Gå til innhold

Svært ulik økonomi- hvordan løse disse problemene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og samboer ha svært ulik økonomi. Jeg er student med en deltidsjobb og får ca 11K i måneden, han er ferdigutdannet med full jobb og får 35k. Problemet mitt er litt at han ønsker ofte mye jeg ikke ønsker å bruke penger på. Nå har en for eksempel fått for seg at han ønsker en ny og større tv til tross for at den vi har funker utmerket. For en måned siden var det snakk om spesialtilpassede gardiner. Slik er det mange ganger i året. Jeg er på et stadie der  at hvis jeg skal bidra får jeg ingenting igjen i måneden, ingenting å bruke på sosiale ting som kino, kafebesøk osv og ingenting å spare (må sannsynligvis ta ut av sparekonto også). Han vil derimot fortsatt kunne kjøpe mye til seg selv, spare mye osv. Det er ikke noe problem for meg å bruke penger på ting til fellesskapet som vi trenger (bidro fks til ny ovn, oppvaskmaskin, spisebord), men er det rettferdig at jeg må bruke så mye på noe jeg ser på som unødvendig når det forårsaker at jeg strever økonomisk den måneden?

Anonymkode: e9e2b...6c2

Skrevet

Nei da må du bare si at "det høres fint ut men det har jeg ikke råd til". Så får han ta et valg om det er så viktig at han vil betale det selv eller om han klarer seg uten.

Her var det jeg som ville ha ny TV og mannen mente det var helt unødvendig. Så da kjøpte jeg en TV selv siden jeg har råd til det. (Det har han også i vår situasjon men han ville ikke bruke penger på det og det var ok, det var ikke en nødvendig greie så da ville jeg ikke akkurat tvinge ham til det)

Anonymkode: 45e20...b02

• Liker 12
Skrevet

Det dere kan gjøre om han føler det er urettferdig er å notere ned det han betaler/kjøper ekstra, så får han det med seg ved et eventuelt brudd.

Anonymkode: 45e20...b02

• Liker 8
Skrevet

Hvordan bor dere? Tidligere var jeg i jobb, mens mannen jobbet deltid. Jeg eide leilighet, og vi fikset det sånn at han betalte husleie til meg og jeg betalte lånet. Husleien besto av husleien i borettslaget, pluss 1000 kr til regninger. Nå betaler vi prosentvis til en felleskonto der alle våre felles utgifter blir trukket fra. Dersom vi går ut og spiser, f.eks betaler vi bare med felleskortet.

Anonymkode: e1881...4d2

Skrevet

Dersom han vil ha nye ting kan jo han kjøpe det hvis han vil. Er du medeier i boligen?

Vi har vært samboere i mange år og eier boligen sammen, men jeg kjøper ofte ting alene siden jeg har langt bedre råd enn han. Dette er også veldig greit i forhold til om vi skulle gå fra hverandre en gang i fremtiden, så blir delingen veldig enkel.

Anonymkode: 0e8ab...11b

• Liker 4
Skrevet

Takk for mange gode svar. Han eier leiligheten og jeg betaler han leie på 3-4K (avhengig av hva jeg får inn den måneden).  Han betaler da ca 11k tror jeg. Vi betaler 50/50 for mat og setter inn 2k hver. Med andre ord sitter jeg igjen med ca 5k som jeg har til øvrige regninger, sparing, sosialt og ting som oppstår. Han betaler alltid den største delen av ting vi kjøper, men å gå ut med 2-4 K på en måned utgjør veldig mye for meg.

Anonymkode: e9e2b...6c2

Skrevet

eh jeg brukte en gang 15000 kr på spesialtilpassede rullegardiner. fan og, det skulle jo min daværende kjæreste vært med og betalt for🤷‍♀️kan jeg sende han eg regning🤭ts hvorfor i alle dager er du med å betaler slike ting i en leilighet du ikke EIER???

Anonymkode: dc097...703

• Liker 6
Skrevet

Du skal jo ikke betale en krone for ting i hans hus!!

Altså, her må du Gro deg en vagina å sette foten ned. 

Det er jo helt urimelig!

Anonymkode: 74895...d14

• Liker 4
Skrevet

En samboerkontrakt og liste over ting du kjøper og han kjøper, så ordner det seg. Hvis dere holder sammen hele livet så vil det vel bli rettferdig etter hvert. Rett som det er blir han ufør eller mister jobben og må leve på deg en stund. 

Anonymkode: 48765...97e

• Liker 2
Skrevet

Her vil jeg si at siden TS ikke er medeier i bolig, får mannen handle til seg selv. Dersom det blir brudd, så er det da også lettere å dele opp. Slik ståa er i forholdet, er det nok best at en part betaler fullt for en ting som da deretter er ens eget ved et brudd.

Om han ønsker ny tv, javel, da får HAN bruke penger på det. Det er ikke noe som er nødvendig da der er en velfungerende tv i hus allerede.

Du skal ikke betale noe som vil følge huset heller, det være seg oppussing eller annet fast inventar.

Anonymkode: dc7e1...2b5

• Liker 5
Skrevet

Da må han betale tv og diverse selv, om bare han ønsker det :) Er i ganske lik situasjon, og ting vi deler på er strøm og faste utgifter. Går vi ut og spiser så deler vi på det, og av og til spanderer kjæresten fordi han har lyst.

Når vi kjøper større ting, så enten sparer vi opp til det i fellesskap, eller så kjøper og eier han den tingen. Det er helt greit for meg. Han kan ikke kreve at du bidrar fordi HAN vil ha ny tv eller spesialtilpassede gardiner til SITT hus som du ikke eier. Det blir for teit. Du får ikke noe igjen for de gardinene om det blir brudd, husk det :) 

Skrevet

Du har ikke råd til ny tv. Da velger han selv om han vil kjøpe ny tv. Da eier han TVen. Blir det brudd, så blir ikke TVen og gardinene med på det som skal fordeles.

Anonymkode: a542b...9a9

• Liker 6
Skrevet

Er han helt nedsnødd som ikke forstår hvor urimelig det er å spørre deg om å bidra til større TV og luksusgardiner når du er student? Hva slags fyr er dette??

Anonymkode: 5ec04...5ee

• Liker 4
Skrevet

Han er jo helt urimelig spesielt siden du er student og har så lav inntekt fra før av. Det at han krever 3-4,000,- pluss andre ting fra deg er jo helt urimelig siden han eier boligen. 3-4,000,- imens du bor der er jo greit, men noe mer er jo helt urimelig her må du bare snakke til ham om at du har ikke råd til det, men dersom han har lyst til å kjøpe det til seg selv så kan han gjøre det!

Men, absolutt vanskelig situasjon å være i når man har så forskjellige økonomier og hvordan så store forskjeller forbruksnivå. Dette her er jo noe dere burde ha snakket om tidligere sammen.

Skrevet

Det er jo bare å si at det har du ikke råd til. Så får han enten kjøpe den selv, eller godta å leve uten. 

Har man ulik økonomi, legges forbruket opp til den som har dårligst inntekt. Så må den som tjener mest enten da velge å betale mer for noe, eller leve uten det. 

Jeg hadde aldri brukt penger på noe jeg ikke hadde lyst på/behov for, om det betød at jeg satt igjen med tom konto, og ikke hadde råd til det JEG ville. Ei heller kunne det falle meg inn å kreve at mannen min skulle blakke seg fordi JEG synes de gamle gardinene våre er stygge. 

Her er det jeg som har best økonomi, og vi har da kjøpt bolig og denslags etter mannens inntekt. 

Anonymkode: a100f...ff9

• Liker 2
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å si at det har du ikke råd til. Så får han enten kjøpe den selv, eller godta å leve uten. 

Har man ulik økonomi, legges forbruket opp til den som har dårligst inntekt. Så må den som tjener mest enten da velge å betale mer for noe, eller leve uten det. 

Jeg hadde aldri brukt penger på noe jeg ikke hadde lyst på/behov for, om det betød at jeg satt igjen med tom konto, og ikke hadde råd til det JEG ville. Ei heller kunne det falle meg inn å kreve at mannen min skulle blakke seg fordi JEG synes de gamle gardinene våre er stygge. 

Her er det jeg som har best økonomi, og vi har da kjøpt bolig og denslags etter mannens inntekt. 

God løsning om det å legge forbruket opp til den som har dårligst inntekt. Slipper man mange unødvendige store konflikter! 

Skrevet

Du er leietaker i hans bolig (og har forhåpentlig også en leiekontrakt som gir deg rettigheter til å bli boende i boligen i en bestemt periode etter oppsigelse?) og skal følgelig ikke betale for eiendeler som tilhører boligen. 

Anonymkode: dfc3f...fee

• Liker 1
Skrevet

Du må bare være tydelig å sette grenser for deg selv og hva du syns det er greit å bruke penger på. 

Anonymkode: 8b5ad...85c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er leietaker i hans bolig (og har forhåpentlig også en leiekontrakt som gir deg rettigheter til å bli boende i boligen i en bestemt periode etter oppsigelse?) og skal følgelig ikke betale for eiendeler som tilhører boligen. 

Anonymkode: dfc3f...fee

Innbo som spisebord og tv er jo ikke eiendeler som tilhører boligen. Fastmonterte solscreens er derimot det. 

Om samboeren skal kjøpe tv'en alene, må han få det inn i samboerkontrakten at det er han som eier den. Skal de kjøpe den sammen, må det være noe begge er enige om, og begge eier den da sammen. Men har ikke ts lyst å bruke penger på den, skal hun selvsagt ikke være med å betale, så er det opp til mannen om han vil kjøpe den alene eller ikke. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...