Gjest gjest1 Skrevet 25. juli 2005 #41 Skrevet 25. juli 2005 Ser et par mammar som gikk rett i forsvar her ja.... hehe... Disse legene som har uttalt seg mener ikke at du ikke skal komme til legen dersom ungen din har høy feber, eller har hatt feber i flere dager. De mener rett og slett at man ikke behøver å renne til legen fordi om ungen er snørrete eller kaster opp en dag. Eller har falt ned fra husken og fått skrubbsår - det finnes nemlig foreldre som løper til legen for sånne veldig dagligdagse ting. Jeg har en venninne som var helt ram da ungene var små. Eldsedatteren var et øreverkbarn, men hun ble kjørt til legen for alt mulig annet også. Som om leger er mirakelmenn som gjør barn friske bare ved å se på dem og lytte på dem litt. Og dette er et problem. Ordentlig syke barn er ikke problemet... ser dere ikke forskjellen? Dette gjelder forøvrig voksne også. Man har simpelthen ikke tid til å være syk i våre dager, derfor er det rett til legen dersom det kommer en bakterie eller en virus. For å få medisin. Nå roper jo legene varsko da, fordi vi har fått en rekke penicillin-resistente bakterier som følge av at folk skal ha antibiotika i hytt og pine istedet for å la kroppen lege seg selv.... Forøvrig tror jeg folk har mistet troen på kroppens egen evne til å ta seg av sykdommer... de tror de skal ha medisiner uansett.
pusesen Skrevet 25. juli 2005 #42 Skrevet 25. juli 2005 JA til at foreldre må begynne å betale for ungene sine på legevakt/lege. Max to ganger i året de tre første årene. Kansje det fikk foreldrene til å skjerpe seg. Det er rart da, før i tiden fikk ungene første kontakt med legen ved skolestart ved helseundersøkelse. Det er nok mye uvitende foreldre rundt omkring. ← Hva med de barna som har sykdommer som oppdages tidlig i barnas liv?! Skal de også betale?? Kanskje folk ikke går til lege da fordi de ikke har penger?? Hvor mye skal staten da måtte betale av seinskader fordi foreldrene ikke tok barna med til lege?? Min sønn fikk lungebetennelse og ble innlagt på sykehus da han var 1,5 år. Lungebetennelse og diare er de to sykdommene som tar liv av flest barn i verden idag. Hvis jeg hadde brukt opp min "kvote" på to besøk som du har satt opp, og i tillegg kanskje vært fattig, hadde jeg kanskje ikke tatt han med til lege fordi det er jo "bare" forskjølelsessymtomer!!!! Bare gjør slik med dine barn du, (hvis du har noen da, de uten barn er nemlig de som snakker mest om hvordan andre skal oppdra sine)så gjør jeg slik jeg vil med mine! Hadde du vært politiker hadde du ikke fått mange stemmer av meg!
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2005 #43 Skrevet 25. juli 2005 Hva med de barna som har sykdommer som oppdages tidlig i barnas liv?! Skal de også betale?? Kanskje folk ikke går til lege da fordi de ikke har penger?? Hvor mye skal staten da måtte betale av seinskader fordi foreldrene ikke tok barna med til lege?? Min sønn fikk lungebetennelse og ble innlagt på sykehus da han var 1,5 år. Lungebetennelse og diare er de to sykdommene som tar liv av flest barn i verden idag. Hvis jeg hadde brukt opp min "kvote" på to besøk som du har satt opp, og i tillegg kanskje vært fattig, hadde jeg kanskje ikke tatt han med til lege fordi det er jo "bare" forskjølelsessymtomer!!!! Bare gjør slik med dine barn du, (hvis du har noen da, de uten barn er nemlig de som snakker mest om hvordan andre skal oppdra sine)så gjør jeg slik jeg vil med mine! Hadde du vært politiker hadde du ikke fått mange stemmer av meg! ← Nå skal ikke jeg uttale meg veldig bastant, men kan det ikke være at dette med lungebetennelse/diare kanskje gjelder andre land som er mindre heldig stilte? Jeg sier ikke at barn ikke skal på sykehus ved lungebetennelse, men ungen min skulle hatt rimelig langvarig og kraftig diare for at jeg skulle flydd til legen for det... Frysepulver - som ikke har egne barn men synes det er latterlig å si at da kan man heller ikke uttale seg - og som ønsker at lege/legevakt skal koste noe/at man må ha helseforsikring
Gjest porselen Skrevet 25. juli 2005 #44 Skrevet 25. juli 2005 Mine tre barn har ikke vært hos legen på flere år, ikke fordi at jeg bevisst har unngått det, men fordi de sjelden er syke. Og er de syke så er det enten en forkjølelse som går over etter et par-tre dager eller at de har kastet opp. Jeg har blitt velsignet med friske unger, men hadde jeg blitt velsignet med mindre friske unger så hadde jeg ikke hatt noe dårlig samvittighet for å bruke legene når jeg følte behov for det.
Gjest TomKrus Skrevet 25. juli 2005 #45 Skrevet 25. juli 2005 Lungebetennelse og diare er de to sykdommene som tar liv av flest barn i verden idag. ← Gjerne i kombinasjon med sult og tørke. Og i afrikanske land.
Gjest lenej ikke innlogget Skrevet 25. juli 2005 #46 Skrevet 25. juli 2005 Med to aktive jenter på nå 8 og 10 år har vi hatt ganske mange runder her i huset med både feber, snørr, sår, brukne armer og ben, forstuelser av alle mulige ledd og diverse barnesykdommer. Har jeg vært i tvil eller hatt spørsmål har jeg ringt lege eller legevakt og spurt om råd. Noen ganger har vi fått beskjed om å komme med en gang ( minstjenta var utsatt for kikhostesmitte da hun var 2 mnd) ;andre ganger har vi blitt bedt om å vente og heller ta kontakt om tilstanden endrer seg. Jeg har ikke følt meg som hysterisk mor , har møtt god service og gode råd fra fagpersoner som har langt større kunnskap enn meg. Det er tross alt det kjæreste vi har det dreier seg om her, og jeg synes det skal være lov å være føre var når det gjelder deres helse.
Gjest Violetta Skrevet 25. juli 2005 #47 Skrevet 25. juli 2005 Som tidligere sagt, om enn på en annen måte. Vi foreldre vet ikke alltid om et bar er ordentlig sykt før vi har vært hos lege. De er der fordi de har utdannelsen til å se om et barn er sykt eller ikke. Er jeg i tvil går jeg heller en gang for mye enn for lite, og det gjør jeg om det koster penger eller ikke. Mener der virkelig at man skal innføre et slags straffegebyr for foreldre som går til lege med ungene sine? Burde vi ikke heller være glad for de velferdsordningene vi har her i landet?
Gjest Gjesta Skrevet 25. juli 2005 #48 Skrevet 25. juli 2005 JA til at foreldre må begynne å betale for ungene sine på legevakt/lege. Max to ganger i året de tre første årene. Kanskje det fikk foreldrene til å skjerpe seg. Dette får meg til å lure på om du overhodet er oppegående.
pusesen Skrevet 25. juli 2005 #49 Skrevet 25. juli 2005 Som tidligere sagt, om enn på en annen måte. Vi foreldre vet ikke alltid om et bar er ordentlig sykt før vi har vært hos lege. De er der fordi de har utdannelsen til å se om et barn er sykt eller ikke. Er jeg i tvil går jeg heller en gang for mye enn for lite, og det gjør jeg om det koster penger eller ikke. Mener der virkelig at man skal innføre et slags straffegebyr for foreldre som går til lege med ungene sine? Burde vi ikke heller være glad for de velferdsordningene vi har her i landet? ←
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2005 #50 Skrevet 26. juli 2005 Som tidligere sagt, om enn på en annen måte. Vi foreldre vet ikke alltid om et bar er ordentlig sykt før vi har vært hos lege. De er der fordi de har utdannelsen til å se om et barn er sykt eller ikke. Er jeg i tvil går jeg heller en gang for mye enn for lite, og det gjør jeg om det koster penger eller ikke. Mener der virkelig at man skal innføre et slags straffegebyr for foreldre som går til lege med ungene sine? Burde vi ikke heller være glad for de velferdsordningene vi har her i landet? ← Men mer erfarne foreldre vet bedre enn dere, så ta en telefon til besteforeldrene eller andre foreldre med noen ekstra år på baken før dere renner ned legekontorene.
