Gå til innhold

Ditt viktigste studietips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Råd nummer 1: Bygg nettverk. 

C er godt nok. D også. Innse at det handler om hvem du kjenner. Sosiale antenner. Du vil være den hyggelige personen alle liker, stoler på og tenker på når en mulighet åpner seg. 

Ikke les deg i hjel. Knytt kontakter. Start nå. 

Hilsen meg med stort sett A'er på vitnemålet, null kontakter og drittjobb. 

Fyll på med flere tips til unge studenter. 

Anonymkode: 0d07c...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har fortsatt misforstått. Nettverk har nesten ingenting å si som nyutdannet. 

Hos oss er det krav om B i snitt for jobbintervju. A kandidater er selvfølgelig velkomne, men ryker nok ofte på at søknaden er tom ellers. 

Man må rett og slett vise til deltagelse i studentforening, hobbyer og interesser, sosiale ferdigheter. I det hele tatt at man har egenskaper utover å produsere gode karakterer. 

 

Anonymkode: 8bbe9...1aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta fri innimellom. Og, ja, nettverksbygging og å melde seg på i foreninger osv er smart. Da ser det ut på CVen som du har gjort noe, selv om du var festsjef eller insta-ansvarlig. 

Anonymkode: 2e3fc...25b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å få en fot innenfor, er du flink til det du gjør spiller karakter ingenting.

Har alt fra B-D. Karakterene sier ingenting om hvordan jeg utfører jobben min.

Anonymkode: 6cce7...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med andre studier, men på mitt studie var det absolutt ikke nødvendig å kjøpe og lese alle bøkene vi hadde på pensum. Dessuten er det helt umulig å huske på absolutt alt! Det som var på Powerpointen holdt, det eneste som var nødvendig var å fylle på litt der det var lite fakta. Sparte meg for så mye stress!

Venner er utrolig viktig, de kan virkelig få de vanskeligste og mørkeste tider til å bli helt utrolige. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten vennene mine, og savner de hver dag nå. Så et godt tips er å bli kjent med alt og alle, vær hyggelig og blid! Få gode sosiale nettverk, for uten vil studiet bli mye tyngre.

Og for Guds skyld FLYTT! Ikke bo i hjembyen som du har vokst opp i hele livet. Flytt ut av foreldrene dine sitt hus. Ja, det blir en stor gjeld, men herregud for en flott opplevelse! Det var kjempeskummelt i starten, men jeg angrer ikke et sekund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følge forelesningene. Utrolig mye å lære og jeg lærte mye mer av å delta på forelesninger, være aktiv og delta enn å bare lese pensum.

Se på studiene som en 8-16 jobb. Opp om morgenen, være på forelesninger, jobbe godt på lesesalen og så ta fri om ettermiddagene, med god samvittighet, for å slappe av eller være sosial

Anonymkode: 90356...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjøre eksamensoppgaver og lese utifra læringsutbyttebeskrivelse

Anonymkode: 04f50...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk A og B, kjøpte ikke pensumbøkene - men møtte opp på samtlige forelesninger og deltok aktivt i de. Så mitt tips er at forelesninger er mye viktigere enn å lese absolutt alt som er pensum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Jeg fikk A og B, kjøpte ikke pensumbøkene - men møtte opp på samtlige forelesninger og deltok aktivt i de. Så mitt tips er at forelesninger er mye viktigere enn å lese absolutt alt som er pensum.

Du trengte vel pensumbøkene for å skrive oppgavene.

Anonymkode: 6cce7...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trengte vel pensumbøkene for å skrive oppgavene.

Anonymkode: 6cce7...c49

Kjøpte som sagt ikke bøkene, så klarte det fint uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Kjøpte som sagt ikke bøkene, så klarte det fint uten.

Det var et dårlig tips. De aller fleste studier krever henvisning til pensum/forskning. Hva i alle dager refererte du til? 

Anonymkode: 67efa...10d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2020 den 16.31, AnonymBruker skrev:

Råd nummer 1: Bygg nettverk. 

C er godt nok. D også. Innse at det handler om hvem du kjenner. Sosiale antenner. Du vil være den hyggelige personen alle liker, stoler på og tenker på når en mulighet åpner seg. 

Ikke les deg i hjel. Knytt kontakter. Start nå. 

Hilsen meg med stort sett A'er på vitnemålet, null kontakter og drittjobb. 

Fyll på med flere tips til unge studenter. 

Anonymkode: 0d07c...d24

Det avhenger veldig av hva du snakker om, det er mange gode grunner til å ha gode karakterer, f.eks om du som meg hadde vært interesert i å søke doktorgrad så er karakterer særdeles viktig. I næringslivet er det noen som bryr seg litt, noen som bryr seg mye og noen som bryr seg ingenting om karakterer. Ellers er jeg veldig fan av tipsene om å være litt sosial og gjøre ting utenom også, det hjelper og gjør studietiden mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger noen disiplin-tips🤭av praktiske grunner trener jeg tre formiddager i uken. dusjer og lager meg mat etterpå. selv om jeg jeg studerer ca 1-2 timer før jeg trener, blir klokken fort 15 før neste studieøkt(er). men tlf ringer, folk vil treffe meg, kjæresten er ferdig på jobb.ja alle mulige situasjoner. synes det er vanskelig å hele tiden måtte avvise🙈

kjenner at dette er begynt å gå hardt utover krevende studier! prøver å få hentet meg inn i helgene, men er godt å ha 100% fri innimellom. i tillegg er det gjerne en bursdag mm som skal feires i helgene😬jeg kan ikke trene på kveldstid; trener sammen med fysioterapeut pga helseproblemer, og han er kun tilgjengelig på dagtid. det er også mye folk på kveldstid, da tar det ekstra tid fordi jeg må vente på ledige apparat. uff fikser ikke kombinasjonen av studier og sosialt liv lenger🤭

Anonymkode: bab02...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

trenger noen disiplin-tips🤭av praktiske grunner trener jeg tre formiddager i uken. dusjer og lager meg mat etterpå. selv om jeg jeg studerer ca 1-2 timer før jeg trener, blir klokken fort 15 før neste studieøkt(er). men tlf ringer, folk vil treffe meg, kjæresten er ferdig på jobb.ja alle mulige situasjoner. synes det er vanskelig å hele tiden måtte avvise🙈

kjenner at dette er begynt å gå hardt utover krevende studier! prøver å få hentet meg inn i helgene, men er godt å ha 100% fri innimellom. i tillegg er det gjerne en bursdag mm som skal feires i helgene😬jeg kan ikke trene på kveldstid; trener sammen med fysioterapeut pga helseproblemer, og han er kun tilgjengelig på dagtid. det er også mye folk på kveldstid, da tar det ekstra tid fordi jeg må vente på ledige apparat. uff fikser ikke kombinasjonen av studier og sosialt liv lenger🤭

Anonymkode: bab02...6b3

Du får lese når de andre trener, da vet du 😄 Når andre går på trening etter skole/jobb, så legger du inn en leseøkt. Du må rett og slett omkalfatre på timeplanen din og prioritere det som er viktigst. Eksamen foran bursdag f.eks. 😉

Anonymkode: 2e3fc...25b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trengte vel pensumbøkene for å skrive oppgavene.

Anonymkode: 6cce7...c49

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var et dårlig tips. De aller fleste studier krever henvisning til pensum/forskning. Hva i alle dager refererte du til? 

Anonymkode: 67efa...10d

Er ikke alle studier som har oppgaver på den måten eller spesifisert pensum (medisin i Trondheim, feks), eller krever referanser (øvingsoppgaver i realfag). Det finnes også bibliotek, og forskningsdatabaser på Internett.

Anonymkode: d01d0...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får lese når de andre trener, da vet du 😄 Når andre går på trening etter skole/jobb, så legger du inn en leseøkt. Du må rett og slett omkalfatre på timeplanen din og prioritere det som er viktigst. Eksamen foran bursdag f.eks. 😉

Anonymkode: 2e3fc...25b

prøver på dette ja. men sliter med å få venner, familie og kjæreste som ikke studerer til å forstå. og når kjæresten fyller 40 år og skal ha stor fest, kan jeg ikke akkurat melde meg ut. er involvert i planleggingen.

Anonymkode: bab02...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

trenger noen disiplin-tips🤭av praktiske grunner trener jeg tre formiddager i uken. dusjer og lager meg mat etterpå. selv om jeg jeg studerer ca 1-2 timer før jeg trener, blir klokken fort 15 før neste studieøkt(er). men tlf ringer, folk vil treffe meg, kjæresten er ferdig på jobb.ja alle mulige situasjoner. synes det er vanskelig å hele tiden måtte avvise🙈

kjenner at dette er begynt å gå hardt utover krevende studier! prøver å få hentet meg inn i helgene, men er godt å ha 100% fri innimellom. i tillegg er det gjerne en bursdag mm som skal feires i helgene😬jeg kan ikke trene på kveldstid; trener sammen med fysioterapeut pga helseproblemer, og han er kun tilgjengelig på dagtid. det er også mye folk på kveldstid, da tar det ekstra tid fordi jeg må vente på ledige apparat. uff fikser ikke kombinasjonen av studier og sosialt liv lenger🤭

Anonymkode: bab02...6b3

Jeg er best på formiddagen, og blir lett distrahert når ettermiddagen kommer.

Så jeg la opp studiedagen slik at jeg var oppe kl 5, leste en time på direkten, spiste og skiftet, leste en time til, dro til lesesalen, var der i 3 timer med et lett mellommåltid midt i. Da var klokken ca 12, og jeg var ferdig med studiedagen. Trente. Lunsjet. Så kunne jeg være så sosial og distrahert jeg ville resten av dagen. 

Anonymkode: 8bbe9...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er best på formiddagen, og blir lett distrahert når ettermiddagen kommer.

Så jeg la opp studiedagen slik at jeg var oppe kl 5, leste en time på direkten, spiste og skiftet, leste en time til, dro til lesesalen, var der i 3 timer med et lett mellommåltid midt i. Da var klokken ca 12, og jeg var ferdig med studiedagen. Trente. Lunsjet. Så kunne jeg være så sosial og distrahert jeg ville resten av dagen. 

Anonymkode: 8bbe9...1aa

det høres veldig bra ut☺️men for min del går det ikke. jeg har søvnproblem, og enkelte netter sovner jeg ikke før 03-04, så står normalt sett opp rundt kl 08. studiene er på nett, og universitetet er flere timer unna, så blir hjemmefra. jeg er også avhengig av heve senk skrivebord, og kunne ligge en del(pga smerter). men kjenner at jeg savner å fysisk møte opp, ha kollokviegrupper med andre studenter etc. er begynt å bli litt ensomt. og folk tenker at jeg bare er hjemme🤷‍♀️🤭men vi har jo forelesinger på zoom og myyyye lekser og obligatoriske oppgaver. er ikke det latmannslivet noen sikkert ser for seg at jeg har. har en liten deltidsjobb også; klarer ikke leve kun på studielån, med huslån, store helseutgifter etc. men kjenner motivasjonen synker🤭mangler bare 40 sp, så håper jeg klarer å fullføre☺️

Anonymkode: bab02...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det høres veldig bra ut☺️men for min del går det ikke. jeg har søvnproblem, og enkelte netter sovner jeg ikke før 03-04, så står normalt sett opp rundt kl 08. studiene er på nett, og universitetet er flere timer unna, så blir hjemmefra. jeg er også avhengig av heve senk skrivebord, og kunne ligge en del(pga smerter). men kjenner at jeg savner å fysisk møte opp, ha kollokviegrupper med andre studenter etc. er begynt å bli litt ensomt. og folk tenker at jeg bare er hjemme🤷‍♀️🤭men vi har jo forelesinger på zoom og myyyye lekser og obligatoriske oppgaver. er ikke det latmannslivet noen sikkert ser for seg at jeg har. har en liten deltidsjobb også; klarer ikke leve kun på studielån, med huslån, store helseutgifter etc. men kjenner motivasjonen synker🤭mangler bare 40 sp, så håper jeg klarer å fullføre☺️

Anonymkode: bab02...6b3

Tror kanskje du må jobbe litt med å bli mer løsningsorientert. Ikke se problemer med endring og omprioritering, men hvilken verdi de kan ha og hva du kan vinne på det. 

 

Anonymkode: 90356...f2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror kanskje du må jobbe litt med å bli mer løsningsorientert. Ikke se problemer med endring og omprioritering, men hvilken verdi de kan ha og hva du kan vinne på det. 

 

Anonymkode: 90356...f2d

ja, liker ikke tankegangen min for tiden. før var jeg ekstremt løsningsorientert; i dag er jeg helt umotivert. kanskje jeg skulle prøvd psykolog, coach; noen å snakke med. antar at omfattende helseproblem gjør noe med hodet også🙈tror jeg er deprimert rett og slett. setter pris på innspillene, selv om jeg ikke er ts☺️

Anonymkode: bab02...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...