Gå til innhold

Bryllup på rådhuset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan foregår et bryllup på rådhuset? Jeg liker ikke oppmerksomheten rundt slike ting, ei heller samboer. Helst skulle vi sittet ved en pult og bare skrevet under på ett papir uten noen vitner eller noe. 

Har forstått at det må være to vitner. Så leses det opp fra en ansatt. Er det spørsmål som i kirken? Kysse bruden? Står man som i kirken? 

Anonymkode: cd298...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi giftet oss på rådhuset for et års tid siden. Det var ordføreren som viet oss. Han leste opp det borgerlige vigselsformularet, vi sa ja og skrev under papirene (det gjorde også vitnene). Jeg, mannen min og ordføreren stod rundt et lite bord hvor papirene lå. Vi hadde et vitne hver og rundt 10 av de nærmeste i familien. De stod i en halvmåne rundt oss. Så dro vi ut å spiste middag hele gjengen. Det var også mulighet for musikk og kulturinnslag, men det ville ikke vi. Mitt inntrykk er at de er ganske fleksible ifht hvordan det enkelte par ønsker å gjennomføre. 

 

Anonymkode: eaf10...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss på rådhuset nå i koronatider. Giftet oss på en lørdag. Vi møtte opp utenfor med nærmeste familien, tok en del bilder mens vi ventet. Da det var vår tur var det bare vi to + forlovere som fikk bli med inn på rommet vielsen fant sted. Vi satt på hver vår stol mens en ansatt på rådhuset gikk gjennom det hun skulle, så signerte vi noen papirer også var vi gift. Husker ikke om vi reiste oss noe, men vi tok på ringer. Både ringer og kyss og sånt er helt valgfritt. Man må bare svare "ja" på om man vil gifte seg med den andre. Det var et fint rom og til vanlig ville det vært plass til en 20 stk som kunne satt og sett på og det var rom for kulturelle innslag, osv. Tok ca 5 min for vår del som ikke hadde noe innslag, tror det settes av en del mer tid. Vi gikk så ut og fikk gratulasjoner og ble tatt bilder av utenfor av våre nærmeste. Så dro vi hjem og spiste middag vi sammen med familien (kun foreldre og søsken). 

 

Anonymkode: 1d361...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi giftet oss på rådhuset nå i koronatider. Giftet oss på en lørdag. Vi møtte opp utenfor med nærmeste familien, tok en del bilder mens vi ventet. Da det var vår tur var det bare vi to + forlovere som fikk bli med inn på rommet vielsen fant sted. Vi satt på hver vår stol mens en ansatt på rådhuset gikk gjennom det hun skulle, så signerte vi noen papirer også var vi gift. Husker ikke om vi reiste oss noe, men vi tok på ringer. Både ringer og kyss og sånt er helt valgfritt. Man må bare svare "ja" på om man vil gifte seg med den andre. Det var et fint rom og til vanlig ville det vært plass til en 20 stk som kunne satt og sett på og det var rom for kulturelle innslag, osv. Tok ca 5 min for vår del som ikke hadde noe innslag, tror det settes av en del mer tid. Vi gikk så ut og fikk gratulasjoner og ble tatt bilder av utenfor av våre nærmeste. Så dro vi hjem og spiste middag vi sammen med familien (kun foreldre og søsken). 

 

Anonymkode: 1d361...89c

Om man setter seg eller skal kysse osv., er det noe som blir avtalt på forhånd? Redd det kan bli klein stemning om det blir tatt opp da.. 

Anonymkode: cd298...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Om man setter seg eller skal kysse osv., er det noe som blir avtalt på forhånd? Redd det kan bli klein stemning om det blir tatt opp da.. 

Anonymkode: cd298...9fd

Det er ikke så høytidelig som i en kirke, bare helt vanlige folk. Det var ikke som om de sier "nå må dere kysse" eller noe sånt. Du trenger jo ikke ha noen gjester eller noenting. Det blir det hva du gjør det, for de ansatte på rådhuset er det bare papirarbeid og en hyggelig ting å gjøre. Trenger ofte ikke ha med vitner heller, bare si fra på forhånd så ordner rådhuset at noen signerer som vitner. 

Hva som formelt må sies under vigselen kan du lese her: https://www.domstol.no/globalassets/upload/obyf/internett/vigselsrituale-bokmal.pdf

Anonymkode: 1d361...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...