Gjest Melk Skrevet 26. juli 2005 #51 Skrevet 26. juli 2005 Mener der virkelig at man skal innføre et slags straffegebyr for foreldre som går til lege med ungene sine? Burde vi ikke heller være glad for de velferdsordningene vi har her i landet? ← Mener du det er en straff å betale et minimum av hva en tjeneste faktisk koster? Alle vi andre betaler jo. Og man er uansett dekket inn av reglene om frikort. Jeg visste ikke at lege var gratis for barn. Ikke rart mange flyr til legen. Kan ikke forstå hvorfor ikke de skal betale egenandel som alle andre?
Gjest Gjesta Skrevet 26. juli 2005 #52 Skrevet 26. juli 2005 Legebehandling er gratis i Norge for alle barn under syv år. Dette fordi barn under syv år skal ha mulighet for legetilsyn uten at det skal ligge økonomiske hindre i veien for dette før barna begynner på skolen, der de jo ligger innunder skolehelsetjenesten. I mange andre land er lege for barn gratis, i noen land er lege gratis for hele folket uansett alder. Jeg kan ikke se en eneste god grunn til å oppheve dette. Tannlege er jo også gratis tom fyllte seksten år. Det finnes flere gratis legeklinikker for ungdom mellom seksten og nitten år. Ingen burde rokke ved disse sosiale godene dette tross alt er. At legestanden er for liten for dette landet er en annen diskusjon.
Gjest Violetta Skrevet 26. juli 2005 #53 Skrevet 26. juli 2005 Men mer erfarne foreldre vet bedre enn dere, så ta en telefon til besteforeldrene eller andre foreldre med noen ekstra år på baken før dere renner ned legekontorene. ← Skulle jeg ringe til min mor, som bor i en helt annen by, før jeg evt. bestiller legetime til min datter om jeg tror hun er syk? Hva skulle jeg oppnå med det?
jomfrua Skrevet 26. juli 2005 #54 Skrevet 26. juli 2005 Skulle jeg ringe til min mor, som bor i en helt annen by, før jeg evt. bestiller legetime til min datter om jeg tror hun er syk? Hva skulle jeg oppnå med det? ← Ringer du til legen hvis du TROR barnet er sykt?
Gjest Violetta Skrevet 26. juli 2005 #55 Skrevet 26. juli 2005 Mener du det er en straff å betale et minimum av hva en tjeneste faktisk koster? Alle vi andre betaler jo. Og man er uansett dekket inn av reglene om frikort. Jeg visste ikke at lege var gratis for barn. Ikke rart mange flyr til legen. Kan ikke forstå hvorfor ikke de skal betale egenandel som alle andre? ← Om det egenandel innføres med grunnlag i at det er "så mange som renner til legen uten grunn", ser jeg på det som en straff ja. Barn skal ikke betale egenandel fordi man da risikerer at barn som virkelig trenger legetilsyn da ikke får det. Det er ikke alltid lett å bedømme om et lite barn er sykt eller ikke for oss foreldre. Vanligvis har jo foreldre bedre ting å gjøre enn å renne til legen "fordi det er gratis". Voksne betaler egenandel. Er det bare virkelig syke voksne som går til legen?
Gjest Melk Skrevet 26. juli 2005 #56 Skrevet 26. juli 2005 Om det egenandel innføres med grunnlag i at det er "så mange som renner til legen uten grunn", ser jeg på det som en straff ja. ... Voksne betaler egenandel. Er det bare virkelig syke voksne som går til legen? ← Nei, jeg brukte ikke at folk flyr unødig til legen som begrunnelse for å ha egenandel. Synes det kunne vært det uansett. Ser du på det som en straff at jeg må betale egenandel når jeg er hos legen? Nei, det er ikke bare syke voksne som går til legen. En del av disse kunne nok også med gode tenkt seg om en gang eller to før de dro. Nok en gang: At folk blir ufattelig provoserte over at leger uttaler seg om en virkelighet de ser daglig: at folk ret og slett ER dårligere til å vurdere sykdom nå enn før, det skjønner jeg ikke. Jeg synes nesten det er litt morsomt at folk hisser seg opp over slikt. Ingen har sagt at ikke syke barn som trenger lege og medisin skal gå til lege. Men det er et faktum at noen foreldre er mer flittige brukere av helsetjenesten unødig enn andre (eks min tante som ikke skjønte at hennes datter på 11 var kommet i puberteten, og dette var grunnen til større bryster). Det er lov til å sjekke ørlittegranne i en bok, eller høre om andre har erfaringer, før man raser av gårde. Ei heller er det et nederlag, kanskje man tilogmed lærte litt?
Gjest Violetta Skrevet 26. juli 2005 #57 Skrevet 26. juli 2005 Nei, jeg brukte ikke at folk flyr unødig til legen som begrunnelse for å ha egenandel. Synes det kunne vært det uansett. Ser du på det som en straff at jeg må betale egenandel når jeg er hos legen? Nei selvsagt ikke. Men om du måtte betale høyrere egenandel fordi mange gikk unødvendig til legen, ville jeg sett på det som en kollektiv og urettferdig straff. Jeg sier ikke at du brukte dette som en begrunnelse for innføring av egenandel for barn hos legen, men det ble brukt som argument i diskusjonen. Nå var jo din tante et ganske ekstremt eksempel på unødvendig legebesøk. Jeg tror ikke en egenandel hadde "skremt" henne fra å besøke legen. Jeg er uendelig glad for at jeg har sluppet å betale egenandel for min datter frem til hun var syv år. Da hun var tre gikk jeg til lege med henne. Hun virket tufs, ville ikke spise, hostet litt og hadde litt feber. Hun hadde halsbetennelse og lungebetennelse. Dette var helt klart et tvilstilfelle slik jeg ser det, hun virket ikke veldig syk, men jeg er glad jeg gikk. Forskjellen på oss voksne og barn er at vi kan gi uttrykk for hvordan vi føler oss på en mye bedre måte enn barn kan. Den eneste måten å se om et barn er sykt er ofte en legeundersøkelse. Problemet med slike legeuttalelser slik jeg ser det er at en del da blir alt for forsiktige med å gå til lege.
Gjest Gjesta Skrevet 26. juli 2005 #58 Skrevet 26. juli 2005 Ringer du til legen hvis du TROR barnet er sykt? ← Ja naturligvis. Hvis jeg tror hun er frisk ringer jeg jo ikke. Og siden jeg ikke er lege er det for meg helt innlysende å ringe når jeg tror hun er syk.
Gjest Violetta Skrevet 26. juli 2005 #59 Skrevet 26. juli 2005 Ja naturligvis. Hvis jeg tror hun er frisk ringer jeg jo ikke. Og siden jeg ikke er lege er det for meg helt innlysende å ringe når jeg tror hun er syk. ← Hvilke andre kriterier bør man ha for å gå til lege mener du?
Gjest Gjesta Skrevet 26. juli 2005 #60 Skrevet 26. juli 2005 Nå venter jeg spent på svar........ Syns jeg hører den samtalen: "Ja det er hos doktor Jensen?" "Ja, nå skal du høre, sønnen min er tre år og han har lungebetennelse" "jaha?" "ja, jeg ville bare informere. For jeg trenger ikke komme til dere, jeg vet selv hva som feiler han. Adjø"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå