AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #1 Skrevet 17. september 2020 Jeg har lipødem grad 1. Dette er foreløbig ikke en godkjent diagnose, men det pågår studier rundt omkring. Jeg bor i en helseregion hvor man får hjelp, men ventetiden er lang. var dessverre ikke klar over at det gikk an å tegne helseforsikring uten egenerklæring før diagnosen var nevnt i mine papirer, og da er det for sent. Privatsykehus har konkludert med at jeg må ha 2 operasjoner. Hver operasjon koster 60.000+ 5.000 for narkose + 3.000 for overnatting. I tillegg kommer flybillett. Det innebærer jo kostnader på en plass mellom 130.000-150.000 alt ettersom hva jeg velger. En annen klinikk kan ta alt i en operasjon. De tar 120.000. Denne klinikken er i Sverige. Mine plager er ganske ille. Klarer ikke å være i mye aktivitet. Sliter med å gå opp trapper eksempelvis. Får høy puls og blir andpusten. Melkesyre i beina. I tillegg har jeg mye smerter. Jeg er nå i vurderingen på om jeg faktisk bare skal betale dette av egen lomme for å bli operert og få livet litt tilbake. Hva hadde du gjort? Operert privat eller venteliste hos det offentlige? Anonymkode: 20d02...b14
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #2 Skrevet 18. september 2020 Jeg har gjort det, og hadde gjort det igjen. En annen operasjon, men hadde gjort det. Anonymkode: 6326c...582
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #3 Skrevet 18. september 2020 Tilbys samme operasjon offentlig som privat? Hvor lang er ventetiden? Har du midler til det? Anonymkode: e5c0b...baf
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #4 Skrevet 18. september 2020 Jeg har lipødem stadie 4 på store deler av kroppen og vil ergo ikke få noen operajon i det offentlige uansett hvor lenge jeg venter. Så valget mitt var "enkelt" - jeg velger private operasjoner. I mitt tilfelle er det anslått et sted mellom 9 og 12 av dem. Det blir svinedyrt og gud vet hvor jeg skal ta pengene til de siste fra, men jeg har ikke noe valg. Knærne mine bøyes sakte men sikkert i feil retning og jeg kan nesten ikke gå lenger, kroppen min er dekket av åpne sår, jeg kan nesten ikke bøye albuer og håndledd, jeg sliter med vannlating, får ikke tak i sko og kan ikke lenger bruke stoler med rygglener eller sove liggende fordi fasongen min er så absurd. For ikke å snakke om smertene og folks blikk og kommentarer. Tro meg, du vil ikke nå dit jeg er. Klarer du å skaffe pengene uten store problemer, hadde jeg valgt privat og kommet igang før problemet blir verre. Men jeg hadde vært nøye med valg av kirurg og hadde vurdert Tyskland framfor Norge. Anonymkode: 399be...5f1 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #5 Skrevet 18. september 2020 Hadde gått privat, synes ikke det var store summen. Anonymkode: d2d81...5c7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #6 Skrevet 18. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Tilbys samme operasjon offentlig som privat? Hvor lang er ventetiden? Har du midler til det? Anonymkode: e5c0b...baf Det pågår studier som gjør at jeg kanskje kan få dekket operasjon. Men jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta, og om legen i det hele tatt mener jeg bør prioriteres. Anonymkode: 20d02...b14
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #7 Skrevet 18. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lipødem stadie 4 på store deler av kroppen og vil ergo ikke få noen operajon i det offentlige uansett hvor lenge jeg venter. Så valget mitt var "enkelt" - jeg velger private operasjoner. I mitt tilfelle er det anslått et sted mellom 9 og 12 av dem. Det blir svinedyrt og gud vet hvor jeg skal ta pengene til de siste fra, men jeg har ikke noe valg. Knærne mine bøyes sakte men sikkert i feil retning og jeg kan nesten ikke gå lenger, kroppen min er dekket av åpne sår, jeg kan nesten ikke bøye albuer og håndledd, jeg sliter med vannlating, får ikke tak i sko og kan ikke lenger bruke stoler med rygglener eller sove liggende fordi fasongen min er så absurd. For ikke å snakke om smertene og folks blikk og kommentarer. Tro meg, du vil ikke nå dit jeg er. Klarer du å skaffe pengene uten store problemer, hadde jeg valgt privat og kommet igang før problemet blir verre. Men jeg hadde vært nøye med valg av kirurg og hadde vurdert Tyskland framfor Norge. Anonymkode: 399be...5f1 Nei, dit vil jeg ikke. Derfor jeg ønsker å gjøre noe med det litt kjapt. Er det billigere i Tyskland? Hvor isåfall? Jeg vurderer Barentsklinikken i Kirkenes evt. Nordiska i Stockholm. Anonymkode: 20d02...b14
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #8 Skrevet 18. september 2020 Jeg hadde betalt det selv. Aldri i verden lm jeg ville gått og lidd i potensielt årevis for å spare 130 000. Ta det på feriebudsjettet og jobb inn resten på overtid etterpå. Anonymkode: 8ed8c...9b2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #9 Skrevet 18. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, dit vil jeg ikke. Derfor jeg ønsker å gjøre noe med det litt kjapt. Er det billigere i Tyskland? Hvor isåfall? Jeg vurderer Barentsklinikken i Kirkenes evt. Nordiska i Stockholm. Anonymkode: 20d02...b14 Jeg har valgt en kirurg i Tyskland rett og slett fordi de har mye mer erfaring med kirurgisk behandling av lipødem, ikke fordi det er billigere (det er omtrent som barentsklinikken). Tyskerne har drevet med dette i 30 år, i Norge og Sverige har de holdt på i bare 2-3 år. Tror i og for seg de to du vurderer mellom er greie nok alternativer, men for meg er mye erfaring med behandlingen noe jeg setter høyt når jeg velger kirurg. Dessuten ønsker jeg å opereres på et sykehus med full beredskap tilgjengelig, ikke på en klinikk. Men mitt tilfelle er naturligvis langt mer komplisert enn dit, så det har jo selvfølgelig vært med på å styre valget mitt. Det finnes forresten en gruppe på facebook, Global lipoedema awareness - surgeries/doctors, hvor det er mye informasjon å finne. Barentsklinikken har vel forresten ganske lang ventetid nå, har de ikke? Vet om flere som var satt opp til operasjon i mars, men som enda ikke vet når de skal inn. Uansett håper jeg du får hjelp nå før du blir verre, uansett om du må betale det selv eller ikke! Anonymkode: 399be...5f1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #10 Skrevet 18. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har valgt en kirurg i Tyskland rett og slett fordi de har mye mer erfaring med kirurgisk behandling av lipødem, ikke fordi det er billigere (det er omtrent som barentsklinikken). Tyskerne har drevet med dette i 30 år, i Norge og Sverige har de holdt på i bare 2-3 år. Tror i og for seg de to du vurderer mellom er greie nok alternativer, men for meg er mye erfaring med behandlingen noe jeg setter høyt når jeg velger kirurg. Dessuten ønsker jeg å opereres på et sykehus med full beredskap tilgjengelig, ikke på en klinikk. Men mitt tilfelle er naturligvis langt mer komplisert enn dit, så det har jo selvfølgelig vært med på å styre valget mitt. Det finnes forresten en gruppe på facebook, Global lipoedema awareness - surgeries/doctors, hvor det er mye informasjon å finne. Barentsklinikken har vel forresten ganske lang ventetid nå, har de ikke? Vet om flere som var satt opp til operasjon i mars, men som enda ikke vet når de skal inn. Uansett håper jeg du får hjelp nå før du blir verre, uansett om du må betale det selv eller ikke! Anonymkode: 399be...5f1 Tror jeg må lese meg litt opp på Tyskland. Forsto det slik at de tok mye mer i en operasjon enn i Norge, slik at jeg kan komme unna med en operasjon og halvparten av prisen. Fikk beskjed på Barentsklinikken at jeg kunne opereres i høst om jeg ville. Anonymkode: 20d02...b14
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #11 Skrevet 18. september 2020 Jeg kan ikke noe om denne diagnosen. Men hva sier spesialisten du går til? Anbefaler han operasjon privat? Prisen syns jeg absolutt ikke var høy i det hele tatt. De fleste kan skrape sammen dette over litt tid dersom det prioriteres. Anonymkode: b9bca...dee
Supernova17 Skrevet 19. september 2020 #12 Skrevet 19. september 2020 Hei TS, kan du sende meg melding privat? Jeg har noe jeg vil si deg om akkurat dette.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #13 Skrevet 19. september 2020 Operert privat. Hvert år som går bort til å være syk er tapt inntekt. Det betyr at et år inntekt = minus 250 000 (alt etter hva du ville tjent, selvsagt) Det er da mye dyrere å gå syk og vente Anonymkode: 777d2...b89
-Titania- Skrevet 19. september 2020 #14 Skrevet 19. september 2020 Hadde gjort det, om muligheten var der økonomisk, og livskvaliteten kan bli bedre. Vi skal betale ca 600.000,- for en operasjon av egen lomme, i et annet land, og det er fordi det ikke er et alternativ å vente for å "se hva som skjer". Det er ikke sikkert operasjonen bedrer noe som helst, men det er likevel forsøket verdt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #15 Skrevet 19. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Operert privat. Hvert år som går bort til å være syk er tapt inntekt. Det betyr at et år inntekt = minus 250 000 (alt etter hva du ville tjent, selvsagt) Det er da mye dyrere å gå syk og vente Anonymkode: 777d2...b89 Jeg er på jobb altså. Anonymkode: 20d02...b14
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #16 Skrevet 19. september 2020 På 18.9.2020 den 21.32, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke noe om denne diagnosen. Men hva sier spesialisten du går til? Anbefaler han operasjon privat? Prisen syns jeg absolutt ikke var høy i det hele tatt. De fleste kan skrape sammen dette over litt tid dersom det prioriteres. Anonymkode: b9bca...dee Jeg går til fysioterapeut nå. Hun skjønner min problemstilling i form av at dette hemmer meg veldig i hverdagen, og at det vil være bedre for meg å ta operasjonen nå, kontra å vente flere år. Samtidig som det er et stort inngrep. Jeg kan ikke være spesielt aktiv nå og den minste lille anstrengelse gjør at melkesyre og andpustenhet kommer. Før var jeg veldig aktiv! Jeg har blitt ekstremt mye verre på ett år, og er redd for at dersom dette fortsetter i samme tempo, så kommer det til å gjøre meg så syk at jeg ikke klarer å jobbe. Anonymkode: 20d02...b14
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #17 Skrevet 19. september 2020 3 timer siden, -Titania- skrev: Hadde gjort det, om muligheten var der økonomisk, og livskvaliteten kan bli bedre. Vi skal betale ca 600.000,- for en operasjon av egen lomme, i et annet land, og det er fordi det ikke er et alternativ å vente for å "se hva som skjer". Det er ikke sikkert operasjonen bedrer noe som helst, men det er likevel forsøket verdt. 600 uten noen garanti for bedring?? Da er mine 150 småpenger.... Anonymkode: 20d02...b14
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #18 Skrevet 20. september 2020 11 timer siden, Supernova17 skrev: Hei TS, kan du sende meg melding privat? Jeg har noe jeg vil si deg om akkurat dette. Hva har du å si? Fint hvis du kan skrive det her. Anonymkode: e1d5e...d94
Supernova17 Skrevet 20. september 2020 #19 Skrevet 20. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva har du å si? Fint hvis du kan skrive det her. Anonymkode: e1d5e...d94 Det er ikke så lett på grunn av personvern, men du kan også skrive meg privat hvis du vil 😁
-Titania- Skrevet 20. september 2020 #20 Skrevet 20. september 2020 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: 600 uten noen garanti for bedring?? Da er mine 150 småpenger.... Anonymkode: 20d02...b14 Ingen garanti for bedring, men det kan stoppe sykdommen fra å utvikle seg videre. Akkurat det er ikke den største bekymringen her, noen er hardt rammet, andre mildere, men for mange kan det være livsviktig. Håp om bedring har man jo, noen får det, andre ikke. Vi velger å gjøre det fordi det kan være en sjanse for noe bedring av det som er mest vanskelig å håndtere i hverdagen for den som er syk her. Og forhåpentligvis slipper man å få sykdommen tilbake senere, men noen opplever visst det også. Men, det viktigste her er jo at man vet hva man går til. 150.000,- er også mye penger, men kan det bedre livskvaliteten din, så høres det jo ut som om det kan være verdt det, om det går greit økonomisk. Endret 20. september 2020 av -Titania-
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå