Gå til innhold

Hvilken uke er jeg i? Gravid app


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo 

Jeg har to gravidapper på tlf 😂 babyverden og preglife. Begge viser 15+3, men på preglife står det at jeg er uke 16 og babyverden viser at jeg er i uke 15..vet ikke hvilken jeg skal stole på. Hvilken uke er jeg i? 

Altså, er 15+3 uansett, men likevel.. Tenker på infoen man får hver uke er jo interessant og vil gjerne vite om det faktisk stemmer på det tidspunktet jeg er. 

Anonymkode: 7b6d6...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 + 3 er15 fullgåtte uker og 3 dager. Du har altså lagt dette bak deg. Du er altså inne i uke 16.

Anonymkode: 31032...05e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det blir enklere å forstå hvis du tenker på hvor mange år du er. Hvis du f.eks er 28 år og 4 mnd så sier du at du er 28 år, men du har strengt tatt begynt på ditt 29. Tilsvarende med graviduker. I Norge snakker man om fullgåtte uker. Altså er du i uke 15 nå 😊

Anonymkode: 39cbe...6b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det blir enklere å forstå hvis du tenker på hvor mange år du er. Hvis du f.eks er 28 år og 4 mnd så sier du at du er 28 år, men du har strengt tatt begynt på ditt 29. Tilsvarende med graviduker. I Norge snakker man om fullgåtte uker. Altså er du i uke 15 nå 😊

Anonymkode: 39cbe...6b1

Da blir kanskje babyverden den appen som er mer riktig da 😊

Anonymkode: 7b6d6...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere sier hjertet begynner banke i uke 6/7, er dette medregnet ukene fra forrige mens og frem til eggløsning?

Altså at den reelle tiden du har vært gravid er egentlig bare 4 uker, men pga de to ekstra ukene du legger på fra før eggløsning blir det da 6?

Dette forstår jeg ikke. For barnet vokser jo ikke de to ukene mellom siste mens og eggløsning. Hvorfor regner de med de?? 

Anonymkode: 7bfac...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

15 + 3 er15 fullgåtte uker og 3 dager. Du har altså lagt dette bak deg. Du er altså inne i uke 16.

Anonymkode: 31032...05e

Nei. Hun er i uke 15, men i sekstende uke. 

Anonymkode: 73e79...ee3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne i din 16 uke, og er dermed i uke 16. Men du er 15 uker på vei, ettersom du har 15 fullgåtte uker bak deg.


Jeg bleier å bruke å si hvilken uke jeg er inne i, altså uke 15 for min del (14+4). 

Anonymkode: 25ae2...a57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er inne i din 16 uke, og er dermed i uke 16. Men du er 15 uker på vei, ettersom du har 15 fullgåtte uker bak deg.


Jeg bleier å bruke å si hvilken uke jeg er inne i, altså uke 15 for min del (14+4). 

Anonymkode: 25ae2...a57

Da sier du feil, rett og slett. Er du 14+4, er du i uke 14. Ja, du er i din femtende uke, men i uke fjorten. Leger og helsevesenet i Norge kommer til å misforstå deg om du sier du er i uke 15 når du er 14+4, for du er pr norske definisjoner i uke 14. 

Anonymkode: 73e79...ee3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det som at i det du har passert 15+0 er du i uke 15, men du kan også si at du er i sekstende uke siden det er den du har påbegynt. Jeg blir kjempeforvirret av det der jeg også, men jeg tror jeg er i uke 8, og niende uke. Jeg prøvde å finne siden jeg leste dette på, men jeg finner den ikke igjen.

Anonymkode: 16740...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da sier du feil, rett og slett. Er du 14+4, er du i uke 14. Ja, du er i din femtende uke, men i uke fjorten. Leger og helsevesenet i Norge kommer til å misforstå deg om du sier du er i uke 15 når du er 14+4, for du er pr norske definisjoner i uke 14. 

Anonymkode: 73e79...ee3

Det er jo ikke feil. Jeg er jo ikke inne i min 14 uke når jeg har 14 fullgåtte uker bak meg. Og det er jo nettopp derfor det står «i uke 15» fordi man er inne I den 15 uken. Dette er mitt tredje barn, og ingen leger eller noe helsevesen har verken misforstått eller reagert noe på det.

