Gå til innhold

Bo i Brønnøysund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å bo i Brønnøysund? Jeg har aldri vært der. Bor selv i Bergen, har et barn og god karriere. Fin bil og flott leilighet. Men tenker ofte på trygghet og et mindre sted for barber mitt som går på barneskolen. Nå er drømmejobben utlyst i Brønnøysund og jeg er meget nysgjerrig. Forstår jo at det blir et annet type liv. Ser for meg mer hvilepuls, stort hus, natur, mer livskvalitet for pengene, mer oppfølgning på skole for barnet mitt osv. Sikkert ikke ideelt å være singel der da, hehe. 
Noen som har vært der? 

Anonymkode: be234...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke bodd der men vært der ifm jobb og ferie. Er du glad i natur, båtturer, hav og fiske, kajakk og turer på fjell, fergekø, så er Brønnøysund absolutt å anbefale. Litt surt på vinterstid, men idyllisk som Helgelandskysten kan være. Drømmejobb er også viktig, så søk!

Anonymkode: eba35...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd der og trivdes ikke. Anbefaler ikke dersom du er singel, og har lyst på kjæreste. Alle mine kolleger der oppe var tilflyttere, og nå fire år senere er samtlige (10 stk) flyttet derifra 🤷‍♀️ det er ikke så mye natur en skulle tro, og det er langt til nærmeste storby. Men er det drømmejobben kan det jo være verdt det

Anonymkode: ec5e0...f9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg er redd for. Drømmejobb er jo én ting.. Og glad i natur.. Men er også ganske sosial og liker en tur på restaurant, kafé, shopping, pub, flørting, dating. Å reise. Altså før Covid... Men det er dette jeg liker med Bergen; både natur og by.. Hmmm... Jeg vil at barnet mitt skal ha ro og trygghet, men også bli litt robust og utfordret til tider.. 

Tusen takk for svar, dere! Å dagdrømme er én ting, realitet er ikke alltid like lett å sette seg inn i. Er sommer ok der? Eller surt da også? 

Anonymkode: be234...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlignet med Bergen så er det mindre regn. Men i nord er vi vant med å definere sommeren som varm når det er 15 grader....

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd der og trivdes ikke. Anbefaler ikke dersom du er singel, og har lyst på kjæreste. Alle mine kolleger der oppe var tilflyttere, og nå fire år senere er samtlige (10 stk) flyttet derifra 🤷‍♀️ det er ikke så mye natur en skulle tro, og det er langt til nærmeste storby. Men er det drømmejobben kan det jo være verdt det

Anonymkode: ec5e0...f9c

Det er jo bare natur, lite urbant i Brønnøysund. Om du mener at høye fjell er eneste natur så har du for så vidt rett, men natur er det masse av. Båtliv, dykking, kajakk, øyhopping med sykkel, turer i fjæra eller marka, så har du jo hullet i Torghatten da. Og masse fjell om du kjører litt. 

Anonymkode: eba35...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sammenlignet med Bergen så er det mindre regn. Men i nord er vi vant med å definere sommeren som varm når det er 15 grader....

Det er jo bare natur, lite urbant i Brønnøysund. Om du mener at høye fjell er eneste natur så har du for så vidt rett, men natur er det masse av. Båtliv, dykking, kajakk, øyhopping med sykkel, turer i fjæra eller marka, så har du jo hullet i Torghatten da. Og masse fjell om du kjører litt. 

Anonymkode: eba35...749

Hullet i Torghatten er jo noe man gjør én gang, så er det gjort liksom.. Ja det er en del mindre fjell rundt, men man må kjøre et stykke. Synes ikke de var spesielt spennende å gå på. Men så har jeg også bodd i Lofoten, så er muligens litt påvirka av det 😅

Anonymkode: ec5e0...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.9.2020 den 13.38, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det å bo i Brønnøysund? Jeg har aldri vært der. Bor selv i Bergen, har et barn og god karriere. Fin bil og flott leilighet. Men tenker ofte på trygghet og et mindre sted for barber mitt som går på barneskolen. Nå er drømmejobben utlyst i Brønnøysund og jeg er meget nysgjerrig. Forstår jo at det blir et annet type liv. Ser for meg mer hvilepuls, stort hus, natur, mer livskvalitet for pengene, mer oppfølgning på skole for barnet mitt osv. Sikkert ikke ideelt å være singel der da, hehe. 
Noen som har vært der? 

Anonymkode: be234...cb2

Men ro og mindre skoler osv kan du jo få rundt Bergen også. Sånn hvis du har nettverket ditt der. 

Anonymkode: 9b724...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2020 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Det er dette jeg er redd for. Drømmejobb er jo én ting.. Og glad i natur.. Men er også ganske sosial og liker en tur på restaurant, kafé, shopping, pub, flørting, dating. Å reise. Altså før Covid... Men det er dette jeg liker med Bergen; både natur og by.. Hmmm... Jeg vil at barnet mitt skal ha ro og trygghet, men også bli litt robust og utfordret til tider.. 

Tusen takk for svar, dere! Å dagdrømme er én ting, realitet er ikke alltid like lett å sette seg inn i. Er sommer ok der? Eller surt da også? 

Anonymkode: be234...cb2

Sommeren kan være fin, men helgelandsværet er ustabilt så det kan like gjerne komme en regnsommer. Nå skal det sies at jeg ikke har vært i Brønnøysund på mange år men slik jeg husker det var det fint lite av både restauranter, kafeer, shopping og pub. Flørting og dating er helt i det uvisse selvsagt, men naturlig nok er utvalget av menn mindre på en mindre plass så du bør ikke forvente samme variasjon i uteliv og "kandidater" som det du har i Bergen. 

Anonymkode: c3973...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Stedet er dønn kjedelig, og i tillegg er det store avstander til neste sted av nevneverdig størrelse, og med veinettet må man reise enten med ferge eller gjennom den gammeldagse og skrekkelige Tosentunnelen. E6/jernbanen ligger milevis fra Brønnøysund, så den hovedaksen nord-sør som E6/jernbanen utgjør er altså ikke i nærheten. Til nærmeste by av nevneverdig størrelse, som Bodø og Trondheim, er det riktig langt, og med fly er det gjerne knalldyre billetter. Se på kartet og tenk...

Følelsen av isolasjon fra omverdenen kan bli tydelig, og vil man f.eks. vise appetitt for livets liberale sider, så kan det neppe gjøres anonymt nettopp der, så dersom man er den som foretrekker å være anonym, da... 

Jobba der for 20 år siden, men heldigvis ikke for mer enn knapt 1,5 år. Har ikke hatt noe behov for å komme tilbake, og det dukker nok heller aldri opp igjen. Jo, jeg hadde det gledelig der også, innimellom, men stedet hadde ikke slike samlede kvaliteter som jeg ville blitt fornøyd med over tid. Folk er som regel grei de, men er det alltids nok..? Du blir med, liksom, men ikke 100 prosent. De liksom aner det at du ikke blir der særlig lenge, og gidder dermed ikke å investere med et tettere bekjentskap. Mange virker i det hele tatt søvnige og sløve og høvelig mett på seg selv og sine nærmeste, og ellers den lille klanen de holder seg i. Har man ikke et etternavn som stammer fra stedet eller nærområdet ellers, så må man nok til tider bruke mer energi på å prøve å gli inn, uten at den energien blir en garanti for noe som helst.

Er du singel, så er jo markedet selvfølgelig begrenset, særlig om man har visse krav og målet er å bli sammen med noen for et seriøst forhold. Mange av de som kanskje hadde vært noe å satsa på som ung og singel og ennå uten barn, de har nok flytta ut fra stedet, slik flere gjør. Hvem skal du henge med da..? Familiefolk som har mer enn nok med seg selv, sine timeplaner og snakking om snørr i barnehagen..? Jo, det fins andre single der, eller andre i samme situasjon, men det er nok som før... De som ikke er i forhold der, de utgjør ikke mange, og de som ikke er i forhold og ikke har barn og er i akseptabel alder utgjør enda færre. Blant disse ganske så fåtallige er det slettes ikke sikkert at det befinner seg noen som er attraktive nok. Om det så befinner seg noen som er attraktive nok blant disse, rent utseendemessig, så er det ikke sikkert at andre faktorer spiller like mye på lag. Kanskje er sjansen for å bli sammen med en aktuell partner fra Brønnøysund større i Tromsø, Bodø, Trondheim eller Oslo enn i selveste Brønnøysund..? Kan ikke helt se bort ifra det...

