Gå til innhold

Når gjester kommenterer rot


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde besøk av ei i dag som var en venninne.

Sist gang jeg var hos henne hadde hun det ryddig selv om hun sa det ikke var det. Men før når hun har hatt det skikkelig rotete så har hun ikke sagt noe. Altså, noen ganger har hun det også veldig rotete.

Jeg har ikke stresset med rydding før hun kommer fordi jeg har sett hvor mye rot hun kan ha. Egentlig pleier jeg å ha det ganske ryddig.Men i dag fikk jeg høre det at det var rotete. Det var egentlig ryddig i stua og flere steder men jeg hadde ikke tatt kjøkkenet. Der var det litt rotete. Det var strøkent før på dagen men det blir jo fort rotete igjen.

Nå er jeg litt sur for kommentaren hennes. Hun har da vel ingen ting med hvordan vi har det. Hun har det da faktisk ikke ryddig alltid hun heller. Hun var hos meg bare en halvtime. Hvordan ville dere reagert?

Anonymkode: 1feae...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klo:

Så du mener at å si "her var det rotete" når det ER rotete støter deg?

Dersom du har en flekk på kneet eller et sår på en finger eller har farget bort de grå stripene i håret og noen sier "har du skadet deg?" eller "du har en flekk på kneet" eller "farget bort det grå?" så finner du det støtende?

At et rotete hus er rotete er en ren faktaopplysning. Dersom du skal være så "fintfølende" på hva slags faktaopplysninger folk kan dele med deg? Da blir livet vanskelig. 

Anonymkode: 659f9...810

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hehe, ja, har ikke giddet å rydde"..? Altså, hva er det å bli irritert over? Om det er en venninne, er en gjerne nær nok til at det er helt innafor med en "oi, her var det rotete" kommentar, spesielt om hun er vant til at du har det ryddig.. 

Anonymkode: 603c2...353

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har litt for mye tid til å tenke på bagateller 😉

Anonymkode: 8ce0b...e5e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da kan du kjenne på den følelsen, bearbeide den, og så legger du det bak deg. Folk er forskjellige og kanskje venninna di var usikker pga hun roter selv, eller at dere begge roter og dere begge vet det, og at dere er så åpne med hverandre gjør det betryggende for henne å være ærlig? Bare tull å spekulere og bare tull å la deg plage av noe sånt om du faktisk føler du får noe ut av å være venn med vedkommende.

Anonymkode: 05d6d...3c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ha ledd med henne. Skjønner ikke hvorfor du skal ta det så seriøst med mindre du er veldig opptatt av fasade, noe du åpenbart ikke er når du ikke bryr deg om å rydde før hun kommer. 

Kan godt tulle med andre som har en tom chipspose liggende på kjøkkenbenken liksom når søpla er et par meter unna. :laugh:

Anonymkode: b127e...9e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke være så hårsår. La det gå, svar med humor neste gang. Litt sarkastisk kanskje.

F.eks "Ja jeg rydder kun før jeg får finfolk på besøk, ellers så er det ikke så fettnøye"
"Ja kjøkkenet eksploderte sist jeg laget mat, og har ikke knødd meg til å ta det enda"

Anonymkode: 346d8...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har rot i systemet men enkelte har system i rotet. 

Hva som er rotete er helt subjektivt. System for noen kan være rot for noen andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar deg så nær av en sånn kommentar så er det nesten ikke annet å gjøre enn å holde det mer ryddig fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde besøk av ei i dag som var en venninne.

Sist gang jeg var hos henne hadde hun det ryddig selv om hun sa det ikke var det. Men før når hun har hatt det skikkelig rotete så har hun ikke sagt noe. Altså, noen ganger har hun det også veldig rotete.

Jeg har ikke stresset med rydding før hun kommer fordi jeg har sett hvor mye rot hun kan ha. Egentlig pleier jeg å ha det ganske ryddig.Men i dag fikk jeg høre det at det var rotete. Det var egentlig ryddig i stua og flere steder men jeg hadde ikke tatt kjøkkenet. Der var det litt rotete. Det var strøkent før på dagen men det blir jo fort rotete igjen.

Nå er jeg litt sur for kommentaren hennes. Hun har da vel ingen ting med hvordan vi har det. Hun har det da faktisk ikke ryddig alltid hun heller. Hun var hos meg bare en halvtime. Hvordan ville dere reagert?

Anonymkode: 1feae...eee

Er litt sånn som med feite folk som har behov for å kommentere at noen andre er sååå feite.... Hvis du skjønner tegninga. Er mange folk som sliter med ting selv og lar det de sliter med gå utover andre. Tror de føler det er godt å føle at "ah, nå fikk jeg henne til å føle at hun ikke hadde det ryddig nok, slik jeg ofte føler det"

Anonymkode: 2f1df...f37

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig pleier jeg å ha det ganske ryddig.

Kan det være pga dette at kommentaren kom? Eller har hun sett litt rot hos deg før? Hadde jeg hatt ei venninne som til vanlig har det ryddig, så kan det hende jeg kunne fleipet om det. "Jøss, fins det rot hos deg også altså?". Rett og slett fordi det er noe nytt/utenom det vanlige, på lik linje med "Oi, så uvant å se deg med briller/annen hårfarge" og så videre. Og som den kroniske rotekoppen jeg selv er, blir jeg nesten skuffet hvis jeg for en gangs skyld har rydda og ingen kommenterer fraværet av rot. 🤣

Anonymkode: caeea...37d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes sånne kommentarer er ufint og unødvendige - det er implisitt kritikk av noe de faktisk ikke har noe med. Det er som å kommentere at noen har lagt på seg - joda, det er bare en observasjon og en faktaopplysning, men alle involverte vet at det ikke akkurat er ment som en kompliment...

En venninne kommenterte en gang at jeg hadde det rotete og tilbød oppfordret sin hjelp (!) - jeg måtte bite meg ganske hardt i tunga for å ikke minne henne på at jeg hadde kjent henne så lenge at jeg visste hvordan hun pleide å ha det hjemme før hun fikk en mer ryddig samboer som maser om rydding og orden (og de har det fortsatt ikke så mye mer strøkent enn meg).

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2020 den 14.56, AnonymBruker skrev:

Hadde besøk av ei i dag som var en venninne.

Sist gang jeg var hos henne hadde hun det ryddig selv om hun sa det ikke var det. Men før når hun har hatt det skikkelig rotete så har hun ikke sagt noe. Altså, noen ganger har hun det også veldig rotete.

Jeg har ikke stresset med rydding før hun kommer fordi jeg har sett hvor mye rot hun kan ha. Egentlig pleier jeg å ha det ganske ryddig.Men i dag fikk jeg høre det at det var rotete. Det var egentlig ryddig i stua og flere steder men jeg hadde ikke tatt kjøkkenet. Der var det litt rotete. Det var strøkent før på dagen men det blir jo fort rotete igjen.

Nå er jeg litt sur for kommentaren hennes. Hun har da vel ingen ting med hvordan vi har det. Hun har det da faktisk ikke ryddig alltid hun heller. Hun var hos meg bare en halvtime. Hvordan ville dere reagert?

Anonymkode: 1feae...eee

Herregud, blir oppgitt, jeg. Over hvor lite som skal til før noen blir skikkelig hårsåre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig kommenterte hun det fordi du ellers har det ryddig. Sånn jøss, hun kan ha det rotete hun også! Ikke noe å ta seg nær av. 

Anonymkode: 399f2...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig kommenterte hun det fordi du ellers har det ryddig. Sånn jøss, hun kan ha det rotete hun også! Ikke noe å ta seg nær av. 

Anonymkode: 399f2...146

Man hører vel på tonefall om det var positivt eller negativt ment... Ettersom ts ble såret så må det ha betydd at venninnen hadde et negativt tonefall.

Anonymkode: 32b1a...d1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2020 den 14.56, AnonymBruker skrev:

Men i dag fikk jeg høre det at det var rotete.

En flåsete og unødvendig kommentar fra venninnen din. Men mulig hun var klønete i formuleringen sin og prøvde egentlig å si noe som dette "jøss, du kan ha det rotete du også, godt å se du er som alle oss andre". 

Uansett er det dårlig gjort å si noe negativt om andre sitt hjem når man er gjest, og en sånn kommentar kan lett bli misforstått. 

Neste gang hun kommer på besøk så lar du det være enda mer rotete :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 17.9.2020 den 15.00, AnonymBruker skrev:

:klo:

Så du mener at å si "her var det rotete" når det ER rotete støter deg?

Dersom du har en flekk på kneet eller et sår på en finger eller har farget bort de grå stripene i håret og noen sier "har du skadet deg?" eller "du har en flekk på kneet" eller "farget bort det grå?" så finner du det støtende?

At et rotete hus er rotete er en ren faktaopplysning. Dersom du skal være så "fintfølende" på hva slags faktaopplysninger folk kan dele med deg? Da blir livet vanskelig. 

Anonymkode: 659f9...810

Hjartans enig ! 

 Vi har "luksusfellen på TV -3 " som retter fokuset på folk som  ROTER , og ikkje klarer å håndtere sin økonomiske kvardag,  og her er det ofte synt seg å vera ein samanheng.  På amerikansk TV har det gått en serie hvor de retter fokuset på folk som ikkje har evne til orden - renhold.       

 På de fleste arbeidsplasser idag så stilles det  høye krav til orden, og renhold / kvalitetsikring HMS på  arbeidsplassen, og dette som eit ledd i sikkerheten.    Ordensans er forøvri en personleg egenskap som blir betydeleg vektlagges i jobbsamang v/ ansettelse v/ dei fleste bedrifter.   Den som føler tilsnakk om manglende  ryddighet støtende bør nok ta noen runder med seg sjølv.   

 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer HELT an på hvordan hun sa det. Om det var med et smil, eller i en sur tone.

Hvis det var sistnevnte føler jeg med deg, jeg har lav toleranse for hvordan andre kommenterer mitt hjem. Kjæresten har kommet med noen kommentarer, ikke til rot, men til møbler og interiør. Da har jeg reagert litt "er det så ille her, kan du heller dra hjem". 

Anonymkode: beb8f...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...