Skal sies at jeg som oftest bruker «i uke X» i det dagligdagse hvis noen skulle spørre, og «X uker på vei» (som da er fullgåtte uker) til leger og helsevesen.

Anonymkode: 25ae2...a57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde de samme appene og lurte på deg samme første gang jeg var gravid 😅Jeg erfarte at helsepersonell brukte fullgåtte uker i hvert fall, altså det samme som Babyverdens app. Men også at det varierer hva folk sier i dagligtale. Stort sett er det jo ikke så viktig at dette er helt nøyaktig. Men siden jordmoren min sa at jeg var i uke 24 når jeg var 24+2, så sa jeg også det. Det gir dessuten mening for meg at det blir på samme måte som med år for eldre barn (og voksne). Nå sier jeg jo at datteren min er 2 år selv om hun fylte 2 i sommer og er inne i sitt 3. år. 

Anonymkode: 0258d...b00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Når dere sier hjertet begynner banke i uke 6/7, er dette medregnet ukene fra forrige mens og frem til eggløsning?

Altså at den reelle tiden du har vært gravid er egentlig bare 4 uker, men pga de to ekstra ukene du legger på fra før eggløsning blir det da 6?

Dette forstår jeg ikke. For barnet vokser jo ikke de to ukene mellom siste mens og eggløsning. Hvorfor regner de med de?? 

Anonymkode: 7bfac...2f6

Fordi mensen er et fint holdepunkt. Folk vet når de hadde mensen, men ikke når man har eggløsning.

Anonymkode: c6276...1c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier den uken før pluss tegnet. Jeg er 21+1 idag, så da sier jeg 5 måneder for de som ikke bryr seg, og uke 21 til de som ønsker å vite uke. 

Anonymkode: 27700...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Infoen angående fosterets utvikling i Preglife er ikke feil, appen har bare en annen måte å regne uker på, siden den opprinnelig er amerikansk. En del land, inkludert USA, teller uker som den uken man er på vei mot, mens vi i Norge regner fullgåtte uker. Når du er 15+3 er det altså vanlig å si at du er i uke 15 her i Norge, mens det i USA er vanlig å si at du er i uke 16. Preglife er justert for dette, så det er ikke slik at du får infoen en uke for tidlig. 

Anonymkode: a8264...faa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså preglife appen er jo riktig i den fortand at 15+3 i den er det samme som 15+3 i alle andre apper. Er du 15+3 og det står det i appen vil infoen om fosteret osv være riktig. At preglife bruker uke 16 om 15+3 skyldes at den er utenlandsk der det er mer vanlig å si uken man er inne i fremfor fulgåtte. Kan være greit å vite at helsepersonell bruker fullgåtte. Får du beskjed om at feks rhesusprøven (for de som er RhD negativ) skal tas i uke 24 så vil det si f.o.m 24+0 t.o.m 24+6. Jeg bruker derfor alltid fullgåtte uker, da det blir mer konsekvent. Men.. i bunn og grunn har det ingenting å si.. ingen andre enn helsepersonell bryr seg om du sier 15 eller 16, 24 eller 25, 30 eller 31. 

Anonymkode: af527...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke feil. Jeg er jo ikke inne i min 14 uke når jeg har 14 fullgåtte uker bak meg. Og det er jo nettopp derfor det står «i uke 15» fordi man er inne I den 15 uken. Dette er mitt tredje barn, og ingen leger eller noe helsevesen har verken misforstått eller reagert noe på det.

Skal sies at jeg som oftest bruker «i uke X» i det dagligdagse hvis noen skulle spørre, og «X uker på vei» (som da er fullgåtte uker) til leger og helsevesen.

Anonymkode: 25ae2...a57

Men sier du også at du er 31 år når du nettopp har fylt 30 og da er inne i ditt 31. år?

TS, som de andre sier er du 15 uker på vei, og inne i din 16. uke. 

Anonymkode: aaa2d...5d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...