Gå til innhold

Medeier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student og samboeren min har fast jobb. Vi leier nå, men har lekt litt med tanken på å kjøpe vårt eget.

Jeg har alltid vært fast bestemt på at jeg skal «eie» boligen jeg også, ikke bare «leie» av samboeren min, med null eierskap til boligen.

Siden jeg studerer har jeg studielån, som gjør at Det sammenlagte lånet vi kan få synker? Derfor ønsker han å ta opp lån selv. Er det noen måte å kunne fått lik eierskap som han i boligen? Har selv råd til å betale halvparten av boligen.

Anonymkode: 1fb8d...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er student og samboeren min har fast jobb. Vi leier nå, men har lekt litt med tanken på å kjøpe vårt eget.

Jeg har alltid vært fast bestemt på at jeg skal «eie» boligen jeg også, ikke bare «leie» av samboeren min, med null eierskap til boligen.

Siden jeg studerer har jeg studielån, som gjør at Det sammenlagte lånet vi kan få synker? Derfor ønsker han å ta opp lån selv. Er det noen måte å kunne fått lik eierskap som han i boligen? Har selv råd til å betale halvparten av boligen.

Anonymkode: 1fb8d...4fb

Så du kan betale for halvparten av boligen uten å behøve lån? 

Uansett er det viktigste at dere tinglyser 50/50 eierandel.

Anonymkode: e1621...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere tinglyser på begge to. Så står begge som eiere

Anonymkode: a4567...350

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du kan betale for halvparten av boligen uten å behøve lån? 

Uansett er det viktigste at dere tinglyser 50/50 eierandel.

Anonymkode: e1621...efc

Da må samboeren være stokk dum. Stå ansvarlig for hele lånet, m la ts eie halve boligen? 😅

Anonymkode: 60bf8...0ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med at du har råd til å betale halvparten? Har du halve prisen på bolig i EK, eller mener du at du har råd til å betale halvparten av lån/avdrag? Får samboer nok i lån alene til at han i teorien kan stå ansvarlig for hele lånet, alene?

Husk at banken anser dine utbetalinger ifbm studielånet som midlertidige, og by default ikke hensyntar de pengene i vurdering av din låneevne. Så sannsynligvis er ikke ditt problem at du allerede har studielån, men at din låneverdighet hos banken er forsvinnende liten. 
Du bør snakke med en bank og håpe at de vil bruke av untakskvoten på deg - spesielt hvis ikke han får innvilget nok lån alene. Hvis han derimot gjør det, kan dere fikse dette med avtaler dere i mellom + tinglysing

Anonymkode: 33c46...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke halve boligen i egenkapital nei, men mener at jeg har nok i inntekt til å betale for halve boligen/utgiftene i mnd.

Samboer har nok til å stå for lånet alene i praksis. 
unntakskvote?

Anonymkode: 1fb8d...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei har ikke halve boligen i egenkapital nei, men mener at jeg har nok i inntekt til å betale for halve boligen/utgiftene i mnd.

Samboer har nok til å stå for lånet alene i praksis. 
unntakskvote?

Anonymkode: 1fb8d...4fb

Først kan jeg forklare deg hva unntakskvote er, per i dag så er bankene underlagt regler som sier at "nesten" alle lånene de gjør må være innenfor visse rammer av kredittverdighet. Disse er 15% egenkapital og total gjeld under 5 ganger årsinntekt. Bankene har mulighet til å gjøre unntak fra disse reglene i et gitt antall saker, dette er "unntakskvoten". 

Det at du skal eie halve boligen med en gang er nok urealistisk, om ikke kjæresten din er dumsnill, fordi det har du absolutt ikke råd til som du beskriver det. La oss ta et raskt eksempel med en bolig til 5MNOK, om kjæresten dekker EK kravet selv har han da stilt med 750 000 kroner i egenkapital. Dette vil føre til et lån på 4.25MNOK, som med en rente på 1.3% over 25 år blir 16-17000 i måneden. La oss si da at du betaler 8000 per måned så har du etter et år betalt inn 96 000kr mens kjæresten din har lagt inn 846 000kr, det er da selvsagt at du ikke bør ha en lik eierandel som ham. 

Det viktige for deg med å eie egen bolig bør ikke være 50/50 eierandel, men at de pengene du bruker hver måned går til avdrag som du får noe igjen for. Jeg ville foreslått at om han kunne kjøpe boligen selv og eie den selv så gjør han det også kan du gradvis kjøpe deg inn ettersom du betaler avdrag (dette må dere selvsagt ha en bindende avtale på i forkant), for eksempel om dere betaler like mye avdrag i disse 25 årene (om dere mot formodning blir boende så lenge) så vil du til slutt eie 42.5% av boligen. Evt så kan dere refinansiere som medlåntagere 50/50 når du har fast jobb og kan stille med din del av egenkapitalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kjøper boligen, du betaler det samme i leie til ham som du gjør nå, du blir ferdig med studiene og får deg fast jobb, du kjøper deg inn i boligen med eget lån.

Anonymkode: 0dbce...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dette er lettest å vise med et eksempel i kroner og øre.

Dere skal kjøpe en bolig som koster 3.000.000. Han har både inntekt til og egenkapital (15 % - kr 450.000 ) til å kjøpe denne alene. Med 450.000 i egenkapital vil totalt lån bli kr  2.550.000. Dere ønsker å eie denne sammen, og det kan dere da gjøre på følgende måte:

Alternativ 1:

Dere eier i forhold til innskutt egenkapital - slik:

HAN: 450.000 + halvparten av lån (1.275.000) = 1.725.000. Hans andel blir da 57,5 %
HUN: Halvparten av lån = 1.275.000. Hennes andel blir da 42,5 %.

Alternativ 2:

Eier 50 % hver, men han blir ansvarlig for mindre andel av lånet:

HAN: Halvpart av boligens kjøpesum 1.500.000 minus egenkapital, kr 450.000 = hans andel av lånet 1.050.000. Eierandel 50 %.
HUN: Halvpart av boligens kjøpesum, i form av lån, kr 1.500.000. Eierandel 50 %.

Alternativ 3:

Ulik eierandel ut fra låneevne og egenkapital. F.eks. eierforhold 30 % til henne og 70 % til han.

HAN: 70 % av boligens verdi kr 2.100.000 - egenkapital, kr 450.000 = hans lån kr  1.650.000
HUN: 30 % av boligens verdi lån kr 900.000.

Alternativ 1 og 2 kan være ideelle andeler. Det vil si at i forhold til banken er det samlet lån som dere tar sammen, og så er andelene satt opp i samboerkontrakt. Dvs. at dere i fellesskap er ansvarlig for lånet - som betales av felleskonto etter innskudd dere betaler inn etter avtale. Alternativ 3 tar hensyn til at du muligens har lavere mulighet for lån og da er din andel en reell andel - dvs at du har bidratt med og konkret har et lån på 30 % av verdien.

Hvis dette er den første av flere boliger dere etterhvert skal kjøpe vil jeg anbefale alternativ 1 eller 3 - hvis dere går rett på en bolig dere skal ha i uoverskuelig fremtid (mer enn 5 år) anbefaler jeg alternativ 2. Dette fordi det i et langsiktig perspektiv ikke bør være så mye "mitt" eller "ditt", men mer tanke for "felles". Det er imidlertid viktig å ivareta at den ene har skutt inn egenkapital og at tilsvarende andel egenkapital skal ivaretas ved et eventuelt brudd eller senere refinansiering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...