Cr@sh Skrevet 22. juli 2005 #1 Skrevet 22. juli 2005 Har lest og hørt så mye om de nye SOLDRAKTENE for barn (finnes sikkert for voksne også). Selv er jeg litt delt i synet på disse draktene. På den ene siden syntes jeg de er helt geniale, og jeg kunne tenkt meg å brukt en slik drakt på min sønn for å beskytte mot sola og de sykdommene den kan frembringe (Les: Kreft). På den andre siden så må det da holde med fornuftig solvett? Smøre inn med høy solfaktor, ikke oppholde seg i sola når den er på det sterkeste (altså midt på dagen), etc. Med en soldrakt vil vel ikke huden bli solvant i det hele tatt? (De 3 % (?) av UV-strålene som kommer igjennom drakten kan vel ikke akkurat gjøre en solvant?) Hva slags syn har du på disse draktene? Kunne du kjøpt og brukt en slik på ditt/dine barn?
-Fisken- Skrevet 22. juli 2005 #3 Skrevet 22. juli 2005 For små barn som bader mye og ikke er veldig glad i solkrem, er det jo ideelt.
Gjest Violetta Skrevet 22. juli 2005 #4 Skrevet 22. juli 2005 Ja hvorfor ikke egentlig? Om de kan beskytte mot kreft er jo ingenting bedre enn det. Er det egentlig noe poeng i seg selv at huden til barna blir "solvant"?
monja Skrevet 22. juli 2005 #5 Skrevet 22. juli 2005 Tja, jeg kunne nok tenkt meg å bruke dem på sønnen min, men inntil videre har det holdt med solkrem. Så mange soldager som vi har i løpet av en sommer hadde den nok støva ned. Her går det mest i langarmet og langbukse likevel
minnea Skrevet 23. juli 2005 #6 Skrevet 23. juli 2005 Jeg har jeg og syns den er smart.. Spesielt når vi skal til syden er jeg veldig glad for den. Når vi er her hjemme har jeg den mesteparten av tiden, men tar den jo også av litt da.. Solkrem funker jo fint, men det som er genialt med denne er jo at du slipper å mase med den kremen hele tiden bortsett fra de små stedene den ikke dekker.
Thomasine Skrevet 25. juli 2005 #7 Skrevet 25. juli 2005 Vi har en slik til minste lillegutt ( litt over 2 år!). Han nekter plent å bruke den. Den tørker sent og når den først er tørr svetter han i den... Vi smører ofte og godt med høy faktor. Vi må opparbeide oss D-vitamin til de kaldere og mindre solfylte månedene...
Cr@sh Skrevet 25. juli 2005 Forfatter #8 Skrevet 25. juli 2005 Vi har en slik til minste lillegutt ( litt over 2 år!). Han nekter plent å bruke den. Den tørker sent og når den først er tørr svetter han i den... Vi smører ofte og godt med høy faktor. Vi må opparbeide oss D-vitamin til de kaldere og mindre solfylte månedene... ← Sent tørr og så svett... Kanskje ikke så godt å gå med, nei! Vi smører også ofte og godt med høy solfaktor. Så får vi se hva vi evt gjør når han blir litt eldre... Takk for svar alle sammen. Moro å se hva andre har for tanker rundt dette.
Junebug Skrevet 25. juli 2005 #9 Skrevet 25. juli 2005 Jeg har en baby på fem måneder og har hatt lyst til å kjøpe en slik drakt til neste år. I år har hun ikke behov for det. Men etter å ha lest Thomasine sitt innlegg ble jeg litt skeptisk. Er alle soldraktene like senttørkende eller er det forskjeller på merkene?
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2005 #10 Skrevet 25. juli 2005 Blir litt hysteri spør du meg... Akkurat kommet hjem fra ferie, der var det to engelske par med diverse barn. Disse barna var blåhvite i huden, ble smurt inn hvert femte minutt med noe som best kan sammenliknes med spekk. I tillegg til dette ble de kledd på t-skjorte, shorts og lue med "nedfall" bak som dekket til nakken (sånn som rappere går med), samt solbriller... Når skal disse ungene få mulighet til å opparbeide seg litt pigment da? Må si det så rimelig spesielt ut med denne blålige huden, de så jo nærmest litt døde ut... Greit at man skal beskyttes i solen, men det får da være grenser...
