Gå til innhold

Må jeg vitne i retten eller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake meldte jeg fra til politiet om en person jeg mistenkte kjjørte i ruspåvirket tilstand. Jeg har avgitt grundig forklaring til politiet, og vet også at vedkommende er anmeldt for flere kriminelle forhold, men tror dette er det mest alvorlige.

Er det stor sjanse for at jeg må vitne i retten? Eller bruker politiet bare forklaringen min i en evt. rettsak? Hva er vanlig?

Litt stressa, men jeg har lite erfaring med slike ting.

Anonymkode: d863f...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis vedkommende er tatt inn og prøver er bevist at fører er påvirket så kan du bli innkalt. Jeg har vært i en sånn sak. Da jeg ringte politiet sa de at de egentlig må ta de på fersken for og bevise at de har kjørt. I dette tilfeller var vi flere som hadde sett vedkommende. Jeg fikk brev i posten at jeg måtte vitne. Jeg satt i retten ca 30 minutter og forklarte meg før jeg fikk gå. Hva dommen ble vet jeg ikke. Tror de hadde flere ting på vedkommende som ble tatt opp. Hvertfall så gikk det vel 1 1/2 år før vi så denne personen igjen. Dommen får du ikke vite. 

Anonymkode: d2cb5...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vedkommende er tatt inn og prøver er bevist at fører er påvirket så kan du bli innkalt. Jeg har vært i en sånn sak. Da jeg ringte politiet sa de at de egentlig må ta de på fersken for og bevise at de har kjørt. I dette tilfeller var vi flere som hadde sett vedkommende. Jeg fikk brev i posten at jeg måtte vitne. Jeg satt i retten ca 30 minutter og forklarte meg før jeg fikk gå. Hva dommen ble vet jeg ikke. Tror de hadde flere ting på vedkommende som ble tatt opp. Hvertfall så gikk det vel 1 1/2 år før vi så denne personen igjen. Dommen får du ikke vite. 

Anonymkode: d2cb5...7be

Dommen kan jo alle finne ut av da, er bare å kontakte Tingretten og be om den. 

Anonymkode: 947d4...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vedkommende er tatt inn og prøver er bevist at fører er påvirket så kan du bli innkalt. Jeg har vært i en sånn sak. Da jeg ringte politiet sa de at de egentlig må ta de på fersken for og bevise at de har kjørt. I dette tilfeller var vi flere som hadde sett vedkommende. Jeg fikk brev i posten at jeg måtte vitne. Jeg satt i retten ca 30 minutter og forklarte meg før jeg fikk gå. Hva dommen ble vet jeg ikke. Tror de hadde flere ting på vedkommende som ble tatt opp. Hvertfall så gikk det vel 1 1/2 år før vi så denne personen igjen. Dommen får du ikke vite. 

Anonymkode: d2cb5...7be

Dommen er offentlig. Du kan få den tilsendt dersom du ber om den. 

Anonymkode: b94e8...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt Ann på tiltalte. Kan jo bli tilståelsesdom og da blir det ikke rettsak. 

Anonymkode: 621e1...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det blir rettssak og du bli innkalt for å vitne. Da er det straffbart å ikke stille. 

 

Tillegg: Du trenger ikke være stresset. Jeg har vitnet i retten (som fornærmet i straffesak). Prøv å tenk at du bare skal inn og svare på noen spørsmål.

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...