Gå til innhold

Kollega planlegger å droppe karantene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som planlegger å reise til et rødt land, teste jeg etter hjemkomst for å så dra på jobb om testen viser negativ. Er dette ok? 

sikkert dumt spørsmål, men jeg trodde man ble pålagt 10 dagers karantene og at en eventuell negativ test ikke ville spille noen rolle om man må i karantene eller ikke etter reise til rødt land. 

Fikk en ganske sur beskjed at jeg ikke måtte fortelle dette til dagligleder, men føler at jeg er pålagt å gi beskjed om noen skulle bryte karantene. 

Anonymkode: 742b0...1ac

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mind your own business

Anonymkode: 475a6...87b

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kollega som planlegger å reise til et rødt land, teste jeg etter hjemkomst for å så dra på jobb om testen viser negativ. Er dette ok? 

sikkert dumt spørsmål, men jeg trodde man ble pålagt 10 dagers karantene og at en eventuell negativ test ikke ville spille noen rolle om man må i karantene eller ikke etter reise til rødt land. 

Fikk en ganske sur beskjed at jeg ikke måtte fortelle dette til dagligleder, men føler at jeg er pålagt å gi beskjed om noen skulle bryte karantene. 

nei, det er ikke ok. Negativ test opphever ikke innreisekarantene. 

Du bør fortelle det til daglig leder, for dette er informasjon som daglig leder har behov. Hvis det kommer et smitteutbrudd med utgangspunkt i derea arbeidssituasjon, så har jo daglig leder et problem, og det er illlojalt av deg å ikke gi ham/henne den informasjonen.

Du kan og melde karantenebrudd til politiet. De har hatt plikt til å prioritere karantenebrudd helt siden mars: https://nab.no/politiet-skal-handheve-karantenebrudd-men-har-ikke-kapasitet/19.20645

Anonymkode: 7ddee...8eb

• Liker 28
Skrevet

Ja.. Man må i karantene uansett og kollegaen din kan få en saftig bot om han bryter det. Ville sagt ifra til dagligleder uansett. Dersom han tar testen dagen han kommer hjem, kan han fortsatt blitt smittet avreisedagen og da vil ikke testen vise positiv selvom han er smittet. Vi har disse reglene for en grunn. Han setter faktisk hele avd i fare for å måtte i karantene om han holder på sånn. Tror ikke dagligleder vil risikere det. Dersom det også kommer fram at du visste om dette regelbrudd uten å melde ifra, kan du også havne i problemer. Vil du risikere det? 

• Liker 15
Skrevet

Mind your own business

Joda, normalt ville jeg nok det, men i dette tilfellet er jeg lite gira på å sitte på samme kontor som noen som skulle vært i karantene. Vurderer å komme på en unnskyldning for å ha hjemmekontor de neste to ukene (får kun ha hjemmekontor hvis det er absolutt nødvendig) 

• Liker 10
Gjest Dævendøtte
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joda, normalt ville jeg nok det, men i dette tilfellet er jeg lite gira på å sitte på samme kontor som noen som skulle vært i karantene. Vurderer å komme på en unnskyldning for å ha hjemmekontor de neste to ukene (får kun ha hjemmekontor hvis det er absolutt nødvendig) 

Ta en prat med sjefen da. Det er kanskje ikke bare du som blir utsatt? 

Skrevet

Du gjør jo bare vedkommende en tjeneste ved å sladre. Da kan hun sitte der med full lønn og to ukers ferie. Man kan nemlig bare ringe legen og si at man har symptomer

• Liker 2
Skrevet

Du gjør jo bare vedkommende en tjeneste ved å sladre. Da kan hun sitte der med full lønn og to ukers ferie. Man kan nemlig bare ringe legen og si at man har symptomer

Hun får IKKE lønn under karantene når hun frivillig har reist til ett rødt land uten at det på ordre fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: 981eb...2b9

• Liker 12
Skrevet

Trodde ikke man fikk lønn når man frivillig dro til et rødt land? 

• Liker 2
Skrevet

R     I     N     G

I

N

G

P     O     L     I     T     I     E     T

O

L

I

T

I

E

T

Anonymkode: 0df4c...360

• Liker 6
Skrevet

Hun får IKKE lønn under karantene når hun frivillig har reist til ett rødt land uten at det på ordre fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: 981eb...2b9

Jo det får man hvis hun blir sykemeldt. Mtp at folk med symptomer ikke får møte opp på legekontoret er det fritt frem for alle å ringe og si at de er syke, og så enkelt får man en sykemelding. Tror du virkelig hun bare kommer til å ta karantenen og miste lønna?

Skrevet

Karantene er innført av en grunn. 

Tester kan gi falskt utslag, en kan være i inkubasjonstid så testen ikke gjør utslag, og viruset kan sitte annet sted enn det testen er tatt.

Det er en veldig god grunn til at f.eks utenlandsk helsepersonell ikke får begynne å jobbe i Norge nå før det har vært to negative testet på rad, med en viss tids mellomrom.

Bryter personen karantene for å komme på jobb, blir den sannsynligvis ikke overholdt korrekt ellers heller. 

Meld til politiet og/eller kommunelegen, kommunelegen har overordnet ansvar for smittevern og myndighet til å anmelde/gripe inn.

Anonymkode: 4b1d8...10d

• Liker 5
Skrevet

Jo det får man hvis hun blir sykemeldt. Mtp at folk med symptomer ikke får møte opp på legekontoret er det fritt frem for alle å ringe og si at de er syke, og så enkelt får man en sykemelding. Tror du virkelig hun bare kommer til å ta karantenen og miste lønna?

Arbeidsgiver kan da bestride sykemeldingen og få unntak fra arbeidsgiverperioden. Da sparer de jo penger også får staten ta seg av resten.

Anonymkode: 09aeb...1fb

• Liker 8
Skrevet

det er da revnende likegyldig. Fokuser på det viktige, og det er å få denne personen til å holde karantenen.

• Liker 6
Skrevet

Arbeidsgiver kan da bestride sykemeldingen og få unntak fra arbeidsgiverperioden. Da sparer de jo penger også får staten ta seg av resten.

Anonymkode: 09aeb...1fb

På hvilket grunnlag kan arbeidsgiver bestride sykemeldingen? Man kan forresten klage på bestridelsen og arbeidsgiver må ha bevis på at den ansatte ikke er syk. Og det er ingen måte å skaffe det beviset på. 

Skrevet

Hadde sagt til kollegaen at enten gir h*n blanke i hele turen, eller gjennomfører karantenen, eller så forteller jeg det til sjefen. Gi kollegaen en sjanse til å endre valget sitt først. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er det alltid enkelte som mener de er unntatt alle regler og lover? Sjefen er vel klar over at kollegaen din har reist og droppen karantenen så la hun eller han ordne opp. Ingen arbeidsgivere vil ha det på seg.

Anonymkode: b9792...0d9

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det alltid enkelte som mener de er unntatt alle regler og lover? Sjefen er vel klar over at kollegaen din har reist og droppen karantenen så la hun eller han ordne opp. Ingen arbeidsgivere vil ha det på seg.

Anonymkode: b9792...0d9

Kollegaen skal dra bort en helg, så hn slipper fravær og sjefen spør ikke hva vi bruker helger på

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kollegaen skal dra bort en helg, så hn slipper fravær og sjefen spør ikke hva vi bruker helger på

da må du si fra

• Liker 2
Skrevet

Kollegaen din høres fornuftig ut. Endelig noen med vettet i behold. 

Lev normalt og slapp av. 

Anonymkode: 06089...e6d

• Opprett ny...