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2005 #11 Skrevet 26. juli 2005 Greia med at de holder seg fuktige en stund er vel at det også virker avkjølende, som kan være veldig smart i sydenvarme. Om det er noe poeng her i landet er kanskje mere usikkert. Det er ingen grunn til å "bygge opp pigment" i huden til smårollinger, de har ikke godt av det, og å holde de ute av sola de første åra gjør ikke at de ikke kan bli brune når de blir større! Det må da være mye bedre med en soldrakt enn tjukke lag med klissete solkrem som er fulle av kjemikalier og som sanda setter seg fast i?
Gjest Leola Skrevet 26. juli 2005 #12 Skrevet 26. juli 2005 Synes ikke det er hysterisk i det hele tatt. I Australia går så og si alle barn med slike drakter på stranden - der har de respekt for solen og de skadene den kan påføre barns hud. Solkrem alene gir faktisk falsk trygghet - lette klær gir mye mer beskyttelse. Man trenger ikke så veldig mye tankegang for å forstå hvorfor hudkreft er et økende problem her tillands. Masse uvettig soling - man utsetter barn for veldig sterk sol i noen korte, intense ferieuker - gjerne under sydens sol og varme. Det er faktisk skader man får som barn som ofte utvikler seg til hudkreft i voksen alder ... Mine barn gikk nesten bestandig med t-skjorte på stranden når de var små ... og alltid beskyttelse på hodet.
Gjest SumoBryter Skrevet 26. juli 2005 #13 Skrevet 26. juli 2005 Slett ikke hysterisk! Hvite barn brenner lett, og etter at min lille brant seg i solen, tør jeg nesten ikke ta med henne ut i solen i det heletatt! Tragisk er det derimot at planeten vår er i en slik tilstand at soldrakter er nødvendige.
Glossy Skrevet 26. juli 2005 #14 Skrevet 26. juli 2005 Nei jeg tror jeg holder meg til solkrem en stund til, men som Sumobryter skriver så kan det jo hende jeg vil bruke den hvis jeg opplever å få en brent barn.
Gjest hannah2 Skrevet 26. juli 2005 #15 Skrevet 26. juli 2005 Jeg har en sånn til gutten vår på 8 mndr. Den er helt genial, særlig siden vi har vært i søreuropa store deler av sommeren. Tørke seint? Nei det opplevde jeg igrunn ikke. Tørket fortere enn min bikini og mannens badebukse iallefall!
Gjest Sukkerert Skrevet 26. juli 2005 #16 Skrevet 26. juli 2005 (endret) Det er viktig at huden blir eksponert nok for solen til at vi får tilstrekkelig mengde D-vitamin. Jeg ville i få situasjoner brukt drakten på mine barn. Endret 26. juli 2005 av Sukkerert
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. juli 2005 #17 Skrevet 26. juli 2005 Det er viktig at huden blir eksponert nok for solen til at vi får tilstrekkelig mengde D-vitamin. ← Det er bl.a. derfor det er sunt å ta tran
Gjest Sukkerert Skrevet 26. juli 2005 #18 Skrevet 26. juli 2005 Det er bl.a. derfor det er sunt å ta tran ← Mange unge i Norge spiser for lite mat med D-vitamin, men det er ikke noe problem fordi de som regel får tilstrekkelig av det gjennom sollys. De fleste barn jeg kjenner synes dessuten det er kjekkere å være ute i solen og leke enn å ta tran.
søndagsengel? Skrevet 11. august 2005 #19 Skrevet 11. august 2005 Det er viktig at huden blir eksponert nok for solen til at vi får tilstrekkelig mengde D-vitamin. ← Drakten er jo ikke heldekkende fra topp til tå, så man får likevel sollys på kroppen. Det gjør man også i andre situasjoner der man er ute i f.eks shorts og t-skjorte. Jeg tror ikke bruk av soldrakt vil føre til D-vitaminmangel.
tigerpus Skrevet 11. august 2005 #20 Skrevet 11. august 2005 Uff, stakkars unger da! Ville du tatt på deg en heldekkende drakt når du endelig skal på stranda og ha det deilig i sola? Jeg synes det ser helt grusomt ut, det er jo så deilig å KLE AV seg i sola og kjenne den deilige varmen etter en lang kald vinter! Litt solvett, smøring med høy faktor annenhver time osv må da være nok? -- Tiger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå