Gå til innhold

Plantelys innendørs


Leo

Anbefalte innlegg

Jeg er av en eller annen grunn fullstendig ute av stand til å ta til meg informasjon når det gjelder plantelys. Jeg har lest side opp og side ned, men jeg forstår fremdeles svært lite. Det hjelper altså ikke å be meg google! :ler: 

Uansett har jeg planer om å begynne og så utover i høst- og vintermånedene og da trenger jeg ekstra lys. Området som skal dekkes er en bred vinduskarm på ca. 50x100 cm. Det er altså noe naturlig lys der, men ikke på langt nær nok for småplanter i de mørkeste månedene. 

Spørsmålet mitt da er om dette vekstlyspanelet kan egne seg og i så fall hvor langt over plantene det bør henge? 

 

Vekstlyspanel.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring med LED-plantebelysning, men lysstoffrør er det vanlig å henge ca 10 cm over plantetoppene, for maksimal utnyttelse av lyset. Dette er ikke eksakt vitenskap, og det at du i det hele tatt har en ekstra lyskilde, vil gjøre underverker i forhold til ingenting.

Anonymkode: fe3f0...3e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen erfaring med LED-plantebelysning, men lysstoffrør er det vanlig å henge ca 10 cm over plantetoppene, for maksimal utnyttelse av lyset. Dette er ikke eksakt vitenskap, og det at du i det hele tatt har en ekstra lyskilde, vil gjøre underverker i forhold til ingenting.

Anonymkode: fe3f0...3e3

Takk for svar! Lysrør funger vel egentlig helt greit, men siden jeg ikke forstår en dritt av dette tør jeg ikke å ta sjansen. Litt av tanken er også at jeg skal slippe å tukle med masse oppheng og at jeg evt. kan bruke armaturet ute i drivhuset senere siden det er merket IP65. Har sendt en mail til butikken nå så får vi høre om de har noe å si og evt. hva. (Det er uansett en grei måte å sjekke servicenivået på :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ta spesifikasjonene med en klype salt. Å få 600W ut av en dings som bruker 150W er nokså revolusjonerende. Jeg stusser også litt over oppgitt levetid. Det er vanlig at LED-lamper har levetid på rundt 25.000 timer, så det dobbelte er muligens optimistisk.

Anonymkode: fe3f0...3e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ta spesifikasjonene med en klype salt. Å få 600W ut av en dings som bruker 150W er nokså revolusjonerende. Jeg stusser også litt over oppgitt levetid. Det er vanlig at LED-lamper har levetid på rundt 25.000 timer, så det dobbelte er muligens optimistisk.

Anonymkode: fe3f0...3e3

Takk for innspill! :) Når skjønner du kanskje hvorfor jeg er forvirret? :ler: Spesifikasjonene spriker mildt sagt både hit og dit hos de forskjellige leverandørene. Her vil jeg tro at de mener at et forbruk 150W gir tilsvarende mye lys som en tradisjonell lampe på 600W ville ha gitt. Dette er nemlig en ikke helt uvanlig måte å gjøre det på. 

Levetid på 50.000 timer ser jeg det er flere som oppgir på LED-vekstlys, men det vil jo uansett variere (Tror kanskje det er fordi disse lampene gjerne er utstyrt med kjølevifter, men jeg vet ikke). Lyser den i 10.000 timer dekker den uansett behovet mitt i ca. ti år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt på å skaffe meg plantelys og er mildt sagt forvirret 😅 Vil derfor følge denne tråden og håper flere kan bidra med erfaringer. Lurer også på om det finnes noen på noe slags bordstativ så man slipper å borre et system i taket å henge fra? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Frøkensina skrev:

Jeg har også tenkt på å skaffe meg plantelys og er mildt sagt forvirret 😅 Vil derfor følge denne tråden og håper flere kan bidra med erfaringer. Lurer også på om det finnes noen på noe slags bordstativ så man slipper å borre et system i taket å henge fra? 

Jeg har i aller høyeste grad googlet, så jeg er godt orientert i markedet vil jeg si! :ler:  Imidlertid har jeg funnet ut at de blir litt for små til mitt bruk (Tror jeg da...), men Garden Living har bl.a. forskjellige typer stativ med dertil egnet plantelys. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leo skrev:

Jeg har i aller høyeste grad googlet, så jeg er godt orientert i markedet vil jeg si! :ler:  Imidlertid har jeg funnet ut at de blir litt for små til mitt bruk (Tror jeg da...), men Garden Living har bl.a. forskjellige typer stativ med dertil egnet plantelys. 

Takk! :blomst: Så bra, jeg har ikke så mye tålmodighet med akkurat plantelysgoogling for jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter :ler: I tillegg blir jeg skeptisk til LED som plantelys (helt grunnløst sikkert og basert på at jeg hater mange LEDlys som blender og sprer seg ulikt andre lys). Men samtidig så er jo LED kalde, da trengs det vel ikke noen kjøling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plantelys fra ikea. Ser ikke ut som at de selger den typen jeg har lenger, men jeg fant denne: https://www.ikea.com/dk/da/p/vaexer-led-paere-til-dyrkning-par30-e27-60317483/. Vil tro den fungerer helt fint. Det er ikke vanskelig å få til, og selv om det kanskje er en bestemt høyde som fungerer aller best, vil jo planten ha godt av det så lenge den får noe av lyset på seg.

Det som er viktig å huske på er at lyset ikke skal stå på hele tiden, fordi planten også må ha det mørkt. Jeg pleier å sette på mitt før jeg drar på jobb og lar det stå på til rundt 18.

 

Anonymkode: 2e130...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planterom i kjelleren som brukes på nyåret og fram til mai. Bruker vanlige lysrør 36 watts lysrør, dog hvitere enn det man normalt bruker inne (finner det hos Biltema, ca fargetemperatur på 6500 K). De settes inn tette armaturer som henges ned fra tak eller hylle i kjetting. 10-15 cm over plantene så da ser du omtrent hvor mange planter man kan ha under en slik. Blir endel varme, men om man allikevel må varme opp spiller ikke det noen rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, skrue skrev:

Har planterom i kjelleren som brukes på nyåret og fram til mai. Bruker vanlige lysrør 36 watts lysrør, dog hvitere enn det man normalt bruker inne (finner det hos Biltema, ca fargetemperatur på 6500 K). De settes inn tette armaturer som henges ned fra tak eller hylle i kjetting. 10-15 cm over plantene så da ser du omtrent hvor mange planter man kan ha under en slik. Blir endel varme, men om man allikevel må varme opp spiller ikke det noen rolle.

Dette må jeg ha inn med teskje! :ler: Har du da ett eller to lysrør over hver "seksjon" med planter? 

Av praktiske grunner er jeg avhengig av å ha alle plantene på en flate og dessuten kunne jeg tenke meg å ikke måtte montere sammen forskjellige ting så derfor er jeg på jakt etter en lampe som kan brukes. Tror du den jeg har linket til i HI kan fungere eller blir det rett og slett for mye? Kan jeg evt. bruke en størrelse mindre? Eller noe fra en annen leverandør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha den i et oppholdsrom? Da tror jeg denne kan bli skikkelig ubehagelig. Tenk deg flombelysningen fra 10 gammeldagse 60-wattpærer hengende på rekke i vinduet ... Jeg er ingen ekspert på dette, men tror ikke det er behov for på langt nær så sterkt lys for å gi frøplantene dine en god start. I tillegg stusser jeg på at denne bare har 4000 Kelvin. Rundt 6500 er vel mer vanlig for plantelys? 

Jeg har forresten denne ganske høyt i vinduet for å gi potteplantene mine litt ekstra hjelp. Den er litt skarp for øynene, men synes ikke så godt fra der jeg sitter til daglig. Om den henges lavere over pottene tror jeg den kan gi deg lys i massevis. I tillegg til stående stativ får du også kjøpt stativ med sugekopper til å feste på vinduet, så du kan justere høyden helt trinnløst.

Anonymkode: 69c64...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Led lamper blir varme de. Ikke selve led dioden men elektronikken bak blir varm.

150w du linker til kan bli for mye men kommer ikke til å skade planter. På en måte det er aldri for mye av kunstig lys.

På annen side plasserer du den 150w led i vinduskarmen så kommer folk til å tenke at sola har flyttet inn i huset hos deg. De er sterke og avgir mye lys.

For grønne planter brukes lamper med 6500 kelvin ,for planter som skal blomstre eller ha frukt/bær brukes 2700 kelvin. Man kan kjøpe led lamper som inneholder begge to da.

Nå er forvirring enda store eller ? Jeg kan en del om plante lys men det blir for mye å skrive om. 

Siden du skal ha små planter så anbefaler jeg lampe med lys varme rund 6500 kelvin. Du skal plante de ute når vår kommer så de trenger bare hjelp gjennom vinteren så kan sånn lampe gjøre jobben og

https://www.plantasjen.no/plantelys-led-no.1-lengde-60-cm-531129.html?gclid=EAIaIQobChMIovzLw9H06wIVDAB7Ch2wegh_EAQYAiABEgIOn_D_BwE

Vi har brukt sånn led på noen lavendel planter og chili planter og det gikk kjempe fint.

Anonymkode: 54b9a...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan legge til at det holder med 1 led lengde over 1 rekke med planter. Men vil du ha flere så skader det ikke ! Vi har de led jeg linker til i 60cm lengde også satt vi 5 planter under. Hver potte var 10cm i omkrets og plantene var 4-5 cm høye. Led plaserte vi ca. 5 cm over plantene. Også når planter vokser så flyttes led lampe oppover.

Anonymkode: 54b9a...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: De lampene fra Nelson Garden som vi har linket til i de to siste innleggene er en del billigere på Europris enn på Plantasjen, om du har en Europris i nærheten. :) 

Anonymkode: 69c64...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også googlet meg i hjel, og ble egentlig ikke noe klokere. Dette temaet er rett og slett gresk for meg.

Men skjønner at planter foretrekker blåere/hvitere lys enn mennesker som foretrekker gulere lys. I tillegg er lyset fra lampene/lysrørene ganske sterke, så å ha det i et oppholdsrom kan bli ubehagelig. 

Jeg endte opp med et eget planterom med LED-lys av denne typen https://www.plantasjen.no/plantelys-led-no.1-lengde-60-cm-531129.html (de var billigere på europris, men finner de ikke der nå). Har brukt disse i et par måneder, og plantene vokser hvertfall, men aner virkelig ikke om de er bra nok. 

Anonymkode: 10b65...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, Leo said:

Dette må jeg ha inn med teskje! :ler: Har du da ett eller to lysrør over hver "seksjon" med planter? 

Av praktiske grunner er jeg avhengig av å ha alle plantene på en flate og dessuten kunne jeg tenke meg å ikke måtte montere sammen forskjellige ting så derfor er jeg på jakt etter en lampe som kan brukes. Tror du den jeg har linket til i HI kan fungere eller blir det rett og slett for mye? Kan jeg evt. bruke en størrelse mindre? Eller noe fra en annen leverandør? 

Jeg henger i hyller (ivar-hyller fra ikea som er 50 cm dype). Over hver hylle har jeg for det meste to armaturer av tilsvarende type som linket under, altså fire lysrør. For meg passer det med armaturer som er tilpasset 36 watts lysrør. Kan godt prøve et ett armatur først for å se om det er nok. https://www.biltema.no/bygg/belysning/innendorsbelysning/lysrorarmaturer/lysrorarmatur-ip65-2000043265 

Jeg pleier å sette plantepottene på kasser ol for å få dem ca 10-15 cm unna armaturene når plantene er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, skrue skrev:

Jeg henger i hyller (ivar-hyller fra ikea som er 50 cm dype). Over hver hylle har jeg for det meste to armaturer av tilsvarende type som linket under, altså fire lysrør. For meg passer det med armaturer som er tilpasset 36 watts lysrør. Kan godt prøve et ett armatur først for å se om det er nok. https://www.biltema.no/bygg/belysning/innendorsbelysning/lysrorarmaturer/lysrorarmatur-ip65-2000043265 

Jeg pleier å sette plantepottene på kasser ol for å få dem ca 10-15 cm unna armaturene når plantene er små.

Tusen takk for hjelpen! Selv om jeg ikke kan bruke helt den samme løsningen har jeg nå fått en langt bedre idé om hva jeg faktisk trenger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...