AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #1 Skrevet 16. september 2020 Hei! Familien min har hatt en hannkatt nå i 4 år. For rundt en måned siden hentet vi en liten kattunge, en hunnkatt. Foreldrene mine ville ikke høre noe særlig på meg når jeg snakket om å introdusere de på den rette måten. Fra dag en satte de kattene i samme rom. Kattungen var svært skeptisk til den eldre katten i begynnelsen, og motsatt. Etterhvert som hun har funnet seg til rette i hjemmet, har hun begynt å løpe etter den eldre katten for leke. Dette liker han ikke, og virker svært brydd over henne. Når hun kommer for nærme, slår han henne (uten klør) og freser. Dette har pågått i en måned nå. Kattungen forsøker stadig å oppsøke han for å leke, og vi forsøker å lære henne at hun må være rolig rundt han, men hun forstår det ikke. Nå snakker foreldrene mine om gi tilbake kattungen, for de mener at kattene ikke kommer til å gå overens. De hadde nemlig en avtale med hun vi hentet katten hos, at vi kunne levere henne tilbake hvis de ikke gikk i lag sammen. Jeg har derimot blitt svært glad i denne kattungen, da hun mer kosete og sosial enn den eldre. Jeg klarer virkelig ikke tanken på å gi henne vekk, men vil det beste for henne selvfølgelig. Har lest på nettet at det kan ta uker før katter lærer å komme overens. Hva skal jeg gjøre? Er det noen med litt erfaring, som kan fortelle meg hva dere ville gjort? Anonymkode: 69dab...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #2 Skrevet 16. september 2020 Det kan ta lang tid før to katter kommer overens, spesielt om den eldre ikke orker kattunger. Er hannkatten kastrert? Det beste hadde jo vært om dere tok mange steg tilbake, og introduserte de på nytt på rett måte. Om foreldrene dine ikke gidder, så kan du prøve å overbevise de om å ordne med høyt klorestativ og/eller hyller på veggene, så kattene ikke må dele gulvet. Da har de også områder i høyden som én av de kan bruke. Anonymkode: 69be9...702 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #3 Skrevet 16. september 2020 Så slutt å vekk henne da, hvis ikke du vil gi henne det. Anonymkode: 078d1...c16
Diamant20 Skrevet 16. september 2020 #4 Skrevet 16. september 2020 Det vil nok ta litt tid, men de vil nok gå overens til slutt. Kattene her er langt i fra bestevenner, og de småkrangler litt av og til, men går stort sett greit overens. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #5 Skrevet 17. september 2020 Før eller senere kommer nok ungen til å skjønne hvor grensa går. Så lenge de ikke skader hverandre er det jo greit at den eldste katten setter seg i respekt. Anonymkode: b0707...489 1
Taluno Skrevet 17. september 2020 #6 Skrevet 17. september 2020 Dette kalles helt normal oppdragelse Den voksne setter grenser, og lærer den lille å oppføre seg. Språket dere mennesker bruker er jo ganske uforståelig for den lille, men fresing og klask med poter (uten klør) er kattespråk. Tilogmed kattemødre gjør dette med kattungene sine, freser, klasker til dem, dytter de bort, og lignende for å lære dem både oppførsel og språk. Det kan se veldig voldsomt ut, men det er helt normalt, og en ganske viktig del av oppdragelsen. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå