Gå til innhold

Eksamen yrkesutøvelse, karakter 3 !!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke noe tilbake melding og lander hver gang på karakter 3 ... har noen muligheten å se på det? trenger å høre noe form av tilbakemelding, blir sprø snart.

Har ikke oppgavene tilgjengelig :/

665UTD-V.docx

Anonymkode: fda17...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må vel faktisk be om tilbakemelding for å få det? 

Anonymkode: a63c6...0b3

De har ikke folk til å gi tilbakemelding når det kommer til yrkesutøvelse helsesekretær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke folk til å gi tilbakemelding når det kommer til yrkesutøvelse helsesekretær...

Den som har rettet eksamenen må da kunne gi en begrunnelse? Det har man vel krav på? 

Anonymkode: 43516...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den som har rettet eksamenen må da kunne gi en begrunnelse? Det har man vel krav på? 

Som sagt nei... de har ikke noen til å gi meg tilbakemelding,  har klaget 100 ganger

Så er veldig takknemlig hvis noen har muligheten å se på oppgaven, i stedet for å diskutere noe som ikke hjelper meg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må sende skriftlig beskjed til sensor for å få begrunnelse. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-04-01-15/KAPITTEL_1-5#§5-3

Se §3-5 

Mulig du må klage på karakteren og da får du begrunnelse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt nei... de har ikke noen til å gi meg tilbakemelding,  har klaget 100 ganger

Så er veldig takknemlig hvis noen har muligheten å se på oppgaven, i stedet for å diskutere noe som ikke hjelper meg 

Jeg tar opp fag , så dette er privat 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du sende dem lovverket, for det har de ikke lov til. Du har faktisk lov bestemt rett til begrunnelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du sende dem lovverket, for det har de ikke lov til. Du har faktisk lov bestemt rett til begrunnelse. 

Har gjort det, men det har gått noen måneder nå, skal ha eksamen til vinteren, kunne noen vær så snill se på oppgaven min ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke mitt fag så jeg kan ikke si så mye om faglig begrunnelse for dårlig karakter, men etter å ha skummet gjennom oppgaven din ser det ut som du har litt dårlig språk og skriver mye uten å si så mye. Virker som at du skriver det samme flere ganger bare på forskjellige måter og holder deg litt på overflaten uten å gå i dybden på temaet. I den første oppgaven kunne du for eksempel fått frem det samme med bare 2-3 setninger. 

Endret av netpuppy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt hvorfor du fikk en 3’er, og jeg har utdanning på masternivå.

Du burde ha gått mer i dybden på eksemplene dine, istedenfor å ramse opp mange ulike eksempler i de første oppgavene. Det virker rotete. Stille deg spørsmålene hva, hvordan og hvorfor, når du bruker eksemplene. Utdyp. Reflektere. 

Anonymkode: 29ab1...7ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at du har masse kunnskap, men du klarer ikke formidle det på en tydelig og systematisk måte. Du må øve på struktur, og du må korrekturlese oppgaven din etter den er skrevet. Det er mange skrivefeil og dårlig setningsoppbygning, som trekker ned inntrykket selv om innholdet er OK. Du skriver noe om de forskjellige begrepene, men så kommer du med en lengre oppramsing av eksempler. Det mangler struktur, og jeg synes det virker som du mister tråden litt underveis. Du mangler også en eller annen form for oppsummering eller konklusjon som avslutter utgreiingen. Jeg føler heller ikke at du egentlig svarer på problemstillingen, men at du går veldig rundt grøten. Du må analysere problemstillingen: hva er det de egentlig vil vite her. Hva er essensen av oppgaveteksten? Så setter du opp en punktvis disposisjon av hva du mener er riktig for å besvare spørsmålet, og så skriver du det ut etter du har laget en plan. 

Anonymkode: c8d0f...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette på videregående nivå eller? Uten å vite hva som kreves av deg, hva som er pensum og fagplan, så synes jeg at du har veldig dårlig språk. Du skriver, du, hvem du? Du ramser opp en god del istedenfor å gjøre rede for disse tingene. Bruker du overhodet pensum her? Har du lov å bruke bøker under eksamen? Det er så mye som spiller inn på hvorfor du får 3. Men trenger du høyere karakter?

Anonymkode: d626d...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette på videregående nivå eller? Uten å vite hva som kreves av deg, hva som er pensum og fagplan, så synes jeg at du har veldig dårlig språk. Du skriver, du, hvem du? Du ramser opp en god del istedenfor å gjøre rede for disse tingene. Bruker du overhodet pensum her? Har du lov å bruke bøker under eksamen? Det er så mye som spiller inn på hvorfor du får 3. Men trenger du høyere karakter?

Anonymkode: d626d...7ca

Det er vg1, tror jeg. Googlet fagkoden og kom til denne siden: https://www.udir.no/kl06/HSF1003

Læreplan finner man her, men den er utgått og viser videre til denne som gjelder fra 1. august 2020. 

Her er eksamensoppgaven. Ut fra at det er type åpen bok-eksamen, så skjønner jeg hvorfor karakteren er blitt tre. Her må du sette deg inn i hva de spør om, og hvordan de ønsker at du svarer på oppgaven.

Anonymkode: c8d0f...fb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varte eksamenen? Sier det samme som de andre. Dårlig språk, ikke noen logisk oppbygging av svaret, og kan ikke se at du bruker pensum i noen særlig grad. Les om hva som kreves for å få høyere karakter, trekk inn mer av pensum, og skriv mer spesifikt. 

Anonymkode: 0302e...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anvender du ikke vurderingskriteriene når du skriver besvarelsen? Står jo ganske greit hva som skal til. Du har jo bare ramset opp teori, og brukt eksempler uten å begrunne valgene.

VURDERINGSVEILEDNING FOR BESVARELSEN
– Når du løser oppgaven, må du beskrive og begrunne valgene du gjør.
– Kompetansen din i faget ut fra kompetansemålene i læreplanen viser du ved å
* presentere og bruke fagstoff og begrunne dine synspunkter og forslag til løsninger på oppgaven
* trekke inn ulike synspunkter og løsninger som er relevante for oppgavens problemstillinger
* gjøre rede for resultatet/konsekvensene av de faglige valgene dine
* mestre relevante grunnleggende ferdigheter
* bruke eksempler der det er relevant
* bruke fagterminologi, hjelpemidler og vedlegg på en hensiktsmessig og etterrettelig måte

Anonymkode: 29ab1...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får ikke begrunnelse ved primær sensur. For å få begrunnelse må du klage på karakteren. 

Anonymkode: 53c85...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å lese alt.... Men har avlagt helsesekretæreksamen som privatist med karakteren 6. Men det er viktig å tenke tverrfaglig hele veien. Uansett hva du svarer på så må må du huske på lover, regler, hensynet til det psykiske, det faglige, fysiske osv. Kanskje det også har noe med skrivingen din? 

Anonymkode: 6e406...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som de andre her, oppgaven din bærer preg av dårlig struktur, og gjentakende tekst uten presise formuleringer. Det er vanskelig å få tak i hvilken begrunnelse du mener å ha, det er mye svada. Du må skrive tydeligere/formulere deg mer presist for å få frem poengene. Som nevnt av en annen over bør du se på vurderingsveilederen for å se hvilke momenter eksamenen bedømmes etter, og bruke dette i besvarelsen. Jeg er ikke helsesekretær (men noe annet innen helse), men jeg syns også du kommer med rare eksempler i besvarelsen din.

Noen kommentarer

1a) som helsepersonell skal du kjenne til plikter/rettigheter for pasientene og bidra til at de får det de har krav på, og du har også en del plikter som regulerer egen yrkesutøvelse. Da er det tungvindt å fokusere på dine rettigheter som gravid arbeidstaker ifht kommunen, og helt irrelevant å komme med at du som gravid arbeidstaker har rett på tilrettelegging (som i all hovedsak følger av arbeidsmiljøloven og ulike tariffavtaler). Her burde du heller fokusert på at du som helsesekretær vet at alle personer har rett på akutt helsehjelp, betydning av taushetsplikten og brudd på denne ect, at lover regulerer klageadgang ect. Gjør eksemplene gode, yrkesnære og relevante. Den kunnskapen du besitter må du klare å vise kort og konsist. 

1b) Du blir spurt om hvorfor det må leveres politiattest, men svarer med hvor og når det gjøres, som allerede er beskrevet i spørsmålet. Det gir et dårlig svar, dropp det. Du skriver også "konsekvensene av å ikke gi en politiattest kan være mye", men gir bare ett eksempel, noe som gjør at påstanden din mangler begrunnelse. Skiver du at det kan bety mye, må du begrunne bredere. Når det gjelder din oppramsing av taushetsplikt er det ingenting galt i det du skriver, men formuleringer og dårlig flyt gir et inntrykk av du ikke helt har forstått omfang og hensikt med taushetsplikt, eller de konsekvensene det gir om den brytes. Husk at det ikke bare er for helsepersonell det gir en konsekvens ifht lovbrudd, den største konsekvensen er for pasientene som får sine opplysninger spredd. 

2a/b) jeg vet ikke hvilken definisjon dere får oppgitt ifht profesjonell omsorg, men jeg syns begge svarene dine her er tynne. Det du skriver kan gjelde hvem som helst som tar en jobb som innebærer å gi omsorg, de trenger ingen kompetanse for å utføre omsorgen eller bruke faget sitt i den forbindelse. I min fagtradisjon innebærer profesjonell omsorg nettopp at man bruker fagkunnskap (utdanning, kunnskap og erfaring) ikke alle andre besitter, til å gjøre vurderinger, valg og handlinger ut fra hva som er til det beste for pasienten relatert til den aktuelle problemstillingen. Dette skal gjøres innen rammeverk som lovverk, prosedyrer, etikk og forsvarlighet. Profesjonell omsorg er mye mer enn at du gjør noe uten å få noe tilbake slik du beskriver, her tror jeg du bør lese deg litt opp.

3) Jeg kan ikke mene noe om dine meninger, men må bare kommentere den siste setningen din. Der fokuserer du først på å skulle beskytte deg selv, og så beskytte pasientene. Det er ikke sikkert du er bevisst hva du har skrevet først og sist i setningen der, men når det sammenfaller med resten av besvarelsen din blir det mye meg, meg, meg i denne oppgaven, og lite fokus på pasienter/brukere/barn ect som er de du skal jobbe med i hverdagen. Husk at fokuset i helsefag ( og oppvekst for den del) ikke først og fremst er deg selv men den andre. Det betyr ikke at du skal utslettes og tråkket på, men være bevisst på hvem som står i sentrum. 

Jeg forstår godt at du fikk karakteren 3 her, og syns egentlig du kan være fornøyd med det. Du svarer ikke skikkelig på oppgavene slik de spør om i veiledningen. For en eksamen med 4 timers varighet har du levert en veldig kort og vag tekst, som kunne være bedre bearbeidet. 

Anonymkode: d10b0...c69

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...