Gå til innhold

Svært ulik økonomi- hvordan løse disse problemene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og samboer ha svært ulik økonomi. Jeg er student med en deltidsjobb og får ca 11K i måneden, han er ferdigutdannet med full jobb og får 35k. Problemet mitt er litt at han ønsker ofte mye jeg ikke ønsker å bruke penger på. Nå har en for eksempel fått for seg at han ønsker en ny og større tv til tross for at den vi har funker utmerket. For en måned siden var det snakk om spesialtilpassede gardiner. Slik er det mange ganger i året. Jeg er på et stadie der  at hvis jeg skal bidra får jeg ingenting igjen i måneden, ingenting å bruke på sosiale ting som kino, kafebesøk osv og ingenting å spare (må sannsynligvis ta ut av sparekonto også). Han vil derimot fortsatt kunne kjøpe mye til seg selv, spare mye osv. Det er ikke noe problem for meg å bruke penger på ting til fellesskapet som vi trenger (bidro fks til ny ovn, oppvaskmaskin, spisebord), men er det rettferdig at jeg må bruke så mye på noe jeg ser på som unødvendig når det forårsaker at jeg strever økonomisk den måneden?

Anonymkode: e9e2b...6c2

Skrevet

Nei da må du bare si at "det høres fint ut men det har jeg ikke råd til". Så får han ta et valg om det er så viktig at han vil betale det selv eller om han klarer seg uten.

Her var det jeg som ville ha ny TV og mannen mente det var helt unødvendig. Så da kjøpte jeg en TV selv siden jeg har råd til det. (Det har han også i vår situasjon men han ville ikke bruke penger på det og det var ok, det var ikke en nødvendig greie så da ville jeg ikke akkurat tvinge ham til det)

Anonymkode: 45e20...b02

• Liker 12
Skrevet

Det dere kan gjøre om han føler det er urettferdig er å notere ned det han betaler/kjøper ekstra, så får han det med seg ved et eventuelt brudd.

Anonymkode: 45e20...b02

• Liker 8
Skrevet