Gå til innhold

Følelsesregulering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har problemer med å regulere følelser. Dette er pga emosjonell omsorgsvikt, lærte meg aldri å trøste meg selv. Ble heller ignorert,latterliggjort,straffet.

Dette har gitt meg vansker med å regulere følelser, og de kan vokse seg veldig sterke.

Er dette tatt ifra meg for godt? Eller kan jeg reparere dette? Håper ikke dette er en skade jeg har fått varig. Det er vondt når følelsene er på sitt sterkeste og jeg ikke klarer å stoppe dem.

Er det mulig å "spole" tilbake i tid, for å rette opp i dette? 😞😞😞

Anonymkode: 24223...bbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er det for noen. Jeg hadde noen intense perioder med støttesamtaler der jeg fikk bearbeidet barndommen og bygd meg opp på nytt. 

Ellers går det an å trene på følelsesregulering. Google mindfulness og urge surfing.

Anonymkode: 7ad23...beb

Skrevet

Du kan jo gå til psykolog? 

Anonymkode: 21767...738

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo gå til psykolog? 

Kan de fikse det? Dette er ikke en skade i hjernen eller noe ødelagt?... Ts

Skrevet

Jeg sliter med det samme, snakket med fastlegen om det og ble henvist til dps. Går på samtaler der nå og har troa på at det kan hjelpe, men tror det kan ta lang tid. Du burde snakke med fastlegen din, lykke til :)

Skrevet
På 16.9.2020 den 20.54, AnonymBruker skrev:

De kan jo ikke bare fikse det. Men de kan finne ut om du har noen diagnose, og behandle deg. Da kan du få mindre symptomer og flere verktøy du kan bruke i hverdagen. Google emosjonel ustabil personlighetsforstyrrelse. Kanskje du kjenner deg igjen? Uansett verdt å prøve psykolog vel? For det høres jo ikke ut som du har det bra..

• 2 måneder senere...
Skrevet

Du kan ikke og trenger ikke spole tilbake i tid. Men det kan fikses! Du kan forsøke en coach eller en terapeut av annet slag. Lykke til!

Skrevet
On 9/16/2020 at 8:31 PM, AnonymBruker said:

Jeg har problemer med å regulere følelser. Dette er pga emosjonell omsorgsvikt, lærte meg aldri å trøste meg selv. Ble heller ignorert,latterliggjort,straffet.

Dette har gitt meg vansker med å regulere følelser, og de kan vokse seg veldig sterke.

Er dette tatt ifra meg for godt? Eller kan jeg reparere dette? Håper ikke dette er en skade jeg har fått varig. Det er vondt når følelsene er på sitt sterkeste og jeg ikke klarer å stoppe dem.

Er det mulig å "spole" tilbake i tid, for å rette opp i dette? 😞😞😞

Terapi. Kursene Stepps/Stairways er bra for de som sliter med å regulere følelser, men de tilbyr det ikke så mange plasser. DBT kan også være til hjelp, men usikker på om man må ha emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse for å få plass. 

Men første steg er å dra til fastlegen for å få henvisning til en psykolog! Det er så absolutt mulig å lære seg å regulere følelser.

Anonymkode: 82675...e46

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2020 den 20.54):

Det hjalp for meg ❤️ Brukte ca 1 1/2 år. 

Anonymkode: 0758d...699

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...