Gå til innhold

Håndskriving gjør barn smartere


Kågebruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest byråkrati

Betyr bare at man kan endre hvordan man tilnærmer seg læring på skjerm. Ganske sikker på at dersom man bytter ut skriving med diverse spill eller øvelser på skjerm så vil man øke drastisk hvor raskt og godt man lærer med skjerm. Noe av problemet er at folk skal aboslutt gjøre ting på samme måte, selv når teknologien endrer seg og gir muligheter for bedre måter å gjøre ting på. 

Det finnes mange måter man kan trene og aktivisere hjernen på via skjerm eller helt andre øvelser. Man mister ingenting om man dropper blyanten, så lenge man trener hjernen med andre øvelser som stimulerer hjernen på lignende eller til og med bedre måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen overraskelse! Ser det jo blant annet i sjakk-miljøet! Man gjør jo flere riktige trekk når man spiller over bordet kontra på datamaskinen. Konsentrasjonsnivået endrer seg betydelig når man gjør det i fysisk handling kontra foran en pc.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
9 minutter siden, byråkrati skrev:

 

Det finnes mange måter man kan trene og aktivisere hjernen på via skjerm eller helt andre øvelser. Man mister ingenting om man dropper blyanten, så lenge man trener hjernen med andre øvelser som stimulerer hjernen på lignende eller til og med bedre måte. 

Å lære seg å skrive med blyant er jo også en måte å trene motorikken. Man får ikke det samme ved å skrive på et tastatur. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
Just now, Nimbus2000 said:

Å lære seg å skrive med blyant er jo også en måte å trene motorikken. Man får ikke det samme ved å skrive på et tastatur. 

Nei, men det finnes veldig mange aktiviteter og øvelser man kan gjøre mellom skriving og tasting. Å lære seg kampsport er å trene hjerne og kropp på en måte man ikke gjør til vanlig. Men det er ingen som krever at alle barn skal drive med kampsport av de grunn. Fordi det finnes mange aktiviteter og øvelser som trener kropp og sinn, og alle trenger ikke gjøre alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig interessant! Jeg tror nok det er noe i det. Man stimulerer motorikken, ferdighetene og kreativiteten på en annen måte enn hvis man bare får noe "servert" på en skjerm foran seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Akkurat nå, byråkrati skrev:

Nei, men det finnes veldig mange aktiviteter og øvelser man kan gjøre mellom skriving og tasting. Å lære seg kampsport er å trene hjerne og kropp på en måte man ikke gjør til vanlig. Men det er ingen som krever at alle barn skal drive med kampsport av de grunn. Fordi det finnes mange aktiviteter og øvelser som trener kropp og sinn, og alle trenger ikke gjøre alt

Ja, det finnes mange øvelser som øker motorikken. Men ved å øve på håndskrift mens man lærer å skrive så slår man to fluer i en smekk. Man lærer å skrive og man får bedret motorikken. 

Hvordan er det mer effektivt å la barna skrive på tastatur for å lære å skrive slik at man må ha ekstratimer med motorikktrening enn at man trener motorikk og skriving samtidig?

Ved at barna må skrive for hånd får de ekstremt mange timer med motorikktrening. I tillegg er sjansen stor for at de vil få bruk for å kunne skrive for hånd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
1 minutt siden, Nimbus2000 said:

Ja, det finnes mange øvelser som øker motorikken. Men ved å øve på håndskrift mens man lærer å skrive så slår man to fluer i en smekk. Man lærer å skrive og man får bedret motorikken. 

De kan allerede å skrive. De er 9 år og oppoverm som er omtalt i artikkelen. Det finnes bedre og mer nyttige øvelser for å trene motorikk. Det finnes bedre måte å lære på enn å pugge ved å skrive noe om og om igjen. Der man kanskje pugger og husker noe, men man ikke egentlig forstår og kan bruke kunnskapen i andre sammenhenger. 

1 minutt siden, Nimbus2000 said:

Hvordan er det mer effektivt å la barna skrive på tastatur for å lære å skrive slik at man må ha ekstratimer med motorikktrening enn at man trener motorikk og skriving samtidig?

Det er mer effektivt ved at man kan lære barnet 2 nyttige egenskaper, istedetfor å påtvinge dem 1 unyttig. For eks å lære bruke digitale medium og selvforsvar ville vært overlegen bruk av tid. 

1 minutt siden, Nimbus2000 said:

Ved at barna må skrive for hånd får de ekstremt mange timer med motorikktrening. I tillegg er sjansen stor for at de vil få bruk for å kunne skrive for hånd. 

 

Ja, unyttig trening som de ikke vil få bruk for om 10 år når de skal jobbe. Hvorfor ikke lære dem plukke søppel? Det er motorikktrening og de kan rydde områdene der de bor. Selv om motorikktrening kan hjelpe hjernen, så er ikke all motorikktrening like nyttig eller bra å holde seg til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

I tillegg skjer mye av den motoriske treningen til barn gjennom idrett og gym. Ikke alle barn trives med idrett og i mange idretter så ender ender kun de beste med å få mye trening. Ser man barn spille fotball så er det ofte de beste har ballen hele tiden, mens de dårligste kun ser på og dermed får lite trening. Kanskje liker de ikke å spille fotball heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kågebruker skrev:

Det har vært kjent lenge. Ikke noe nytt. Man viste det da jeg gikk på skolen for en god del år siden. Det er også tydelig at studenter som tar notater med håndskriving og ikke på data, også husker bedre det de har hørt.

 

Man bruker ikke håndskriving kun for å øve på finmotorikken. Det har med minne og hjernefunksjoner å gjøre. 

Jeg er veldig imot denne digitaliseringen av barna på skolen på bekostning av håndskriving. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde dette var gammelt nytt, mine lærere sa dette når jeg gikk på skolen på 70-80-90 tallet, barnas lærere fra 90 og utover har sagt dette.. Jeg trodde dette var noe alle visste... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carrot skrev:

Jeg trodde dette var gammelt nytt, mine lærere sa dette når jeg gikk på skolen på 70-80-90 tallet, barnas lærere fra 90 og utover har sagt dette.. Jeg trodde dette var noe alle visste... 

Ja jeg visste det fra før, men det er mange som ikke vet det. Ideen om at alt må digitaliseres har spredd som seg som en epidemi. Vi trenger å skrive for hånd innimellom. Å sitte foran en skjerm hele dagen er ikke bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Kågebruker skrev:

Ja jeg visste det fra før, men det er mange som ikke vet det. Ideen om at alt må digitaliseres har spredd som seg som en epidemi. Vi trenger å skrive for hånd innimellom. Å sitte foran en skjerm hele dagen er ikke bra. 

jeg mente ikke at du ikke visste dette bare at jeg trodde dette var noe "alle" visste og at det er et behov for fortsatt forskning på dette var litt spesielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Carrot skrev:

jeg mente ikke at du ikke visste dette bare at jeg trodde dette var noe "alle" visste og at det er et behov for fortsatt forskning på dette var litt spesielt. 

Den er grei👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i hjem der noe så enkelt som en kulepenn tok en stund å finne. Da tenker jeg at man er blitt for avhengig av digitale enheter til alt fra å lage notater og huskelapper, til det å skrive skoleoppgaver og andre lengre skriveoppgaver. 

Ta f eks det å lage en huskelapp. Hvis jeg skriver det jeg må huske på en post-it lapp, så er det mer sannsynlig at jeg husker det uten å se på lappen, enn om jeg noterer det ned i notatappen på mobilen. Rett og slett fordi jeg da må vektlegge min egen hukommelse mer enn når jeg kan skyve ned oppgaven over til mobilen.

Det samme tror jeg gjelder når barn skriver på papir. Det tar litt lengre tid, man må konsentrere seg, og husker bedre det man har funnet ut og skrevet ned. Et annet viktig poeng med å skrive på papir, er rettskriving. Hvis alt foregår digitalt, vil også rettingen av ord og grammatikk foregå digitalt. Det kommer en rød strek, man klikker og retter. Men hvorfor heter det ikke "kome"? For å forstå forskjellen på kome og komme, må man lære seg å lytte til ordene - lang vokal, kort vokal. Til det trengs det en egeninnsats som barna blir frarøvet når den digitale enheten gjør jobben for dem.

På den annen side, så er selvsagt digitale hjelpemidler et fantastisk fremskritt for de som sliter med lese- og skrivevansker. Så man må i dette tilfellet, som i så mye annet, være bevisst på at hva som er best for den ene, ikke nødvendigvis er best for den andre.

Generelt tror jeg både og er best. Men først må det grunnleggende inn - og det er å skrive (og lese) på papir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...