Gå til innhold

Dagbladet i dag, fredag 22. juli

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Leste i dag i Dagbladet at enkelte leger fortviler fordi dagens foreldre er så usikre og uvitende når det kommer til barna og sykdommer at de flyr til legen for den minste ting. Er ungen forkjølet eller har feber, så bærer det avgårde til legen, og gjerne legevakten, som er et akutt-tilbud.

Hva med dere her inne? Flyr dere til lege/legevakt så fort småen hoster litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur nok ikkje vi er blandt dei første som går til legen, men vi går om vi er usikre. Heller ein gang for mykje, enn ein gang for lite ;)

Ein av grunnane til at vi ikkje spring til legen, er min kjære sjukepleiar, så han har vore borti litt..

Skrevet

Legen synes kanskje at vi har flydd, men selv mener jeg ikke det.

1) Forkjøla og hosta i 14 dager, visste ikke om jeg kunne ta gullet med på helsestasjonstreff.

2) Forkjøla og spiste ikke annet enn litt utvanna fruktmos i ny og ne, hadde nesten ikke tissebleier på flere dager.

3) Hadde plutselig feber og hadde utslett (og vondt), jeg gravid og usikker.

Disse gangene har vi brukt daglegevakt. En ekstra gang har vi brukt fastlegen til en liten ekstrasjekk av eksem.

For legen er det jo en "enkel" sak å avgjøre om ting er alvorlige eller ikke. For meg, så er det veldig vanskelig. Vi ringer gjerne legevakta for å høre om det er noen vits i å komme vi da. De er veldig raske til å be en komme raskt når man har en liten en.

Skrevet (endret)

Tja, flyr til legen for den minste ting er vel kanskje å overdrive, men til tross for at pjokken er bare 10 mnd har vi vært til legen et par ganger ja.

Legevakt midt på natta: Falsk krupp - kontroll en uke senere til fastlegen

Fastlegen: Stygg hoste i et par uker - feber

Legevakt i helg: Stygg hoste og litt feber (aldri over 38,5) - konstatert stygg bronkitt. Antibiotikakur.

Kommer nok ikke til å renne ned legen min med gutten vår nei.

Endret av monja
Gjest lilletroll
Skrevet

Snuppa på snart 4 har vært hos legen 3-4 ganger siden hun ble født, tenker jeg, så nei, vi bruker ikke legen mye.

Gjest Xerox
Skrevet

Begge mine barn har vært endel hos legen, men har fått behandlig hver gang. Så vi har ikke vært der unødig enda. Men heller en gang for mye enn en gang for lite.

Gjest Violetta
Skrevet

Hvorfor skal vi ikke bruke legen når vi tror det er nødvendig? Er det da ikke bedre med en gang for mye heller enn en gang for lite lenger?

Jeg går til legen med min datter om jeg synes det er nødvendig. Det har ikke vært mange ganger i løpet av de årene hun har levd, men det har heller ikke vært livet om å gjøre de gangene heller.

Skal man liksom få dårlig samvittighet over det også nå. :roll:

Skrevet

Vi er uhyre sjelden hos lege. Med 7 unger, hvorav den eldste er blitt 14 år har vi så langt vært til legen totalt mindre enn en gang i året i løpet av disse årene. Sist vi var til lege var i fjor en gang da eldstemann fikk testet hva han er allergisk mot. Ellers har det vært et par skader som har trengt et par sting og to av ungene har måttet fjerne mandlene.

Gjest Violetta
Skrevet

Er det å gå sjelden til lege noe å være stolt av?

Skrevet
Skal man liksom få dårlig samvittighet over det også nå.  :roll:

Nja, det kommer litt an på det da. Noen renner faktisk ned legekontoret med barna sine. Har ei som, helt uten grunn, til og med maste nok på legen sin til at de ble innlagt på sykehus. Ønsker ikke å legge mer ut om det, men det var helt uten grunn, ja. Ellers om det er noe også, så er de veldig raske til legen, uten at jeg skal ramse opp her.

Men som sagt: for legen er det jo lett å si at man kom unødig. For oss foreldre er ikke det like lett.

Gjest Violetta
Skrevet
Men som sagt: for legen er det jo lett å si at man kom unødig. For oss foreldre er ikke det like lett.

Nettopp. :Nikke:

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har tenkt til å "fly ned" legekontoret ja. Har ikke gjort det ennå, men så er barnet kun 4 uker også da. Jeg er ikke flau over å dra til legen hvis jeg er bekymret. Såpass har livet lært meg, at mine bekymringer tar jeg svært alvorlig. At leger går ut og klager over hysteriske foreldre synes jeg er unødvendig. Jeg tror de færreste drar til legen med mindre de faktisk tror det er noe som bør sjekkes opp. Så får vi bare være takknemlige for at det stort sett ikke er noe farlig.

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Dette er en bruk som ar tatt seg veldig opp etter at det ble innført gratis for barn.

Det var ikke sånn tidligere.

De fleste er til legen med barna uten grunn.

Noe snufs med en unge så er det rett til legen.Unger er ikke sykere nå enn hva det var før.

Satt på legevakten og ventet en gang. Da kom det inn et foreldrepar med en gutt på fire år. Det var voldsomme greier da de kom. Ungen hadde ramlet ned en plass. da de satt og ventet begynte ungen å røre på seg....

De fikk sitte i kø., de som andre. Etter to timer gikk de....orket ikke vente lengre...

Som en lege sa til meg. Mesteparten av tiden hans gikk til friske folk.

Er vel kansje for at vi er mere engstelig. Vi hører o om sykdommer i media hver dag. Vi er villig til å betale 125 kr. for å høre at vi er friske.

Gjest filosofia
Skrevet

Et problem for nye foreldre i dag er at man blir bombadert med info fra media. Om at hvis ungen eter ditten så blir han lur, men eter mor datten i svangerskapet så blir ungen dum. Ligger de på rygg blir de flate i skallen og ligger de på magen så kan de dø i krybba. Røyket bestemor i SITT svangerskap, så kan ungen bli lilla i håret og bodde farfar nærme et eller annet utslipp på 50-tallet, så ender de garantert opp med klumpfot alle i hop. Og sier man NEI til barn, så kommer alle Jesper Juel mammaene og tar deg!!! ;)

Resultatet er at foreldre blir satt ut, de greier ikke stole på sitt eget sunne bondevett, og så begynner de å gnage på fagfolka.

Sånn var det ikke før. Som det heter.

Gjest gjesten
Skrevet

Jeg har dessverre kjennskap til noen av de som "renner" ned legekontoret. Og her er det ikke snakk om at ungene egentlig feiler noe, men mer i retning av " nå drar vi til legen, kanskje h*n finner noe spennende". Ungene blir jo gjort syke av foreldrene bare de snufser eller har forspist seg på godteri med påfølgende vondt i magen, og jeg tviler ikke på at det finnes flere som er slik. Hysteri og hypokondriske kaller jeg slike.

Skrevet

Heller en gang for mye enn en gang for lite! Jeg tar ikke sjanser på mine barns vegne!

Gjest momsen
Skrevet
Heller en gang for mye enn en gang for lite! Jeg tar ikke sjanser på mine barns vegne!

Det er ikke snakk om de som tar EN tur,men de som tror at legen er mirakelmann og attpåtil synsk. Drar du på legevakten med en snørrete,noe feber,vondt i øret eller hva det måtte være, så kan ikke legen gjøre noe annet enn å se på ungen din. Du klarer da for søren å vurdere ditt eget barn?

En titt på nett,legebok ville ha beroliget deg. Er ungen din virkelig SYK så blir han innlagt.

JA til at foreldre må begynne å betale for ungene sine på legevakt/lege. Max to ganger i året de tre første årene. Kansje det fikk foreldrene til å skjerpe seg.

Det er rart da, før i tiden fikk ungene første kontakt med legen ved skolestart ved helseundersøkelse.

Det er nok mye uvitende foreldre rundt omkring.

Skrevet

Jeg tar med ungen til legen om jeg mener det er nødvendig.

Har vært en gang pga ørebetennelse. Er overhode ikke flau over å ta en tur til legen om jeg mener det er behov - det er jo derfor de er der. Men jeg vil vel ikke akkurat påstå at vi er der ofte (1 gang på 1 år). ;)

Gjest Momsen
Skrevet
Jeg tar med ungen til legen om jeg mener det er nødvendig.

Har vært en gang pga ørebetennelse. Er overhode ikke flau over å ta en tur til legen om jeg mener det er behov - det er jo derfor de er der. Men jeg vil vel ikke akkurat påstå at vi er der ofte (1 gang på 1 år). ;)

Det har leger uttalt før også, de blir nedrent av foreldre med unger som har øreverk. En lidelse som går over av seg selv. Er det ekstra ille, så kan dosert smertestillende bli gitt barnet,men foreldrene SKAL ha antibiotika.

samme legen var bekymret av press av foreldrene pga antibiotikabruken.

Eks. barn i barnehagen har da stadig vondt i ørene,men de kan ikke gis antibiotika hver gang

Skrevet
Det har leger uttalt før også, de blir nedrent av foreldre med unger som har øreverk. En lidelse som går over av seg selv. Er det ekstra ille, så kan dosert smertestillende bli gitt barnet,men foreldrene SKAL ha antibiotika.

samme legen var bekymret av press av foreldrene pga antibiotikabruken.

Eks. barn i barnehagen har da stadig vondt i ørene,men de kan ikke gis antibiotika hver gang

Har DU noen gang hatt øreverk eller?

Ungen min hadde feber i 5 dager før vi oppdaget at det var øret... Han var 4 mnd gammel. En dag med antibiotika så var helvete over. Det går ikke alltid over av seg selv....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...