AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #1 Skrevet 17. september 2020 Vi holder på med prøvingen nå, og håper på en baby neste sommer. Ungene har lenge ønsket seg hund, og jeg kunne også tenkt meg å hatt en hund. Men det er jo mye jobb med hunder og spesielt valper. Det jeg funderer på nå er om det kunne vært lurt å skaffe oss en valp når jeg er hjemme i fødselspermisjon? Da vil jeg jo være hjemme hele dagen, og ha tid til å følge opp alt som har med en valp å gjøre. Jeg har ikke hatt valp før, men er oppvokst med en hund (som vi fikk da han var 4 og hadde til han ble 15 år). I tillegg har vi bodd sammen med en voksen hund de siste to årene, så ungene (8 og 13 år) er vant med den hunden. Spesielt eldste var veldig knyttet til den hunden som dessverre måtte avlives i sommer. Så hva tenker dere? Dumt eller lurt å skaffe seg en valp i permisjonstiden (kanskje ikke de aller første månedene, men når man har blitt litt vant til babyen). Anonymkode: 785f9...1ac
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #2 Skrevet 17. september 2020 Nei. Veldig, veldig dumt.. Du aner ikke hva slags baby du får. Det er forferdelig dumt om du sliter veldig med å få babyen til å sove, og når babyen endelig sover, bjeffet valpen og vekker, eller må ut, så du må flytte på sovende baby og risikere å vekke. Dumt om du sitter og ammer, og valpen finner på noe valpefaenskap (som valper ofte gjør). Dumt om du ikke får sovet selv når du endelig har en mulighet, fordi valpen har behov oppi det hele også. Jeg hadde en veldig krevende baby, og en valp oppi det hele hadde vært katastrofe. Du skal da også passe på at valpen ikke skader babyen (valper med skarpe små tenner, som har voldsomt gnagebehov....). Nei, alvorlig talt, la være. Både for babyen sin del, din del, og valpen sin del. Anonymkode: 4b53b...2a3 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #3 Skrevet 17. september 2020 Hva skal fu gjøre når du sitter å ammer og valpen MÅ ut? Du må ta med ungen når du skal ut med valpen, da kan uhell allerede ha skjedd. Du får ekstra mye å vaske fordi valpen tisser på ting. du aner heller ikke hva slags baby du får. veldig dum ide Anonymkode: 5a6bd...505 2
Majott Skrevet 17. september 2020 #4 Skrevet 17. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi holder på med prøvingen nå, og håper på en baby neste sommer. Ungene har lenge ønsket seg hund, og jeg kunne også tenkt meg å hatt en hund. Men det er jo mye jobb med hunder og spesielt valper. Det jeg funderer på nå er om det kunne vært lurt å skaffe oss en valp når jeg er hjemme i fødselspermisjon? Da vil jeg jo være hjemme hele dagen, og ha tid til å følge opp alt som har med en valp å gjøre. Jeg har ikke hatt valp før, men er oppvokst med en hund (som vi fikk da han var 4 og hadde til han ble 15 år). I tillegg har vi bodd sammen med en voksen hund de siste to årene, så ungene (8 og 13 år) er vant med den hunden. Spesielt eldste var veldig knyttet til den hunden som dessverre måtte avlives i sommer. Så hva tenker dere? Dumt eller lurt å skaffe seg en valp i permisjonstiden (kanskje ikke de aller første månedene, men når man har blitt litt vant til babyen). Anonymkode: 785f9...1ac Jeg har hatt hunder i mange år, og vet at de krever mye hver dag. Orker du en hund når du har et lite barn? Du skal ut på tur eller trening med hunden hver eneste dag. Dette for at hunden skal ha en god hverdag. Hunden kan ikke bli satt til side med sine behov fordi du har et lite barn. Så her må du investere mye tid i hund, samtidig som du har en baby. Jeg har en valp på 10 uker. Det har vært en voldsom utvikling de to ukene som har gått siden vi fikk valpen, og han er en grei valp. Men om vi ikke passer på, så tisser han inne. Han skal oppleve hverdagen han skal leve i før han er 12 uker, og vi tar han med ut blant folk både her og der. Så sosialisering på trafikk, folk og hunder er viktig de første ukene med valpen. Valpen min på 10 uker er ikke mye fornøyd inne. Er han inne nå, så er han helt umulig. Han vil være mye ute, for inne får han ikke mye utvikling. Jeg tar han med til skog og fjell, samt at han er ute i trafikk og annet miljø jeg vil trene han på. Hvor mye ute kan du være med en baby? Jeg tror du kan utsette hundeplaner i flere år, ihvertfall til du har en noenlunde god rutine på småbarn. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #5 Skrevet 17. september 2020 1 minutt siden, Majott skrev: Jeg har hatt hunder i mange år, og vet at de krever mye hver dag. Orker du en hund når du har et lite barn? Du skal ut på tur eller trening med hunden hver eneste dag. Dette for at hunden skal ha en god hverdag. Hunden kan ikke bli satt til side med sine behov fordi du har et lite barn. Så her må du investere mye tid i hund, samtidig som du har en baby. Jeg har en valp på 10 uker. Det har vært en voldsom utvikling de to ukene som har gått siden vi fikk valpen, og han er en grei valp. Men om vi ikke passer på, så tisser han inne. Han skal oppleve hverdagen han skal leve i før han er 12 uker, og vi tar han med ut blant folk både her og der. Så sosialisering på trafikk, folk og hunder er viktig de første ukene med valpen. Valpen min på 10 uker er ikke mye fornøyd inne. Er han inne nå, så er han helt umulig. Han vil være mye ute, for inne får han ikke mye utvikling. Jeg tar han med til skog og fjell, samt at han er ute i trafikk og annet miljø jeg vil trene han på. Hvor mye ute kan du være med en baby? Jeg tror du kan utsette hundeplaner i flere år, ihvertfall til du har en noenlunde god rutine på småbarn. Ja, selvsagt må man ut med en hund hver dag. Men det å ha hund er jo også en ekstra unnskyldning for å komme seg ut. De periodene jeg har passet hunden til søstra mi, så har jeg vært mer ute enn ellers. Og en baby tar man jo lett med i bæresjal. Jeg håper jo at denne babyperioden blir ennå enklere enn med de to første. Nå er jeg eldre og i tillegg har jeg to store unger i tillegg til mannen til å hjelpe med alt. I flere år? Det tar da ikke så lang tid å få på plass noen rutiner. Da jeg fikk nr 2 og mannen jobbet mye, måtte hun også tilpasse seg behovene til størstemann og være med hit og dit. Og det blir jo ikke bare meg som skal ha ansvar for valpen... Men vi har langt ifra bestemt oss for noe. Vi er fremdeles på tankestadiet, så det er fint med innspill! Anonymkode: 785f9...1ac 3
Flamme Skrevet 17. september 2020 #6 Skrevet 17. september 2020 Når jeg hadde valp og tissetrening var jeg i løpet av en dag ute med valpen 27 ganger. Hadde ikke taklet det samtidig som jeg hadde hatt en nyfødt hjemme. Du må være sikkelig "på" med valp i hus og kan ikke forvente at barna dine klarer å følge opp. Du må reagere på sekundet når valpen gjør noe galt eller må på do. Den muligheten har du ikke med en nyfødt i hus. I tillegg kan du risikere å få en valp som i starten nipper og hopper etter babyføtter / hender og ansikt. Og kommer og tråkker ned babyen i glede når du snakker til valpen. Håpløst når du sitter der med en baby som skal sove og ha ro til å amme. Det kan være at valpen savner flokken sin så mye at den hyler hele natta og ikke takler å være alene et sekund en gang. Stjeler gulpekluter og babysokker og flasker og ammeinnlegg... Biter i alt av babygym og leker. Hopper på baby når baby er i babygym... Seriøst. Dette må du vurdere om igjen. Det tar mye tid og energi å oppdra en valp. 3
Bareser Skrevet 17. september 2020 #7 Skrevet 17. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvsagt må man ut med en hund hver dag. Men det å ha hund er jo også en ekstra unnskyldning for å komme seg ut. De periodene jeg har passet hunden til søstra mi, så har jeg vært mer ute enn ellers. Og en baby tar man jo lett med i bæresjal. Jeg håper jo at denne babyperioden blir ennå enklere enn med de to første. Nå er jeg eldre og i tillegg har jeg to store unger i tillegg til mannen til å hjelpe med alt. I flere år? Det tar da ikke så lang tid å få på plass noen rutiner. Da jeg fikk nr 2 og mannen jobbet mye, måtte hun også tilpasse seg behovene til størstemann og være med hit og dit. Og det blir jo ikke bare meg som skal ha ansvar for valpen... Men vi har langt ifra bestemt oss for noe. Vi er fremdeles på tankestadiet, så det er fint med innspill! Anonymkode: 785f9...1ac En valp må ut etter den har spist/drukket, etter den har lekt og etter den har sovet. Alle disse tingene gjør den flere ganger om dagen, så det sier seg selv at man må ut MYE oftere med valp enn med en voksen hund. Orker du å ta med babyen ut så mange ganger i bæresjal? For ikke å snakke om alle gangene de må ut om natten. Du kan risikere å være våken hele natten med gråtende baby og en valp som vil tisse om hverandre. Du vet heller ikke hvilken valp du får. Noen valper er ekstremt krevende. Min hund var et helvete de første 3-4 mnd. Jeg gråt mine modige tårer flere ganger. Jeg ville aldri anbefalt noen å få valp og baby samtidig, uansett hvor mye hjelp man har fra andre. 3
Flamme Skrevet 17. september 2020 #8 Skrevet 17. september 2020 Du kan risikere å få en valp som gjør at du ikke kan ha baby i hverken babygym, vippestol på gulvet, legge fra deg baby i babynest på sofaen... Og valper liker ikke å være alene i et annet rom i mens babyen er på gulvet. Jeg har hatt 5 valper, alle forskjellige, men vet hva jeg snakker om. 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #9 Skrevet 17. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvsagt må man ut med en hund hver dag. Men det å ha hund er jo også en ekstra unnskyldning for å komme seg ut. De periodene jeg har passet hunden til søstra mi, så har jeg vært mer ute enn ellers. Og en baby tar man jo lett med i bæresjal. Jeg håper jo at denne babyperioden blir ennå enklere enn med de to første. Nå er jeg eldre og i tillegg har jeg to store unger i tillegg til mannen til å hjelpe med alt. I flere år? Det tar da ikke så lang tid å få på plass noen rutiner. Da jeg fikk nr 2 og mannen jobbet mye, måtte hun også tilpasse seg behovene til størstemann og være med hit og dit. Og det blir jo ikke bare meg som skal ha ansvar for valpen... Men vi har langt ifra bestemt oss for noe. Vi er fremdeles på tankestadiet, så det er fint med innspill! Anonymkode: 785f9...1ac Trenger du en unnskyldning for å komme deg ut, da..? Og problemet er at du ikke kan velge NÅR du må ut når du har valp.. Da MÅ du ta valpen ut når den må ut - og det kan kræsje med babyens soving, amming, bleieskift, osv. Det er ikke "bare" å få babyen sovende over i et bæresjal - og ikke alle babyer som godtar å sitte i sjal (jeg hadde en som hatet alt av bæretøy..). De to store ungene og mannen er vel neppe hjemme på dagtid? Og du forventer vel ikke at de store ungene skal hjelpe deg på natten når valpen MÅ ut og babyen endelig har sovnet? Du kan ikke sammenligne det å få en baby samtidig som at du har et større barn, med det å få en baby og samtidig ha en baby. Det er mer som å ha TO babyer, men med helt ulike behov. En storesøster kan fint vente til du er ferdig å amme. Det kan ikke en valp som skal tisse eller bæsje. Sorry, men dette høres ut som en veldig dårlig idé. Anonymkode: 4b53b...2a3
Flamme Skrevet 17. september 2020 #10 Skrevet 17. september 2020 Bor du sånn at du har inngjerdet tomt og kan åpne ytterdøra for å slippe valpen ut uten å følge med selv, eller må du fysisk ut med valpen i bånd? Tenker uansett at det med å komme seg ut er det minste problemet. Største problemet er når du skal legge baby i fra deg og valpen er i samme rom eller når den stjeler absolutt alt du har i rommet. Og veldig kjipt å ha baby på magetrening på gulvet med en 3 mnd valp som hopper og sleiker og velter babyen og nipper i ører og fingre..
