Gå til innhold

Kastrering av kattunge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har/har hatt kattunge, når kastrerte dere kattungen deres? Har selv prøvd å google både på norsk og engelsk og fått forskjellige, delvis utydelige svar, så ble ikke akkurat noe klokere 🤷‍♀️

Kattungen det er snakk om er nå 4 mnd og hunnkatt.

Anonymkode: 80206...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen klinikker kan kastrere veldig tidlig, mens andre ikke gjør det før katten er 6 mnd. Så du må bare høre med klinikken din hvor tidlig de gjør det. Det er ikke påvist noe negativt ved å kastrere så tidlig som mulig :) 

Anonymkode: e28b5...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta mi ble kastrert 3-4 måneder gammel, i det hun blitt stor nok til det.
Men det er variasjoner hos de ulike veterinærene, så du kan ta kontakt med veterinæren du har tenkt til å bruke, og høre hva dem sier :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har/har hatt kattunge, når kastrerte dere kattungen deres? Har selv prøvd å google både på norsk og engelsk og fått forskjellige, delvis utydelige svar, så ble ikke akkurat noe klokere 🤷‍♀️

Kattungen det er snakk om er nå 4 mnd og hunnkatt.

Anonymkode: 80206...4a9

Mine var ~5-5,5 mnd. Mine var hankatter

Noen vetrinærer gjør det når de er 12 uker gamle, andre når de er 4, 5, 6. Usikker på hvor tidlig de gjør det med hun katter, ikke sikkert noen gjør det allerede ved 12 ukers alder da de er små, og det er et inngrep det er snakk om, enklere med hannkatter 😅 Jeg ville tatt en telefon til veterinæren du bruker, og spørre dem hva som er normalt.

Jeg tok å gjorde det akkurat da, da han ene begynte å jokke på broren 😅 han var kjønnsmoden for å si det slik 😅

Anonymkode: b1058...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med det lokale vetrinærkontoret, de skal jo ikke ut før i 1-års alderen, men det er jo greit å få det gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen klinikker kan kastrere veldig tidlig, mens andre ikke gjør det før katten er 6 mnd. Så du må bare høre med klinikken din hvor tidlig de gjør det. Det er ikke påvist noe negativt ved å kastrere så tidlig som mulig :) 

Anonymkode: e28b5...b25

Slik jeg har forstått det, gjøres det helst ikke for tidlig med tanke på hvor godt de tåler narkose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, bluedot skrev:

Slik jeg har forstått det, gjøres det helst ikke for tidlig med tanke på hvor godt de tåler narkose. 

Noen kastreres helt ned i 12 ukers alder, det går helt fint, men veterinærene må ha kompetanse til det. 

Anonymkode: e28b5...b25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen kastreres helt ned i 12 ukers alder, det går helt fint, men veterinærene må ha kompetanse til det. 

Anonymkode: e28b5...b25

Ja det er klart. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om kattunger kan kastreres helt ned i tolv ukers alder, så er det veldig mange veterinærer som ønsker at katten skal tippe 2kg på vekta før de legger dem i narkose. Dette for lavere risiko for komplikasjoner under anestesi.
For kjetter er det også vesentlig enklere for en veterinærkirurg å fjerne alt, da livmor og eggstokker er bitte-bitte små når kattene er små.
Som AB over her sier, så må veterinæren ha kompetanse til å jobbe så smått, og derfor er det svært få klinikker som kastrerer så tidlig.

Du kan ringe veterinær nå og be om en time til kastrering, fordi pus er såpass gammel at den burde nå to kilo hvert øyeblikk.

Edit; Våre to yngste er født i april og ble kastrert tidlig i september samme år, så de hadde ikke blitt helt 5 måneder enda, men begge var over to kilo på det tidspunktet.

Endret av Minya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA må de være over to pund, altså rett under kiloen. Heller litt tidlig enn litt sent for kattens skyld, har jeg hørt 

Anonymkode: 74062...e92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er hannkatt blir de jo ikke lagt i narkose vel? Da er det vel en hormonell grunn til at man skal vente til de nesten er kjønnsmodne? 

Anonymkode: 1d6ed...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er hannkatt blir de jo ikke lagt i narkose vel? Da er det vel en hormonell grunn til at man skal vente til de nesten er kjønnsmodne? 

Anonymkode: 1d6ed...fe4

Det er best å kastrere så tidlig som mulig uansett.

Anonymkode: 545e0...225

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/20/2020 at 3:09 AM, AnonymBruker said:

Hvis det er hannkatt blir de jo ikke lagt i narkose vel? Da er det vel en hormonell grunn til at man skal vente til de nesten er kjønnsmodne? 

Anonymkode: 1d6ed...fe4

Jo de får narkose de også, men de får en vesentlig lavere dose enn hunnkattene får.
Det er ingen grunn til å vente med kastrering av hannkatter heller, annet enn at man bør vente til man ser testiklene i pungen for enkelthets skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...