Gå til innhold

Tips til ny valpeeier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en førstegangs valpeeier og gleder meg veldig til vårt nye familiemedlem kommer om ca en måned. Meg og samboeren min er i slutten av tjueårene, ingen barn og har kjøpt en golden retriever med jaktlinjer som vil kreve en god del fysisk og mental trening. Jeg holder på å lese flere bøker og ser en del på YouTube. Vi er også påmeldt valpekurs ganske med en gang vi får den hjem til oss. Vi bor i Oslo. 

Likevel ble jeg litt nysgjerrig - Hva er ditt beste tips? Er det noe du ville gjort annerledes? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Belønningsbasert trening!

Tålmodighet. Labradorer kan være livlige og viltre. De vil roe seg etterhvert, og da vil mye falle på plass. Bare fortsett med treningen. Er det hannhund dere har kjøpt, vil han gå gjennom flere perioder hvor han 'glemmer' vanlige kommandoer. Det vil komme tilbake.

Mccann Dog training på YouTube. It's me or the dog youtube.

Og, nyt det! Valper er mye jobb, og noen er mer gærne enn andre. Pass på å nyt valpetiden til tross for kaoset, for plutselig er det over og hunden er voksen. 

Anonymkode: f348e...ebc

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mine beste tips, sånn på sparket;

-vær mye ute. Er dere mye inne, så vil valpen gå bananas etter de første dagene. Den trenger å oppleve, og selv det største hus blir kjedelig. Mest i skogsterreng, og litt i bymiljø. Bymiljø blir veldig overveldende for valpen, så ta korte økter med det. 10 min i trafikk er nok til å begynne med. I skogen kan dere være lenger, men ikke gå langt. Valpen skal ikke gå tur, bare oppleve verden. Vi har gått ca 200 m på en halvtime, der valpen får springe, lukte på lyng, osv. Har dere ikke mulighet til skog, oppsøk rolige steder, f.eks parker.

-rotrening. Du får nok en veldig aktiv valp, så her må du kanskje regulere han litt. Her sitter jeg med min 10 uker gamle Labrador som jeg har i bånd festet til bordet. Han er nært nok til at jeg kan strekke armen ned og stryke litt på han. Valper har noen ganger vansker med å finne roen selv, men de trenger å sove mye. Så etter at vi nå har vært ute, samt hatt en lekeøkt og han har fått mat, så klarte han ikke å roe seg, men gikk på vår voksne Labrador med liv og lyst. Han ble tatt i bånd, og 5 min senere sover han.

-begynn å trene med en gang. Tren på kontakt med deg, f.eks at du holder fram en godbit, men ikke lar han få den før han ser på deg. Gjør deg kjent med klikkermetoden, den er god for innlæring. Du kan belønne med f.eks godbit når han setter seg foran deg, eller gjør andre ting du vil han skal fortsette med.

-valper har ikke blærekontroll, så det blir mange turer ut. Jo oftere den tisser ute, jo fortere blir den husren. Det er slitsomt, og du må regne med å måtte ut om natta, men det lønner seg i lengden. Valpen her går til døra når han må tisse nå, men vi må være obs på han, for han klarer absolutt ikke å holde seg. Håper dere har kort vei ut :)

Flott at dere skal på valpekurs! Der lærer du mye! Jeg har to voksne hunder, og har hatt flere hunder før, men vi deltar på valpekurs vi også, selv om vi er erfarne. For min del blir det også lettere å ha litt struktur i treninga når man får det lagt opp. Det er også en fin måte å komme inn i hundemiljøet på, jeg regner med dere har planer for valpen ettersom dere har valgt en så aktiv rase?

Lykke til med valpen! Gled deg, det blir både morsomt og spennende!

Endret av Majott
  • Liker 3
Skrevet

Miljøtrening og sosialisering, men gi valpen nok ro og søvn. En 8 ukers valp sover ca 20 timer i døgnet. 

Anonymkode: 09f0d...3df

• Liker 3
Skrevet

Jeg skal også snart ha valp, og har noen ting jeg skal gjøre annerledes neste gang:

-Innkalling. Det er det viktigste du kan lære valpen din. Begynn tidlig og gi hunden mye ros og belønning hver gang den kommer når du roper.

-INGEN hundeparker. Det kan gå bra og være bra for hunden din. Men hvis noe skjer så kan hunden ende opp med problemer resten av livet. Du har ingen kontroll på hvem som er der og mange tror de har en snill hund, men så er den kanskje skremmende å intens for en liten valp.