Folketallet går ned, og prognosen for innbyggertall framover ser ikke særlig bra ut. Sørvistilbudet og utvalget av butikker er begrenset, og hjørnesteinen Brønnøysundregistrene er det heller ingen garanti for. Vil man da i det hele tatt bli sammen med noen derfra som bare vil fortsette å bo der..? Det er bare så abnormt med flaks det stedet har hatt som har fått disse registrene, men det er altså ingen garanti for at registrene skal være lokalisert til Brønnøysund til evig tid. Vesentlige kutt i antall årsverk der vil ramme stedet, men må registrene til slutt flyttes til et annet sted i landet f.eks. som følge av vanskeligheter med å tiltrekke seg rett kompetanse, så blir det riktig beintøft for Brønnøysund. Boligverdiene vil etter alle solemerker rase kraftig ned i et slikt scenario, og det kan i det hele tatt bli umulig å selge boligen i lang tid. Et sted der man må tigge om bevaring av diverse tilbud samt leve på nåde av en hjørnestein..? Nei takk...

Natur er det over hele Norge, og fordi Brønnøysund ligger på diverse landstriper i sjøen, ute ved kysten, så må man godt ut av stedet for å komme til større sammenhengende områder. Det er altså ingen nevneverdige markaområder rett utafor stuedøra ved selve tettbebyggelsen, kun mindre grøntområder slik som borti Svarthopen. Som ung tilflytter som vil "teste stedet", så er det ikke sikkert at man har verken bil eller båt, så... Jeg har vært igjennom det hullet i Torghatten, men det ga meg ikke så veldig mye, og er det et rituale man bare må gjøre så behøver man ikke å flytte dit for å utføre det. Helt sant.

Og hva med å bosette seg der med samboer/ektefelle og barn..? Vil det være et adekvat sted..? Og når barna blir større... Vil ikke sjansene for at barna flytter til helt andre regioner for godt være meget stor..? Grunnet avstander og reisekostnader vil de neppe komme ofte tilbake på besøk. Det er noe å tenke på, og det er også noe å tenke på at stedet rett og slett kan bli så kjedelig for barna når de blir større at de bare lengter mer eller mindre sammenhengende etter muligheten til å flytte derfra. Kanskje vil de til og med klandre foreldrene som faktisk valgte å flytte dit.

Det fins mange andre mindre steder enn Brønnøysund jeg heller ville ha valgt dersom jeg skulle gått inn for et mindre sted. Det kunne f.eks. vært et mindre sted i nærheten av større by eller et mindre sted med overkommelig avstand til flere byer, slik at by og land kunne ha utfylt hverandre. For meg kan et lite sted være bra nok, men altså ikke Brønnøysund. Jo, det har bystatus, men jeg ser ikke på stedet som en by uansett. Det bor noen ytterst få tusen der, og tettbebyggelsen er nokså konsentrert pga. naturgitte arealbegrensninger, men stedet betjener slettes ikke et folkerikt omland, for omlandet er ruralt og øde. Stedet får altså ingen særlig tyngde utenfra, slik flere andre regionsentra får.

Mye av det jeg har skrevet her er, eller kretser tett rundt, fakta. Det kan bare ikke avvises av noen, heller ikke den mest ihuga lokalpatrioten. Egne inntrykk basert på opplevelser kommer i tillegg. Heller ikke de kan avvises av den mest ihuga lokalpatrioten, for inntrykkene mine er... nettopp... mine.

Endret av 7Anonym6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...