er ingen diagnose man ønsker seg for å si det slik. Jeg måtte snakke med en spesialist som sa etter vi hadde snakket i 2 timer at det var ingen tvil engang om at jeg hadde kompleks PTSD. 

Men som andre over her sier; Folk her på kvinneguiden kan ikke gi deg en diagnose, så snakk med evt legen eller psykologen din om å bli henvist videre. 

Det er viktig å få riktig diagnose om du har en. Jeg merket jeg slet med utmattelse i tillegg til mye annet, fordi jeg selv har opplevd ting i oppveksten som har påvirket og traumatisert meg såpass mye at jeg har slitt mye oppigjennom oppveksten og som voksen - og hvis du skulle ha noen form for PTSD, så kan du plutselig få kraftige reaksjoner ja, men det har mye å si hvordan du reagerer og på hva. Og det er individuelt for alle, for det kommer an på hvilke traumer man har og mulige triggere. For meg kan mye forskjellig «utløse» noe, men noe verre enn annet. Og da unngår man jo ofte disse «tingene», stedene - ja, kanskje til og med mennesker fra fortiden man bare forbinder med noe dritt fra fortiden som trigget frem noe i deg.

Nå sporet jeg litt av, men lykke til! Og ikke diagnoser deg selv. Som sagt, jeg trodde jeg «bare» var utmattet og ikke «tålte så mye». 

Anonymkode: 3db3f...56c

Godt å høre fra noen som har peiling. Jeg har som sagt problemer med å stole på folk, psykologer er også folk, derfor vil jeg finne litt ut på egenhånd selv først, før jeg får hjelp. Da kan jeg stole mer på at de setter riktig diagnose på meg.  Litt tryggere. Ikke bare legge alt på dem og beina på bordet.

Jeg fikk diagnosen adhd tidligere, kansje det ikke er adhd. Kansje det er PTSD. Eller at jeg har begge da. 

Jeg sliter med stress, det skal lite til for at jeg kjenner stress og frykt i kroppen. Men det er sterkest med samboer. Jeg ser på han som nærmeste, og derfor kan forbindes med min omsorgsperson.

Det er ingen steder jeg frykter. Det er kun følelser jeg frykter. Spesiellt den følelsen som minner om oppveksten. 

Mine reakajoner og flashback kan utvikle seg sterkt. Vil ikke eksistere der og da. Det er da jeg igjennopplever følelsene. Ekkelt å si det, men jeg mister virkelig meg selv på det værste. Jeg skriker som ett dyr. "ÅåÆææææhhhhh!!" det er blanding av sterk sinne og skuffelse tror jeg.  Kjenner jeg vil rive av meg håret. Glemmer der og da at andre kan høre meg. Jeg vil knuse ting med hendene, krypdyr hjernen tsr 100% over. Men det bygger seg opp før det blir veldig gale.

Slik er flashback opplevelsene...

Ellers er jeg normal utenpå i hverdagen. Sliter kun med tilknytning,følelsen av å være til bry osv de tingene jeg sa...

Oppveksten var vond. Vil ikke gå i detaljer. Men ble ikke møtt med mine følelser,latterliggjort,mobbet,ignorert. Igjennom mange år. Nedprioritert. Var litt fysisk vold. Men ikke noe jeg tenker på. Det psykiske var kniven som stakk. Å føle meg dum og latterliggjort. Å føle seg uønsket. Fikk mat på bordet, så ingen så hva jeg gikk igjennom. Var alene hele veien. Nå er jeg voksen og skal si ifra. 

Jeg har det litt bedre nå enn for noen år siden. Jeg har bygget meg opp. Sund livsstil. Før var jeg så ødelagt at jeg bare drakk livet vekk. Kjente på skyldfølelse noen år. 

Men så tok jeg tak i livet mitt og bestemte meg for å blo en bedre versjon av meg selv. Nå den siste tiden gikk alt opp for meg helt tydelig. Så nå vet jeg at jeg trenger hjelp. Hater å spørre om hjelp. Men hjelper andre med glede.

Tror du d kan være PTSD? Vil være forberedt på det. Ts

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ha blitt utsatt for vold er heller ingen garantist for at man får en ptsd diagnose. Man kan like gjerne en \de opp med en personlighetsforstyrrelse. Symptomene på bpd likner på kompleks ptsd, men måten man blir møtt på i etterkant er uhyre stor.

Anonymkode: beb7e...052

Nei, sa ikke at man er garantert å få PTSD av å bli utsatt for vold. Men jeg nevnte årsaker som kunne medføre sterke traumer.

Borderline har som du nevner mange like symptomer. Men kompleks PSTD blir oftere stilt hvis det ligger ekstreme opplevelser bak.

Sant som du sier det med måten man blir møtt på i etterkant . Det er mye mer akseptabelt å ha kompleks PTSD enn bpd virker det som.

Skrevet
10 hours ago, Tutte said:

Ingen her på KG kan stille diagnoser. Men det viktigste kriteriet for diagnosen PTSD er at man har opplevd ekstremt traume. Vet ikke hva slags psykisk omsorgssvikt du har opplevd, det har jo mye å si.

Hva som er et ekstremt traume eller ikke er individuelt. Folk blir traumatisert av vildt forskjellige belastninger.

Anonymkode: 608e4...683

• Liker 2
Skrevet

Det er ingen her som kan gi deg diagnosen. Du må få hjelp av en psykolog.

Jeg har PTSD, men har vel en del andre symptomer enn deg. Og uten traume behandling, vet jeg ikke hvor jeg hadde vært i dag. Så det er god hjelp å få der ute. 

Anonymkode: 3bfcf...4cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...