-Ikke hilse på andre hunder i bånd. Lær valpen gode vaner fra begynnelsen. F.eks at den skal sitte rolig eller se på deg mens andre går forbi. Hilser hunden i bånd kan man ende opp med, 1. Hunden vil hilse på alle den møter å blir helt vill hvis den ikke får lov. 2. Hunden blir redd/usikker å utagerer i møte med andre hunder.

-Jeg anbefaler lydighetstrening, gjerne kurs eller fellestrening i hundeklubb. Der lærer du mye om hvordan du kan motivere og kontrollere hunden din og dere får et bedre sammarbeid.

Anonymkode: 53520...1e3

• Liker 6
Skrevet

Tusen takk for at dere tok dere tid til å skrive noen tips! Dette kommer godt med!

Vi skal bruke hunden til apportering og spor i forbindelse med jakt, og har fått en tispe 😀

Skrevet

Når det gjelder sosialisering med andre hunder: kvalitet, ikke kvantitet. La ham møte og leke valper på hans alder, eller eldre, trygge hunder som kan gi ham rettferdig tilbakemelding på hvordan han oppfører seg. 

Ang trening: å lære valpen triks er jo kjempefint, da får den brukt hodet, og dere lærer å kommunisere. Men, kontakttrening, fokus og impulskontroll er så utrolig mye viktigere. Det legger grunnlaget for hvor lett det blir å jobbe med ham videre. Da blir båndtrening, innkalling, passering osv så mye enklere. Begynn på dette med én gang. Hunden min er en av de mest krevende rasene i verden å trene, så jeg begynte med kontakttrening, fokus og impulskontroll på dag 1. Nå er hun snart ett år, og jeg har fått så mye tilbake for det. Det er godt å føle at man har full kontroll på hunden i enhver situasjon, og derfor kan gi hunden flere friheter.

Rutiner er også viktige. Da mener jeg rutiner ved døren, i bilen osv. Valpen skal sitte rolig når den får på båndet og døren åpnes. Valpen skal sitte rolig i buret i bilen når døren åpnes. Valpen skal sette seg og vente på å spise til dere sier 'værsågod'. Slike rutiner blir til tradisjoner etterhvert som hunden vokser, og da slipper dere en hund som løper ut dører og kaster seg over matskålen mens den fortsatt er i hånden. Tenk, over hvilke rutiner dere vil ha, og innfør de fra dag 1.

Vær konsekvent 🙂 hunder liker å vite hva som forventes av de, og hvilke regler som gjelder. Da blir livet deres lettere. 

• Liker 5
Skrevet

Vi har også golden retriever, den vanlige da. Her er det jeg tenker på.

- hvis dere ikke ønsker at den skal trekke på vanlig tur, øv på det fra dag en (de blir sterke som voksne) 

- ikke gi maten i skåla, da lærer valpen at maten kommer i fra dere. Bruk den heller til søk, kontakt osv. Til innkalling må dere bruke noen veldig gode godbiter

- når valpen er løs, gjem dere når hun ikke følger med. Da får dere en hund som aldri vi stikke av med en gang muligheten byr seg, men heller holde seg i nærheten 

- øv miljøtrening, og ro, men pass også på at valpen får sove nok.

lykke til!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder sosialisering med andre hunder: kvalitet, ikke kvantitet. La ham møte og leke valper på hans alder, eller eldre, trygge hunder som kan gi ham rettferdig tilbakemelding på hvordan han oppfører seg. 

Ang trening: å lære valpen triks er jo kjempefint, da får den brukt hodet, og dere lærer å kommunisere. Men, kontakttrening, fokus og impulskontroll er så utrolig mye viktigere. Det legger grunnlaget for hvor lett det blir å jobbe med ham videre. Da blir båndtrening, innkalling, passering osv så mye enklere. Begynn på dette med én gang. Hunden min er en av de mest krevende rasene i verden å trene, så jeg begynte med kontakttrening, fokus og impulskontroll på dag 1. Nå er hun snart ett år, og jeg har fått så mye tilbake for det. Det er godt å føle at man har full kontroll på hunden i enhver situasjon, og derfor kan gi hunden flere friheter.

Rutiner er også viktige. Da mener jeg rutiner ved døren, i bilen osv. Valpen skal sitte rolig når den får på båndet og døren åpnes. Valpen skal sitte rolig i buret i bilen når døren åpnes. Valpen skal sette seg og vente på å spise til dere sier 'værsågod'. Slike rutiner blir til tradisjoner etterhvert som hunden vokser, og da slipper dere en hund som løper ut dører og kaster seg over matskålen mens den fortsatt er i hånden. Tenk, over hvilke rutiner dere vil ha, og innfør de fra dag 1.

Vær konsekvent 🙂 hunder liker å vite hva som forventes av de, og hvilke regler som gjelder. Da blir livet deres lettere. 

Ååå. nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilken rase du har! Jeg har en sjelden rase, hun som er 12 år, Cane Corso. Og hun har vært, og er ganske krevende. Mye egne meninger, stahet, vakt/vokt, jakt osv, men hun er en herlig hund, som heldigvis kan omgås de aller fleste nå, og som takler alle miljø. 

Skrevet

Følger, vi får valp til våren. 

Hvordan bør en gjøre det på natt? Hund i (åpent?) bur på soverommet, i kurv på soverommet, i bur i gangen og mor på madrass...? 

Tenker om valp må tisse på natta, så kanskje det er langt fra soverom til utgangsdør?

Skrevet
3 timer siden, MiniMjau skrev:

Følger, vi får valp til våren. 

Hvordan bør en gjøre det på natt? Hund i (åpent?) bur på soverommet, i kurv på soverommet, i bur i gangen og mor på madrass...? 

Tenker om valp må tisse på natta, så kanskje det er langt fra soverom til utgangsdør?

Fikk tips fra oppdretteren min, om å ha valpen på soverommet. Det har fungert kjempefint hos oss. Jeg valpesikret rommet, og den sov på gulvet. Vi våkner lett når den må ut på do. Da følte sen seg også fort trygg, og sov gjennom natten med en gang. Hadde sånne tissepads på gulvet i tilfelle uhell. 

Nå som vi har voksne hunder, så får de sove der de vil. De velger nesten alltid å sove på rommet vårt, tror de syns det er fint å være med flokken sin. Så jeg har ikke hatt hjerte eller lyst til å stenge dem ute, men det har ikke vært et problem de gangene de har måttet sove uten oss.

Skrevet
12 minutter siden, Scones skrev:

Fikk tips fra oppdretteren min, om å ha valpen på soverommet. Det har fungert kjempefint hos oss. Jeg valpesikret rommet, og den sov på gulvet. Vi våkner lett når den må ut på do. Da følte sen seg også fort trygg, og sov gjennom natten med en gang. Hadde sånne tissepads på gulvet i tilfelle uhell. 

Nå som vi har voksne hunder, så får de sove der de vil. De velger nesten alltid å sove på rommet vårt, tror de syns det er fint å være med flokken sin. Så jeg har ikke hatt hjerte eller lyst til å stenge dem ute, men det har ikke vært et problem de gangene de har måttet sove uten oss.

Sånn har vi det her også. Vi har valpen på soverommet, og der får den ligge der den vil. Vi våkner når den begynner å tasse rundt (jeg sover tydeligvis mye lettere med valp i hus). Valpen er snart 11 uker, og kun en gang har vi hatt tissedam på gulvet. Og jeg bærer den ut sånn i 5-tida, for det er da den våkner.

Jeg bærer valpen for det er ikke alltid den klarer å holde deg når vi skal ut, men bærer jeg, så gjør den det. Sånn har vi gjort det med de valpene vi har hatt før også. Valpen føler seg trygg når den er i samme rom som oss.

Men dagen starter uansett ikke før kl 7, da står alle opp, og alle 3 får sitt måltid. Så om valpen er våken kl 5-6, så er det fortsatt natta, og ingenting skjer. Da er det rett tilbake til soverommet, også får han styre med sitt til vi står opp kl 7.

Hunder er sosiale dyr, og liker ikke å sove alene. De vil gjerne sove med familien sin, så vi har to voksne og en valp på soverommet nå. De to voksne sover i fotenden av senga vår, så de blir ikke forstyrret av valpen. Og ja, vi skifter sengetøy to ganger i uka :)

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, Majott skrev:

Ååå. nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilken rase du har! Jeg har en sjelden rase, hun som er 12 år, Cane Corso. Og hun har vært, og er ganske krevende. Mye egne meninger, stahet, vakt/vokt, jakt osv, men hun er en herlig hund, som heldigvis kan omgås de aller fleste nå, og som takler alle miljø. 

Jeg har en basenji, en urhund. De, som ulver, har ikke det 'jeg vil glede deg' genet som moderne hunder har. Da er det ikke rart at basenjier ofte blir beskrevet som halvt hund, halvt katt 😅 Mye jobb, men veldig givende. 

• Liker 1
Skrevet

Kjøp støvsuger !!!! 😂

Anonymkode: 3404d...a38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...