Gå til innhold

Corona hos dere unge voksne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter studerer i Oslo. Hun er i praksis ung voksen, men fortsatt "babyen" min hvis dere skjønner hva jeg mener. 

Nå har hun fått symptomer på forkjølelse, som kan være alt fra vanlig sesong forkjølelse til Corona. Hun bor fortiden sammen med familien vår i Oslo. Hun har tatt testen og venter på svar. Hun har vært sammen med kullvenn på lørdag og som utviklet symptomer selv, på søndag. Den personen har også tatt testen og er i karantene, da svar føreløpig ikke foreligger. 

Jeg vet veldig godt at hun skal være i karantene til svar foreligger og hvis positiv, i isolasjon. Men syns det er vanskelig å la henne være i Oslo, hvis hun er positiv.  Hun skal selvsagt ikke ta kollektiv i så fall, vi bor to timer unna og kan hente henne. Men jeg tenker med Mammahjerte og i praksis med tanke på de andre i familien. Spesielt når de har jobber hvor det er vanskelig å være borte. Men må de så må de. 

Hvordan har dere gjort det, svare helt anonymt. Har ungene kommet hjem og gått i karantene på rommet sitt eller er de alene i studentbolig/hybel med sykdom og dårlig allmenntilstand, men "frisk" nok til at det ikke er behov for innleggelse. Problemet blir jo da også for oss som da må gå i karantene selv. 

Hva tenker dere? Jeg er så i tvil, da jeg skjønner begge deler. 

Anonymkode: 77f74...146

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt skal ikke potensielt smittede reise noe sted. At det er noe å lure på engang...

Anonymkode: 9e3c2...835

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt skal ikke potensielt smittede reise noe sted. At det er noe å lure på engang...

Anonymkode: 9e3c2...835

Skjønner den, fornuften er enig. Hjerte sier noe helt annet. Lurte bare på om hva andre folk har valgt. Det er vel ikke ulovlig å lure på det? 

Skrevet

Bor hun sammen med personer i risikogruppen? Hvis hun tester positivt så må jo de i karantene fordi de kan være smittet, og henter dere henne må dere også i karantene. Jeg ville latt henne være der.

Anonymkode: c3f2f...8c4

• Liker 6
Skrevet

Så lenge hun kan passe på seg selv, så bor hun der hun bor. Skulle hun bli verre, så blir det sykehus. Det er ikke tiden for å hente henne hjem, men kanskje du kan tilby hjemlevering på døra av mat f.eks (at du legger ut for det)? For å gjøre det lettere for henne rent praktisk? 

Hadde mamma foreslått å hente meg når jeg var syk i studiebyen min, hadde jeg sagt blankt nei. Jeg har hatt alt fra svineinfluensa til kroniske smerter uten å dra hjem av den grunn :) 

Anonymkode: 273f5...c89

• Liker 2
Skrevet

Moren min ønsket det samme. At jeg skulle bo der dersom jeg ble syk. Jeg elsker mammaen min så høyt, og setter så pris på at hun sa de ordene med hjertet sitt. Men jeg hadde aldri gjort det, og etter litt forklaring og samtale så forstod hun det også. Jeg er voksen nok til å skjønne når jeg må kontakte lege, i Oslo får man alt av mat plassert på utsiden av døren dersom man trenger det. Medisiner også. Og av og til er det godt å bare være alene når man er syk også. I tillegg er det absolutt ikke verdt å risikere at du/øvrig familie blir smittet med corona bare fordi du føler at du må være mamma. Du er mer enn nok mamma bare ved å tenke tanken på at det er noe du ønsker å gjøre. Dette er en viktig del av å bli voksen, og hun klarer seg nok helt strålende. Så ikke hent henne. Hun skal være i karantene nå, og dette er det strenge regler for.

Anonymkode: 4be4c...d67

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor hun sammen med personer i risikogruppen? Hvis hun tester positivt så må jo de i karantene fordi de kan være smittet, og henter dere henne må dere også i karantene. Jeg ville latt henne være der.

Anonymkode: c3f2f...8c4

Nei. Hun bor ikke sammen med personer i risikosonen. Ingen av oss hjemme er i risikosonen heller. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren min ønsket det samme. At jeg skulle bo der dersom jeg ble syk. Jeg elsker mammaen min så høyt, og setter så pris på at hun sa de ordene med hjertet sitt. Men jeg hadde aldri gjort det, og etter litt forklaring og samtale så forstod hun det også. Jeg er voksen nok til å skjønne når jeg må kontakte lege, i Oslo får man alt av mat plassert på utsiden av døren dersom man trenger det. Medisiner også. Og av og til er det godt å bare være alene når man er syk også. I tillegg er det absolutt ikke verdt å risikere at du/øvrig familie blir smittet med corona bare fordi du føler at du må være mamma. Du er mer enn nok mamma bare ved å tenke tanken på at det er noe du ønsker å gjøre. Dette er en viktig del av å bli voksen, og hun klarer seg nok helt strålende. Så ikke hent henne. Hun skal være i karantene nå, og dette er det strenge regler for.

Anonymkode: 4be4c...d67

Hun er i en helserelatert utdanning og ønsker ikke å komme hjem. Vi har tatt en prat. 

Så vi får finne ut hvordan vi skal ordne dette når svaret har kommet. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun bor under samme tak med andre mennesker, så må de i karantene hvis hun er smittet.

Som smittet med Covid-19 har hun ikke lov å menge seg med andre mennesker. Hun har ikke lov til å gå over dørstokken og ut av boligen sin, hun får ikke lov til å ta kollektivtransport, gå på apotek eller andre butikker. 

I Bergen blir studenter som bor sammen med andre og som tester positivt, plassert på Coronahotell for at de andre ikke skal bli smittet. Hvordan det er i Oslo for studenter, vet jeg ikke. 

Anonymkode: bc618...1d5

• Liker 1
  • Opprett ny...