Gå til innhold

Hvor donere klær?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei!

Har en haug med meget pent brukte baby og -barneklær som jeg helst ønsker å gi til noen som VIRKELIG trenger de. Lurer derfor på om noen av Dere vet hvilke organisasjoner, Kirkens Nødhjelp/Norsk Folkehjelp o.l. , som tar imot slikt og som gir de gratis videre til barnehjemsbarn i andre land o. l. ??

Blir veldig takknemlig for svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ananas

Fretex!

Kansje det finnes alternativer men jeg gir vekk mellom en fjerdedel og en halvpart av alle klærne mine en gang i året omtrent til Fretex.

Jeg tror ikke de sender så mye ut, det er kansje mest narkiser, innvandrere og andre med lite penger som handler der.

Jeg synes Fretex er fantastisk, lar meg kvitte meg med ting med veldig god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vil ikke gi de til Fretex, som selger de videre... Finnes der ikke noe alternati`? Vil helst gi de til noen som GIR de gratis videre til fattige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med i anonsene i avisen. Det hender det står at noen vil dra nedover til et eller annet trengende land og ønsker å fylle en lastebil med ting de trenger, da kan du bare levere det til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du får gjøre som Cupcake anbefaler.

Ellers vil jeg si at selv om Fretex selger klærne, så gjør de et godt humanistisk arbeide. De har arbeidstrening for mange som trenger det eller som skal fåv en ny start, og overskuddet går til veldedighet som Frelsesarmeen gjør. Selv om jeg ikke er kristen støtter jeg Frelsesarmeens arbeide, for de bryr seg virkelig o dem som har kommet skjevt ut det i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fretex gir faktisk meste parten av klærne de får inn til trengende nordmenn.

Så det er ikke bare butikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slår også et slag for fretex, de gjør en kjempegod jobb!

Og pengene de får inn i butikkene går jo til mennesker som trenger det.

De har lang erfaring i å vite hvem som trenger det, og mennesker som går til frelsesarmeen for å få hjelp gjør ikke det fordi de har for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår også et slag for fretex, de gjør en kjempegod jobb!

Og pengene de får inn i butikkene går jo til mennesker som trenger det.

De har lang erfaring i å vite hvem som trenger det, og mennesker som går til frelsesarmeen for å få hjelp gjør ikke det fordi de har for mye...

Det er direkte skammelig at det er behov for Frelsesarmeens arbeide i Norge. :frustrert:

Til høsten stemmer jeg langt til venstre!

Måtte bare si det. :sjenert:

Endret av Bønna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gaja ii

hender det ikke at frelsesarmeen sender klær ut av landet også?

ellers er det litt rart å forlange at selve klærne skal sendes ut av landet, når man kan kjøpe mange ganger så mange klær i landet pengene kommer til... det koster jo også penger å sende klærne, og ved å bruke penger i andre land skaper man arbeidsplasser osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bedre for dem å motta klær fra rike land, enn å produsere klær til rike land ved å jobbe billig i sweat shops så de tjener penger til å kjøpe egne klær.

Ingenting provoserer meg mer enn at man lar være å automatisere produksjon fordi lønnskostnadene er lavere enn kapitalkostnadene. Tekstilindustrien kunne vært fullt ut automatisert allerede på 60-tallet, dersom det var vilje til det. :sinna:

Endret av Bønna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir også til Fretex to ganger i året - når sommertøyet pakkes opp og når vintertøyet pakkes opp. Ellers er jo krisesenterne et alternativ, det er ikke alle som rekker og ta med seg tøy og leker når dem må dra, så barnetøy og leker gir jeg til krisesentret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hender det ikke at frelsesarmeen sender klær ut av landet også?

Joda, Fretex sender klær ut av landet bl. a. til Russland, noe går til butikkene og noe som hverken kan brukes innen- eller utenlands blir det laget puter og dyner av...

Men det hender faktisk ganske ofte at butikkene også gir bort klær...det kommer mennesker som av forskjellige årsaker trenger noe der og da...de får!!

(Typisk eksempel er når vinteren kommer og det kommer inn bl. a norkomane e.l. i tynne jakker og tynne sko...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...