Gå til innhold

År 2000-problemene, noen som husker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker det var reneste dommedagsprofetier like før årtusenskiftet, hvor det ble spådd at verden skulle kollapse omtrent fordi en masse datasystemer ikke ville takle overgangen. Dette fordi man på 80-tallet eller deromkring besluttet, utrolig nok, at årstall skulle representeres med kun to sifre i datasystemer, altså slik at eksempelvis 1985 ble til 85 i systemet. Og ved overgang fra 1999 til 2000 ville man gå fra 99 til 00 i systemet, og dermed gå tilbake 99 år i stedet for frem 1 år.

Men ved overgangen skjedde det ingenting, alt gikk som smurt, bortsett fra noen strømbrudd i den tredje verden.

Noen som vet hvordan man løste dette? Grunnen til at jeg lurer er at der jeg jobber, så er det en tillaget formel i Excel som beregner fødselsår til folk ut fra fødselsnumre. Og der har man valgt en slags løsning som sier om man skal plusse på 2000 eller 1900 til de to årstallssifrene, nummer 5 og 6 i fødselsnumrene.

Men denne formelen vil ikke fungere om noen tiår.

Hvordan har avanserte datasystemer løst dette? Er det tildelt 3 eller 4 sifre til årstall nå, eller fremdeles 2, bare at det er andre måter å peke på om 00 er etter 99 osv?

Og om det for eksempler er tildelt 4 sifre, hva da med overgangen fra år 9999 til år 10000!? Har man tenkt på det!? Klar over at det er lenge til og at jeg ikke vil få oppleve det, men viktig å tenke på de neste generasjonene. Det ser vi for eksempel i ubåtsaken utenfor Fedje, hvor lokalbefolkningen er i harnisk fordi Kystverket vil dekke til kvikksølv-ubåten i stedet for å heve den, fordi tildekking «bare» vil holde i rundt 4000 år..

Anonymkode: d5ac6...6f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...