Gå til innhold

Munnbind på fly.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg skal ut og fly snart for første gang på månedsvis og vet det er påbudt med munnbind på fly. Må man ha det på flyplassen også, eller vet gate? Når tar man munnbindet på? Rett før man går ombord? Tar man av munnbind straks man er av flyet etterpå? Beklager kanskje dumme spørsmål, jeg vil bare gjerne vite slik at jeg gjør det riktig. :) 

Anonymkode: 3f751...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er egentlig bare å se hva andre gjør. 

Sist jeg fløy så tok vi på munnbindet når det begynte å flokke seg rundt gaten og vi tok det av når vi kom i passelig avstand der vi landet. Hadde munnbindet på under hele flyturen - utenom de få gangene jeg tok meg en sipp vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På norske flyplass må du ta det på rett før du går ombord men mange bruker det inne ellers og. Reiser du til utlandet må du sjekk bestemmelsen der. 

Anonymkode: 110f2...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det på om det er kø i sikkerhetskontrollen og beholder det på til jeg er ute av flyplassen og kommet i egen bil. Ellers beholder jeg det på tog og flybuss. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påbudt fra boarding, det vil si når du scanner billetten til du går ut av flyet. De fleste følger dette, som er minimum. 

Noen få har det på hele veien på flyplassen, noen tar det på når de kommer til gaten. 

Du slipper å ha det på når du spiser/drikker. Selv om du bruker en evighet på kaffekoppen. Men du får tilsnakk om du sitter uten munnbind uten en kopp i handen. 

Selv i land der det er påbudt med munnbind innendørs er det overraskende mange uten munnbind på flyplassen, da folk kommer fra steder med ulike regler. Her velger jeg uansett å forholde meg til reglene i landet jeg er i. 

Anonymkode: 0c56f...0a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra boarding i Norge. I de landene jeg har besøkt i sommer har det vært påbud på flyplassen, noen steder også på kollektiven fra flyplassen. Bare å sjekke lokale regler rett før man reiser. 

Anonymkode: c350b...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg har flydd har jeg hatt det på helt fra jeg gikk inn på flyplassen hjemme, til jeg var fremme ved destinasjonen (inkl taxituren). 

Jeg gjør det for syns skyld, ikke fordi jeg tror det har noe særlig effekt.... Munnbindene blir jo tatt av så snart folk skal spise og drikke, og fly er som kjent trangt. Jeg kjenner til to stykker som har blitt smittet av Covid på fly, uavhengig av hverandre. Så er man redd for å bli smittet bør man unngå fly. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge vet jeg ikke helt hvordan det er med bestemmelser angående munnbind, men ellers i Europa (Frankrike, Nederland, Storbritannia...) så er det slik at man har på munnbind fra og med flyplassen. I kollektiv transport er det gjerne også påbudt (buss, tog, taxi). Men det er gjerne godt skiltet 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge tok vi det på ved boarding, og av etter man går av selve flyet. Det var det de fleste rundt oss gjorde. :)

Anonymkode: 59968...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...