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #11 Skrevet 17. september 2020 Babyen er jo ikke liten og bærbar for alltid. Har du en god plan for når babyen er 6-12 mndr og skal være på gulvet/krabber og stabber rundt/spiser på alt den kommer over? Har dere gode muligheter for å skille valpen og barnet når babyen er på gulvet? Og når babyen blir 1-2 år og valpen er vilter tenåring? Jeg tror at dere ved å skaffe valp akkurat når dere har baby lager mye mer stress og styr for dere selv. Jeg blir sliten bare av tanken, men hvis det er det dere har lyst til, må dere jo bare finne ut av dette selv. Det kan jo gå godt og. Anonymkode: 8dcf8...870
Flamme Skrevet 17. september 2020 #12 Skrevet 17. september 2020 Så kan jeg bare nevne at det er helt villt med forskjell på en voksen hund og en 8 uker gammel valp. En valp på den alderen kommer inn som en torpedo som på 0.3 sekunder har stjelt alt du har bruk for, tisset på gulvet, tatt med seg teppet, veltet vannskåla.... 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #13 Skrevet 17. september 2020 5 minutter siden, Flamme skrev: Når jeg hadde valp og tissetrening var jeg i løpet av en dag ute med valpen 27 ganger. Hadde ikke taklet det samtidig som jeg hadde hatt en nyfødt hjemme. Du må være sikkelig "på" med valp i hus og kan ikke forvente at barna dine klarer å følge opp. Du må reagere på sekundet når valpen gjør noe galt eller må på do. Den muligheten har du ikke med en nyfødt i hus. I tillegg kan du risikere å få en valp som i starten nipper og hopper etter babyføtter / hender og ansikt. Og kommer og tråkker ned babyen i glede når du snakker til valpen. Håpløst når du sitter der med en baby som skal sove og ha ro til å amme. Det kan være at valpen savner flokken sin så mye at den hyler hele natta og ikke takler å være alene et sekund en gang. Stjeler gulpekluter og babysokker og flasker og ammeinnlegg... Biter i alt av babygym og leker. Hopper på baby når baby er i babygym... Seriøst. Dette må du vurdere om igjen. Det tar mye tid og energi å oppdra en valp. Som jeg skrev, så tenker jeg ikke helt i begynnelsen da. Hvis vi skal være hjemme med babyen i ett år, så trenger det jo ikke være de første mnd. Ei venninne fikk baby da hun hadde en aktiv hund på 1 år. Hun har brukt peisgrind til å dele områdene der hunden er og der babyen er litt. Så babyen kan være på gulvet uten at hunden kommer borti den. Ja, vi har som sagt ikke bestemt oss for noe, så å vurdere er det vi gjør. Anonymkode: 785f9...1ac 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #14 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Som jeg skrev, så tenker jeg ikke helt i begynnelsen da. Hvis vi skal være hjemme med babyen i ett år, så trenger det jo ikke være de første mnd. Ei venninne fikk baby da hun hadde en aktiv hund på 1 år. Hun har brukt peisgrind til å dele områdene der hunden er og der babyen er litt. Så babyen kan være på gulvet uten at hunden kommer borti den. Ja, vi har som sagt ikke bestemt oss for noe, så å vurdere er det vi gjør. Anonymkode: 785f9...1ac En ett år gammel hund er fremdeles noe helt annet enn en valp. Valpen er ikke husrein, det er en ett år gammel hund. En ettåring hund har også lært en god del disiplin som en valp ikke har lært.. Anonymkode: 4b53b...2a3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #15 Skrevet 17. september 2020 9 minutter siden, Flamme skrev: Bor du sånn at du har inngjerdet tomt og kan åpne ytterdøra for å slippe valpen ut uten å følge med selv, eller må du fysisk ut med valpen i bånd? Tenker uansett at det med å komme seg ut er det minste problemet. Største problemet er når du skal legge baby i fra deg og valpen er i samme rom eller når den stjeler absolutt alt du har i rommet. Og veldig kjipt å ha baby på magetrening på gulvet med en 3 mnd valp som hopper og sleiker og velter babyen og nipper i ører og fingre.. Vi har inngjerdet tomt. Angående det å ha babyen på gulvet, så syns jeg det ser ganske greit ut slik venninna mi har det med å dele av et område av stua med peisgrind, og å ha babygym o.l. i det området. Takk for innspill 🙂 Anonymkode: 785f9...1ac
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #16 Skrevet 17. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trenger du en unnskyldning for å komme deg ut, da..? Og problemet er at du ikke kan velge NÅR du må ut når du har valp.. Da MÅ du ta valpen ut når den må ut - og det kan kræsje med babyens soving, amming, bleieskift, osv. Det er ikke "bare" å få babyen sovende over i et bæresjal - og ikke alle babyer som godtar å sitte i sjal (jeg hadde en som hatet alt av bæretøy..). De to store ungene og mannen er vel neppe hjemme på dagtid? Og du forventer vel ikke at de store ungene skal hjelpe deg på natten når valpen MÅ ut og babyen endelig har sovnet? Du kan ikke sammenligne det å få en baby samtidig som at du har et større barn, med det å få en baby og samtidig ha en baby. Det er mer som å ha TO babyer, men med helt ulike behov. En storesøster kan fint vente til du er ferdig å amme. Det kan ikke en valp som skal tisse eller bæsje. Sorry, men dette høres ut som en veldig dårlig idé. Anonymkode: 4b53b...2a3 Ja, det er klart valpen må ut når den må. Begge mine eldste har sittet i sjal. Med eldstemann var ikke problemet å ta han opp mens han sov, men å få lagt han ned. Han sov bare på meg de første mnd. Jeg forventer ikke at de store ungene skal hjelpe meg på natten, men jeg forventer at mannen min skal hjelpe med det. Jeg har ikke sammenlignet det å få en valp med det å ha storesøsken. Det eneste jeg sa var at jeg håper denne babyperidoden blir enklere enn f.eks. med førstemann, og at slik sett vil jeg tro det er enklere å ha noe annet i tillegg nå enn om det hadde vært med førstemann. Du trenger ikke å si sorry. Jeg la jo ut innlegget for å få innspill, da vi jo slettes ikke har bestemt oss for noe enda. Anonymkode: 785f9...1ac
Flamme Skrevet 17. september 2020 #17 Skrevet 17. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har inngjerdet tomt. Angående det å ha babyen på gulvet, så syns jeg det ser ganske greit ut slik venninna mi har det med å dele av et område av stua med peisgrind, og å ha babygym o.l. i det området. Takk for innspill 🙂 Anonymkode: 785f9...1ac Jeg har tre store hunder og en baby på 3 mnd. Det går greit, men kun fordi hundene er voksne og jeg har stor inngjerdet tomt. Og jeg kjenner hundene veldig godt. Hadde aldri skaffet en liten valp nå eller det neste året. Kan dere ikke vurdere en voksen hund istedet for valp? Synes egentlig det er veldig vanskelig å oppdra en valp med flere barn og mann i hus. En 8åring klarer ikke å se tegn, irettesette eller være konsekvent nok for en liten valp. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #18 Skrevet 17. september 2020 Dårlig ide. Valper krever veldig mye. Man må være PÅ hele tiden. Jeg var ute annenhver time med valpen, pluss to ganger om natten de første ukene. I tillegg til det skulle hun tygge på alt av møbler, angrep beina mine minst 15 ganger om dagen og hoppet og beit i klærne hver gang jeg skulle kle på meg om morgenen. Jeg måtte valpesikre leiligheten, for hun stjal alt av løse gjenstander som var innen rekkevidde. Lå det en sokk på badegulvet, ble den tygga opp. Valper klarer fint å lære og forstå 'nei', men de har elendig impulskontroll; og impulskontroll kommer kun når hjernen er mer utviklet. I tillegg, om man ikke har mulighet til å bryte inn umiddelbart når valpen tygger på noe eller gjør noe annet den ikke har lov til, så vil den aldri lære. Livet med nyfødt er også stressende. Man får lite søvn. Man blir irritabel. Da er det fort gjort å kjefte på hunden, eller rope 'nei' med følelser av frustrasjon og sinne. Valper skal behandles med nøytrale følelser (eller glade). Kjeft gjør hunder usikre. Usikre hunder kan fort få adferdsproblemer (mye bjeffing osv). Valper skal begynne trening fra dag 1 om man vil ha en trygg, lydig hund. Det betyr daglig trening av kontakttrening, fokus og impulskontroll, basic lydighet som sitt, ligg osv, rotrening, innkalling. I tillegg må valpen tas med overalt for sosialisering og miljøtrening, og da må man fokusere på valpen så man kan passe på at valpen føler seg komfortabel og trygg, og ikke føler seg stressa og usikker i møte med den store verden. Hadde jeg vært oppdretter, så ville jeg aldri solgt en valp til noen som tenker å oppdra den under fødselspermisjonen. Du bør heller tenke på en omplasseringshund. Da kan dere finne en som passer dere og familielivet, og som allerede er husren og som vet at den ikke skal hoppe opp og tygge på babyføtter Anonymkode: cee11...4f0 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #19 Skrevet 17. september 2020 Min hund var 2 år da baby kom, og "ferdig oppdratt". Å ha voksen hund sammen med baby ser jeg bare på som en fordel! Iallefall når man har inngjerdet hage! Jeg hadde krevende baby, og hadde det ikke vært for hunden som "tvang" meg ut på tur så kunne jeg lett buret meg inne (og kanskje blitt deprimert av det). Valp derimot hadde nok blitt veldig krevende. Ser ikke hvordan jeg skulle ha rukket å følge opp hver deres behov. F.eks ta valpen ofte nok ut, passe på at baby ikke velter på noe når han tester balansen (alt er umulig å rydde bort, møbler må man ha), baby vil kanskje på barseltreff eller babysang, valpen bør tumle rundt i skogen og kan ikke være hjemme alene. Plutselig må baby på helsestasjon før valpen kan være hjemme alene... Hadde dere vært så heldig å få tak i en voksen hund uten atferdsproblemer, og som er barnevant, så er nok det noe som ville ha passet bedre inn. En valp føler jeg først ville gått nå som baby er 1,5 år. Da kunne de også ha tumlet sammen på gulvet. Anonymkode: cf9f9...4d0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå