Gå til innhold

Uenig med samboer og svigermor ang hundenoppdragelse.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Hunden vår tester grenser og av og til gjør den ting som den ikke har lov til. Samboer og svigermoren min mener at du skal ta den skikkelig hardt og si "NEI", mens de knurrer til han for å vise hvem som er sjefen. Jeg prøver å fortelle de at det er helt feil måte å gjøre det på, og heller styre hunden til rett adferd ved hjelp av ros og godbiter.

De mener at jeg er altfor snill mot hunden og at hunden ikke respekterer meg fordi jeg ikke klarer å være streng. Jeg har prøvd å fortelle de at det er unødvendig å være fysisk mot en hund, men de mener jeg ikke har det i meg.  Merker at jeg blir irritert bare av å skrive dette, fordi de tror jeg sitter på kvinneguiden dagen lang og leser opp tullete fakta som de mener er feil. Begge de to har tydeligvis svaret på hundeoppdragelse, uten å egentlig kunne noe om det.

Er jeg helt på jordet her, eller har det virkelig noe hensikt å KNURRE til hunden?

Anonymkode: f8213...5ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta den skikkelig hardt og knurre? Å være fysisk mot en hund gjør bare at den blir redd deg. Du får ikke respekt av det, men en ustabil og redd hund. 

Du har rett, de tar feil. Synd du kjemper mot svigermor og mannen din..

Anonymkode: f1e4f...af9

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt som ALLE hundetrenere trener positiv i dag, og det er ikke uten grunn. De best trente og oppdratte hundene er trent ved å bruke positiv forsterkning (inkl. tjenestehunder). Det å være fysisk mot hunden er helt unødvendig og kan, i værste fall, ødelegge hunden. Dessuten er det faktisk ulovlig. Det er skikkelig utdaterte holdninger. 

Er det unghund? Jeg ville sendt samboeren på hundekurs. Høres ut som han trenger at andre sier ifra at han er på bærtur, spesielt siden han ikke orker å sette seg inn i temaet selv. 

Anonymkode: 29b7c...b80

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send de på hundekurs, begge 2. Og ikke tenk tanken på å få barn! 

Anonymkode: 3b546...32f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du tenker helt riktig 😊

Dette var en ganske vanlig måte å oppdra og trene hunder på, for 20 år siden. Og, det virker. Det er en grunn til at mange fremdeles tyr til slike metoder, fordi for noen virker de godt. For noen virker det også skikkelig dårlig, og man får en hund som bare blir verre. 

Men ingen oppdaterte hundetrenere tyr til slike metoder, ei heller folk som har utdanning innen eller kunnskap om adferd og læring hos hund. Ekspertene bruker positive metoder.

 

Når man ser på grunnlaget til adferd hos hund, så handler de etter ganske enkle prinsipper. En hund vil stort sett gjøre det som lønner seg for den. Blir den belønnet for en adferd, er sjansen stor for at adferden vil gjentas. Blir den straffet for en adferd, er sjansen stor for at den ikke vil gjenta den adferden. Men det med straff er veldig vanskelig: det er ikke gitt at hunden skjønner hva den blir straffet for. Selv om det virker opplagt for oss, kan hunden tenke på en helt annen måte. Kanskje kobler den straffen med noe annet den gjorde i det øyeblikket. Kanskje du tror du straffer hunden for å stjele mat, mens hunden oppfatter det som om den blir straffet for å gå på parketten, eller være i nærheten av deg. 

Som sagt så virker det for mange, hvilket er grunnen til at denne måten å oppdra hund på er seiglivet. Men da må man stille seg selv spørsmålet: vil jeg ha en hund som lystrer meg fordi den er redd meg, eller redd for konsekvensene om den ikke lystrer? Eller vil jeg ha en hund som lystrer meg fordi den har lyst, fordi det er en positiv og hyggelig ting å gjøre?   

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en oppdragelsesmåte som dessverre henger igjen... jeg har sagt til min samboer at vi ALDRI kommer til å få hund før vi er 100% enige om hvordan vi ønsker at hverdagen med hunden skal være (oppdragelse, hva hunden skal få lov til etc). 
ved bruk av kjeft og vold vil men bare oppnå at hunden blir redd for deg. Jeg ønsker ikke at hunden min skal være redd for meg hvertfall. 

Anonymkode: 78eae...b99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg TS!

 

Anbefaler samboeren din å lese seg opp. Bloggen "hunomhund" er veldig fin, lettlest og fokuserer på moderne hundetrening. Kan også anbefale "På talefot med hunden - Turid Rugeraas og Valpen flytter hjemmefra - Linn Palm (veldig fin selv om man har voksen hund også). Så er det massevis av andre bøker og blogger som er kjempefine å lese seg opp på. 

 

Om ikke annet kan du argumentere med at det faktisk ikke er lovlig å påføre dyr vold, eller bruke frykt som treningsmetode. 
 

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/trening_av_hund__hva_er_lov.16447

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97

 

Dersom ingenting får samboeren din til å endre metoder og holdninger. Så tror jeg faktisk jeg hadde tatt hunden å stukket. Om man blir for lenge, kan man risikere at hunden blir helt ødelagt. Hadde faktisk ikke stolt på vedkommende i det heletatt, barn hadde hvertfall ikke vært aktuelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Samboeren og svigermoren min driver å knurrer til hunden når den gjør feil, og da begynner jeg å le. Hvem er det som gjør slikt? Ser helt latterlig ut i alle fall. Men da vet jeg vertfall at jeg ikke er helt på jordet. Jeg kommer uansett til å forsette med å rose og gi godbiter, så får de heller tenke at jeg er en svak person som ikke klarer å si ifra til hunden. 

Jeg har prøvd å si ifra at det hjelper å lese seg litt opp, men de sier bare at det er tulle-innlegg på nettet, mens de selv lager egne regler for hva som er rett og galt. Nei jeg blir bare oppgitt..

Anonymkode: f8213...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere. Samboeren og svigermoren min driver å knurrer til hunden når den gjør feil, og da begynner jeg å le. Hvem er det som gjør slikt? Ser helt latterlig ut i alle fall. Men da vet jeg vertfall at jeg ikke er helt på jordet. Jeg kommer uansett til å forsette med å rose og gi godbiter, så får de heller tenke at jeg er en svak person som ikke klarer å si ifra til hunden. 

Jeg har prøvd å si ifra at det hjelper å lese seg litt opp, men de sier bare at det er tulle-innlegg på nettet, mens de selv lager egne regler for hva som er rett og galt. Nei jeg blir bare oppgitt..

Anonymkode: f8213...5ab

Hvorfor er du sammen med noen som behandler dyr slik? Hunden din kan bli psykisk ødelagt av denne fyren. 

Er du trygg på at han ikke fysisk staffer hunden når du ikke er i nærheten? Greit at han mener noe et rett, men det er faktisk ulovelig å ta hunden fysisk når den gjør noe feil.

Om dere bruker helt forskjellige metoder vil hunden forsåvidt bli veldig forvirret. Dere må bli enige om oppdragelsen. 

Anonymkode: 32635...cbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn oppførsel kan gjøre en hund redd og usikker. Usikre hunder kan utvikle adferdsproblemer, og i verste fall finne på å bite i en stressituasjon den ikke takler. 

Jeg har brukt belønningsbasert trening med min hund, som nå er 9mnd. Det er så godt å se hvor trygg og selvsikker hun er, og hvor mye tillit hun har til meg. 

Det er faktisk en studie som tok for seg belønningsbasert trening vs straff. De tok en stor gruppe med valper, og halvparten av valpene ble trent med belønning mens den andre halvparten ble trent med straff. Alle lærte det de skulle, men valpene som ble trent med belønning lærte mye kjappere, det satt bedre og de var generelt tryggere og mer selvsikre.

Belønningsbasert trening er bedre, rett og slett. Alpha teorien er død. Hunder vil ikke ha en 'alpha', de vil ha en god leder de stoler på.

Om noen hadde behandlet hunden min på den måten, så hadde jeg tatt hunden og dratt

Anonymkode: 2be25...4c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har liten hensikt å skulle etterligne hundeatferd for å straffe en hund (knurring, legge i bakken etc). Hunder vet veldig godt at vi er mennesker, og har gjennom tusenvis av år spesialisert seg på å lese menneskelig atferd for å leve i harmoni med oss. 

Be samboer og svigermor om å lese "Da Han Møtte Hund", samt artiklene til "HunomHund" på nett, så skal du se at de får øynene opp. Den oppdragelsen de driver med et skikkelig steinalderopplegg som vi prøver å bevege oss bort ifra nå.

Anonymkode: 0bcc9...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har liten hensikt å skulle etterligne hundeatferd for å straffe en hund (knurring, legge i bakken etc). Hunder vet veldig godt at vi er mennesker, og har gjennom tusenvis av år spesialisert seg på å lese menneskelig atferd for å leve i harmoni med oss. 

Be samboer og svigermor om å lese "Da Han Møtte Hund", samt artiklene til "HunomHund" på nett, så skal du se at de får øynene opp. Den oppdragelsen de driver med et skikkelig steinalderopplegg som vi prøver å bevege oss bort ifra nå.

Anonymkode: 0bcc9...171

Takk for svar. De bare ler og vil ikke høre på meg når jeg prøver å fortelle at de burde lese seg opp. I går sa svigermor "Ja det hjelper jo å være sånn pusete som du er" på en ironisk måte. Nei blir oppgitt jeg. 

Anonymkode: f8213...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. De bare ler og vil ikke høre på meg når jeg prøver å fortelle at de burde lese seg opp. I går sa svigermor "Ja det hjelper jo å være sånn pusete som du er" på en ironisk måte. Nei blir oppgitt jeg. 

Anonymkode: f8213...5ab

Heller pusete enn idiot. 

Anonymkode: 2be25...4c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. De bare ler og vil ikke høre på meg når jeg prøver å fortelle at de burde lese seg opp. I går sa svigermor "Ja det hjelper jo å være sånn pusete som du er" på en ironisk måte. Nei blir oppgitt jeg. 

Anonymkode: f8213...5ab

Så ikke bare nekter de å ta til seg ny kunnskap, men de snakker deg ned i tillegg? Hyggelig.. 

Anonymkode: 78eae...b99

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min hadde en veldig stri og stor hund før (45kg). 
han bare dullet og tullet med den og den ble mer og mer dominant og ustyrlig. 
da jeg kom inn i bildet tok jeg hunden hardt - også fysisk. Og gjett hva- hunden ELSKET meg. Endelig fikk den tydelige rammer og en den visste hvor han hadde. 
jeg er ikke slem, men akkurat denne hunden trengte en sterk leder. 
min egen lille hund kunne jeg bare se skjevt på før hun forstod poenget og trengte en helt annerledes og mild oppdragelse. 
 

så motsatt av de fleste andre her mener jeg at det kommer ann på hunden! 
 

Anonymkode: ce1e4...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min hadde en veldig stri og stor hund før (45kg). 
han bare dullet og tullet med den og den ble mer og mer dominant og ustyrlig. 
da jeg kom inn i bildet tok jeg hunden hardt - også fysisk. Og gjett hva- hunden ELSKET meg. Endelig fikk den tydelige rammer og en den visste hvor han hadde. 
jeg er ikke slem, men akkurat denne hunden trengte en sterk leder. 
min egen lille hund kunne jeg bare se skjevt på før hun forstod poenget og trengte en helt annerledes og mild oppdragelse. 
 

så motsatt av de fleste andre her mener jeg at det kommer ann på hunden! 
 

Anonymkode: ce1e4...7d8

Det er forskjell på «dulling» og å lede hunden i ønsket retning ved å bruke positiv forsterking vettu. 

Anonymkode: 78eae...b99

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min hadde en veldig stri og stor hund før (45kg). 
han bare dullet og tullet med den og den ble mer og mer dominant og ustyrlig. 
da jeg kom inn i bildet tok jeg hunden hardt - også fysisk. Og gjett hva- hunden ELSKET meg. Endelig fikk den tydelige rammer og en den visste hvor han hadde. 
jeg er ikke slem, men akkurat denne hunden trengte en sterk leder. 
min egen lille hund kunne jeg bare se skjevt på før hun forstod poenget og trengte en helt annerledes og mild oppdragelse. 
 

så motsatt av de fleste andre her mener jeg at det kommer ann på hunden! 
 

Anonymkode: ce1e4...7d8

Duller og tuller man med hunden, så er det jo klart at hunden blir ustyrlig. Gir man ikke hunder klare rammer, ikke setter regler eller rutiner, så gjør hunder selvfølgelig som de vil.

Klare rammer trenger dog ikke komme fra fysisk vold. Belønningstrening fungerer best, og det er mye triveligere for hunden også.

Dominant er et ord som burde blitt fjernet fra hundemiljøet. Mennesker legger noe helt annet i ordet 'dominant' enn hunder. Hunden til din samboer var ikke dominant. Han hadde ikke fått klare regler ang oppførsel, og vet derfor ikke hva som er god og dårlig oppførsel. Så kommer folk som deg og kaller ham dominant og tar fysisk tak i ham helt unødvendig. Da stopper han uønsket atferd fordi han er redd for negative konsekvenser. Om du hadde brukt belønningsbasert trening og guidet ham til riktig adferd, så hadde hunden trivdes mye bedre. 

Og, om din egen lille hund reagerer på et lite skjevt blikk.. Er hun redd deg? Det høres sånn ut. Min hund er ikke det minste redd meg. Hun følger meg fordi hun har tillit til meg som leder, ikke fordi jeg tvinger henne til å følge regler ved å ta hardt tak i henne om hun ikke gjør som jeg sier. 

Anonymkode: 2be25...4c9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min hadde en veldig stri og stor hund før (45kg). 
han bare dullet og tullet med den og den ble mer og mer dominant og ustyrlig. 
da jeg kom inn i bildet tok jeg hunden hardt - også fysisk. Og gjett hva- hunden ELSKET meg. Endelig fikk den tydelige rammer og en den visste hvor han hadde. 
jeg er ikke slem, men akkurat denne hunden trengte en sterk leder. 
min egen lille hund kunne jeg bare se skjevt på før hun forstod poenget og trengte en helt annerledes og mild oppdragelse. 
 

så motsatt av de fleste andre her mener jeg at det kommer ann på hunden! 
 

Anonymkode: ce1e4...7d8

Og verdens ledende forskere på hundeatferd ville ristet på hodet av deg. Det er ikke slik det fungerer, og hunder har en tendens til å elske sine eiere selv om de benytter seg av straff. 

Anonymkode: 0bcc9...171

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min hadde en veldig stri og stor hund før (45kg). 
han bare dullet og tullet med den og den ble mer og mer dominant og ustyrlig. 
da jeg kom inn i bildet tok jeg hunden hardt - også fysisk. Og gjett hva- hunden ELSKET meg. Endelig fikk den tydelige rammer og en den visste hvor han hadde. 
jeg er ikke slem, men akkurat denne hunden trengte en sterk leder. 
min egen lille hund kunne jeg bare se skjevt på før hun forstod poenget og trengte en helt annerledes og mild oppdragelse. 
 

så motsatt av de fleste andre her mener jeg at det kommer ann på hunden! 
 

Anonymkode: ce1e4...7d8

Det er forskjell på å dulle og tulle med hunden, og på trening ved hjelp av positiv forsterking. 

Det er heller ikke noe problem å gi en konsekvent, tydelig oppdragelse til hunden uten å være fysisk. Man kan f. eks fint lære hunden betydningen av ordet "nei" uten å være fysisk med den, på samme måte som man lærer den "sitt" eller andre ting. 

Anonymkode: a9c00...0fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2020 den 0.26, AnonymBruker skrev:

Send de på hundekurs, begge 2. Og ikke tenk tanken på å få barn! 

Anonymkode: 3b546...32f

Seriøst... Den var unødvendig og usaklig. Ikke TS, men det må da finnes grenser. Hva vet du om mannen hennes? Folk flest ser litt annerledes på dyr og mennesker. Skjønner at du ikke gjør det, men ikke anta at han blir en dårlig far.

Anonymkode: 34031...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...